Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera: Designový duel

Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera: Designový duel

 
 

Zabrousíme do oblasti exklusivních automobilů, kde nás čeká Aston Martin Rapide a Porsche Panamera.

Jak čtyřdveřový (de facto pětidveřový) Aston, tak i Porsche se shodně vymykají tradicím značky i zvyklostem daného segmentu. V portfoliu automobilek jsou nezvyklým zpestřením a zároveň volí nekonvenční přístup k realizaci karoserie pětidveřového sedanu.

Doslovně interpretují pojem čtyřdveřové kupé. Prostorností se proto nemohou srovnávat s klasickými limuzínami, proti nim ale nabízí sportovní proporce a také jinou image značky.

Aston Martin Rapide nepatrně přesahuje hranici pěti metrů a v porovnání s Porsche Panamera je o 49 mm delší. Z hlediska šířky je dnešní zástupce britského automobilismu o pouhé 2 mm kratší, než Panamera, zatímco Porsche svého soka převyšuje o 58 mm. Krom rozvoru pak Panamera přerůstá svého konkurenta ve všech níže zmíněných oblastech.

Aston Martin Rapide a Porsche Panamera - srovnání rozměrů
ModelAston Martin RapidePorsche Panamerarozdíl
Délka [mm]50194970-49
Šířka [mm]19291931+2
Výška [mm]13601418+58
Rozvor [mm]29892920-69
Rozchod vpředu [mm]15891656
Rozchod vzadu [mm]16301646
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]301432+131

Začneme služebně starším modelem, kterým je Panamera od německé automobilky Porsche. Po Cayennu se jedná se o druhý sériově vyráběný vůz značky Porsche, osazený dvěma páry bočních dveří. Tato karosářská filozofie však není v kontextu s firmou Porsche novinkou. První úvahy nad stavbou obdobně řešeného automobilu lze vypozorovat u čtyřdveřové variace na téma 911 z roku 1967, jejímž autorem je karosárna Troutman & Barnes. S filozofií praktičtější podoby sportovního vozu se setkáváme i v případě zakázkové čtyřdveřové varianty 928 (1986) či modelu 989 (1988), který byl z hlediska celkového vzezření poměrně blízko případnému produkčnímu automobilu.

Z hlediska exteriéru se jedná o důkladnou aplikaci etablovaných a léty osvědčených tvarových prvků na čtyřdveřový model. Bylo však nutné tyto rysy přizpůsobit nové karosérii, čímž se předešlo eventuální disharmonii. V přídi lze vypozorovat tvarové syntézy ikonického modelu 911 a lehkého Boxteru.

Oproti tradičním modelům Porsche může překvapit kapota s vyvýšeným reliéfem, což není u vozidel značky obvyklé. Tento karosářský zákrok, který mírně ovlivňuje obecné tvary, si vyžádalo uložení motoru v těsné blízkosti s přední nápravou, zatímco 911 a Boxster mají pohonnou jednotku u nápravy zadní. Výsledek koresponduje s myšlenkou reprezentativního čtyřdveřového vozu se sportovními ambicemi.

Porsche Panamera – 911 pro topmanagera

Boční část z hlediska návaznosti na estetické mravy vozidel Porsche nezaostává za čelními partiemi, nicméně čtyři dveře a celkové proporce se jeví v konfrontaci se zbytkem modelové řady velmi svébytně. Hladké, vizuálně čisté plochy jsou mírně zpestřeny konstrukčním zásahem za přední blatník, jehož horní linka v ploše předních dveří splývá s karosérií. Zajímavostí je mírný kontrast mezi přední polovinou vozu (která je díky nižší přídi a dynamickému průduchu u blatníku sportovní a dynamická) a tou zadní, která je masivnější.

Ani přes výrazný nárůst optické hmotnosti a množství hmoty neztratily zadní partie, typické pro Porsche, charakteristické prvky svých továrních soukmenovců. Pozadí prezentuje sportovní apel a širokými blatníky dává na odiv svůj původ. Celek, i přes značnou členitost povrchu, disponuje tvarovou čistotou a kreativními rysy, mezi které lze zařadit nevšední optiku svítilen či nápis Porsche a jeho centrování na střed víka zavazadlového prostoru.

Kabina je vyvedena v podobném duchu jako exteriér, alespoň z hlediska její základní filozofe. V této oblasti lze Porsche Panameru pokládat za jeden z nejsportovněji pojatých vozidel mezi čtyřdveřovými automobily s karosářskými rysy kupé. Vizuální styl ukazatelů vychází ze sportovních kupé téže značky, vyšší věcnost a komfort kabiny (rys automobilů reprezentativního střihu) zpestřuje ukazatel ve středu horní části přístrojové desky. Interiéru vládnou mohutné díly s jasně definovaným tvarem. Atypicky působí vertikálně vedené výdechy ventilační soustavy, které jsou v úzkém kontaktu s ušlechtilými díly dekoru.

