Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145 – Mladší tvář a nový „sportovní“ vrchol

Ondřej Šámal
Diskuze (75)

Zmodernizované SUV kupé od Renaultu přijíždí s osvědčenými pohony a novými výbavovými stupni. My jsme testovali vrcholné provedení, které zapomnělo na zkratku R.S. Místo ní Francouzi do popředí staví znovuzrozené označení Alpine.

Design, interiér


Renault Arkana je v podstatě prvním „lidovým“ SUV kupé na trhu. Na rozdíl od ruské verze nevychází z druhé generace Dacie Duster, nýbrž stojí na platformě CMF-B, kterou Francouzi používají také u Renaultů Clio a Captur. Ve srovnání s druhým jmenovaným je arkana o nezanedbatelných 341 milimetrů delší, přičemž rozvor se liší o výrazných 81 milimetrů ve prospěch většího z francouzů.

Tomu návrháři nadělili atraktivní kabát s rychle padající linií střechy, kterou u sportovně-užitkových aut zpopularizovalo především velmi extrovertní BMW X6. Osobně mi tahle móda není příliš blízká, u kompaktního Renaultu Arkana s ní však problém nemám. Design zádě, hlavní bolístka u větších prémiových modelů tohoto ražení, se totiž podařilo zvládnout nakreslit tak, aby nepůsobila příliš odule nebo vulgárně. Také proto v Renaultu v rámci faceliftu exteriér moc neměnili, a to ani v případě přední části.

Menší clio se přitom adaptovalo na nový stylistický jazyk bez světelného „zubu“ ve spodní části hlavních světlometů. Ve výsledku se proto osvěžení na vnějšku auta podepsalo jen na malých detailech v podobě nového loga francouzské automobilky a dalších drobností.

Ty vyniknou především u nového vrcholného stupně Esprit Alpine, který se pojí výhradně se silnější zážehovou třináctistovkou se 116 kilowatty a sedmistupňovou dvouspojkou (od 795.000 Kč bez výkupního bonusu za starý vůz ve výši 30 tisíc korun) či zajímavým full-hybridem s multimódovou samočinnou převodovkou, o které jsme v testech i samostatných článcích již několikrát psali.

Video se připravuje ...

Vítané osvěžení

Nejvyšší linie Esprit Alpine se po estetické stránce od druhého stupně Techno odlišuje především zadním difuzorem v šedé barvě s dvojicí černých koncovek výfuku, předním sportovním nárazníkem s šedou lištou (Techno ji má v barvě karoserie), specifickými emblémy na předních blatnících, tmavší maskou chladiče (ta má proti starší verze jiný vzhled) a standardními 19“ koly Elixir. Nižší linie má o palec menší ráfky Silverstone s diamantovým efektem. Byť se jedná o drobné změny, v kovově šedé metalíze to francouzskému SUV sluší více než dříve. Působí subjektivně o chlup dospěleji.

Uvnitř se můžete těšit na tmavé čalounění se světle modrým vzorem a tmavý dekor palubní desky a výplní dveří. Volant, multimediální systém s vertikálním displejem o úhlopříčce 9,3“ a ovládání palubních funkcí zůstaly nezměněné.

Kvůli technickému základu v menších modelech zamrzí pouze jednozónová klimatizace. U auta s pořizovací cenou okolo 800 tisíc je to trochu ostudné. Pochválit však arkanu musím za udržení velkých kruhových ovladačů ventilace s naprosto jednoduchou logikou, kterou pochopí i malé dítě, což se o některých jiných modelech s výhradně dotykovým ovládáním říci nedá.

Esprit Alpine celkově potěší štědrou základní výbavou, jež zahrnuje například vyhřívaná přední sedadla i volant, elektricky nastavitelná sedadla řidiče i spolujezdce (to přitom nemají ani násobně dražší auta, případně až za tučný příplatek), adaptivní tempomat s funkcí stop&go či asistent pro jízdu po dálnici a v koloně. Osobně bych si připlatil ještě za paket City Plus za 18 tisíc (panoramatické parkování a asistent pro příčné, kolmé a úhlové parkování), audiosystém Bose s devíti reproduktory (17.000 Kč) a nějaký hezký lak v ceně od 18 do 22 tisíc. Střešní okno za 25.000 Kč mi přijde zbytečné.

