TEST Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy
Duster je nejprodávanější Dacia na českém trhu, za prvních deset měsíců roku se pro tohle rumunské SUV rozhodlo 1469 zákazníků. V rámci třídy to představuje parádní třetí místo, lepší jsou pouze Škoda Yeti (2537 ks) a Hyundai ix35 (1710). Veškeré letošní výsledky přitom realizovala původní verze z roku 2010, která se v těchto dnech doprodává (skladem zbývá 35 exemplářů). Koncem listopadu ale vstoupí na trh faceliftované provedení, které má potenciál dosavadní úspěchy ještě vylepšit.
Prodeje v ČR ve třídě (ks, 1-10/2013) | ||
1. | Škoda Yeti | 2 537 |
2. | Hyundai ix35 | 1 710 |
3. | Dacia Duster | 1 469 |
4. | Volkswagen Tiguan | 1 405 |
5. | Nissan Qashqai | 1 367 |
6. | Kia Sportage | 1 298 |
7. | Honda CR-V | 855 |
8. | Mazda CX-5 | 646 |
9. | Nissan Juke | 521 |
10. | Ford Kuga | 483 |
Od pohledu mužnější
Novinka ve skutečnosti vypadá o mnoho lépe než na fotografiích. Změnila se především přední partie, která dostala masku chladiče s osmi chromovanými lichoběžníky a světlomety vizuálně rozdělené na tři části, s dvojitou optikou a diodami denního svícení. Úpravou prošel také nasávací otvor nárazníku připomínající nyní včelí plástve. Tváří v tvář působí Duster drsnějším dojmem než dosud.
Mohutnější střešní ližiny dodávají automobilu patřičnou robustnost. Z profilu je však bohužel také dobře patrné, jak se 16“ kola utápějí v podbězích. Tady by neškodilo nasadit větší průměr ráfků, jenže jiné než „šestnáctky“ se nenabízejí ani za příplatek. Na zádi přibylo trochu chromu a decentně se změnila optika koncových svítilen.
Až na tu navigaci OK
Největší proměnou v kabině prošla přístrojová deska, zejména pak štít s palubními ukazateli a středová konzola. Je relativně jednoduchá a přehledná, přičemž nám se členění zamlouvá. Povedl se také dekor některých jejích částí, škoda jenom, že se kaplička přístrojů a středová mřížka větrání na slunci tak výrazně odrážejí v čelním skle.
V továrně si dali záležet na dobré montáži, a tak použité díly správně lícují a nic nevrže, nicméně inženýři se nevyvarovali některých prohřešků. Například řidič má sice kam opřít levou nohu (místa pro ni je dost), do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači bočních oken. Mimochodem, ta se řídí pulzně stiskem příslušného tlačítka, které nemusíte celou dobu držet.
Sedadla dostala poměrně krátké sedáky a měkká opěradla, dá se na to ale zvyknout. Vadí však absence pevnějších bočnic, zejména v ostřejší zatáčce tělo sklouzává. A pak také umístění dotykového 7“ displeje navigace a jeho špatná čitelnost (odlesky), stejně jako doslova utopený ovladač vnějších zrcátek pod madlem ruční brzdy. Na tohle musíte mít pořádně dlouhé prsty…
Prodeje v rámci Dacie (ks, 1-10/2013) | ||
1. | Duster | 1 469 |
2. | Sandero | 1 354 |
3. | Lodgy | 644 |
4. | Logan | 448 |
5. | Logan MCV | 263 |
6. | Dokker | 254 |
Do vybrání v přístrojové desce před spolujezdcem lze odložit nějaké drobnosti (peněženku, mobil atd.), takže jsou pěkně po ruce. Ale pozor, také na očích případným nenechavcům! K výbavě již patří mimo jiné tempomat, vnější teploměr, parkovací asistent vzadu a trojité bliknutí směrovek. Oceňujeme nápaditost čalounění dveří a látkových sedadel, stejně jako prostor nad hlavou a před koleny vzadu. Ani dvoumetrový dlouhán tady nemá problém se vzpřímeně posadit.
