TEST Renault Megane Grandtour Techno 140 – Poctivý kombík za super peníze
Není sice nejnovější, nabízí však solidní výbavu, prostornost i spotřebu za cenu, která je dnes bohužel spíš neobvyklá. Stejně jako snadnost jeho ovládání.
Design, interiér
Když jsem koncem loňského roku dostal na test Renault Megane Grandtour se vznětovým motorem, bylo z toho milé překvapení. Kombík podle léty ověřeného receptu sice neuhranul technologickými serepetičkami, nabídl však dostatek prostoru, snadné ovládání a úsporný naftový motor za cenu startující lehce nad hranicí 600.000 Kč.
Už tou dobou jsme v redakci celkem žasli, neboť ceny mnohých konkurentů startují podstatně výš. Nemluvě o nepoměru ve výbavě, za kterou se u novějších vozů musí často (a nemálo) připlácet. Nyní však francouzská automobilka připravila ještě zajímavější nabídku, která je na rozdíl od dříve testovaného vznětového kombíku aktuální.
Megane Grandtour se totiž nyní nabízí v prostřední výbavě Techno s benzinovou motorizací TCe 140 a s manuální šestistupňovou převodovkou za cenu od 575.000 Kč. S výkupním bonusem pak dokonce od 555.000 Kč. Za tuhle cenu přitom dostanete slušně vybavené auto, které může být kvalitním společníkem pro nejednu rodinu.
V základní výbavě zahrnuje Full LED světlomety s parádním výkonem, 17“ litá kola, přední a zadní parkovací senzory, couvací kameru, zatmavená zadní okna nebo podélné střešní nosiče. U výbavy Techno jsou také kliky dveří ozdobeny jednoduchým chromovaným dekorem, ten ovšem poněkud zaniká v kombinaci s metalickým šedým lakem (+18.000 Kč) testovaného vozu.
Ačkoliv byla čtvrtá generace meganu představena již v roce 2016 a modernizací prošla v roce 2020, stále vypadá elegantně a na silnicích se neztratí. Osobně se mi přitom víc líbí právě testovaný kombík s označením Grandtour, který sympaticky kombinuje praktičnost s elegancí.
Renault Megane Grandtour Techno 140
Praktičnost především
Stáří může být znát spíš na interiéru, ovšem mnohdy v tom lepším smyslu slova. Megane totiž pořád nabízí klasické mechanické ovladače, kterými si můžete například jednoduše nastavit teplotu u automatické dvouzónové klimatizace. Nechybí však ani samostatná tlačítka pro deaktivaci systému stop-start či vedení v pruzích.
Standardní výbava zahrnuje 10palcový digitální přístrojový štít, který možná nevypadá nejmoderněji, běží ovšem plynule a především přehledně zobrazuje všechny důležité informace. Ve středové konzole je vertikálně orientovaná 9,3“ obrazovka multimediálního systému Easy Link, jehož grafika už ale věk nezapře. Systém navíc na některé pokyny reaguje s menším zpožděním a osobně mě velmi mrzí absence mechanického voliče pro úpravu hlasitosti. Zaplať pánbůh za praktický ovladač pod volantem, který jsem si na vozech Renault a Dacia v posledních letech oblíbil pro jeho intuitivnost.
Vedle standardní výbavy nám pobyt v meganu zpříjemňoval ještě příplatkový pack winter (vyhřívaný kožený volant a přední sedadla) za 11.000 Kč a bezdrátová indukční nabíječka vyšla na 3.079 Kč. V obou případech vcelku rozumná investice, osobně bych ale možná přemýšlel ještě nad head-up displejem za 9.000 Kč. Kvalita zpracování i použitých materiálů je přitom celkově na slušné úrovni, absence populárních povrchů lakovaných černým klavírním lakem navíc usnadní údržbu.
Jako fanoušek starších interiérů jsem se v meganu cítil nezvykle dobře. Kabina působí jednoduše, přehledně a většina ovládacích prvků je intuitivní, takže už chvíli po usednutí za volant víte, co kde máte hledat. Standardní sedačky navíc potěší slušným komfortem i příjemným bočním vedením, které podrží v zatáčkách. Jejich nastavení je sice jen manuální, ideální pozice za volantem se tu ale hledá snadno.
Problémem není ani prostor v kabině. Ať už se budeme bavit o přední nebo zadní řadě sedadel, místa jsem měl se svou výškou 183 centimetrů vždy dostatek. Vpředu potěší i dostatek úložných a odkládacích prostor.
Renault Megane Grandtour Techno 140
Kufr má základní objem 521 litrů, po sklopení zadních opěradel se dostáváme až na 1504 litrů. Pochvalu zaslouží jeho jednoduché tvary nebo praktická výklopná přepážka v podlaze s dvojitým dnem (pack modularita techno, +6.000 Kč). Pod podlahu se navíc vlezla i příplatková rezerva (+5.000 Kč).
Motor, jízdní vlastnosti
Milý univerzál
Renault Megane dnes můžete koupit se pestrou paletou pohonných jednotek, přičemž SUV Renault Megane (de facto již pátá generace modelu) nabízí čistě elektrický pohon. Kombík čtvrté generace může mít klasický zážehový čtyřválec, vznětový čtyřválec a také plug-in hybrid.
Označení TCe 140 v názvu odkazuje na nejdostupnější zážehový motor, tedy 1,33litrový turbem přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním, který nabízí nejvyšší výkon 103 kW (140 k) v rozmezí 4500 až 6000 otáček a nejvyšší točivý moment 260 Nm v rozmezí 1750 až 3500 otáček za minutu. Tedy alespoň v konfiguraci s testovaným šestistupňovým manuálem, za příplatek je ovšem dostupný i sedmistupňový dvouspojkový automat, nabízející o 20 Nm nižší točivý moment dostupný v nepatrně širším spektru otáček. To už ale odbíháme.
Stádo 140 koní je pro kombík s pohotovostní hmotností v rozmezí 1356 až 1476 kilogramů naprosto dostačující, jakkoliv zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy nemusí působit oslnivě. V praxi se ale nemusíte bát, že byste byli brzdou provozu. Rezerva zbývá i na bezpečné předjíždění, na dálnici pak renault slibuje maximální rychlost 205 km/h.
Podstatně důležitější mi přijde kultivovanost benzinového čtyřválce, o jehož práci většinu času ani nevíte. V nižším spektru otáček sice motor působí poněkud mdle, kolem 2500 otáček ale příjemně ožívá a umí i hezky zatáhnout. Manuální šestistupňová převodovka má lehký a celkem přesný chod, osobně jsem snad jen trochu bojoval se spojkovým pedálem, který na můj vkus zabíral až zbytečně vysoko.
Jakmile jsem si ale po dlouhých týdnech s automaty opět zvyknul na manuál, začal jsem si jízdu až nečekaně užívat. Megane Grandtour TCe 140 sice není žádný sportovec, po přepnutí do sportovního režimu, který zostří reakce na pedál plynu a zvýší tuhost řízení, ale umí předvést i zajímavý charakter. Jen rovnou doporučím vypnout sportovní zvuk, který působí dost uměle.
Renault Megane Grandtour Techno 140
Pohodové svezení
Podvozek je naladěn především komfortně a v kombinaci se standardními sedmnáctipalcovými litými koly, obutými do pneumatik o rozměru 205/50 R17, zvládá pohodlně tlumit většinu nerovností bez zbytečných rázů či odskakování. Při jízdě je vůz stabilní, v zatáčkách se příliš nenaklání, brzdy mají slušný nástup a řízení není přeposilované. Zkrátka zdařilý kompromis do města i na dálnice.
Pochvalu si zaslouží také odhlučnění kabiny, které dovnitř nepouští zbytečně moc hluku od kol ani aerodynamický hluk. Mimochodem při dálničních 130 km/h točí motor na nejvyšší převod kolem 2.400 otáček a v kabině panuje příjemná atmosféra.
A co spotřeba? V běžném kombinovaném režimu není problém jezdit v průměru za 6,5 l/100 km, při troše snahy se ale snadno dostanete i na automobilkou slibovaný průměr 5,9 l/100 km. Naopak rychlejší přesuny obvykle znamenaly růst průměrné spotřeby k hodnotám okolo 7,5 l/100 km. Při nádrži o objemu 50 litrů se rozhodně nejedná o žádnou tragédii.
Závěr
Závěr
Pokud hledáte relativně moderní auto, které ještě nevsadilo na okázale futuristický design exteriéru a maximálně dotykové ovládání interiéru, je Renault Megane velmi zajímavou volbou. Verze Grandtour nabízí dostatek místa pro běžnou rodinu a benzinový motor TCe 140 má dostatek elánu při velmi slušné spotřebě. A pak je tady ještě cena, kterou je možné stlačit na hodnotu začínající od 555.000 Kč, respektive 575.000 Kč bez výkupního bonusu.
Renault Megane Grandtour Techno 140
Testovaný kousek navíc zpříjemňoval cestování několika praktickými příplatky, kterým bychom se asi také nebránili. Výsledná cena 613.079 Kč za hezky vypadající, prostorné, dobře jezdící a slušně vybavené rodinné auto pak není v dnešní době vůbec marná. Ba naopak.
Nejlevnější verze modelu | 513.000 Kč (Equilibre TCe 140)* |
Základ s testovaným motorem | 513.000 Kč (Equilibre TCe 140)* |
Testovaný vůz bez příplatků | 575.000 Kč (Techno TCe 140) |
Testovaný vůz s výbavou | 613.079 Kč (Techno TCe 140) |
*pouze do vyprodání skladových zásob |
Plusy
- Stále moderní vzhled
- Jednoduchá koncepce interiéru
- Prostornost
- Dynamika a spotřeba
- Komfortní podvozek
- Cena
Minusy
- Pomalejší infotainment
- Umělý sportovní zvuk (naštěstí lze vypnout)