20.9. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfdesignér Qorosu Gert Hildebrand: Je těžké tvořit historii značky (rozhovor)

 

Qoros je nová automobilová značka, která svým prvním produktem 3 příjemně překvapila. Exkluzivně jsme vyzpovídali autora tohoto vozu, Gerta Hildebranda.

V Národní technické knihovně v Praze se tento týden konal již čtvrtý ročník mezinárodní designové konference Auto Design Prague. Mezi pozvanými designéry vedle Jozefa Kabaně ze Škody Auto nebo Thomase Ingenlatha z Volva nechyběl na této akci ani Gert Hildebrand – nynější šéfdesignér izraelsko-čínského Qorosu. Při této příležitosti jsme měli exkluzivní možnost položit mu několik otázek.

Hildebrand je již zkušeným designérem. Během své bohaté kariéry pracoval u Opelu, Volkswagenu nebo Mini. Zavedené značky v roce 2011 vyměnil za nováčka na poli automobilového designu, kde má možnost vytvářet něco zcela nového.

Během své bohaté kariéry jste pracoval u různých automobilek. Liší se nějakým způsobem práce u Qorosu?

Ano a ne. Samotná práce je stejná, je to kreativní proces, který je víceméně pořád stejný. Třeba Mini má ale historii, kterou je sice lehké následovat, ale těžké ji naplnit. Qoros historii nemá a je snadné definovat něco nového, protože nemáte žádné dědictví. Je ale těžké historii vytvářet.

Každá značka má nějaký charakteristický prvek designu. Jaký je hlavní designérský motiv Qorosu 3 Sedan?

Hlavními prvky jsou proporce a detaily světel a kol.

Jaká byla hlavní inspirace při tvorbě designu Qorosu 3 Sedan?

Inspirace je jako život kolem vás. Dobrý designér nepotřebuje inspiraci. On vytváří inspiraci, inspirace je v něm samém.

Vznik Qorosu byl oficiálně oznámen v roce 2011, o rok později byla představena podoba prvního auta. Jak dlouho skutečně trval proces tvorby designu – od prvního nákresu po hotový automobil?

Celý proces trvá zhruba 34 až 60 měsíců, záleží na tom, na kolik jsou hotové předpřípravy. U Qorosu 3 práce na designu trvaly tři roky, ale samozřejmě někteří inženýři na autě pracovali již předtím.

Nepřehlédněte: První statické dojmy – Qoros 3 sedan (+video)

Jakou techniku při návrhu používáte? Kreslíte auta ještě v ruce, nebo už výhradně na počítači?

Nejprve nakreslím auto rukou, potom už používám počítač, pracuji například ve Photoshopu.

Qoros má designérská centra v Německu a v Číně. Kolik designérů pracuje na tvorbě designu jeho aut?

V Mnichově máme 28 pracovníků a 25 v Šanghaji.

Je Qoros 3 dílo německé, nebo čínské?

Auto má mezinárodní původ. První tvary a technika byla tvořena v Grazu, společně s firmou Magna. Poté jsme se přesunuli do Mnichova, kde jsme měli lepší přístup k know-how. Samotná výroba probíhá v Číně.

Qoros je zatím velice novou značkou. Jak je zatím výrobce spokojen s prodejem svých aut?

V automobilovém průmyslu pracuji takřka 40 let a nikdy jsem nepracoval s lidmi, kteří by byli s prodeji spokojeni. Když prodají dvě auta, nejsou spokojeni, když prodají 200 aut, nejsou spokojeni, vždycky je tu o jedno auto více, které chtějí prodat navíc. Zatím je to velice složité hodnotit kvůli krátké době existence značky. Stále musíme dokázat, že je naše existence potřebná a že jsou naši zákazníci šťastní.

Qoros: Současnost a blízká budoucnost
Qoros má před sebou ještě dlouhou cestu, vedle navržení samotných aut musí vybudovat servisní a prodejní síť. Automobilka se zatím zaměřuje na domácí čínský trh, kde plánuje otevřít 100 dealerství, což je s ohledem na velikost země stále docela málo – třeba mateřské Chery má v Číně 1.000 prodejních míst. V nejlidnatější zemi světa chce první model – Qoros 3 sedan – konkurovat takovým modelům jako Buick Excelle a Ford Focus.
V budoucnu chce Qoros expandovat také do Evropy, zatím ale nikam nespěchá. Sami představitelé značky tvrdí, že dítě je nejprve nutné naučit chodit a až potom běhat. Qoros zatím opatrně zkoumá reakce zákazníků na sousedním Slovensku. Za ostrý prodej se to ale stále považovat nedá – v nabídce je jediný model, navíc podle preferencí čínských a ne slovenských zákazníků. Proto je nabízený 3 Sedan velice slušně vybavený, avšak poněkud dražší. Podle posledních zpráv má expanze na další evropské trhy proběhnout do roku 2016.

Qoros zatím představil dva sériové vozy – kompaktní 3 Sedan a 3 Hatch. Jaké další modely značka plánuje představit v následujících letech?

Pracujeme na celé modelové paletě, všechny modely jsou možné. Další auto bude crossover odvozený od hatchbacku, který budeme prezentovat na konci roku. Potom představíme SUV a další vozy.

Pracuje Qoros také na sportovním autě?

U sportovního auta potřebujete velice silnou klientelu a kvalitní techniku. V současnosti se zaměřujeme na segmenty, které zaujmou hodně zákazníků. V Číně jsou důležité sedany a SUV, v Evropě naopak potřebujeme kombi.

Gert Hildebrand: Životopis
Gert Volker Hildebrand se narodil 22. srpna 1953 ve městě Lörrach na jihozápadě Německa. Po studiích mechanického inženýrství v Karlsruhe, průměslového designu v Braunschweigu a dopravního designu v Londýně začal v roce 1980 pracovat u Opelu. Později Hildebrand pracoval u Volkswagenu, Seatu, Mitsubishi a Mini, od roku 2011 je šéfdesignérem Qorosu, značky založené čínskou automobilkou Chery a izraelskou investiční společností Israel Corporation.
Hildebrand se podílel na tvorbě designu takových aut jako Opel Kadett E, Volkswagen Golf III, Seat Leon, Mini Countryman, Mini Coupe nebo Qoros 3.

Spolupracujeme s TipCars.com
Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států

Americký prezident Donald Trump označil Evropskou unii za…

 

Štítky Design Rozhovor

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

 





 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a spoustu drobných oprav

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a…

Google uvolnil třetí betu Androidu P, záhy následují také jednotliví výrobci. My jsme aktualizaci nainstalovali…

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“. Rozohnil ho dopis z Itálie

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“.…

Česká republika dostala žádost italského premiéra, aby země Evropské unie pomohly se 450 migranty, kteří jsou na…

 

iSport.cz

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený, ale gólman se bude stydět

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený,…

Francie to zvládla! Po dvaceti letech „Les Bleus“ znovu ovládli mistrovství světa ve fotbale, ve finále porazili…

 

Reflex.cz

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava připomíná časy maršála Tita

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava…

Zlatá éra brutalistické architektury. I tak lze pojmenovat období od jugoslávsko-sovětské roztržky v roce 1948…