Motor, jízdní vlastnosti


Tohle přece známe

Hybridní Renault Arkana se v testu na Auto.cz objevil poprvé, a zároveň naposledy na podzim roku 2021. A od té doby se nic nezměnilo. Revoluci nepřinesla ani modernizace. Základem je tudíž nadále atmosférická zážehová šestnáctistovka s 69 kilowatty, kterému pomáhá trakční elektromotor o výkonu 36 kW. Dvojici doplňuje ještě startér-generátor s patnácti kilowatty.

Systémový výkon 105 kilowattů je v případě primárně městského a příměstského SUV zcela dostatečný. Na rozdíl od toyot nebo hybridních hond zde máte k dispozici samočinnou převodovku s několika stupni. Tzv. multimódová skříň má dokonce dva převody i pro trakční elektrickou jednotku a čtyři pro čtyřválec. Mechanickou synchronizaci zde nahrazuje právě elektromotor.

Ve srovnání s japonskými hybridy se zde hlučného motoru ve vysokých otáčkách dočkáte jen sporadicky a v určitém režimu. Čtyřstupňový automat tuhle nepříjemnost většinou zdárně eliminuje. Celý pohon navíc co nejvíce preferuje jízdu na elektřinu, kterou si jednotka bere z akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh. S ním na jeden zátah ujedete zhruba dva kilometry a kousek, řídicí jednotka ovšem baterii dobíjí už zhruba při polovičním vybití, energie vám tudíž teoreticky nikdy nedojde (tedy pokud budete mít benzin v nádrži). Další možností je samozřejmě rekuperace, kterou můžete zvýšit zařazením režimu B na novém, impulsním voliči převodovky.

S tím jsem měl občas problém. Nereagoval totiž na některé mé povely. K zařazení totiž bylo nutné pořádně sešlápnout brzdový pedál a páčku klidně nadvakrát posunout směrem od R k D (či obráceně), jinak jsem skončil na neutrálu. Ačkoliv se jedná o drobnost, při parkování zbytečně zdržuje.

Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145 Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145

Do města ideál, ale co jinde?

Život s hybridním pohonem od Renaultu je ovšem příjemný. Po zařazení D se prakticky o nic nestaráte, mezi jednotlivými pohony si přepíná elektronika. Na elektřinu zvládnete i vyšší tempo či strmější stoupání, stačí jemnější práce s plynovým pedálem a plynulé tempo.

Do města a blízkého okolí je hybridní Renault Arkana naprosto ideální. Jakmile se s kombinovaným pohonem naučíte, budete jezdit za pětilitrové i nižší hodnoty. Jestliže ale trávíte větší část času na dálnicích nebo preferujete svižný jízdní styl, dotlačíte hybrid na hranici jeho sil.

Pod zatížením totiž šestnáctistovka svůj zvukový projev úplně zklidnit nedokáže, byť hluk v kabině je stále snesitelný. Problémem v tu chvíli je především mizející efektivita elektrického pohonu, což se odráží na spotřebě. Mně nakonec na konci testu na displeji v kapličce svítila hodnota 6,4 litru na 100 kilometrů, což je číslo srovnatelné s klasickým benzinovým čtyřválcem 1.3 TCe se 116 kilowatty s lepší dynamikou (z 0-100 km/h za 9,1 místo 10,8 s) a cenou nižší o deset tisíc korun (v případě linie Techno rozdíl dosahuje 40.000 Kč). Nutno dodat, že sedmistupňový dvouspojkový automat EDC u třináctistovky zejména zastudena postrádá plynulost, což se projevuje škubáním při rozjezdu či couvání a docela dlouhou reakční dobou.

Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145 Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145

Jestliže v testu Renaultu Austral s odlišným hybridem s tříválcovou dvanáctistovkou zkraje prosince jsem si stěžoval na jízdní komfort na obutých dvacítkách, o palec menší disky u menší a technicky méně dokonalé arkany mě velmi mile překvapily.

Úrovně luxusních aut se vzduchovými vaky sice atraktivní renault nedosahuje, drncání a natřásání, které jsem zažíval u zmíněného australu, se nedostavilo. Tužší nastavení se tu snoubí se schopností odpružení a karoserie pohlcovat většinu nerovností. Ostré rázy, po kterých vám málem vypadnou plomby ze zubů, Renault Arkana na 19palcových kolech nezná. S menšími ráfky by přitom situace byla ještě lepší, u linie Esprit Alpine jsou však standardem právě devatenáctky.

Závěr


Renault Arkana není úplně mým šálkem kávy. Za částku okolo 800 tisíc bych totiž raději zvolil o třídu větší kombi či SUV s horší výbavou, přesto mě ve výsledku francouzský pokus o lidové BMW X6 nijak neuráží. S hybridním pohonem funguje příjemně, ačkoliv spotřebou se nakonec dostanete na úroveň zážehové třináctistovky za podobné peníze. Záleží ovšem na využití. Ve městě se elektrifikovaná šestnáctistovka vyplatí.

Linie Esprit Alpine již v základu nabízí spoustu výbavy, odstup od nižšího stupně Techno ovšem u verze E-Tech full hybrid 145 dosahuje 76.000 Kč, k finálnímu rozhodnutí byste si ovšem měli vzít kalkulačku. Zaškrtnutím některých příplatků se totiž rozdíl může smrsknout na snesitelnější číslo. Záleží tedy na tom, jak se v konfigurátoru rozšoupnete.

Nejlevnější verze modelu 629.000 Kč (1.3 TCe mild hybrid 140 EDC Evolution)
Základ s testovaným motorem 729.000 Kč (1.6 E-Tech full hybrid 145 Techno)
Testovaný vůz bez příplatků 805.000 Kč (1.6 E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine)
Testovaný vůz s výbavou 851.000 Kč (1.6 E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Vcelku komfortní podvozek i na 19” kolech
  • Bohatá standardní výbava
  • Slušně fungující hybrid…

Minusy

  • … který by však mohl být úspornější
  • Pouze jednozónová klimatizace
  • Dynamika ve srovnání se silnějším čtyřválcem 1.3 TCe
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (75)

