20.9. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfdesignér Qorosu Gert Hildebrand: Je těžké tvořit historii značky (rozhovor)

 

Qoros je nová automobilová značka, která svým prvním produktem 3 příjemně překvapila. Exkluzivně jsme vyzpovídali autora tohoto vozu, Gerta Hildebranda.

V Národní technické knihovně v Praze se tento týden konal již čtvrtý ročník mezinárodní designové konference Auto Design Prague. Mezi pozvanými designéry vedle Jozefa Kabaně ze Škody Auto nebo Thomase Ingenlatha z Volva nechyběl na této akci ani Gert Hildebrand – nynější šéfdesignér izraelsko-čínského Qorosu. Při této příležitosti jsme měli exkluzivní možnost položit mu několik otázek.

Hildebrand je již zkušeným designérem. Během své bohaté kariéry pracoval u Opelu, Volkswagenu nebo Mini. Zavedené značky v roce 2011 vyměnil za nováčka na poli automobilového designu, kde má možnost vytvářet něco zcela nového.

Během své bohaté kariéry jste pracoval u různých automobilek. Liší se nějakým způsobem práce u Qorosu?

Ano a ne. Samotná práce je stejná, je to kreativní proces, který je víceméně pořád stejný. Třeba Mini má ale historii, kterou je sice lehké následovat, ale těžké ji naplnit. Qoros historii nemá a je snadné definovat něco nového, protože nemáte žádné dědictví. Je ale těžké historii vytvářet.

Každá značka má nějaký charakteristický prvek designu. Jaký je hlavní designérský motiv Qorosu 3 Sedan?

Hlavními prvky jsou proporce a detaily světel a kol.

Jaká byla hlavní inspirace při tvorbě designu Qorosu 3 Sedan?

Inspirace je jako život kolem vás. Dobrý designér nepotřebuje inspiraci. On vytváří inspiraci, inspirace je v něm samém.

Vznik Qorosu byl oficiálně oznámen v roce 2011, o rok později byla představena podoba prvního auta. Jak dlouho skutečně trval proces tvorby designu – od prvního nákresu po hotový automobil?

Celý proces trvá zhruba 34 až 60 měsíců, záleží na tom, na kolik jsou hotové předpřípravy. U Qorosu 3 práce na designu trvaly tři roky, ale samozřejmě někteří inženýři na autě pracovali již předtím.

Nepřehlédněte: První statické dojmy – Qoros 3 sedan (+video)

Jakou techniku při návrhu používáte? Kreslíte auta ještě v ruce, nebo už výhradně na počítači?

Nejprve nakreslím auto rukou, potom už používám počítač, pracuji například ve Photoshopu.

Qoros má designérská centra v Německu a v Číně. Kolik designérů pracuje na tvorbě designu jeho aut?

V Mnichově máme 28 pracovníků a 25 v Šanghaji.

Je Qoros 3 dílo německé, nebo čínské?

Auto má mezinárodní původ. První tvary a technika byla tvořena v Grazu, společně s firmou Magna. Poté jsme se přesunuli do Mnichova, kde jsme měli lepší přístup k know-how. Samotná výroba probíhá v Číně.

Qoros je zatím velice novou značkou. Jak je zatím výrobce spokojen s prodejem svých aut?

V automobilovém průmyslu pracuji takřka 40 let a nikdy jsem nepracoval s lidmi, kteří by byli s prodeji spokojeni. Když prodají dvě auta, nejsou spokojeni, když prodají 200 aut, nejsou spokojeni, vždycky je tu o jedno auto více, které chtějí prodat navíc. Zatím je to velice složité hodnotit kvůli krátké době existence značky. Stále musíme dokázat, že je naše existence potřebná a že jsou naši zákazníci šťastní.

Qoros: Současnost a blízká budoucnost
Qoros má před sebou ještě dlouhou cestu, vedle navržení samotných aut musí vybudovat servisní a prodejní síť. Automobilka se zatím zaměřuje na domácí čínský trh, kde plánuje otevřít 100 dealerství, což je s ohledem na velikost země stále docela málo – třeba mateřské Chery má v Číně 1.000 prodejních míst. V nejlidnatější zemi světa chce první model – Qoros 3 sedan – konkurovat takovým modelům jako Buick Excelle a Ford Focus.
V budoucnu chce Qoros expandovat také do Evropy, zatím ale nikam nespěchá. Sami představitelé značky tvrdí, že dítě je nejprve nutné naučit chodit a až potom běhat. Qoros zatím opatrně zkoumá reakce zákazníků na sousedním Slovensku. Za ostrý prodej se to ale stále považovat nedá – v nabídce je jediný model, navíc podle preferencí čínských a ne slovenských zákazníků. Proto je nabízený 3 Sedan velice slušně vybavený, avšak poněkud dražší. Podle posledních zpráv má expanze na další evropské trhy proběhnout do roku 2016.

Qoros zatím představil dva sériové vozy – kompaktní 3 Sedan a 3 Hatch. Jaké další modely značka plánuje představit v následujících letech?

Pracujeme na celé modelové paletě, všechny modely jsou možné. Další auto bude crossover odvozený od hatchbacku, který budeme prezentovat na konci roku. Potom představíme SUV a další vozy.

Pracuje Qoros také na sportovním autě?

U sportovního auta potřebujete velice silnou klientelu a kvalitní techniku. V současnosti se zaměřujeme na segmenty, které zaujmou hodně zákazníků. V Číně jsou důležité sedany a SUV, v Evropě naopak potřebujeme kombi.

Gert Hildebrand: Životopis
Gert Volker Hildebrand se narodil 22. srpna 1953 ve městě Lörrach na jihozápadě Německa. Po studiích mechanického inženýrství v Karlsruhe, průměslového designu v Braunschweigu a dopravního designu v Londýně začal v roce 1980 pracovat u Opelu. Později Hildebrand pracoval u Volkswagenu, Seatu, Mitsubishi a Mini, od roku 2011 je šéfdesignérem Qorosu, značky založené čínskou automobilkou Chery a izraelskou investiční společností Israel Corporation.
Hildebrand se podílel na tvorbě designu takových aut jako Opel Kadett E, Volkswagen Golf III, Seat Leon, Mini Countryman, Mini Coupe nebo Qoros 3.

Spolupracujeme s TipCars.com
Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu

V největším finančním centru Evropy zaměstnává Goldman…

Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví

Prezident Miloš Zeman nepůjde na pohřeb jedné z…

Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi

Natáčení dalších nových dílů Krtečka v 3D podobě se může…

Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do nemocnice!

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do…

Měl to být další skvělý večer během jejího koncertního turné. Jenže se změnil v drama. Zpěvačka Věra Špinarová…

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…