Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy

Tomáš Kovařík
Diskuze (78)
Pro první jízdní dojmy s modernizovanou Dacií Duster jsme vyrazili na silnice severozápadně od Marseille. Zajímala nás především verze poháněná turbomotorem 1.2 TCe.

Duster je nejprodávanější Dacia na českém trhu, za prvních deset měsíců roku se pro tohle rumunské SUV rozhodlo 1469 zákazníků. V rámci třídy to představuje parádní třetí místo, lepší jsou pouze Škoda Yeti (2537 ks) a Hyundai ix35 (1710). Veškeré letošní výsledky přitom realizovala původní verze z roku 2010, která se v těchto dnech doprodává (skladem zbývá 35 exemplářů). Koncem listopadu ale vstoupí na trh faceliftované provedení, které má potenciál dosavadní úspěchy ještě vylepšit.

Prodeje v ČR ve třídě (ks, 1-10/2013)
1. Škoda Yeti 2 537
2. Hyundai ix35 1 710
3. Dacia Duster 1 469
4. Volkswagen Tiguan 1 405
5. Nissan Qashqai 1 367
6. Kia Sportage 1 298
7. Honda CR-V 855
8. Mazda CX-5 646
9. Nissan Juke 521
10. Ford Kuga 483

Od pohledu mužnější

Novinka ve skutečnosti vypadá o mnoho lépe než na fotografiích. Změnila se především přední partie, která dostala masku chladiče s osmi chromovanými lichoběžníky a světlomety vizuálně rozdělené na tři části, s dvojitou optikou a diodami denního svícení. Úpravou prošel také nasávací otvor nárazníku připomínající nyní včelí plástve. Tváří v tvář působí Duster drsnějším dojmem než dosud.

Mohutnější střešní ližiny dodávají automobilu patřičnou robustnost. Z profilu je však bohužel také dobře patrné, jak se 16“ kola utápějí v podbězích. Tady by neškodilo nasadit větší průměr ráfků, jenže jiné než „šestnáctky“ se nenabízejí ani za příplatek. Na zádi přibylo trochu chromu a decentně se změnila optika koncových svítilen.

Až na tu navigaci OK

Největší proměnou v kabině prošla přístrojová deska, zejména pak štít s palubními ukazateli a středová konzola. Je relativně jednoduchá a přehledná, přičemž nám se členění zamlouvá. Povedl se také dekor některých jejích částí, škoda jenom, že se kaplička přístrojů a středová mřížka větrání na slunci tak výrazně odrážejí v čelním skle.

V továrně si dali záležet na dobré montáži, a tak použité díly správně lícují a nic nevrže, nicméně inženýři se nevyvarovali některých prohřešků. Například řidič má sice kam opřít levou nohu (místa pro ni je dost), do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači bočních oken. Mimochodem, ta se řídí pulzně stiskem příslušného tlačítka, které nemusíte celou dobu držet.

Sedadla dostala poměrně krátké sedáky a měkká opěradla, dá se na to ale zvyknout. Vadí však absence pevnějších bočnic, zejména v ostřejší zatáčce tělo sklouzává. A pak také umístění dotykového 7“ displeje navigace a jeho špatná čitelnost (odlesky), stejně jako doslova utopený ovladač vnějších zrcátek pod madlem ruční brzdy. Na tohle musíte mít pořádně dlouhé prsty…

Prodeje v rámci Dacie (ks, 1-10/2013)
1. Duster 1 469
2. Sandero 1 354
3. Lodgy 644
4. Logan 448
5. Logan MCV 263
6. Dokker 254

Do vybrání v přístrojové desce před spolujezdcem lze odložit nějaké drobnosti (peněženku, mobil atd.), takže jsou pěkně po ruce. Ale pozor, také na očích případným nenechavcům! K výbavě již patří mimo jiné tempomat, vnější teploměr, parkovací asistent vzadu a trojité bliknutí směrovek. Oceňujeme nápaditost čalounění dveří a látkových sedadel, stejně jako prostor nad hlavou a před koleny vzadu. Ani dvoumetrový dlouhán tady nemá problém se vzpřímeně posadit.

Malý objem nevadí

Novinkový turbomotor 1.2 TCe/92 kW s přímým vstřikováním se chová sympaticky, přičemž zejména na jeho utlumení si konstruktéři dali záležet. Díky tomu agregát při běžné jízdě vůbec neslyšíte a teprve při vytočení nad 3500/min o sobě dá vědět. Potěší plynulý zátah odspodu, ostatně již v 1500/min máte k dispozici plných 90 % maxima točivého momentu 205 N.m. Nejvíce síly pak vydrží v pásmu až do 3000/min, což při běžném jezdění naprosto vyhovuje.

