Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designér Walter de Silva odchází do Číny!

Tomáš Dusil
Diskuze (16)
Čínští výrobci automobilů stále více posilují své pozice. A protože sami mnoho odborníků nemají, loví je v Evropě. Jedním z takových, který se nechal zlákat, je i známý designer Walter de Silva.

Ital, který kdysi navrhnul přelomovou a následně mimořádně obchodně úspěšnou Alfu Romeo 156 či předchozí generaci kupé Audi A5¨, se nedávno upsal čínskému koncernu BAIC neboli Beijing Auto, jež je mimo jiné také partnerem skupiny Daimler na čínském území. Kontrakt má podepsaný až do roku 2022. V rámci něj má pracovat pro dceřinou firmu ArcFox, jejímž úkolem je vývoj a výroba elektromobilů. Ta dosud představila dvě auta: malý městský automobil ArcFox 1 a superpart ArcFox 7. Trochu nám to čistě ideově připomíná duo BMW i3 a i8. Na rozdíl od hybridních bavoráků však jde jen o čisté elektromobily, které na zahájení sériové výroby dosud čekají.

Vítejte v Čínské lidové republice

Walter de Silva se nedohodl přímo s Číňany, ale s německou firmou EDAC, jež pro ArcFox elektromobily navrhuje. Podle vyjádření samotného de Silvy nemá jít o jedno auto, ale o celou rodinu automobilů. Silva také zdůrazňuje, že při konstrukci elektromobilů je třeba postupovat jinak než v případě konvenčních aut. Podle něj vede cesta k elektromobilitě právě tímto směrem. A nikoliv tak, že postavíte konvenční automobil se spalovacím motorem, který posléze předěláte na elektromobil. Právě takto dosud přistupoval k elektromobilitě třeba Volkswagen.

Silva se svým upsáním „Číňanům“ vrací zpět k automobilům. Kdysi si od nich odskočil k navrhování exkluzivní vysoce módní dámské obuvi. Silva ale není jediným odborníkem na automobily z Evropy, který se upsal Číně. Dalším je třeba Wolfgang Egger, I ten dříve navrhoval vozy Audi či Alfa Romeo. Nyní jeho služby využívá čínská společnost BYD.

Pro Geely zase v současnosti pracuje Peter Horbury, dřívější autor hranatého designu vozů Volvo. V tomto případě však jde o nepřímé propojení, neboť švédské Volvo dnes vlastní čínské Geely. Třeba Gert Hildebrand, autor prvního novodobého Mini je dnes angažován značkou Qoros. Nebo Anders Warming, pracující sice pro značku s tradičním jménem Borgward (vzpomeňte vůz Isabella z 50. let), avšak s původním Borgwardem nemá tato nic společného. Jde o čínská auta, která se pouze takto slavně jmenují.

Nabízejí svobodu (tvůrčí)

Čína a svoboda? Z hlediska politiky jde o podivné spojení. Nicméně v otázce svobody máme na mysli tu tvůrčí. Evropská legislativa se stále více zpřísňuje, čímž ale zároveň omezuje tvůrčí invenci designérů. Prostě jim příliš svazuje ruce. Navíc lze sotva očekávat, že se v dané situaci něco do budoucna změní.

Nejlidnatější země světa je úplně jiná. Na rozdíl od Evropy je na začátku s výrobou vlastních automobilů. Navíc tamní legislativní požadavky nejsou tak přísné jako je tomu v EU, což znamená, že designéři mohou naplno popustit uzdu své fantazii a tvořit. A o to jim jde především. Navíc je Čína bohatá země, takže odborníky z Evropy dokáže patřičně ocenit.

Tomáš Dusil
Diskuze (16)
26. 5. 2017 15:53
Re: Díky, Waltere!
147 ne... 8-s
26. 5. 2017 10:56
Re: Díky, Waltere!
Jo pardon, samozřejme Silva! :-)
26. 5. 2017 08:51
Re: Díky, Waltere!
Naopak, facelift 156 považuju za jeden z nejlepších faceliftů. Protože dokázal výrazně posunout už tak skvělý design 156.
Avatar - praděda7
26. 5. 2017 08:32
Re: Přesně!
Ty seš také státní úředník/parazit, že se těch kreatur zastáváš? Ano, šéfové koncernů za to můžou, ale jen proto, že se nedokázali Bruselskému diktátu postavit! >:-[]
26. 5. 2017 07:29
Re: Díky, Waltere!
Aspoň opsat to jméno správně... ;-\