20.9. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfdesignér Qorosu Gert Hildebrand: Je těžké tvořit historii značky (rozhovor)

 

Qoros je nová automobilová značka, která svým prvním produktem 3 příjemně překvapila. Exkluzivně jsme vyzpovídali autora tohoto vozu, Gerta Hildebranda.

V Národní technické knihovně v Praze se tento týden konal již čtvrtý ročník mezinárodní designové konference Auto Design Prague. Mezi pozvanými designéry vedle Jozefa Kabaně ze Škody Auto nebo Thomase Ingenlatha z Volva nechyběl na této akci ani Gert Hildebrand – nynější šéfdesignér izraelsko-čínského Qorosu. Při této příležitosti jsme měli exkluzivní možnost položit mu několik otázek.

Hildebrand je již zkušeným designérem. Během své bohaté kariéry pracoval u Opelu, Volkswagenu nebo Mini. Zavedené značky v roce 2011 vyměnil za nováčka na poli automobilového designu, kde má možnost vytvářet něco zcela nového.

Během své bohaté kariéry jste pracoval u různých automobilek. Liší se nějakým způsobem práce u Qorosu?

Ano a ne. Samotná práce je stejná, je to kreativní proces, který je víceméně pořád stejný. Třeba Mini má ale historii, kterou je sice lehké následovat, ale těžké ji naplnit. Qoros historii nemá a je snadné definovat něco nového, protože nemáte žádné dědictví. Je ale těžké historii vytvářet.

Každá značka má nějaký charakteristický prvek designu. Jaký je hlavní designérský motiv Qorosu 3 Sedan?

Hlavními prvky jsou proporce a detaily světel a kol.

Jaká byla hlavní inspirace při tvorbě designu Qorosu 3 Sedan?

Inspirace je jako život kolem vás. Dobrý designér nepotřebuje inspiraci. On vytváří inspiraci, inspirace je v něm samém.

Vznik Qorosu byl oficiálně oznámen v roce 2011, o rok později byla představena podoba prvního auta. Jak dlouho skutečně trval proces tvorby designu – od prvního nákresu po hotový automobil?

Celý proces trvá zhruba 34 až 60 měsíců, záleží na tom, na kolik jsou hotové předpřípravy. U Qorosu 3 práce na designu trvaly tři roky, ale samozřejmě někteří inženýři na autě pracovali již předtím.

Nepřehlédněte: První statické dojmy – Qoros 3 sedan (+video)

Jakou techniku při návrhu používáte? Kreslíte auta ještě v ruce, nebo už výhradně na počítači?

Nejprve nakreslím auto rukou, potom už používám počítač, pracuji například ve Photoshopu.

Qoros má designérská centra v Německu a v Číně. Kolik designérů pracuje na tvorbě designu jeho aut?

V Mnichově máme 28 pracovníků a 25 v Šanghaji.

Je Qoros 3 dílo německé, nebo čínské?

Auto má mezinárodní původ. První tvary a technika byla tvořena v Grazu, společně s firmou Magna. Poté jsme se přesunuli do Mnichova, kde jsme měli lepší přístup k know-how. Samotná výroba probíhá v Číně.

Qoros je zatím velice novou značkou. Jak je zatím výrobce spokojen s prodejem svých aut?

V automobilovém průmyslu pracuji takřka 40 let a nikdy jsem nepracoval s lidmi, kteří by byli s prodeji spokojeni. Když prodají dvě auta, nejsou spokojeni, když prodají 200 aut, nejsou spokojeni, vždycky je tu o jedno auto více, které chtějí prodat navíc. Zatím je to velice složité hodnotit kvůli krátké době existence značky. Stále musíme dokázat, že je naše existence potřebná a že jsou naši zákazníci šťastní.

