Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster přijede s novým turbodieselem 1.5 Blue dCi. Známe jeho technická data

David Bureš
Diskuze (17)
Oblíbené rumunské SUV se kvůli emisním normám dočká nové generace vznětové patnáctistovky. Motor 1.5 Blue dCi nabídne dvě výkonové verze.

Automobilky v reakci na nadcházející přísnější emisní normy v Evropské unii, které mají lépe reflektovat spotřebu paliva v reálném prostředí, výrazně obměňují nabídku motorů ve svých modelech. Na nová pravidla musí reagovat také Dacia, která ve svých vozech nasadí novou generaci vznětové patnáctistovky mateřského Renaultu.

Motor s obchodním označením 1.5 Blue dCi byl zatím oficiálně oznámen pro oblíbený Duster, který se tak nedočkal větší šestnáctistovky, jak se nějakou dobu spekulovalo. Objeví se ale i v nabídce dalších modelů, konkrétně má být nabídnut v Sanderu a Loganu.

Nová generace vznětového agregátu bude mít stejně jako dosud objem 1461 cm3, v reakci na přísnější emisní pravidla ale dostane selektivní katalytickou redukci (SCR) se vstřikováním močoviny nebo nový výměník voda-vzduch. Přímé vstřikování typu common-rail pracuje s vyšším vstřikovacím tlakem (2000 barů), nové jsou i převodové poměry šestistupňového manuálu, s nímž motor spolupracuje.

Spolu s těmito změnami však došlo i k nárůstu výkonu. Slabší varianta si pomohla z 66 kW na 70 kW, silnější zase z 80 kW na 85 kW. U první spolu s tím vzrostl také točivý moment, z 210 na 240 N.m, u té druhé však zůstal na stávajících 260 N.m.

To pomohlo nejen akceleraci nebo maximální dosahované rychlosti, ale také třeba tažným schopnostem. Silnější patnáctistovka tak nyní utáhne až 695 kilogramů těžký nebrzděný přívěs, zatímco ta stávající zvládla maximálně 640 kg těžký.

Naopak spotřeba paliva se nemění. Dacia tvrdí, že nový agregát si v obou výkonových verzích navzdory přísnějším emisním pravidlům uchová udávanou kombinovanou spotřebu na hodnotě 4,4 l/100 kilometrů.

Dacia Duster s novým motorem 1.5 Blue dCi už je dostupná třeba na francouzském trhu, kde je nabízena zatím výhradně s pohonem předních kol. Později ale bude patnáctistovka nakombinována i se čtyřkolkou. Na českém trhu si však na ní ještě zatím musíme počkat.

Dacia Duster – srovnání nových turbodieselů Blue dCi se stávajícími motory
Motor1.5 Blue dCi1.5 dCi1.5 Blue dCi1.5 dCi
Pohon4x24x24x24x2
Zdvihový objem [cm3]1461146114611461
Největší výkon [kW]70668580
Točivý moment [N.m]240210260260
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]167158179171
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,613,810,511,8
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,44,44,4
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]1500/6901500/6401500/6951500/640

David Bureš
Diskuze (17)
19. 8. 2018 17:45
Re: 1.5 DCi
Tak asi by bolo trochu blbé, keby nový motor nebol lepší... 8-s
Avatar - xxc
19. 8. 2018 16:13
Re: 1.5 DCi
Plus 0.5 počítam, nič to nemení, že nový blue dci bude lepší v zaťaži a určite odporúčam počkať.
19. 8. 2018 12:41
Re: 1.5 DCi
Zložito? Existuje jednoduchšie a zrozumiteľnejšie označenie ako Blue, keď do toho leješ AdBlue?
19. 8. 2018 12:38
Re: 1.5 DCi
Tak to radšej veľmi nepredpokladaj. Palubné počítače sa často líšia aj model od modelu a nie že naprieč značkami. Kým starší Scenic (1,5 DCi/60 kW) mi ukazoval na displeji 5,4, v reáli som sa dopočítal 4,8. Kangoo mi ukazuje plus/mínus 0,1 litra voči realite.
19. 8. 2018 12:35
Re: 1.5 DCi
6 možno, 7 nie.