20.9. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfdesignér Qorosu Gert Hildebrand: Je těžké tvořit historii značky (rozhovor)

 

Qoros je nová automobilová značka, která svým prvním produktem 3 příjemně překvapila. Exkluzivně jsme vyzpovídali autora tohoto vozu, Gerta Hildebranda.

V Národní technické knihovně v Praze se tento týden konal již čtvrtý ročník mezinárodní designové konference Auto Design Prague. Mezi pozvanými designéry vedle Jozefa Kabaně ze Škody Auto nebo Thomase Ingenlatha z Volva nechyběl na této akci ani Gert Hildebrand – nynější šéfdesignér izraelsko-čínského Qorosu. Při této příležitosti jsme měli exkluzivní možnost položit mu několik otázek.

Hildebrand je již zkušeným designérem. Během své bohaté kariéry pracoval u Opelu, Volkswagenu nebo Mini. Zavedené značky v roce 2011 vyměnil za nováčka na poli automobilového designu, kde má možnost vytvářet něco zcela nového.

Během své bohaté kariéry jste pracoval u různých automobilek. Liší se nějakým způsobem práce u Qorosu?

Ano a ne. Samotná práce je stejná, je to kreativní proces, který je víceméně pořád stejný. Třeba Mini má ale historii, kterou je sice lehké následovat, ale těžké ji naplnit. Qoros historii nemá a je snadné definovat něco nového, protože nemáte žádné dědictví. Je ale těžké historii vytvářet.

Každá značka má nějaký charakteristický prvek designu. Jaký je hlavní designérský motiv Qorosu 3 Sedan?

Hlavními prvky jsou proporce a detaily světel a kol.

Jaká byla hlavní inspirace při tvorbě designu Qorosu 3 Sedan?

Inspirace je jako život kolem vás. Dobrý designér nepotřebuje inspiraci. On vytváří inspiraci, inspirace je v něm samém.

Vznik Qorosu byl oficiálně oznámen v roce 2011, o rok později byla představena podoba prvního auta. Jak dlouho skutečně trval proces tvorby designu – od prvního nákresu po hotový automobil?

Celý proces trvá zhruba 34 až 60 měsíců, záleží na tom, na kolik jsou hotové předpřípravy. U Qorosu 3 práce na designu trvaly tři roky, ale samozřejmě někteří inženýři na autě pracovali již předtím.

Nepřehlédněte: První statické dojmy – Qoros 3 sedan (+video)

Jakou techniku při návrhu používáte? Kreslíte auta ještě v ruce, nebo už výhradně na počítači?

Nejprve nakreslím auto rukou, potom už používám počítač, pracuji například ve Photoshopu.

Qoros má designérská centra v Německu a v Číně. Kolik designérů pracuje na tvorbě designu jeho aut?

V Mnichově máme 28 pracovníků a 25 v Šanghaji.

Je Qoros 3 dílo německé, nebo čínské?

Auto má mezinárodní původ. První tvary a technika byla tvořena v Grazu, společně s firmou Magna. Poté jsme se přesunuli do Mnichova, kde jsme měli lepší přístup k know-how. Samotná výroba probíhá v Číně.

Qoros je zatím velice novou značkou. Jak je zatím výrobce spokojen s prodejem svých aut?

V automobilovém průmyslu pracuji takřka 40 let a nikdy jsem nepracoval s lidmi, kteří by byli s prodeji spokojeni. Když prodají dvě auta, nejsou spokojeni, když prodají 200 aut, nejsou spokojeni, vždycky je tu o jedno auto více, které chtějí prodat navíc. Zatím je to velice složité hodnotit kvůli krátké době existence značky. Stále musíme dokázat, že je naše existence potřebná a že jsou naši zákazníci šťastní.

Qoros: Současnost a blízká budoucnost
Qoros má před sebou ještě dlouhou cestu, vedle navržení samotných aut musí vybudovat servisní a prodejní síť. Automobilka se zatím zaměřuje na domácí čínský trh, kde plánuje otevřít 100 dealerství, což je s ohledem na velikost země stále docela málo – třeba mateřské Chery má v Číně 1.000 prodejních míst. V nejlidnatější zemi světa chce první model – Qoros 3 sedan – konkurovat takovým modelům jako Buick Excelle a Ford Focus.
V budoucnu chce Qoros expandovat také do Evropy, zatím ale nikam nespěchá. Sami představitelé značky tvrdí, že dítě je nejprve nutné naučit chodit a až potom běhat. Qoros zatím opatrně zkoumá reakce zákazníků na sousedním Slovensku. Za ostrý prodej se to ale stále považovat nedá – v nabídce je jediný model, navíc podle preferencí čínských a ne slovenských zákazníků. Proto je nabízený 3 Sedan velice slušně vybavený, avšak poněkud dražší. Podle posledních zpráv má expanze na další evropské trhy proběhnout do roku 2016.

Qoros zatím představil dva sériové vozy – kompaktní 3 Sedan a 3 Hatch. Jaké další modely značka plánuje představit v následujících letech?

Pracujeme na celé modelové paletě, všechny modely jsou možné. Další auto bude crossover odvozený od hatchbacku, který budeme prezentovat na konci roku. Potom představíme SUV a další vozy.

Pracuje Qoros také na sportovním autě?

U sportovního auta potřebujete velice silnou klientelu a kvalitní techniku. V současnosti se zaměřujeme na segmenty, které zaujmou hodně zákazníků. V Číně jsou důležité sedany a SUV, v Evropě naopak potřebujeme kombi.

Gert Hildebrand: Životopis
Gert Volker Hildebrand se narodil 22. srpna 1953 ve městě Lörrach na jihozápadě Německa. Po studiích mechanického inženýrství v Karlsruhe, průměslového designu v Braunschweigu a dopravního designu v Londýně začal v roce 1980 pracovat u Opelu. Později Hildebrand pracoval u Volkswagenu, Seatu, Mitsubishi a Mini, od roku 2011 je šéfdesignérem Qorosu, značky založené čínskou automobilkou Chery a izraelskou investiční společností Israel Corporation.
Hildebrand se podílel na tvorbě designu takových aut jako Opel Kadett E, Volkswagen Golf III, Seat Leon, Mini Countryman, Mini Coupe nebo Qoros 3.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Design Rozhovor

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…