7.11. 2013 Tomáš Kovařík Tomáš Kovařík

Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy

 

Pro první jízdní dojmy s modernizovanou Dacií Duster jsme vyrazili na silnice severozápadně od Marseille. Zajímala nás především verze poháněná turbomotorem 1.2 TCe.

Duster je nejprodávanější Dacia na českém trhu, za prvních deset měsíců roku se pro tohle rumunské SUV rozhodlo 1469 zákazníků. V rámci třídy to představuje parádní třetí místo, lepší jsou pouze Škoda Yeti (2537 ks) a Hyundai ix35 (1710). Veškeré letošní výsledky přitom realizovala původní verze z roku 2010, která se v těchto dnech doprodává (skladem zbývá 35 exemplářů). Koncem listopadu ale vstoupí na trh faceliftované provedení, které má potenciál dosavadní úspěchy ještě vylepšit.

Prodeje v ČR ve třídě (ks, 1-10/2013)
1.Škoda Yeti2 537
2.Hyundai ix351 710
3.Dacia Duster1 469
4.Volkswagen Tiguan1 405
5.Nissan Qashqai1 367
6.Kia Sportage1 298
7.Honda CR-V855
8.Mazda CX-5646
9.Nissan Juke521
10.Ford Kuga483

Od pohledu mužnější

Novinka ve skutečnosti vypadá o mnoho lépe než na fotografiích. Změnila se především přední partie, která dostala masku chladiče s osmi chromovanými lichoběžníky a světlomety vizuálně rozdělené na tři části, s dvojitou optikou a diodami denního svícení. Úpravou prošel také nasávací otvor nárazníku připomínající nyní včelí plástve. Tváří v tvář působí Duster drsnějším dojmem než dosud.

Mohutnější střešní ližiny dodávají automobilu patřičnou robustnost. Z profilu je však bohužel také dobře patrné, jak se 16“ kola utápějí v podbězích. Tady by neškodilo nasadit větší průměr ráfků, jenže jiné než „šestnáctky“ se nenabízejí ani za příplatek. Na zádi přibylo trochu chromu a decentně se změnila optika koncových svítilen.

Až na tu navigaci OK

Největší proměnou v kabině prošla přístrojová deska, zejména pak štít s palubními ukazateli a středová konzola. Je relativně jednoduchá a přehledná, přičemž nám se členění zamlouvá. Povedl se také dekor některých jejích částí, škoda jenom, že se kaplička přístrojů a středová mřížka větrání na slunci tak výrazně odrážejí v čelním skle.

V továrně si dali záležet na dobré montáži, a tak použité díly správně lícují a nic nevrže, nicméně inženýři se nevyvarovali některých prohřešků. Například řidič má sice kam opřít levou nohu (místa pro ni je dost), do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači bočních oken. Mimochodem, ta se řídí pulzně stiskem příslušného tlačítka, které nemusíte celou dobu držet.

Dacia Duster ve Frankfurtu: První dojmy a video

Sedadla dostala poměrně krátké sedáky a měkká opěradla, dá se na to ale zvyknout. Vadí však absence pevnějších bočnic, zejména v ostřejší zatáčce tělo sklouzává. A pak také umístění dotykového 7“ displeje navigace a jeho špatná čitelnost (odlesky), stejně jako doslova utopený ovladač vnějších zrcátek pod madlem ruční brzdy. Na tohle musíte mít pořádně dlouhé prsty…

Prodeje v rámci Dacie (ks, 1-10/2013)
1.Duster1 469
2.Sandero1 354
3.Lodgy644
4.Logan448
5.Logan MCV263
6.Dokker254

Do vybrání v přístrojové desce před spolujezdcem lze odložit nějaké drobnosti (peněženku, mobil atd.), takže jsou pěkně po ruce. Ale pozor, také na očích případným nenechavcům! K výbavě již patří mimo jiné tempomat, vnější teploměr, parkovací asistent vzadu a trojité bliknutí směrovek. Oceňujeme nápaditost čalounění dveří a látkových sedadel, stejně jako prostor nad hlavou a před koleny vzadu. Ani dvoumetrový dlouhán tady nemá problém se vzpřímeně posadit.

Malý objem nevadí

Novinkový turbomotor 1.2 TCe/92 kW s přímým vstřikováním se chová sympaticky, přičemž zejména na jeho utlumení si konstruktéři dali záležet. Díky tomu agregát při běžné jízdě vůbec neslyšíte a teprve při vytočení nad 3500/min o sobě dá vědět. Potěší plynulý zátah odspodu, ostatně již v 1500/min máte k dispozici plných 90 % maxima točivého momentu 205 N.m. Nejvíce síly pak vydrží v pásmu až do 3000/min, což při běžném jezdění naprosto vyhovuje.

Dacia Duster - ceny na českém trhu
Motor1.6 16v1.6 16v LPG1.2 TCe1.6 16v 4x41.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi 4x4
Převodovka5M5M6M6M 4x46M6M6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]1598159811981598146114611461
Válce/ventily4/44/44/44/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min-1]77/575075/575092/525077/575066/375080/400081/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]148/3750144/3750205/2000148/3750200/1750240/1750240/1750
Max. rychlost [km/h]165162175160156169168
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,812,810,413,514,212,212,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,19,06,28,05,25,55,7
Cena Access [Kč]249.900,-------
Cena Cool [Kč]264.900,-284.900,--314.900,-299.900,---
Cena Arctica [Kč]279.900,-299.900,-314.900,-334.900,--329.900,-384.900,-
Cena Exception [Kč]--334.900,----404.900,-

Turbomotor velmi slibně zrychluje z padesátky na čtyřku (1500/min), stejně jako z devadesátky na pětku (2000/min), a svižně zatahuje i v táhlých stoupáních. Na okresce při ustálené jízdě si Duster vystačí s šesti litry, na dálnici však počítejte s deseti litry, nicméně otáčky se stále drží příjemně nízko (2750/min). Díky tomu může posádka v klidu komunikovat, na druhou stranu to zvýraznilo aerodynamický hluk od předních sloupků a v případě našeho exempláře také bočních dveří. Průměrnou spotřebu 8,1 l na 100 km dosaženou na velmi členité trati se spoustou dálničních úseků a okresek se serpentinami v horách považujeme za solidní výsledek.

