7.11. 2013 Tomáš Kovařík Tomáš Kovařík

Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy

 

Pro první jízdní dojmy s modernizovanou Dacií Duster jsme vyrazili na silnice severozápadně od Marseille. Zajímala nás především verze poháněná turbomotorem 1.2 TCe.

Duster je nejprodávanější Dacia na českém trhu, za prvních deset měsíců roku se pro tohle rumunské SUV rozhodlo 1469 zákazníků. V rámci třídy to představuje parádní třetí místo, lepší jsou pouze Škoda Yeti (2537 ks) a Hyundai ix35 (1710). Veškeré letošní výsledky přitom realizovala původní verze z roku 2010, která se v těchto dnech doprodává (skladem zbývá 35 exemplářů). Koncem listopadu ale vstoupí na trh faceliftované provedení, které má potenciál dosavadní úspěchy ještě vylepšit.

Prodeje v ČR ve třídě (ks, 1-10/2013)
1.Škoda Yeti2 537
2.Hyundai ix351 710
3.Dacia Duster1 469
4.Volkswagen Tiguan1 405
5.Nissan Qashqai1 367
6.Kia Sportage1 298
7.Honda CR-V855
8.Mazda CX-5646
9.Nissan Juke521
10.Ford Kuga483

Od pohledu mužnější

Novinka ve skutečnosti vypadá o mnoho lépe než na fotografiích. Změnila se především přední partie, která dostala masku chladiče s osmi chromovanými lichoběžníky a světlomety vizuálně rozdělené na tři části, s dvojitou optikou a diodami denního svícení. Úpravou prošel také nasávací otvor nárazníku připomínající nyní včelí plástve. Tváří v tvář působí Duster drsnějším dojmem než dosud.

Mohutnější střešní ližiny dodávají automobilu patřičnou robustnost. Z profilu je však bohužel také dobře patrné, jak se 16“ kola utápějí v podbězích. Tady by neškodilo nasadit větší průměr ráfků, jenže jiné než „šestnáctky“ se nenabízejí ani za příplatek. Na zádi přibylo trochu chromu a decentně se změnila optika koncových svítilen.

Až na tu navigaci OK

Největší proměnou v kabině prošla přístrojová deska, zejména pak štít s palubními ukazateli a středová konzola. Je relativně jednoduchá a přehledná, přičemž nám se členění zamlouvá. Povedl se také dekor některých jejích částí, škoda jenom, že se kaplička přístrojů a středová mřížka větrání na slunci tak výrazně odrážejí v čelním skle.

V továrně si dali záležet na dobré montáži, a tak použité díly správně lícují a nic nevrže, nicméně inženýři se nevyvarovali některých prohřešků. Například řidič má sice kam opřít levou nohu (místa pro ni je dost), do kolena však nepříjemně tlačí panel s ovladači bočních oken. Mimochodem, ta se řídí pulzně stiskem příslušného tlačítka, které nemusíte celou dobu držet.

Dacia Duster ve Frankfurtu: První dojmy a video

Sedadla dostala poměrně krátké sedáky a měkká opěradla, dá se na to ale zvyknout. Vadí však absence pevnějších bočnic, zejména v ostřejší zatáčce tělo sklouzává. A pak také umístění dotykového 7“ displeje navigace a jeho špatná čitelnost (odlesky), stejně jako doslova utopený ovladač vnějších zrcátek pod madlem ruční brzdy. Na tohle musíte mít pořádně dlouhé prsty…

Prodeje v rámci Dacie (ks, 1-10/2013)
1.Duster1 469
2.Sandero1 354
3.Lodgy644
4.Logan448
5.Logan MCV263
6.Dokker254

Do vybrání v přístrojové desce před spolujezdcem lze odložit nějaké drobnosti (peněženku, mobil atd.), takže jsou pěkně po ruce. Ale pozor, také na očích případným nenechavcům! K výbavě již patří mimo jiné tempomat, vnější teploměr, parkovací asistent vzadu a trojité bliknutí směrovek. Oceňujeme nápaditost čalounění dveří a látkových sedadel, stejně jako prostor nad hlavou a před koleny vzadu. Ani dvoumetrový dlouhán tady nemá problém se vzpřímeně posadit.