Jake.auto.cz: Porsche Panamera – všechny články a testy

Aston Martin Rapide, představený roku 2006 na autosalonu v Ženevě, kontinuálně pokračuje v nastoleném tvarovém trendu, známém z kupé DB9. Avšak ani v případě značky Aston Martin není Rapide průkopníkem myšlenky čtyřdveřového sportovního vozu. Tato idea sahá do druhé poloviny minulého století, kdy v letech 1961 až 1964 vzniklo 55 kusů automobilu s názvem Lagonda Rapide.

Z hlediska tvarů přídě není těžké vypozorovat citelnou návaznost na etablované kupé DB9. Maska chladiče s tvarem, typickým pro svou značku, si ponechala charakteristický motiv. Je zušlechtěna chromovým prokladem, tvořeným tenkými linkami. Toto estetické řešení se opakuje na dolním průduchu, který je zhotoven v designově obdobném duchu jako centrální maska. Při pohledu na přední partie jako celek může vyvstat názor, že Rapide sekunduje sourozeneckým modelovým řadám své značky více harmonicky, než jak je tomu u Porsche.

Rozdíly v rámci portfoliu značky se nakonec zcela stírají – téměř identické řešení přídě má i nový model Virage.

Aston Martin Rapide – Čtyřdveřové 2+2

Podobně jako Panamera má i Rapide hladké tvary profilu, čemuž nemalou měrou napomáhají zapuštěné kliky dveří. I zde je však k vidění zásah v podobě rafinované linky, která po sobě zanechala viditelnou stopu, nejvýraznější na předních dveřích a pozvolna se ztrácející v oblasti dveří zadních. Oba automobily mají černé B-sloupky karosérie, čímž je tato karosářská část maskována a vůz skutečně působí dojmem kupé.

Architektura zádě Rapide je v konfrontaci s Panamerou zcela odlišná. Je zde také patrné silnější pojítko s jinými modelovými řadami, zvláště pak DB9. Hlavní roli zde hraje uhlazenost a důraz na eleganci, přičemž celek působí oproti Panameře s výraznou muskulaturou zádě více odlehčeným dojmem.

Zatímco Porsche při navrhování přístrojové desky pro Panameru použilo rysy, které vůz od ostatních modelů značky odlišují, britský výrobce se, podobně jako v případě exteriéru, rozhodl pro rozvoj interiérového tvarosloví, známého z DB9. Dominantou kabiny je středový panel přístrojové desky, který se vyznačuje plynulými bočními tvary, jež ho definují. Tyto prvky vynikají díky středu s ovládači, který má v porovnání se středovým panelem snížený reliéf. A zatímco Panamera sází v celkovém rámci interiéru spíše na sportovní notu, Rapide tvoří konkurenci v podobě kabiny s akcentem na reprezentativní luxus. Ani zde však nebylo zanevřeno na sportovní charisma.

Jake.auto.cz: Aston Martin Rapide – všechny články a testy

Anketa

Který model se vám víc líbí?
Spolupracujeme s TipCars.com
Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2017 klesl…

V Praze čeká na V Praze čeká na "zelenou" čtyřicet tisíc bytů, číslo v poslední době roste

V Praze je v současné době v povolovacím procesu…

Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech

Více než čtyři tisíce zaměstnanců japonské firmy GMO…

 
 

Přidat názorDiskuse: Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera:…












Blesk.cz

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii vrtulníku. Příčina nehody se vyšetřuje

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii…

Sestra honduraského prezidenta Hilda Hernándezová a dalších pět osob zemřelo v sobotu při havárii vrtulníku v…

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo výzdobu odflákl?

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo…

Přes rok svítí na nebi českého showbyznysu. Před Vánocemi ale naše hvězdy rozzářily i své příbytky. Blesk…

 

iSport.cz

Budíček se nekonal, Puskarčíková s Vítkovou doběhly ve třetí desítce

Budíček se nekonal, Puskarčíková s Vítkovou doběhly…

České biatlonistky skončily v závodě s hromadným startem na Světovém poháru v Annecy až ve třetí desítce.…

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem vyrovnal Maradonu

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem…

Už deset let je jméno Marek Hamšík spojeno s italskou Neapolí. Majitel 103 startů ve slovenské reprezentaci je…

 

Reflex.cz

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O úplatku prý nevěděl, v tašce mělo být víno

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O…

Bývalý ruský ministr ekonomického rozvoje Alexej Uljukajev byl v pátek odsouzen k osmi letům vězení se…

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Stockholská zastupitelská rada rozhodla, že se chce ve městě zbavit „nevhodných, rasistických a sexistických…