20.9. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfdesignér Qorosu Gert Hildebrand: Je těžké tvořit historii značky (rozhovor)

 

Qoros je nová automobilová značka, která svým prvním produktem 3 příjemně překvapila. Exkluzivně jsme vyzpovídali autora tohoto vozu, Gerta Hildebranda.

V Národní technické knihovně v Praze se tento týden konal již čtvrtý ročník mezinárodní designové konference Auto Design Prague. Mezi pozvanými designéry vedle Jozefa Kabaně ze Škody Auto nebo Thomase Ingenlatha z Volva nechyběl na této akci ani Gert Hildebrand – nynější šéfdesignér izraelsko-čínského Qorosu. Při této příležitosti jsme měli exkluzivní možnost položit mu několik otázek.

Hildebrand je již zkušeným designérem. Během své bohaté kariéry pracoval u Opelu, Volkswagenu nebo Mini. Zavedené značky v roce 2011 vyměnil za nováčka na poli automobilového designu, kde má možnost vytvářet něco zcela nového.

Během své bohaté kariéry jste pracoval u různých automobilek. Liší se nějakým způsobem práce u Qorosu?

Ano a ne. Samotná práce je stejná, je to kreativní proces, který je víceméně pořád stejný. Třeba Mini má ale historii, kterou je sice lehké následovat, ale těžké ji naplnit. Qoros historii nemá a je snadné definovat něco nového, protože nemáte žádné dědictví. Je ale těžké historii vytvářet.

Každá značka má nějaký charakteristický prvek designu. Jaký je hlavní designérský motiv Qorosu 3 Sedan?

Hlavními prvky jsou proporce a detaily světel a kol.

Jaká byla hlavní inspirace při tvorbě designu Qorosu 3 Sedan?

Inspirace je jako život kolem vás. Dobrý designér nepotřebuje inspiraci. On vytváří inspiraci, inspirace je v něm samém.

Vznik Qorosu byl oficiálně oznámen v roce 2011, o rok později byla představena podoba prvního auta. Jak dlouho skutečně trval proces tvorby designu – od prvního nákresu po hotový automobil?

Celý proces trvá zhruba 34 až 60 měsíců, záleží na tom, na kolik jsou hotové předpřípravy. U Qorosu 3 práce na designu trvaly tři roky, ale samozřejmě někteří inženýři na autě pracovali již předtím.

Nepřehlédněte: První statické dojmy – Qoros 3 sedan (+video)

Jakou techniku při návrhu používáte? Kreslíte auta ještě v ruce, nebo už výhradně na počítači?

Nejprve nakreslím auto rukou, potom už používám počítač, pracuji například ve Photoshopu.

Qoros má designérská centra v Německu a v Číně. Kolik designérů pracuje na tvorbě designu jeho aut?

V Mnichově máme 28 pracovníků a 25 v Šanghaji.

Je Qoros 3 dílo německé, nebo čínské?

Auto má mezinárodní původ. První tvary a technika byla tvořena v Grazu, společně s firmou Magna. Poté jsme se přesunuli do Mnichova, kde jsme měli lepší přístup k know-how. Samotná výroba probíhá v Číně.

Qoros je zatím velice novou značkou. Jak je zatím výrobce spokojen s prodejem svých aut?

V automobilovém průmyslu pracuji takřka 40 let a nikdy jsem nepracoval s lidmi, kteří by byli s prodeji spokojeni. Když prodají dvě auta, nejsou spokojeni, když prodají 200 aut, nejsou spokojeni, vždycky je tu o jedno auto více, které chtějí prodat navíc. Zatím je to velice složité hodnotit kvůli krátké době existence značky. Stále musíme dokázat, že je naše existence potřebná a že jsou naši zákazníci šťastní.

Qoros: Současnost a blízká budoucnost
Qoros má před sebou ještě dlouhou cestu, vedle navržení samotných aut musí vybudovat servisní a prodejní síť. Automobilka se zatím zaměřuje na domácí čínský trh, kde plánuje otevřít 100 dealerství, což je s ohledem na velikost země stále docela málo – třeba mateřské Chery má v Číně 1.000 prodejních míst. V nejlidnatější zemi světa chce první model – Qoros 3 sedan – konkurovat takovým modelům jako Buick Excelle a Ford Focus.
V budoucnu chce Qoros expandovat také do Evropy, zatím ale nikam nespěchá. Sami představitelé značky tvrdí, že dítě je nejprve nutné naučit chodit a až potom běhat. Qoros zatím opatrně zkoumá reakce zákazníků na sousedním Slovensku. Za ostrý prodej se to ale stále považovat nedá – v nabídce je jediný model, navíc podle preferencí čínských a ne slovenských zákazníků. Proto je nabízený 3 Sedan velice slušně vybavený, avšak poněkud dražší. Podle posledních zpráv má expanze na další evropské trhy proběhnout do roku 2016.

