Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté koncepty: Bertone Blitz – Italský blesk

Jakub Sochor
Diskuze (2)
Existuje mnoho inspirativních studií, o kterých se i přes jejich neobvyklé pojetí příliš nemluví. Jedním z takových modelů je dvoumístný vůz věhlasné italské karosárny.

Model byl představen v roce 1992 na turínském autosalonu, jehož hlavním tématem byl Člověk a životní prostředí. Ekologickému pojetí akce odpovídal projekt firmy Bertone s názvem Blitz – sportovní vůz neobvyklých tvarů, poháněný dvěma elektrickými motory (každý s výkonem 36 koňským sil) umístěnými mezi zadními koly.

Dvoumístný otevřený automobil je stavěn neobvyklým způsobem – v rámci aerodynamiky má částečně skrytá kola, jejichž kryty plně splývají s boční částí exteriéru. Karoserie, jejíž dveře se vyklápějí směrem nahoru, je ryze sportovní, což je nejvíce patrné při pohledu na dynamický profil s ostrým spádem linek včetně špičaté a zkosené přídě, na kterou plynule navazuje čelní sklo. To je zakomponováno do celku, v němž se nachází prostor pro přední světlomety a zpětná zrcátka, citlivě začleněná do sloupků.

Idea karoserie se dočkala dvou podob – jedné v metalickém laku (s dvojicí předních světlometů) a druhé s jedním světlometem umístěným uprostřed. Tento model je opatřen světlým odstínem žluté barvy. Pro obě provedení byl navržen přední spoiler, evokující tentýž díl monopostů Formule 1. Vozidlo je 3245 mm dlouhé, 1680 mm široké a 950 mm vysoké. Hmotnost karoserie činí 650 kg.

Poměrně výrazně členitá karoserie je zhotovena z laminátových dílů, při stavbě interiéru byly použity uhlíkové materiály. Dvoumístná kabina s originálním rozvržením sedadel (spolujezdcovo je posunuto dozadu) se vyznačuje strohými tvary. Sportovní atmosféru dotváří originální dvouramenný volant, jehož ramena výrazně zasahují do spodní části věnce. Ukazatele přístrojů jsou umístěny před sedadlem spolujezdce.

Bertone Blitz nebyl jedinou kreací s otevřenou karoserií, prezentovanou roku 1992 na turínském autosalonu. Spolu s ním zde zažil premiéru Fiat Cinquecento Rush, navržený toutéž karosárnou. Ekologické řady doplnil Pininfarina Ethos, založený na hliníkovém rámu osazeném díly z termoplastu. Za zmínku stojí také Ford Focus od karosárny Ghia s vysoce členitými a nepravidelnými tvary.

Jakub Sochor
Diskuze (2)
13. 1. 2013 19:13
Re: Tak už vím
Taky mě to hned napadlo :-) - ta podoba naroubovaného vršku se světly. Ovšem tady to nepůsobí ani moc rušivě.
13. 1. 2013 12:00
Tak už vím
Tak už vím odkud se vzala Multipla >:-[] ale jinak zajímavé auto a víc takových článků :yes: