Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera: Designový duel

Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera: Designový duel

 
 

Zabrousíme do oblasti exklusivních automobilů, kde nás čeká Aston Martin Rapide a Porsche Panamera.

Jak čtyřdveřový (de facto pětidveřový) Aston, tak i Porsche se shodně vymykají tradicím značky i zvyklostem daného segmentu. V portfoliu automobilek jsou nezvyklým zpestřením a zároveň volí nekonvenční přístup k realizaci karoserie pětidveřového sedanu.

Doslovně interpretují pojem čtyřdveřové kupé. Prostorností se proto nemohou srovnávat s klasickými limuzínami, proti nim ale nabízí sportovní proporce a také jinou image značky.

Aston Martin Rapide nepatrně přesahuje hranici pěti metrů a v porovnání s Porsche Panamera je o 49 mm delší. Z hlediska šířky je dnešní zástupce britského automobilismu o pouhé 2 mm kratší, než Panamera, zatímco Porsche svého soka převyšuje o 58 mm. Krom rozvoru pak Panamera přerůstá svého konkurenta ve všech níže zmíněných oblastech.

Aston Martin Rapide a Porsche Panamera - srovnání rozměrů
ModelAston Martin RapidePorsche Panamerarozdíl
Délka [mm]50194970-49
Šířka [mm]19291931+2
Výška [mm]13601418+58
Rozvor [mm]29892920-69
Rozchod vpředu [mm]15891656
Rozchod vzadu [mm]16301646
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]301432+131

Začneme služebně starším modelem, kterým je Panamera od německé automobilky Porsche. Po Cayennu se jedná se o druhý sériově vyráběný vůz značky Porsche, osazený dvěma páry bočních dveří. Tato karosářská filozofie však není v kontextu s firmou Porsche novinkou. První úvahy nad stavbou obdobně řešeného automobilu lze vypozorovat u čtyřdveřové variace na téma 911 z roku 1967, jejímž autorem je karosárna Troutman & Barnes. S filozofií praktičtější podoby sportovního vozu se setkáváme i v případě zakázkové čtyřdveřové varianty 928 (1986) či modelu 989 (1988), který byl z hlediska celkového vzezření poměrně blízko případnému produkčnímu automobilu.

Z hlediska exteriéru se jedná o důkladnou aplikaci etablovaných a léty osvědčených tvarových prvků na čtyřdveřový model. Bylo však nutné tyto rysy přizpůsobit nové karosérii, čímž se předešlo eventuální disharmonii. V přídi lze vypozorovat tvarové syntézy ikonického modelu 911 a lehkého Boxteru.

Oproti tradičním modelům Porsche může překvapit kapota s vyvýšeným reliéfem, což není u vozidel značky obvyklé. Tento karosářský zákrok, který mírně ovlivňuje obecné tvary, si vyžádalo uložení motoru v těsné blízkosti s přední nápravou, zatímco 911 a Boxster mají pohonnou jednotku u nápravy zadní. Výsledek koresponduje s myšlenkou reprezentativního čtyřdveřového vozu se sportovními ambicemi.

Porsche Panamera – 911 pro topmanagera

Boční část z hlediska návaznosti na estetické mravy vozidel Porsche nezaostává za čelními partiemi, nicméně čtyři dveře a celkové proporce se jeví v konfrontaci se zbytkem modelové řady velmi svébytně. Hladké, vizuálně čisté plochy jsou mírně zpestřeny konstrukčním zásahem za přední blatník, jehož horní linka v ploše předních dveří splývá s karosérií. Zajímavostí je mírný kontrast mezi přední polovinou vozu (která je díky nižší přídi a dynamickému průduchu u blatníku sportovní a dynamická) a tou zadní, která je masivnější.

Ani přes výrazný nárůst optické hmotnosti a množství hmoty neztratily zadní partie, typické pro Porsche, charakteristické prvky svých továrních soukmenovců. Pozadí prezentuje sportovní apel a širokými blatníky dává na odiv svůj původ. Celek, i přes značnou členitost povrchu, disponuje tvarovou čistotou a kreativními rysy, mezi které lze zařadit nevšední optiku svítilen či nápis Porsche a jeho centrování na střed víka zavazadlového prostoru.

Kabina je vyvedena v podobném duchu jako exteriér, alespoň z hlediska její základní filozofe. V této oblasti lze Porsche Panameru pokládat za jeden z nejsportovněji pojatých vozidel mezi čtyřdveřovými automobily s karosářskými rysy kupé. Vizuální styl ukazatelů vychází ze sportovních kupé téže značky, vyšší věcnost a komfort kabiny (rys automobilů reprezentativního střihu) zpestřuje ukazatel ve středu horní části přístrojové desky. Interiéru vládnou mohutné díly s jasně definovaným tvarem. Atypicky působí vertikálně vedené výdechy ventilační soustavy, které jsou v úzkém kontaktu s ušlechtilými díly dekoru.

Jake.auto.cz: Porsche Panamera – všechny články a testy

Aston Martin Rapide, představený roku 2006 na autosalonu v Ženevě, kontinuálně pokračuje v nastoleném tvarovém trendu, známém z kupé DB9. Avšak ani v případě značky Aston Martin není Rapide průkopníkem myšlenky čtyřdveřového sportovního vozu. Tato idea sahá do druhé poloviny minulého století, kdy v letech 1961 až 1964 vzniklo 55 kusů automobilu s názvem Lagonda Rapide.

Z hlediska tvarů přídě není těžké vypozorovat citelnou návaznost na etablované kupé DB9. Maska chladiče s tvarem, typickým pro svou značku, si ponechala charakteristický motiv. Je zušlechtěna chromovým prokladem, tvořeným tenkými linkami. Toto estetické řešení se opakuje na dolním průduchu, který je zhotoven v designově obdobném duchu jako centrální maska. Při pohledu na přední partie jako celek může vyvstat názor, že Rapide sekunduje sourozeneckým modelovým řadám své značky více harmonicky, než jak je tomu u Porsche.

Rozdíly v rámci portfoliu značky se nakonec zcela stírají – téměř identické řešení přídě má i nový model Virage.

Aston Martin Rapide – Čtyřdveřové 2+2

Podobně jako Panamera má i Rapide hladké tvary profilu, čemuž nemalou měrou napomáhají zapuštěné kliky dveří. I zde je však k vidění zásah v podobě rafinované linky, která po sobě zanechala viditelnou stopu, nejvýraznější na předních dveřích a pozvolna se ztrácející v oblasti dveří zadních. Oba automobily mají černé B-sloupky karosérie, čímž je tato karosářská část maskována a vůz skutečně působí dojmem kupé.

Architektura zádě Rapide je v konfrontaci s Panamerou zcela odlišná. Je zde také patrné silnější pojítko s jinými modelovými řadami, zvláště pak DB9. Hlavní roli zde hraje uhlazenost a důraz na eleganci, přičemž celek působí oproti Panameře s výraznou muskulaturou zádě více odlehčeným dojmem.

Zatímco Porsche při navrhování přístrojové desky pro Panameru použilo rysy, které vůz od ostatních modelů značky odlišují, britský výrobce se, podobně jako v případě exteriéru, rozhodl pro rozvoj interiérového tvarosloví, známého z DB9. Dominantou kabiny je středový panel přístrojové desky, který se vyznačuje plynulými bočními tvary, jež ho definují. Tyto prvky vynikají díky středu s ovládači, který má v porovnání se středovým panelem snížený reliéf. A zatímco Panamera sází v celkovém rámci interiéru spíše na sportovní notu, Rapide tvoří konkurenci v podobě kabiny s akcentem na reprezentativní luxus. Ani zde však nebylo zanevřeno na sportovní charisma.

Jake.auto.cz: Aston Martin Rapide – všechny články a testy

Anketa

Který model se vám víc líbí?
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Aston Martin Rapide vs. Porsche Panamera:…












Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…