Malý objem nevadí
Novinkový turbomotor 1.2 TCe/92 kW s přímým vstřikováním se chová sympaticky, přičemž zejména na jeho utlumení si konstruktéři dali záležet. Díky tomu agregát při běžné jízdě vůbec neslyšíte a teprve při vytočení nad 3500/min o sobě dá vědět. Potěší plynulý zátah odspodu, ostatně již v 1500/min máte k dispozici plných 90 % maxima točivého momentu 205 N.m. Nejvíce síly pak vydrží v pásmu až do 3000/min, což při běžném jezdění naprosto vyhovuje.
Dacia Duster - ceny na českém trhu | |||||||
Motor | 1.6 16v | 1.6 16v LPG | 1.2 TCe | 1.6 16v 4x4 | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi 4x4 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M 4x4 | 6M | 6M | 6M 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1198 | 1598 | 1461 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/5750 | 75/5750 | 92/5250 | 77/5750 | 66/3750 | 80/4000 | 81/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 148/3750 | 144/3750 | 205/2000 | 148/3750 | 200/1750 | 240/1750 | 240/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 162 | 175 | 160 | 156 | 169 | 168 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 12,8 | 10,4 | 13,5 | 14,2 | 12,2 | 12,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 9,0 | 6,2 | 8,0 | 5,2 | 5,5 | 5,7 |
Cena Access [Kč] | 249.900,- | - | - | - | - | - | - |
Cena Cool [Kč] | 264.900,- | 284.900,- | - | 314.900,- | 299.900,- | - | - |
Cena Arctica [Kč] | 279.900,- | 299.900,- | 314.900,- | 334.900,- | - | 329.900,- | 384.900,- |
Cena Exception [Kč] | - | - | 334.900,- | - | - | - | 404.900,- |
Turbomotor velmi slibně zrychluje z padesátky na čtyřku (1500/min), stejně jako z devadesátky na pětku (2000/min), a svižně zatahuje i v táhlých stoupáních. Na okresce při ustálené jízdě si Duster vystačí s šesti litry, na dálnici však počítejte s deseti litry, nicméně otáčky se stále drží příjemně nízko (2750/min). Díky tomu může posádka v klidu komunikovat, na druhou stranu to zvýraznilo aerodynamický hluk od předních sloupků a v případě našeho exempláře také bočních dveří. Průměrnou spotřebu 8,1 l na 100 km dosaženou na velmi členité trati se spoustou dálničních úseků a okresek se serpentinami v horách považujeme za solidní výsledek.
Nejvíce kilometrů zvládnete na pětku a šestku, přičemž řadit by v tomhle případě vůbec nevadilo, protože páka padne do ruky a v kulise se pohybuje přesně a nedrhne. Jízdní komfort na kvalitních francouzských silnicích je překvapivě dobrý, přičemž svůj podíl na tom má i vysoký profil pneumatik (65). Ale i když jsme přejeli nějakou příčnou nerovnost, žádný výraznější ráz do kabiny neproniknul. V zatáčkách počítejte s výraznějším nakláněním karoserie, světlost 210 mm a vysoká střecha si vybírají svoji daň. A v případě svižnějšího stylu také s poměrně častým blikáním kontrolky protiprokluzu (4x4 se dodává pouze pro 1,6 l/77 kW a 1.5 dCi/81 kW).
Závěr: Předsudky stranou
Duster v nás po jednodenním svezení zanechala velmi pozitivní pocity. Je to SUV se základní cenou pod čtvrt milionu korun, kterou se podařilo udržet na stejné úrovni i navzdory řadě konstrukčních vylepšení. Automobil si na nic nehraje a pokud pochopíte jeho filozofii, bude se vám v něj líbit. Jasně, některé detaily jako holé plechy dveří, kosmetické zrcátko bez osvětlení, uzávěr palivové nádrže na klíček a třeba i nevzhledné čalounění v zavazadlovém prostoru příliš nenadchnou. Na druhou stranu vnitřní prostornost, patřičná účelovost a v případě zkoušeného turbomotoru 1.2 TCe/92 kW také svižnost a utlumení podpořená bezkonkurenční cenou tyhle nedostatky bohatě vyváží. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru…
Plusy
- Zátah a utlumení motoru, přesné řazení
- Příjemný jízdní komfort i na okresce
- Neskutečná základní cena, slušná výbava
- Dostatek místa vzadu i pro dlouhány
- Design, dobré dílenské zpracování
Minusy
- Ergonomické prohřešky v interiéru
- Umístění navigace a ovladače zrcátek
- Krátké sedáky vpředu, měkké bočnice
- Aerodynamický hluk na dálnici