Qoros zatím představil dva sériové vozy – kompaktní 3 Sedan a 3 Hatch. Jaké další modely značka plánuje představit v následujících letech?

Pracujeme na celé modelové paletě, všechny modely jsou možné. Další auto bude crossover odvozený od hatchbacku, který budeme prezentovat na konci roku. Potom představíme SUV a další vozy.

Pracuje Qoros také na sportovním autě?

U sportovního auta potřebujete velice silnou klientelu a kvalitní techniku. V současnosti se zaměřujeme na segmenty, které zaujmou hodně zákazníků. V Číně jsou důležité sedany a SUV, v Evropě naopak potřebujeme kombi.

Gert Hildebrand: Životopis
Gert Volker Hildebrand se narodil 22. srpna 1953 ve městě Lörrach na jihozápadě Německa. Po studiích mechanického inženýrství v Karlsruhe, průměslového designu v Braunschweigu a dopravního designu v Londýně začal v roce 1980 pracovat u Opelu. Později Hildebrand pracoval u Volkswagenu, Seatu, Mitsubishi a Mini, od roku 2011 je šéfdesignérem Qorosu, značky založené čínskou automobilkou Chery a izraelskou investiční společností Israel Corporation.
Hildebrand se podílel na tvorbě designu takových aut jako Opel Kadett E, Volkswagen Golf III, Seat Leon, Mini Countryman, Mini Coupe nebo Qoros 3.

Spolupracujeme s TipCars.com
Muž, který vyhrožoval bombovými útoky RegioJetu i Leo Expressu, dostal osm let vězení Muž, který vyhrožoval bombovými útoky RegioJetu i Leo Expressu, dostal osm let vězení

Krajský soud v Brně zamítnutím odvolání potvrdil trest…

Babiš: Vláda chce, aby nový blok Dukovan postavil ČEZ. Minoritní akcionáři jsou proti Babiš: Vláda chce, aby nový blok Dukovan postavil ČEZ. Minoritní akcionáři jsou proti

Stavbu nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany by podle…

Komentář Bohumila Pečinky: ČSSD a údiv z politické neschopnosti Komentář Bohumila Pečinky: ČSSD a údiv z politické neschopnosti

Chybějí vám Národní socialisté, Liberálně sociální unie…

K dálniční síti letos přibylo třicet kilometrů K dálniční síti letos přibylo třicet kilometrů

Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic…

 

Štítky Design Rozhovor

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

Ford detailněji ukazuje Focus Active ve verzi kombi. Novinka je už v prodeji Ford detailněji ukazuje Focus Active ve verzi kombi. Novinka je už v prodeji

Přestože nám Ford již ukázal Focus v odolnější variantě…

 





 
Takhle vypadá nový Range Rover Evoque. Evoluční design se inspiroval Velarem

Takhle vypadá nový Range Rover Evoque. Evoluční design se inspiroval Velarem

Dnes 10:49

Design hrál u Range Roveru Evoque vždy zásadní roli. Z toho důvodu se v nové generaci tolik nezmění.




Blesk.cz

ONLINE soud s Řepkou kvůli pornoinzerátům: Půjde rovnou do tepláků?!

ONLINE soud s Řepkou kvůli pornoinzerátům: Půjde…

Krátce před 11. hodinou začne v Brně soudní líčení s Tomášem Řepkou, který se odvolal proti původnímu rozsudku v…

Šéf slovenského parlamentu ustál plagiátorskou kauzu. Opozice Danka nesesadila

Šéf slovenského parlamentu ustál plagiátorskou…

Slovenská opozice ve středu ve sněmovně neprosadila návrh na odvolání šéfa parlamentu Andreje Danka z funkce pro…

 

iSport.cz

Nástup velkých favoritů: iSport Cup ve FIFA 19 chce vyhrát i hráč Sparty!

Nástup velkých favoritů: iSport Cup ve FIFA 19 chce…

Bitva o finále pokračuje! Už dnes v 18.00 vypukne druhá kvalifikace turnaje CZC.cz iSport Cupu ve hře FIFA 19. A…

Mynář a Slovácko? Hradní kancléř promluvil o své roli i dohodě se Slavií

Mynář a Slovácko? Hradní kancléř promluvil o své…

Milion eur ročně (cca 26 milionů korun) po dobu čtyř let. Tedy do konce funkčního období prezidenta Miloše…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Nehledejme za Babišem spiknutí, jenom mocichtivého megalomana

Marek Stoniš: Nehledejme za Babišem spiknutí, jenom…

Nejsem příznivcem spikleneckých teorií. Zvláště ne těch, ve kterých je mi přidělena role užitečného idiota.…

Poklad českého filmu ožívá. Syn Jiřího Trnky se snaží zrestaurovat otcovy loutky

Poklad českého filmu ožívá. Syn Jiřího Trnky se…

Syn a vnuk Jiřího Trnky se pustili do restaurování loutek z filmu Sen noci svatojánské, které následně představí…