Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Logan: světová premiéra auta za 5000 euro

Ondřej Láník
Diskuze (74)
Když před lety přesáhla základní cena nejlevnějšího vozu Škoda hranici 200.000,-Kč, mnoho zákazníků si stěžovalo na vysoké ceny mladoboleslavských produktů.

Renault se teď snaží ukázat, že kompromisy nemusí být příliš bolestivé a uvádí auto se základní cenou kolem 5000 Euro.

Dacia, automobilka která v Evropě „něco znamenala“ snad před rokem 1989, se pomalu vrací na scénu. V pozadí změn stojí Renault, který se inspiroval přístupem jiných koncernů. Po převzetí rumunského výrobce automobilů bylo rozhodnuto zapojit Dacii do plánu globalního rozvoje skupiny Renault-Nissan a první ovoce „low-endové“ značky, které uzrálo je projekt pod kódovým označením X90.

Právě představený Logan vznikl na společné platformě s dalšími vozy Renault, jako další produkty projektu X90 jsou v plánu minivan a kombi (od roku 2007), které budou vyráběny na celkem pěti místech světa (Rumunsko, Rusko, Maroko, Iran, Kolumbie) s cílovou roční produkcí 700.000 vozů ročně.

Konkurenti Loganu: Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio a Škoda Fabia

Dacia Logan (na některých trzích prodávaná jako Renault Logan) je tříprostorový pětimístný automobil s maximálně jednoduchým a účelným designem, který byl vyvinut v Renaultově vývojovém středisku Technocentre, nedaleko Paříže. Cílem bylo vyvinout automobil pro rozvíjející se trhy, které na rozdíl od vyspělých trhů (Severní Amerika, Evropa, Japonsko) mají velký růstový potenciál, ale současně potřebují specifický produkt s nízkou cenou a nízkými provozními náklady. Odpovědí na dříve prezentované pochybnosti o bezpečnosti a škodlivosti k životnímu prostředí je prohlášení Renaultu, který v tiskových materiálech uvádí, že nový automobil splňuje platné normy v oblasti bezpečnosti a emisí výfukových plynů, platné v EU.

Hlavní konkurenty vidí Renault v tuto chvíli ve vozech Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio a Škoda Fabia.

Technika z Clia i Méganu

Nová Dacia má proti uvedeným konkurentům velkorysé rozměry. Marketingovým nástrojem na českého zákazníka bude zavazadlový prostor o objemu 510 l, který ale bohužel nebude přístupný rozměrnými vzhůru výklopnými dveřmi, ale pouze víkem, které využití velkého kufru omezí. Ani ostatní technická data nevypadají zle. Rozvor 2630 mm, délka 4250 mm, šířka 1735 mm a výška 1525 mm. Automobil vyjíždí na pneumatikách 165/80 R14 resp. 185/65 R15, jeho motory osmiventilové pochází z Clia, převodovky z Méganu a Laguny. Přední náprava je podobná té v Cliu, zadní je variantou platformy Renault-Nissan používané v segmentu B. Světlá výška Loganu (155 mm) je 20 mm nad standardem Renaultu pro Evropu.

Zpočátku bude v nabídce dvojice osmiventilových zážehových motorů Renault: 1.4 (55 kW, 112 Nm) a 1.6 (64 kW, 128 Nm), oba dva plní normu Euro IV, pohotovostní hmotnost činí 975 resp. 980 kg. Už základní motor poskytuje slučnou dynamiku, údaje v závorce platí pro 1.6: zrychlení z 0 na 100 km za 13 s (11,5), maximální rychlost 162 km/h (175 km/h) a to vše s kombinovanou spotřebou 6,8 l/100 km resp 7,3 l / 100 km. Později bude Logan mít pod kapotou taky diesel 1.5 dCi (48kW) a silnější zážehovou jedna-šestku (79 kW).

Za příplatek bude k dispozici ABS Bosch 8.0 (stejné jako v Méganu) s brzdovým asistentem a rozdělovačem brzdné síly. K dispozici budou také airbagy (přesná specifikace pro český trh zatím není známá).

Po uvedení na trh v Rumunsku v září 2004, příjde Logan do prodeje v Chorvatsku, České republice, Maďarsku, Turecku a na Slovensku, další trhy budou následovat v roce 2005.

Ondřej Láník
Diskuze (74)