24.3. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: Fiat 500 vs. Renault Twingo

Designový duel: Fiat 500 vs. Renault Twingo

Ihned po premiéře nového Twinga se začaly ozývat hlasy, které francouzský vůz přirovnávaly k Fiatu 500. Mají tyto modely nějaké společné znaky, nebo jde o odlišné projekty? A kterému z duelantů jste více nakloněni? Hlasujte na konci článku!

Zaměříme-li se na segment A, lze si všimnout celé řady vozidel různých stylů – kromě věcně tvarovaných automobilu zde můžeme nalézt vozidla, která jsou kompromisem mezi dostupnou cenou a přitažlivým designem, a také vozy primárně zaměřené na okázalý styl. Mezi ně nepochybně patří Fiat 500, nezaměnitelný automobil a reprezentant nepříliš početné kategorie retro mini. Od letošního roku mu však konkuruje nové generační vydání Renaultu Twingo, které je propojením aktuálního designového jazyka své značky a nepřehlédnutelných rysů kultovního Renaultu 5. Na první pohled mohou mít oba vozy něco společného – alespoň po stránce jemných, uhlazených tvarů a slovy těžko definovatelné hravosti. Je tomu ale skutečně tak?


Fiat 500 vs. Renault Twingo
 

Fiat 500 – Mezinárodně sdílená tvořivost

Světová premiéra Fiatu 500, který je realizací ženevské studie Trepiuno (2004) od Roberta Giolita, proběhla přesně půl století po představení původního modelu, k němuž došlo 4. července roku 1957. V případě hatchbacku 500 se designérům podařilo plně vystihnout styl historického vozu a aktualizovat jeho prvky. Nejedná se však o nich archaického – řeč je o kvalitně navrženém retro designu, z nějž vyzařuje přátelskost a radost. Nejde ale jen o vzhled, v této souvislosti je důležité připomenout způsob vzniku městského Fiatu, na kterém se prostřednictvím webových stránek projektu „500 wants you“ podílely tři miliony amatérských designérů. A právě sdílení tvůrčí radosti a propojení fantazie tolika lidí dalo vzniknout automobilu, jehož výraz vyniká pozitivní energií již sedm let.

Je-li řeč o modelu 500, nutno poukázat na nápaditě navržené doplňky, které odkazují na plně funkční díly u původního modelu. Jde zejména o chromové lišty vpředu i vzadu, jež jsou symbolickým připomenutím štíhlých nárazníků z padesátých let a které slouží jako vkusný a přiměřeně dekorativní prvek přídě s oblými světlomety a velkoplošným nárazníkem pokrývajícím prakticky celé přední partie. Podobně uhlazená je také boční část karoserie, jejíž jednolitý vzhled (s prolisem, který člení hmotu pontonu na dvě různě velké části) narušuje jen hrana kapoty vybíhající směrem k A-sloupkům.

Fiat 500: Návrat italského národního pokladu

Aktuální model 500 již nepohání motor umístěný vzadu, což postavilo designéry před nelehký úkol – ztvárnit objem zadních partií tak, aby stylově odkazovaly na historický vůz, ale zároveň plnily požadavky na praktický hatchback segmentu A s dobře přístupným zavazadlovým prostorem. Výsledný návrh kombinuje relativně rozměrné plochy, které jsou odlehčeny dekoračními doplňky (lišta na nárazníku a chromový díl nad registrační značkou) a malými koncovými světly s členitou optikou.

Příbuznost vozu s Fiatem Panda je nejvíce patrná v interiéru. I přes to se ale tvůrcům podařilo sestavit kabinu s atmosférou, v níž nelze přehlédnout odkazy na vnitřek nástupce Topolina. Dominantou desky jsou barevné díly, jež pokrývají celou její střední část a ladí s kulatou hlavicí řadící páky a netradičním tvarem klik dveří. Specifikem interiéru jsou atraktivní sedadla se zakulacenými horními partiemi opěradel a kulatými hlavovými opěrkami. Důraz byl kladen na pestrost barev a materiálů, avšak při plném zachování jejich vzájemné sladěnosti – na výběr jsou tlumené a decentní (například slonovinová, či hnědá) nebo výrazné (červená) barvy vně i uvnitř.