Doporučujeme

Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145
Cena základní sestavy 805 000 Kč
Výbava základní sestavy Vyhřívání volantu a předních sedadel, adaptivní tempomat s funkcí stop&go, disky kol z lehkých slitin 19", design Elixir s diamantovým efektem, černý metalický lak, boční airbagy na straně řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, sedadlo řidiče a spolujezdce elektricky nastavitelné v 6 směrech, elektricky nastavitelná bederní opěrka řidiče, asistent pro jízdu po dálnici a v koloně, full LED světlomety LED Pure Vision Performance se světelným podpisem ve tvaru písmene „C“, multimediální a navigační systém Easy Link, displej 9,3" (navigační systém s dynamickým plánováním trasy dle aktuální dopravní situace, vyhledávání bodů zájmu přes Google Places, 3D zobrazení budov ve velkých sídlech, hudební systém Arkamys, 6 reproduktorů, Bluetooth s funkcí audiostreamingu, 2 USB vstupy, bezdrátové Apple CarPlay, ovládání rádia pod volantem, online služby) a další Kč
Cena testované sestavy 851 000 Kč
Výbava testované sestavy šedý metalický lak (18.000 Kč), paket City Plus (kamerový systém 360° – 4 kamery s funkcí zobrazení okolí vozu z ptačí perspektivy a možností přepínání pohledu; Easy Park Assist – 360° parkovací senzory – přední, zadní, boční; inteligentní parkovací asistent – podélný, kolmý a úhlový) 18.000 Kč za a černá střecha (10.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 69 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3600
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 205 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 36 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 105
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.7
Emise CO2: 105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1435 / 526
Rozměr pneu: Continental 225/45 R19
Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4568
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1576
d) rozvor (mm): 2720
e) rozchod vpředu (mm): 1562
f) rozchod vzadu (mm): 1584
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 1. 2024 16:43
Re: Renault arkana
Závadu jsem hlásil ještě v záruce ale pred pár týdny mi tovární záruka skončila .v pondělí jdu znova do servisu tak uvidim na co budu mít nárok a na co ne .když mi pošlete Vás email napíšu Vám více můj je
ach-jo@email.cz
Zatím děkuji
Richard karlovy vary
11. 1. 2024 18:47
Re: Renault arkana
To je fakt mrzuté s tím topením... a co říkali v servisu? Přišli na příčinu? Je to nějaká častá závada nebo ojedinělá? Tak jako tak to máte snad v záruce a nárok na náhradní auto ne? Stát se to mě tak budu taky pěkně naštvanej ... rozdělávat kvůli tomu celou palubovku atd.
Já byl zatím s mou Arkanou na nějaké svolávačce ohl. přeprogramování řídící jednotky, byla tam kvůli tomu celý den. Prý auto musí být studené, musí se připojovat na server do Francie a takový kecy ... Dejte prosím vědět jak vám to s tím topením dopadlo, díky Jirka.
10. 1. 2024 22:11
P.S. ARKANA - hybrid
... ještě mě napadlo, resp. nezbylo vyhrazené místo v předchozím příspěvku:
+ dveře překrývají prahy až dolů, při dešti nebo marastu si neušpiníte gaťata :*)
+ systém hlídá kvalitu vzduchu v kabině - při jízdě v tunelu, za čmoudícím dieselem, apod. automaticky zapne vnitřní cirkulaci a čištění vzduchu, ale lze aktivovat i manuálně.
+ množství fyzických ovladačů na volantu i palubce pro nejčastěji používané funkce. Např. řízení klimatizace 3-mi velkými kruhovými ovladači s dispeji uprostřed nich je velmi přehledné a praktické. Při jízdě to pohodlně zvládnu jen periferním viděním.
+ oba displeje přístrojového štítu i centrálního lze podrobně nastavit ohl. stylu, barev, zobrazovaných informací, jakož i třeba jde nastavit tuhost volantu/řízení, asistenční systémy, ambientní osvětlení, navigaci, audio, aj. a to individuálně pro více osob/řidičů. Po nástupu do auta vás systém přivítá a po klepnutí na vaše zvolené jméno/přezdívku na displeji vše přenastaví podle vašich individuálních předvoleb. Volit nemusíte pokaždé, systém si vždy pamatuje posledního řidiče.