Qoros: Současnost a blízká budoucnost
Qoros má před sebou ještě dlouhou cestu, vedle navržení samotných aut musí vybudovat servisní a prodejní síť. Automobilka se zatím zaměřuje na domácí čínský trh, kde plánuje otevřít 100 dealerství, což je s ohledem na velikost země stále docela málo – třeba mateřské Chery má v Číně 1.000 prodejních míst. V nejlidnatější zemi světa chce první model – Qoros 3 sedan – konkurovat takovým modelům jako Buick Excelle a Ford Focus.
V budoucnu chce Qoros expandovat také do Evropy, zatím ale nikam nespěchá. Sami představitelé značky tvrdí, že dítě je nejprve nutné naučit chodit a až potom běhat. Qoros zatím opatrně zkoumá reakce zákazníků na sousedním Slovensku. Za ostrý prodej se to ale stále považovat nedá – v nabídce je jediný model, navíc podle preferencí čínských a ne slovenských zákazníků. Proto je nabízený 3 Sedan velice slušně vybavený, avšak poněkud dražší. Podle posledních zpráv má expanze na další evropské trhy proběhnout do roku 2016.

Qoros zatím představil dva sériové vozy – kompaktní 3 Sedan a 3 Hatch. Jaké další modely značka plánuje představit v následujících letech?

Pracujeme na celé modelové paletě, všechny modely jsou možné. Další auto bude crossover odvozený od hatchbacku, který budeme prezentovat na konci roku. Potom představíme SUV a další vozy.

Pracuje Qoros také na sportovním autě?

U sportovního auta potřebujete velice silnou klientelu a kvalitní techniku. V současnosti se zaměřujeme na segmenty, které zaujmou hodně zákazníků. V Číně jsou důležité sedany a SUV, v Evropě naopak potřebujeme kombi.

Gert Hildebrand: Životopis
Gert Volker Hildebrand se narodil 22. srpna 1953 ve městě Lörrach na jihozápadě Německa. Po studiích mechanického inženýrství v Karlsruhe, průměslového designu v Braunschweigu a dopravního designu v Londýně začal v roce 1980 pracovat u Opelu. Později Hildebrand pracoval u Volkswagenu, Seatu, Mitsubishi a Mini, od roku 2011 je šéfdesignérem Qorosu, značky založené čínskou automobilkou Chery a izraelskou investiční společností Israel Corporation.
Hildebrand se podílel na tvorbě designu takových aut jako Opel Kadett E, Volkswagen Golf III, Seat Leon, Mini Countryman, Mini Coupe nebo Qoros 3.

Spolupracujeme s TipCars.com
Senát schválil vojenskou misi do Pobaltí, armáda má do oblasti poslat téměř 300 vojáků Senát schválil vojenskou misi do Pobaltí, armáda má do oblasti poslat téměř 300 vojáků

Česko bude moci vyslat až 290 vojáků do mnohonárodních…

Současný důchodový systém je udržitelný a nepotřebuje reformu, uvádí vládní dokument Současný důchodový systém je udržitelný a nepotřebuje reformu, uvádí vládní dokument

Český důchodový systém je podle nové vládní studie do…

Právo a spravedlnost otevírá cestu k polexitu, říká polský novinář Alexander Kaczorowski Právo a spravedlnost otevírá cestu k polexitu, říká polský novinář Alexander Kaczorowski

Poslanci polského Sejmu, dolní komory tamního parlamentu,…

Senátoři odsouhlasili projekt společné vzdušné obrany se Slovenskem Senátoři odsouhlasili projekt společné vzdušné obrany se Slovenskem

Senát dnes schválil smlouvu o spolupráci při vzájemné…

 

Štítky Design Rozhovor

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Kia odhalila facelift Sorenta pro domácí trh. Evropané se dočkají už brzy

Kia odhalila facelift Sorenta pro domácí trh. Evropané se dočkají už brzy

Dnes 17:51

Jihokorejská automobilka představila omlazenou verzi SUV Sorento. Kdy čerstvé provedení dorazí na evropské trhy?




Blesk.cz

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi. Přirovnává ženy k ojetým autům

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi.…

Německá automobilka Audi se musela omluvit za vysílání nové reklamy v Číně, která přirovnávala ženu k ojetému…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…