Designový duel: Fiat 500 vs. Renault Twingo
Zaměříme-li se na segment A, lze si všimnout celé řady vozidel různých stylů – kromě věcně tvarovaných automobilu zde můžeme nalézt vozidla, která jsou kompromisem mezi dostupnou cenou a přitažlivým designem, a také vozy primárně zaměřené na okázalý styl. Mezi ně nepochybně patří Fiat 500, nezaměnitelný automobil a reprezentant nepříliš početné kategorie retro mini. Od letošního roku mu však konkuruje nové generační vydání Renaultu Twingo, které je propojením aktuálního designového jazyka své značky a nepřehlédnutelných rysů kultovního Renaultu 5. Na první pohled mohou mít oba vozy něco společného – alespoň po stránce jemných, uhlazených tvarů a slovy těžko definovatelné hravosti. Je tomu ale skutečně tak?
Fiat 500 – Mezinárodně sdílená tvořivost
Světová premiéra Fiatu 500, který je realizací ženevské studie Trepiuno (2004) od Roberta Giolita, proběhla přesně půl století po představení původního modelu, k němuž došlo 4. července roku 1957. V případě hatchbacku 500 se designérům podařilo plně vystihnout styl historického vozu a aktualizovat jeho prvky. Nejedná se však o nich archaického – řeč je o kvalitně navrženém retro designu, z nějž vyzařuje přátelskost a radost. Nejde ale jen o vzhled, v této souvislosti je důležité připomenout způsob vzniku městského Fiatu, na kterém se prostřednictvím webových stránek projektu „500 wants you“ podílely tři miliony amatérských designérů. A právě sdílení tvůrčí radosti a propojení fantazie tolika lidí dalo vzniknout automobilu, jehož výraz vyniká pozitivní energií již sedm let.
Je-li řeč o modelu 500, nutno poukázat na nápaditě navržené doplňky, které odkazují na plně funkční díly u původního modelu. Jde zejména o chromové lišty vpředu i vzadu, jež jsou symbolickým připomenutím štíhlých nárazníků z padesátých let a které slouží jako vkusný a přiměřeně dekorativní prvek přídě s oblými světlomety a velkoplošným nárazníkem pokrývajícím prakticky celé přední partie. Podobně uhlazená je také boční část karoserie, jejíž jednolitý vzhled (s prolisem, který člení hmotu pontonu na dvě různě velké části) narušuje jen hrana kapoty vybíhající směrem k A-sloupkům.
Aktuální model 500 již nepohání motor umístěný vzadu, což postavilo designéry před nelehký úkol – ztvárnit objem zadních partií tak, aby stylově odkazovaly na historický vůz, ale zároveň plnily požadavky na praktický hatchback segmentu A s dobře přístupným zavazadlovým prostorem. Výsledný návrh kombinuje relativně rozměrné plochy, které jsou odlehčeny dekoračními doplňky (lišta na nárazníku a chromový díl nad registrační značkou) a malými koncovými světly s členitou optikou.
Příbuznost vozu s Fiatem Panda je nejvíce patrná v interiéru. I přes to se ale tvůrcům podařilo sestavit kabinu s atmosférou, v níž nelze přehlédnout odkazy na vnitřek nástupce Topolina. Dominantou desky jsou barevné díly, jež pokrývají celou její střední část a ladí s kulatou hlavicí řadící páky a netradičním tvarem klik dveří. Specifikem interiéru jsou atraktivní sedadla se zakulacenými horními partiemi opěradel a kulatými hlavovými opěrkami. Důraz byl kladen na pestrost barev a materiálů, avšak při plném zachování jejich vzájemné sladěnosti – na výběr jsou tlumené a decentní (například slonovinová, či hnědá) nebo výrazné (červená) barvy vně i uvnitř.
Renault Twingo – Retrospektivní moderna
Třetí generace malého Renaultu byla světu představena ojedinělou a velmi emotivní formou. Čtyřčlenná skupina tanečníků postupně odkrývala zamaskované Twingo, přičemž jeho pozvolné odhalování, doprovázené hudbou a tanečními kreacemi, probíhalo v interaktivním prostředí – na stěnách, jež vymezily prostor pro prezentaci, byly zobrazovány vzkazy lidí z celého světa. Opět vidíme zapojení příznivců do hry – ne sice do procesu tvoření samotného vozu jako v případě Fiatu 500, ale do jeho odhalování. Po sejmutí posledního kusu maskovací fólie ze zadního nárazníku, během nějž vygradovala hudba a světelné efekty, bylo zcela zřejmé, že nové Twingo ve svém segmentu zvíří prach a nabídne lidem originální a neotřelou alternativu ke stávající produkci.
Při zkoumání designu Twinga je třeba mít na paměti, že jde o vůz s motorem vzadu – právě absence pohonné jednotky v prvním karosářském prostoru umožnila navrhnout kompaktní a lehkou příď s velmi krátkým převisem, kterou doplňuje charakteristická maska propojující světlomety. Velikost přídě má vliv na hrubý obrys boční části karoserie, kde vyniká objem prostoru pro posádku a zavazadla. Pozorujeme-li však vnější tvary Twinga, musíme zohlednit celou řadu jejich nápaditých řešení, která mají vliv na exteriér jako celek. Jde zejména o úhel zadního čela, odkazující na legendární model R5, a o polohu koncových světel, která nejenže připomíná výraz otvorů použitých na vozidlech z rallye, ale také je základem pro plastičnost bočních partií – povrch pontonu je proměnlivý a opouští plochost profilu minulé generace Twinga.
Z hlediska objemu karoserie a její proporčnosti se Twingo od Fiatu 500 zcela zásadně liší, přičemž podobnost, která je ve skutečnosti pouze zdánlivá, způsobují štíhlé zadní sloupky, ostrý úhel zádě a důraz na spíše jemný, neagresivní vzhled. Podstata obou karoserií je však diametrálně odlišná – zatímco 500 přímo odkazuje na svůj kultovní předobraz, Twingo je založeno na jiných hodnotách. V případě Renaultu nejde o snahu aktualizovat tvarový prvek minulých let, ale o pouhou inspiraci bez úmyslu mezigenerační návaznosti. Design je nový a moderní, bez snahy následovat jak první generaci Twinga, tak model R5.
Rozdíly jsou znát také při porovnání stylu a uspořádání kabin. Oba interiéry jsou hravé a experimentují s barvami, jsou však navrženy v odlišných stylech – oproti retrospektivně laděným tvarům Fiatu je vnitřek Renaultu ryze aktuální a působí poněkud všedněji. Přístrojová deska Twinga je také jinak členěna, což se projevuje na uspořádání a ztvárnění jejích dílčích částí, například středovém panelu, který je lemován plastem s kreativní strukturou.
O podobnosti nelze hovořit – Duelanti představují dva odlišné světy
Podíváme-li se na oba automobily pod drobnohledem, zjistíme, že mají osobitý styl, který je založen na zcela odlišných hodnotách. Pečlivé zkoumání Fiatu a Renaultu poodhalí skutečnost, že souvislosti mezi karoseriemi jsou jen zdánlivé. Pocit tvarové příbuznosti může být vyvolán například neagresivním a přátelským zevnějškem obou hatchbacků, podobně jako ostrým úhlem zádě či štíhlým zadním sloupkem. Tím ale veškeré souvislosti končí. V obou případech se však jedná o modely, které si nelze splést s žádným jiných automobilem nejmenší třídy – jak Fiat, tak Renault jsou náležitým oživením trhu a zároveň ladí se světem módy a designu, bez ohledu na jeho kategorie.