+ do systému lze nahrát vlastní foto a video (zatím jsem nevyzkoušel, ale chystám se na to)
+ systém hlídá a ukazuje na palubce vzdálenost od vpředu jedoucího vozu (v sekundách) a varuje při riziku
+ málo který klasický hybrid ukazuje stav nabití trakční baterie; Arkana to umí a to velmi přehledně a umí zobrazovat i aktuální stav z 15-ti různých možných režimů práce nebo spolupráce benzin. motoru a 2 elektromotorů
+ při jízdě v režimu B (zvýšená rekuperace) vůz podle míry ubírání plynu mírně až výrazně zpomaluje a dobíjí baterii; kromě úplného zastavení např. na světlech vůbec nemusím používat brzdu - šetří se disky, destičky i vaše pravá noha nemusí stále přešlapovat. Dole na palubce je hezký grafický obrázek zádi Arkany, při použití směrovek blikají i světélka auta na obrázku - to je sice milé a efektní, ale uvítal bych, kdyby se na obrázku rozsvěcela i brzdová světla. Arkana totiž při silnější rekuperaci a zpomalování sama rozsvěcí brzdová světla pro upozornění vzadu jedoucích aut ... a o tom já nemám žádný přehled ... kromě třeba v noci, když vidím odraz mých brzdových světel na autech za mnou. Nevím proč to Renaulta ještě nenapadlo, byl by to snad jen menší softwarový update ...
+ většina hybridů jiných značek (Toyota, Honda) dosud používala výhradně převodovky CVT. Kdo s ní jel tak mi dá asi za pravdu, že je to naprostý vopruz (vyzkoušel jsem např. RAV4 a Yaris). Při akceleraci to vytočí otáčky na max. a drží je tam se zvukem splašeného vysavače. Poslední modely se nyní snaží imitovat řazení zvukem přes reproduktory, což je snad ještě větší vopruz. Naproti tomu Arkana řadí "normálně",hladce a téměř neznatelně a otáčky motoru se podle toho mění.
+ když po vystoupení z vozu zapomenete některé okno otevřené, nemusíte zase nastupovat a startovat, stačí 2x zmačknout knoflík na dveřích nebo dálkáči a všechna otevřená okna se zavřou. Myslím ale že při vypnutí motoru se při otevřených oknech objeví hláška a dotaz, jestli je chcete zavřít.
- (=jedno VELKÉ mínus!) Představte si, že Arkana ma čudl na klice na otvírání el. zámků jen na straně řidiče, u spolujezdce ne. Kolik na tom výrobce ušetřil? Auto má sice automatické odemykání/zamykání při přiblížení/vzdálení, ale to já mám vypnuté, protože když doma procházím s klíčem v kapse po dvoře kolem auta, tak se pořád odemyká a zamyká. No a když někde přicházím k Arkaně zprava a chci něco hodit na sedadlo nebo někomu otevřít, tak musím hrabat v kapse pro dálkáči a knoflících anebo celé auto obejít.
Tož asi tak ... kdyby měl někdo jakékoliv dotazy, napište, rád odpovím ...
10. 1. 2024 19:53
Renault arkana
Se vším souhlasím až na to topeni u mého vozu, achjo
9. 1. 2024 21:19
ARKANA - hybrid
Tak já ji koupil (rezervoval) asi jako jeden z prvních v ČR v r. 2021, když se ještě houpala na lodi z Busanu v Jižní Korei, kde se vyrábí. A mohu říct, že jsem hodně spokojený ... jen pro info: v životě jsem jezdil a vlastnil několik desítek nejrůznějších aut (před Arkanou Lexus RX 350 r.v. 2011 3.gen.), takže mám co srovnávat z vlastní zkušenosti, ne jenom z četby článků, Franta povídal, cucáním z prstu apod.
Styl SUV kupé nebudu komentovat, je to věc vkusu ... a mě se líbí, zvlášť v té oranžové barvě Valencia, kterou mám. Pro stručnost a přehlednost zkusím vypíchnout hlavní plusy i mínusy, resp. co se mi líbí nebo ne z mého pohledu vlastníka a 2 1/2 letého uživatele:
+ jednoduchá a ladná elegance oproti např. přeplácanému paskvilu Toyoty C-HR nebo X4/6 jak na anabolických steroidech, komplet LED světla, žádný zbytečný chrom, krásná světelná "křídla" zadních obrysovek, celý černý interiér vč. stropu, perfektní sportovní volant a řadička, perforovaná kůže, el. sedačky řidiče (+bederka) i spolujezdce, el. ovládání všech oken vč. auto dojezdů, ambientní osvětlení, bezklíčový vstup (stačí se k autu přiblížit otevře se, odejte zavře se) i start, plynové vzpěry př. kapoty (není samozřejmosti ani u vyšších tříd). Absence el. kufru mi nevadí - to trva cca 20s, já si rukou zabouchnu za 1s a jdu :-!
