Consumer Reports: Downsizing spotřebu nesnižuje
Organizace na ochranu spotřebitelů Consumer Reports otestovala několik aut v provedení s malými turbomotory a stejné modely s většími atmosférickými agregáty. V porovnání nechybí ani SUV a legendární pickup Ford F-150. Výsledky nejsou nijak lichotivé. Pochopitelně, týkají se USA a tamních modelů, ale některé známe už i z Evropy, byť s rozdílnými pohonnými jednotkami. Obrázek si udělat tedy každopádně lze. Byť se metodika EPA od té evropské značně liší, oficiální (homologovaná) spotřeba paliva je za mořem také měřena standardizovaným způsobem v laboratorních podmínkách a většinou neodráží ty skutečné. To platí skutečně na obou stranách Atlantiku.
Ford Fusion (Mondeo čtvrté generace se na starém kontinentu dosud nenabízí) vybavený přímovstřikovým přeplňovaným čtyřválcem 1,6 EcoBoost dosáhl v testu spotřeby 9,4 l/100 km. Tovární hodnota udávaná automobilkou u většího čtyřválce 2,5 l je o 0,4 l lepší! Přeplňovaná šestnáctistovka navíc nejede tak dobře jako auto vybavené větším motorem, ani jako většina konkurentů s atmosférickými motory (Toyota Camry,
Honda Accord nebo Nissan Altima ). A je v reálu žíznivější.
Čtyřválec 2,0 EcoBoost v jiném Fusionu pak spotřeboval 10,7 l/100 km, což je více než rodinné sedany od konkurence s motory 3,5 V6, byl navíc logicky méně kultivovaný a pomalejší ve zrychlení. Automobilka přitom slibuje pravý opak. U Escape (druhá generace Kugy) spolykaly oba motory 1,6 l a 2,0 l stejné množství paliva a menší z nich si ve srovnání s Hondou CR-V, Kiou Sportage a odcházející Toyotou RAV4 nevedl také nijak zvlášť dobře.
Chevrolet Cruze 1,4 Turbo sice nabídl naprosto stejnou konzumaci benzinu ve srovnání s atmosférickou 1,8 (9,1 l/100 km) a o něco lepší dynamické parametry, ale podle EPA by měl být úspornější. Například v případě BMW X3 se reálná spotřeba od té tabulkové příliš nelišila a dvoulitrový čtyřválec byl oproti třílitrovému šestiválci skutečně střídmější. To samé platí i o Dodge Dart 1,4 Turbo ve srovnání s dvoulitrovým čtyřválcem ve stejném voze. Jihokorejští soupeři Fusionu (Hyundai Sonata, Kia Optima) byli v testu s turbomotory naopak oproti čtyřválcům 2,4 l náročnější, ale zde se to dá brát jako daň za mnohem lepší akceleraci.
Moderní malé turbomotory jsou vyvíjeny tak, aby drasticky snižovaly vypouštěné emise CO2 (a tím i spotřebu) pouze v jistém spektru otáček. V nižších a středních je navíc k dispozici poměrně slušná porce točivého momentu. Mimo tento rozsah, tedy pokud řidič jezdí sportovněji, ubývá benzin z nádrže rychleji. Nezapomínejme, že v automobilech prodávaných v USA navíc stále dominují samočinné převodovky. Jedete-li na úsporu, lze se dostat dokonce i pod tabulkové údaje, ale při takové „ekorally“ jste většinou brzdou plynulého provozu. Je také pravdou, že řidiči, kteří byli léta zvyklí na atmosférické zážehové jednotky, se s přeplňovanými dosud nenaučili jezdit, neboť vyžadují trochu jiné návyky.