Fiat 500
 

Renault Twingo – Retrospektivní moderna

Třetí generace malého Renaultu byla světu představena ojedinělou a velmi emotivní formou. Čtyřčlenná skupina tanečníků postupně odkrývala zamaskované Twingo, přičemž jeho pozvolné odhalování, doprovázené hudbou a tanečními kreacemi, probíhalo v interaktivním prostředí – na stěnách, jež vymezily prostor pro prezentaci, byly zobrazovány vzkazy lidí z celého světa. Opět vidíme zapojení příznivců do hry – ne sice do procesu tvoření samotného vozu jako v případě Fiatu 500, ale do jeho odhalování. Po sejmutí posledního kusu maskovací fólie ze zadního nárazníku, během nějž vygradovala hudba a světelné efekty, bylo zcela zřejmé, že nové Twingo ve svém segmentu zvíří prach a nabídne lidem originální a neotřelou alternativu ke stávající produkci.

Při zkoumání designu Twinga je třeba mít na paměti, že jde o vůz s motorem vzadu – právě absence pohonné jednotky v prvním karosářském prostoru umožnila navrhnout kompaktní a lehkou příď s velmi krátkým převisem, kterou doplňuje charakteristická maska propojující světlomety. Velikost přídě má vliv na hrubý obrys boční části karoserie, kde vyniká objem prostoru pro posádku a zavazadla. Pozorujeme-li však vnější tvary Twinga, musíme zohlednit celou řadu jejich nápaditých řešení, která mají vliv na exteriér jako celek. Jde zejména o úhel zadního čela, odkazující na legendární model R5, a o polohu koncových světel, která nejenže připomíná výraz otvorů použitých na vozidlech z rallye, ale také je základem pro plastičnost bočních partií – povrch pontonu je proměnlivý a opouští plochost profilu minulé generace Twinga.

Renault Twingo: Jak vznikal design francouzského prcka?

Z hlediska objemu karoserie a její proporčnosti se Twingo od Fiatu 500 zcela zásadně liší, přičemž podobnost, která je ve skutečnosti pouze zdánlivá, způsobují štíhlé zadní sloupky, ostrý úhel zádě a důraz na spíše jemný, neagresivní vzhled. Podstata obou karoserií je však diametrálně odlišná – zatímco 500 přímo odkazuje na svůj kultovní předobraz, Twingo je založeno na jiných hodnotách. V případě Renaultu nejde o snahu aktualizovat tvarový prvek minulých let, ale o pouhou inspiraci bez úmyslu mezigenerační návaznosti. Design je nový a moderní, bez snahy následovat jak první generaci Twinga, tak model R5.

Rozdíly jsou znát také při porovnání stylu a uspořádání kabin. Oba interiéry jsou hravé a experimentují s barvami, jsou však navrženy v odlišných stylech – oproti retrospektivně laděným tvarům Fiatu je vnitřek Renaultu ryze aktuální a působí poněkud všedněji. Přístrojová deska Twinga je také jinak členěna, což se projevuje na uspořádání a ztvárnění jejích dílčích částí, například středovém panelu, který je lemován plastem s kreativní strukturou.

O podobnosti nelze hovořit – Duelanti představují dva odlišné světy

Podíváme-li se na oba automobily pod drobnohledem, zjistíme, že mají osobitý styl, který je založen na zcela odlišných hodnotách. Pečlivé zkoumání Fiatu a Renaultu poodhalí skutečnost, že souvislosti mezi karoseriemi jsou jen zdánlivé. Pocit tvarové příbuznosti může být vyvolán například neagresivním a přátelským zevnějškem obou hatchbacků, podobně jako ostrým úhlem zádě či štíhlým zadním sloupkem. Tím ale veškeré souvislosti končí. V obou případech se však jedná o modely, které si nelze splést s žádným jiných automobilem nejmenší třídy – jak Fiat, tak Renault jsou náležitým oživením trhu a zároveň ladí se světem módy a designu, bez ohledu na jeho kategorie.


Renault Twingo
 

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Anketa

Kterému z naší dvojice byste dali přednost?
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Fiat 500 vs. Renault Twingo







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Renault Twingo Hipanema: Městský neo-hippie pro francouzské slečny Renault Twingo Hipanema: Městský neo-hippie pro francouzské slečny

Twingo se prezentuje jako auto pro mladé – a slečny…

Renault Twingo: První jízdní dojmy Renault Twingo: První jízdní dojmy

Přesně 22 let po představení prvního Renaultu Twingo jsme…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…