Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera: Designový duel

Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera: Designový duel

 
 
17.4. 2011 Jakub Sochor

Zabrousíme do oblasti exklusivních automobilů, kde nás čeká Aston Martin Rapide a Porsche Panamera.

Jak čtyřdveřový (de facto pětidveřový) Aston, tak i Porsche se shodně vymykají tradicím značky i zvyklostem daného segmentu. V portfoliu automobilek jsou nezvyklým zpestřením a zároveň volí nekonvenční přístup k realizaci karoserie pětidveřového sedanu.

Doslovně interpretují pojem čtyřdveřové kupé. Prostorností se proto nemohou srovnávat s klasickými limuzínami, proti nim ale nabízí sportovní proporce a také jinou image značky.

Aston Martin Rapide nepatrně přesahuje hranici pěti metrů a v porovnání s Porsche Panamera je o 49 mm delší. Z hlediska šířky je dnešní zástupce britského automobilismu o pouhé 2 mm kratší, než Panamera, zatímco Porsche svého soka převyšuje o 58 mm. Krom rozvoru pak Panamera přerůstá svého konkurenta ve všech níže zmíněných oblastech.

Aston Martin Rapide a Porsche Panamera - srovnání rozměrů
ModelAston Martin RapidePorsche Panamerarozdíl
Délka [mm]50194970-49
Šířka [mm]19291931+2
Výška [mm]13601418+58
Rozvor [mm]29892920-69
Rozchod vpředu [mm]15891656
Rozchod vzadu [mm]16301646
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]301432+131

Začneme služebně starším modelem, kterým je Panamera od německé automobilky Porsche. Po Cayennu se jedná se o druhý sériově vyráběný vůz značky Porsche, osazený dvěma páry bočních dveří. Tato karosářská filozofie však není v kontextu s firmou Porsche novinkou. První úvahy nad stavbou obdobně řešeného automobilu lze vypozorovat u čtyřdveřové variace na téma 911 z roku 1967, jejímž autorem je karosárna Troutman & Barnes. S filozofií praktičtější podoby sportovního vozu se setkáváme i v případě zakázkové čtyřdveřové varianty 928 (1986) či modelu 989 (1988), který byl z hlediska celkového vzezření poměrně blízko případnému produkčnímu automobilu.

Z hlediska exteriéru se jedná o důkladnou aplikaci etablovaných a léty osvědčených tvarových prvků na čtyřdveřový model. Bylo však nutné tyto rysy přizpůsobit nové karosérii, čímž se předešlo eventuální disharmonii. V přídi lze vypozorovat tvarové syntézy ikonického modelu 911 a lehkého Boxteru.

Oproti tradičním modelům Porsche může překvapit kapota s vyvýšeným reliéfem, což není u vozidel značky obvyklé. Tento karosářský zákrok, který mírně ovlivňuje obecné tvary, si vyžádalo uložení motoru v těsné blízkosti s přední nápravou, zatímco 911 a Boxster mají pohonnou jednotku u nápravy zadní. Výsledek koresponduje s myšlenkou reprezentativního čtyřdveřového vozu se sportovními ambicemi.

Porsche Panamera – 911 pro topmanagera

Boční část z hlediska návaznosti na estetické mravy vozidel Porsche nezaostává za čelními partiemi, nicméně čtyři dveře a celkové proporce se jeví v konfrontaci se zbytkem modelové řady velmi svébytně. Hladké, vizuálně čisté plochy jsou mírně zpestřeny konstrukčním zásahem za přední blatník, jehož horní linka v ploše předních dveří splývá s karosérií. Zajímavostí je mírný kontrast mezi přední polovinou vozu (která je díky nižší přídi a dynamickému průduchu u blatníku sportovní a dynamická) a tou zadní, která je masivnější.

Ani přes výrazný nárůst optické hmotnosti a množství hmoty neztratily zadní partie, typické pro Porsche, charakteristické prvky svých továrních soukmenovců. Pozadí prezentuje sportovní apel a širokými blatníky dává na odiv svůj původ. Celek, i přes značnou členitost povrchu, disponuje tvarovou čistotou a kreativními rysy, mezi které lze zařadit nevšední optiku svítilen či nápis Porsche a jeho centrování na střed víka zavazadlového prostoru.

Kabina je vyvedena v podobném duchu jako exteriér, alespoň z hlediska její základní filozofe. V této oblasti lze Porsche Panameru pokládat za jeden z nejsportovněji pojatých vozidel mezi čtyřdveřovými automobily s karosářskými rysy kupé. Vizuální styl ukazatelů vychází ze sportovních kupé téže značky, vyšší věcnost a komfort kabiny (rys automobilů reprezentativního střihu) zpestřuje ukazatel ve středu horní části přístrojové desky. Interiéru vládnou mohutné díly s jasně definovaným tvarem. Atypicky působí vertikálně vedené výdechy ventilační soustavy, které jsou v úzkém kontaktu s ušlechtilými díly dekoru.