Malý objem nevadí

Novinkový turbomotor 1.2 TCe/92 kW s přímým vstřikováním se chová sympaticky, přičemž zejména na jeho utlumení si konstruktéři dali záležet. Díky tomu agregát při běžné jízdě vůbec neslyšíte a teprve při vytočení nad 3500/min o sobě dá vědět. Potěší plynulý zátah odspodu, ostatně již v 1500/min máte k dispozici plných 90 % maxima točivého momentu 205 N.m. Nejvíce síly pak vydrží v pásmu až do 3000/min, což při běžném jezdění naprosto vyhovuje.

Dacia Duster - ceny na českém trhu
Motor1.6 16v1.6 16v LPG1.2 TCe1.6 16v 4x41.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi 4x4
Převodovka5M5M6M6M 4x46M6M6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]1598159811981598146114611461
Válce/ventily4/44/44/44/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min-1]77/575075/575092/525077/575066/375080/400081/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]148/3750144/3750205/2000148/3750200/1750240/1750240/1750
Max. rychlost [km/h]165162175160156169168
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,812,810,413,514,212,212,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,19,06,28,05,25,55,7
Cena Access [Kč]249.900,-------
Cena Cool [Kč]264.900,-284.900,--314.900,-299.900,---
Cena Arctica [Kč]279.900,-299.900,-314.900,-334.900,--329.900,-384.900,-
Cena Exception [Kč]--334.900,----404.900,-

Turbomotor velmi slibně zrychluje z padesátky na čtyřku (1500/min), stejně jako z devadesátky na pětku (2000/min), a svižně zatahuje i v táhlých stoupáních. Na okresce při ustálené jízdě si Duster vystačí s šesti litry, na dálnici však počítejte s deseti litry, nicméně otáčky se stále drží příjemně nízko (2750/min). Díky tomu může posádka v klidu komunikovat, na druhou stranu to zvýraznilo aerodynamický hluk od předních sloupků a v případě našeho exempláře také bočních dveří. Průměrnou spotřebu 8,1 l na 100 km dosaženou na velmi členité trati se spoustou dálničních úseků a okresek se serpentinami v horách považujeme za solidní výsledek.

Nová Dacia Duster stojí od 249.900 Kč, 4x4 je za 314.900 Kč

Nejvíce kilometrů zvládnete na pětku a šestku, přičemž řadit by v tomhle případě vůbec nevadilo, protože páka padne do ruky a v kulise se pohybuje přesně a nedrhne. Jízdní komfort na kvalitních francouzských silnicích je překvapivě dobrý, přičemž svůj podíl na tom má i vysoký profil pneumatik (65). Ale i když jsme přejeli nějakou příčnou nerovnost, žádný výraznější ráz do kabiny neproniknul. V zatáčkách počítejte s výraznějším nakláněním karoserie, světlost 210 mm a vysoká střecha si vybírají svoji daň. A v případě svižnějšího stylu také s poměrně častým blikáním kontrolky protiprokluzu (4x4 se dodává pouze pro 1,6 l/77 kW a 1.5 dCi/81 kW).

Závěr: Předsudky stranou

Duster v nás po jednodenním svezení zanechala velmi pozitivní pocity. Je to SUV se základní cenou pod čtvrt milionu korun, kterou se podařilo udržet na stejné úrovni i navzdory řadě konstrukčních vylepšení. Automobil si na nic nehraje a pokud pochopíte jeho filozofii, bude se vám v něj líbit. Jasně, některé detaily jako holé plechy dveří, kosmetické zrcátko bez osvětlení, uzávěr palivové nádrže na klíček a třeba i nevzhledné čalounění v zavazadlovém prostoru příliš nenadchnou. Na druhou stranu vnitřní prostornost, patřičná účelovost a v případě zkoušeného turbomotoru 1.2 TCe/92 kW také svižnost a utlumení podpořená bezkonkurenční cenou tyhle nedostatky bohatě vyváží. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru…

Kompaktní SUV: Analytici nejvíce sází na Dacii Duster

Plusy

  • Zátah a utlumení motoru, přesné řazení
  • Příjemný jízdní komfort i na okresce
  • Neskutečná základní cena, slušná výbava
  • Dostatek místa vzadu i pro dlouhány
  • Design, dobré dílenské zpracování

Minusy

  • Ergonomické prohřešky v interiéru
  • Umístění navigace a ovladače zrcátek
  • Krátké sedáky vpředu, měkké bočnice
  • Aerodynamický hluk na dálnici

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.2 TCe: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí? Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí?

Šestistupňová dvouspojková převodovka je v případě…

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady! Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

Taková návštěva se v redakci Auto.cz nevidí. Jednoznačně…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…