reklama


7.11. 2013 Tomáš Kovařík Tomáš Kovařík

Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy

 

Pro první jízdní dojmy s modernizovanou Dacií Duster jsme vyrazili na silnice severozápadně od Marseille. Zajímala nás především verze poháněná turbomotorem 1.2 TCe.

Duster je nejprodávanější Dacia na českém trhu, za prvních deset měsíců roku se pro tohle rumunské SUV rozhodlo 1469 zákazníků. V rámci třídy to představuje parádní třetí místo, lepší jsou pouze Škoda Yeti (2537 ks) a Hyundai ix35 (1710). Veškeré letošní výsledky přitom realizovala původní verze z roku 2010, která se v těchto dnech doprodává (skladem zbývá 35 exemplářů). Koncem listopadu ale vstoupí na trh faceliftované provedení, které má potenciál dosavadní úspěchy ještě vylepšit.

Prodeje v ČR ve třídě (ks, 1-10/2013)
1.Škoda Yeti2 537
2.Hyundai ix351 710
3.Dacia Duster1 469
4.Volkswagen Tiguan1 405
5.Nissan Qashqai1 367
6.Kia Sportage1 298
7.Honda CR-V855
8.Mazda CX-5646
9.Nissan Juke521
10.Ford Kuga483

Od pohledu mužnější

Novinka ve skutečnosti vypadá o mnoho lépe než na fotografiích. Změnila se především přední partie, která dostala masku chladiče s osmi chromovanými lichoběžníky a světlomety vizuálně rozdělené na tři části, s dvojitou optikou a diodami denního svícení. Úpravou prošel také nasávací otvor nárazníku připomínající nyní včelí plástve. Tváří v tvář působí Duster drsnějším dojmem než dosud.

Mohutnější střešní ližiny dodávají automobilu patřičnou robustnost. Z profilu je však bohužel také dobře patrné, jak se 16“ kola utápějí v podbězích. Tady by neškodilo nasadit větší průměr ráfků, jenže jiné než „šestnáctky“ se nenabízejí ani za příplatek. Na zádi přibylo trochu chromu a decentně se změnila optika koncových svítilen.

Až na tu navigaci OK

Největší proměnou v kabině prošla přístrojová deska, zejména pak štít s palubními ukazateli a středová konzola. Je relativně jednoduchá a přehledná, přičemž nám se členění zamlouvá. Povedl se také dekor některých jejích částí, škoda jenom, že se kaplička přístrojů a středová mřížka větrání na slunci tak výrazně odrážejí v čelním skle.

V továrně si dali záležet na dobré montáži, a tak použité díly správně lícují a nic nevrže, nicméně inženýři se nevyvarovali některých prohřešků. Například řidič má sice kam opřít levou nohu (místa pro ni je dost), do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači bočních oken. Mimochodem, ta se řídí pulzně stiskem příslušného tlačítka, které nemusíte celou dobu držet.

Dacia Duster ve Frankfurtu: První dojmy a video

Sedadla dostala poměrně krátké sedáky a měkká opěradla, dá se na to ale zvyknout. Vadí však absence pevnějších bočnic, zejména v ostřejší zatáčce tělo sklouzává. A pak také umístění dotykového 7“ displeje navigace a jeho špatná čitelnost (odlesky), stejně jako doslova utopený ovladač vnějších zrcátek pod madlem ruční brzdy. Na tohle musíte mít pořádně dlouhé prsty…

Prodeje v rámci Dacie (ks, 1-10/2013)
1.Duster1 469
2.Sandero1 354
3.Lodgy644
4.Logan448
5.Logan MCV263
6.Dokker254

Do vybrání v přístrojové desce před spolujezdcem lze odložit nějaké drobnosti (peněženku, mobil atd.), takže jsou pěkně po ruce. Ale pozor, také na očích případným nenechavcům! K výbavě již patří mimo jiné tempomat, vnější teploměr, parkovací asistent vzadu a trojité bliknutí směrovek. Oceňujeme nápaditost čalounění dveří a látkových sedadel, stejně jako prostor nad hlavou a před koleny vzadu. Ani dvoumetrový dlouhán tady nemá problém se vzpřímeně posadit.

Malý objem nevadí

Novinkový turbomotor 1.2 TCe/92 kW s přímým vstřikováním se chová sympaticky, přičemž zejména na jeho utlumení si konstruktéři dali záležet. Díky tomu agregát při běžné jízdě vůbec neslyšíte a teprve při vytočení nad 3500/min o sobě dá vědět. Potěší plynulý zátah odspodu, ostatně již v 1500/min máte k dispozici plných 90 % maxima točivého momentu 205 N.m. Nejvíce síly pak vydrží v pásmu až do 3000/min, což při běžném jezdění naprosto vyhovuje.