Jake.auto.cz: Porsche Panamera – všechny články a testy

Aston Martin Rapide, představený roku 2006 na autosalonu v Ženevě, kontinuálně pokračuje v nastoleném tvarovém trendu, známém z kupé DB9. Avšak ani v případě značky Aston Martin není Rapide průkopníkem myšlenky čtyřdveřového sportovního vozu. Tato idea sahá do druhé poloviny minulého století, kdy v letech 1961 až 1964 vzniklo 55 kusů automobilu s názvem Lagonda Rapide.

Z hlediska tvarů přídě není těžké vypozorovat citelnou návaznost na etablované kupé DB9. Maska chladiče s tvarem, typickým pro svou značku, si ponechala charakteristický motiv. Je zušlechtěna chromovým prokladem, tvořeným tenkými linkami. Toto estetické řešení se opakuje na dolním průduchu, který je zhotoven v designově obdobném duchu jako centrální maska. Při pohledu na přední partie jako celek může vyvstat názor, že Rapide sekunduje sourozeneckým modelovým řadám své značky více harmonicky, než jak je tomu u Porsche.

Rozdíly v rámci portfoliu značky se nakonec zcela stírají – téměř identické řešení přídě má i nový model Virage.

Aston Martin Rapide – Čtyřdveřové 2+2

Podobně jako Panamera má i Rapide hladké tvary profilu, čemuž nemalou měrou napomáhají zapuštěné kliky dveří. I zde je však k vidění zásah v podobě rafinované linky, která po sobě zanechala viditelnou stopu, nejvýraznější na předních dveřích a pozvolna se ztrácející v oblasti dveří zadních. Oba automobily mají černé B-sloupky karosérie, čímž je tato karosářská část maskována a vůz skutečně působí dojmem kupé.

Architektura zádě Rapide je v konfrontaci s Panamerou zcela odlišná. Je zde také patrné silnější pojítko s jinými modelovými řadami, zvláště pak DB9. Hlavní roli zde hraje uhlazenost a důraz na eleganci, přičemž celek působí oproti Panameře s výraznou muskulaturou zádě více odlehčeným dojmem.

Zatímco Porsche při navrhování přístrojové desky pro Panameru použilo rysy, které vůz od ostatních modelů značky odlišují, britský výrobce se, podobně jako v případě exteriéru, rozhodl pro rozvoj interiérového tvarosloví, známého z DB9. Dominantou kabiny je středový panel přístrojové desky, který se vyznačuje plynulými bočními tvary, jež ho definují. Tyto prvky vynikají díky středu s ovládači, který má v porovnání se středovým panelem snížený reliéf. A zatímco Panamera sází v celkovém rámci interiéru spíše na sportovní notu, Rapide tvoří konkurenci v podobě kabiny s akcentem na reprezentativní luxus. Ani zde však nebylo zanevřeno na sportovní charisma.

Jake.auto.cz: Aston Martin Rapide – všechny články a testy

Anketa

Který model se vám víc líbí?
Spolupracujeme s TipCars.com
Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se

Se sklizní raných brambor začaly kombajny v Přerově nad…

Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů korun, uvedla ČNB Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů korun, uvedla ČNB

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním čtvrtletí meziročně…

Ruská letadla zaútočila na syrskou opozici Ruská letadla zaútočila na syrskou opozici

Ruské letouny v neděli časně ráno zaútočily v Sýrii na…

Vláda Spojených států navrátila migrantům 522 odebraných dětí Vláda Spojených států navrátila migrantům 522 odebraných dětí

Vláda USA oznámila, že do rodin migrantů vrátila 522…

 
 

Přidat názorDiskuse: Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera:…












Blesk.cz

Ženy v Saúdské Arábii můžou začít řídit. Princ jim povolil auta, kamiony i motorky

Ženy v Saúdské Arábii můžou začít řídit. Princ jim…

Od neděle mohou ženy v Saúdské Arábii nově řídit osobní a nákladní automobily a motocykly. Země zavedla od…

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Podrazil s Helešicem zazářili. Poprvé ovládli závod SP ve veslování

Podrazil s Helešicem zazářili. Poprvé ovládli závod…

Jakub Podrazil a Lukáš Helešic na dvojce bez kormidelníka poprvé v kariéře vyhráli závod Světového poháru ve…

 

Reflex.cz

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová odstoupila z funkce kancléřky

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová…

Na pozadí sporu o migraci, který zasáhl německou vládu, zveřejnila agentura YouGov průzkum, který přinesl pro…

Grilujte jako praví Argentinci. Asado má svá jasná pravidla

Grilujte jako praví Argentinci. Asado má svá jasná pravidla

Tím, jak se zvyšuje počet teplých dnů v roce, prodlužuje se i čas, kdy jíme venku. Grilujeme stále víc.…