Nová Dacia Duster stojí od 249.900 Kč, 4x4 je za 314.900 Kč

Nejvíce kilometrů zvládnete na pětku a šestku, přičemž řadit by v tomhle případě vůbec nevadilo, protože páka padne do ruky a v kulise se pohybuje přesně a nedrhne. Jízdní komfort na kvalitních francouzských silnicích je překvapivě dobrý, přičemž svůj podíl na tom má i vysoký profil pneumatik (65). Ale i když jsme přejeli nějakou příčnou nerovnost, žádný výraznější ráz do kabiny neproniknul. V zatáčkách počítejte s výraznějším nakláněním karoserie, světlost 210 mm a vysoká střecha si vybírají svoji daň. A v případě svižnějšího stylu také s poměrně častým blikáním kontrolky protiprokluzu (4x4 se dodává pouze pro 1,6 l/77 kW a 1.5 dCi/81 kW).

Závěr: Předsudky stranou

Duster v nás po jednodenním svezení zanechala velmi pozitivní pocity. Je to SUV se základní cenou pod čtvrt milionu korun, kterou se podařilo udržet na stejné úrovni i navzdory řadě konstrukčních vylepšení. Automobil si na nic nehraje a pokud pochopíte jeho filozofii, bude se vám v něj líbit. Jasně, některé detaily jako holé plechy dveří, kosmetické zrcátko bez osvětlení, uzávěr palivové nádrže na klíček a třeba i nevzhledné čalounění v zavazadlovém prostoru příliš nenadchnou. Na druhou stranu vnitřní prostornost, patřičná účelovost a v případě zkoušeného turbomotoru 1.2 TCe/92 kW také svižnost a utlumení podpořená bezkonkurenční cenou tyhle nedostatky bohatě vyváží. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru…

Kompaktní SUV: Analytici nejvíce sází na Dacii Duster

Plusy

  • Zátah a utlumení motoru, přesné řazení
  • Příjemný jízdní komfort i na okresce
  • Neskutečná základní cena, slušná výbava
  • Dostatek místa vzadu i pro dlouhány
  • Design, dobré dílenské zpracování

Minusy

  • Ergonomické prohřešky v interiéru
  • Umístění navigace a ovladače zrcátek
  • Krátké sedáky vpředu, měkké bočnice
  • Aerodynamický hluk na dálnici

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

Vrah Kajínek omilostněný Zemanem opustil vězení Vrah Kajínek omilostněný Zemanem opustil vězení

Dvojnásobný nájemný vrah Jiří Kajínek byl dnes propuštěn…

Letitý spor mezi Applem a Nokií je zažehnán, firmy začnou spolupracovat Letitý spor mezi Applem a Nokií je zažehnán, firmy začnou spolupracovat

Boj mezi americkým Applem a společností Nokia končí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí? Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí?

Šestistupňová dvouspojková převodovka je v případě…

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady! Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

Taková návštěva se v redakci Auto.cz nevidí. Jednoznačně…

 



 
Renault Mégane R.S.: Představení potvrzeno na GP Monaka

Renault Mégane R.S.: Představení potvrzeno na GP Monaka

Dnes 12:53

Francouzi opět stylově přestaví svůj nový sportovní model Mégane Renault Sport v rámci Velké ceny Monaka formule 1.




Blesk.cz

Zpěvačka Debbi 3 roky nepije: Byla jsem sama sobě nebezpečná a ničila okolí!

Zpěvačka Debbi 3 roky nepije: Byla jsem sama sobě…

Nejenom kvůli pár kilům navíc, ale hlavně kvůli své psychice, přestala Debbi (24) pít alkohol. Zpěvačka měla…

Vladimír (†48), který zemřel na Everestu: Jeho žena sledovala smrt v přímém přenosu

Vladimír (†48), který zemřel na Everestu: Jeho žena…

Slovák Vladimír Štrba zemřel o víkendu při svém druhém pokusu o zdolání nejvyšší hory světa Mt. Everest. Ke…

 

iSport.cz

Kvitová blízko návratu! Chce na Wimbledon, zvaží ještě i French Open

Kvitová blízko návratu! Chce na Wimbledon, zvaží…

Návrat Petry Kvitové po vážném zranění ruky z prosincového přepadení se blíží. Česká tenistka stále figuruje v…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Kajínek je na svobodě, svým příznivcům poděkoval za podporu

Kajínek je na svobodě, svým příznivcům poděkoval za podporu

Dvojnásobný nájemný vrah Jiří Kajínek byl dnes propuštěn z rýnovické věznice v Jablonci nad Nisou. Byl odsouzen…

Zázraky se dějí: Se 104 let starým fotoaparátem se dají krásně fotit i rychlé vozy Formule 1

Zázraky se dějí: Se 104 let starým fotoaparátem se…

Mohou vypadat fotografie závodů Formule 1 pořízené fotoaparátem z roku 1913 dramaticky? Vozy totiž jezdí tak…