Dacia Duster - ceny na českém trhu
Motor 1.6 16v 1.6 16v LPG 1.2 TCe 1.6 16v 4x4 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 4x4
Převodovka 5M 5M 6M 6M 4x4 6M 6M 6M 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1198 1598 1461 1461 1461
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/2 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 77/5750 75/5750 92/5250 77/5750 66/3750 80/4000 81/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 148/3750 144/3750 205/2000 148/3750 200/1750 240/1750 240/1750
Max. rychlost [km/h] 165 162 175 160 156 169 168
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,8 12,8 10,4 13,5 14,2 12,2 12,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,1 9,0 6,2 8,0 5,2 5,5 5,7
Cena Access [Kč] 249.900,- - - - - - -
Cena Cool [Kč] 264.900,- 284.900,- - 314.900,- 299.900,- - -
Cena Arctica [Kč] 279.900,- 299.900,- 314.900,- 334.900,- - 329.900,- 384.900,-
Cena Exception [Kč] - - 334.900,- - - - 404.900,-

Turbomotor velmi slibně zrychluje z padesátky na čtyřku (1500/min), stejně jako z devadesátky na pětku (2000/min), a svižně zatahuje i v táhlých stoupáních. Na okresce při ustálené jízdě si Duster vystačí s šesti litry, na dálnici však počítejte s deseti litry, nicméně otáčky se stále drží příjemně nízko (2750/min). Díky tomu může posádka v klidu komunikovat, na druhou stranu to zvýraznilo aerodynamický hluk od předních sloupků a v případě našeho exempláře také bočních dveří. Průměrnou spotřebu 8,1 l na 100 km dosaženou na velmi členité trati se spoustou dálničních úseků a okresek se serpentinami v horách považujeme za solidní výsledek.

Nejvíce kilometrů zvládnete na pětku a šestku, přičemž řadit by v tomhle případě vůbec nevadilo, protože páka padne do ruky a v kulise se pohybuje přesně a nedrhne. Jízdní komfort na kvalitních francouzských silnicích je překvapivě dobrý, přičemž svůj podíl na tom má i vysoký profil pneumatik (65). Ale i když jsme přejeli nějakou příčnou nerovnost, žádný výraznější ráz do kabiny neproniknul. V zatáčkách počítejte s výraznějším nakláněním karoserie, světlost 210 mm a vysoká střecha si vybírají svoji daň. A v případě svižnějšího stylu také s poměrně častým blikáním kontrolky protiprokluzu (4x4 se dodává pouze pro 1,6 l/77 kW a 1.5 dCi/81 kW).

Závěr: Předsudky stranou

Duster v nás po jednodenním svezení zanechala velmi pozitivní pocity. Je to SUV se základní cenou pod čtvrt milionu korun, kterou se podařilo udržet na stejné úrovni i navzdory řadě konstrukčních vylepšení. Automobil si na nic nehraje a pokud pochopíte jeho filozofii, bude se vám v něj líbit. Jasně, některé detaily jako holé plechy dveří, kosmetické zrcátko bez osvětlení, uzávěr palivové nádrže na klíček a třeba i nevzhledné čalounění v zavazadlovém prostoru příliš nenadchnou. Na druhou stranu vnitřní prostornost, patřičná účelovost a v případě zkoušeného turbomotoru 1.2 TCe/92 kW také svižnost a utlumení podpořená bezkonkurenční cenou tyhle nedostatky bohatě vyváží. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru…

Plusy

  • Zátah a utlumení motoru, přesné řazení
  • Příjemný jízdní komfort i na okresce
  • Neskutečná základní cena, slušná výbava
  • Dostatek místa vzadu i pro dlouhány
  • Design, dobré dílenské zpracování

Minusy

  • Ergonomické prohřešky v interiéru
  • Umístění navigace a ovladače zrcátek
  • Krátké sedáky vpředu, měkké bočnice
  • Aerodynamický hluk na dálnici

Tomáš Kovařík
Diskuze (78)
12. 11. 2013 13:06
Re: "...do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači boč
180 cm 97 kilo. Ruce nohy proporcionálně normální jako zbytek populace podobných rozměrů.
11. 11. 2013 08:38
Re: "...do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači boč
No tak než mít zapíchnutý koleno v rohu palubky, tak si to sedadlo taky radši seřídím tak aby mi to vadilo co nejmíň. To má zase pravdu.
11. 11. 2013 08:37
Re: "...do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači boč
No tak máš při jízdě atypicky umístěný nohy. Buď rád. Hlavně, že ti to vyhovuje.
11. 11. 2013 08:34
Re: "...do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači boč
Já bohužel docela dost.
11. 11. 2013 08:30
Re: "...do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači boč
No vždyť já taky. Novým Dusterem jsem taky ještě nejel, ale starý byl t tomto ohledu v pohodě.