+ jasné a čitelné displeje s hezkou, jednoduchou a srozumitelnou grafikou, velký horiz. středový panel, bezdr. dobíjení, android auto i apple, za mě super multimediální systém - online SOS, mapy, navigace (ukazuje aktuálně zácpy, nehody, objížďky, ceny PHM na benzínkách, apod.), automatické aktualizace map i systému. Navigace naprosto přesně a akorát včas hlásí trasu, odbočení, kruháče. Vše v češtině i ovládání navigace, telefonu, aj. hlasem. Naprosto geniální Renaultí kompletní ovládání audia joystickem pod volantem (hlasitost, mute, přepínání stanic, skladeb, zdroje) poslepu jen špičkami prstů - vůbec netřeba odvracet zrak od silnice nebo se dokonce trefovat do pidiikonek na dotykovém displeji ... nejlepší, nejpohodlnější a nejbezpečnější ovládání, jaké jsem kdy zažil! Audio BOSE s 9-ti repro a subwooferem je na (v rámci dané třídy) špičkové úrovni. Aplikace MyRenault obsahuje veškeré informace o vozu, servisu, údržbě, asistenci, upozornění, kontakty, objednávky, některé údaje z palubní desky vozu a kdykoliv ukáže online aktuální polohu vozu na mapě.
+ jízdní komfort je optimální kompromis pohodlí/bezpečnost, losí test Arkany v 80km/h jsem viděl na videu a tester jí chválil. Teď v zimě musím vyzdvihnout topení - studený start, ujedu 100 metrů a už to fouká teplé, asi to topí el., v obyč. benzínu nebo nedejbože dieselu ujedete 10 km než zavane něco vlažného. K tomu vyhřívání sedaček a volantu a jsem hned po startu jako v bavlnce jako dnes při -10 st. 20 cm světlá výška usnadňuje jízdu ve městě (obrubníky, retardéry) a zvládne i nějakou tu polňačku. V interiéru absolutně nic nevrže a neskřípe, při jízdě cítím pevnost celé konstrukce. Po městě Arkana jezdí ze 3/4 jen na elektřinu, takže absolutní ticho a klid, při nižších rychlostech ale připojování a běh benzin. motoru ani nevnímáte. První věc kterou v každém autě zkouším je jestli si pohodlně opřu jako řidič oba lokty, v Arkaně je to OK. Nedávno jsem si zkusil zkušební jízdu s vychvalovanou vlajkovou komfortní lodí Citroenu C5X a byl jsem hodně zklamán - opěrka levého lokte ve dveřích tak malá a blbě umístěná, že loket ihned sklouzne dolů vedle sedačky, takže musíte mít ruku v klíně anebo trvale na volantu.
+ spotřeba město 4-5, okresky + dálnice 5-6, záleží na stylu jízdy, ročním období a využívání A/C, topení, vyhřívání
+ hybridní systém Renaultu je naprosto originální, bezspojková převodovka má 150 patentů a vychází z F1, benz. motor 1,6 atmosféra Atkinsonův cyklus = jednoduchost, spolehlivost.
+ bylo by jednodušší uvést, které asistenční systémy Arkana nemá než ty co má, protože jich je fakt hodně a fungují perfektně - udržování v pruhu, slepý úhel, adapt. tempo. se stop and go, detekce chodců, cyklistú, rizika kolize, nouzové auto. brždění, čtení dopr. značek a upozor. na překročení rychlosti, auto hold při stání, auto park. brzda, auto parkování i vyparkování, zadní kamera s cross traffic výstrahou, monitor tlaku pneu, auto světla a přepínání potkávací/dálkové, auto stěrače...
- středový panel má trochu ostřejší hranu a při opření pravého kolene je to cítit, vyřešil jsem nalepením gelové podložky, od té doby v cajku. Absence zadního stěrače mi nevadí, dozadu je vidět i přes kapky a při vyšší rychlosti je vítr sfoukne.
Takže suma sumárum za mě - za novou Arkanu od 600 litrů a mojí v plné výbavě za 750 s 5-ti letou zárukou + 8 let zárukou na baterku v ceně, 5 let komplet servis (práce, díly) za 13.900 bych rád od někoho viděl srovnatelnou nabídku. A pro zastydlé puberťáky - znak Renaultu je broušený diamant, Mitsubishi má na kapotě hned 3 a nikdo si z něho neutahuje. Mě se třeba zase nelíbí zmršený H znak Hnůjdaje už jen kvůli němu bych si ho nikdy nekou