Dacia Duster - ceny na českém trhu
Motor1.6 16v1.6 16v LPG1.2 TCe1.6 16v 4x41.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi 4x4
Převodovka5M5M6M6M 4x46M6M6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]1598159811981598146114611461
Válce/ventily4/44/44/44/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min-1]77/575075/575092/525077/575066/375080/400081/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]148/3750144/3750205/2000148/3750200/1750240/1750240/1750
Max. rychlost [km/h]165162175160156169168
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,812,810,413,514,212,212,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,19,06,28,05,25,55,7
Cena Access [Kč]249.900,-------
Cena Cool [Kč]264.900,-284.900,--314.900,-299.900,---
Cena Arctica [Kč]279.900,-299.900,-314.900,-334.900,--329.900,-384.900,-
Cena Exception [Kč]--334.900,----404.900,-

Turbomotor velmi slibně zrychluje z padesátky na čtyřku (1500/min), stejně jako z devadesátky na pětku (2000/min), a svižně zatahuje i v táhlých stoupáních. Na okresce při ustálené jízdě si Duster vystačí s šesti litry, na dálnici však počítejte s deseti litry, nicméně otáčky se stále drží příjemně nízko (2750/min). Díky tomu může posádka v klidu komunikovat, na druhou stranu to zvýraznilo aerodynamický hluk od předních sloupků a v případě našeho exempláře také bočních dveří. Průměrnou spotřebu 8,1 l na 100 km dosaženou na velmi členité trati se spoustou dálničních úseků a okresek se serpentinami v horách považujeme za solidní výsledek.

Nová Dacia Duster stojí od 249.900 Kč, 4x4 je za 314.900 Kč

Nejvíce kilometrů zvládnete na pětku a šestku, přičemž řadit by v tomhle případě vůbec nevadilo, protože páka padne do ruky a v kulise se pohybuje přesně a nedrhne. Jízdní komfort na kvalitních francouzských silnicích je překvapivě dobrý, přičemž svůj podíl na tom má i vysoký profil pneumatik (65). Ale i když jsme přejeli nějakou příčnou nerovnost, žádný výraznější ráz do kabiny neproniknul. V zatáčkách počítejte s výraznějším nakláněním karoserie, světlost 210 mm a vysoká střecha si vybírají svoji daň. A v případě svižnějšího stylu také s poměrně častým blikáním kontrolky protiprokluzu (4x4 se dodává pouze pro 1,6 l/77 kW a 1.5 dCi/81 kW).

Závěr: Předsudky stranou

Duster v nás po jednodenním svezení zanechala velmi pozitivní pocity. Je to SUV se základní cenou pod čtvrt milionu korun, kterou se podařilo udržet na stejné úrovni i navzdory řadě konstrukčních vylepšení. Automobil si na nic nehraje a pokud pochopíte jeho filozofii, bude se vám v něj líbit. Jasně, některé detaily jako holé plechy dveří, kosmetické zrcátko bez osvětlení, uzávěr palivové nádrže na klíček a třeba i nevzhledné čalounění v zavazadlovém prostoru příliš nenadchnou. Na druhou stranu vnitřní prostornost, patřičná účelovost a v případě zkoušeného turbomotoru 1.2 TCe/92 kW také svižnost a utlumení podpořená bezkonkurenční cenou tyhle nedostatky bohatě vyváží. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru…

Kompaktní SUV: Analytici nejvíce sází na Dacii Duster

Plusy

  • Zátah a utlumení motoru, přesné řazení
  • Příjemný jízdní komfort i na okresce
  • Neskutečná základní cena, slušná výbava
  • Dostatek místa vzadu i pro dlouhány
  • Design, dobré dílenské zpracování

Minusy

  • Ergonomické prohřešky v interiéru
  • Umístění navigace a ovladače zrcátek
  • Krátké sedáky vpředu, měkké bočnice
  • Aerodynamický hluk na dálnici

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Exotické dacie: Je libo sportovní Sandero? Nebo drsný Duster? Exotické dacie: Je libo sportovní Sandero? Nebo drsný Duster?

Vozy Dacia se na jihoamerických trzích prodávají se znaky…

Dacia Duster: Druhá generace příští rok Dacia Duster: Druhá generace příští rok

Rumunské SUV je na trhu téměř šest let a stále slaví…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama