Aston Martin Rapide – Čtyřdveřové 2+2
Tradice čtyřdveřových modelů značky Aston Martin je stejně dlouhá jako u Maserati Quattroporte. Ale jak plynul čas a automobilka procházela komplikovanými časy, v chronologii modelů se objevují ještě delší přestávky než u italského konkurenta.
První čtyřdveřový Aston nesl ve skutečnosti název Lagonda Rapide. Automobilka před téměř 50 lety poprvé oživila značku, která je dodnes v jejím vlastnictví. S novým Rapide má tento model společného více než jen název – vznikl na prodlouženém šasi tehdejšího kupé DB4 a techniku o několik prvků, které se později dostaly i na další modely, a design přinesl několik unikátních prvků. Kvůli vysoké ceně ale vzniklo v letech 1961 až 1964 jen 55 kusů.
Další kapitola se začala psát v 70tých letech. Nejprve bylo vyrobeno několik kusů modelu Aston Martin Lagonda s karoserií, která tvarově vycházela z kupé V8. V roce 1978 dostal tento vůz zcela novou důsledně hranatou karoserii. Ve výrobě vydržel až do roku 1990 a od té doby se počítala další přestávka – přerušená jen na zakázku postavenou čtyřdveřovou Lagondou Virage, několika továrními designovými studiemi a konceptem Lagonda Vignale od designérského studia Ghia, který však měl kvůli finanční úspoře podvozek z Lincolnu Town Car.
astonmartin predstavujeme luxusni
Další kapitolu otevřela studie Aston Martin Rapide představená na detroitském a následně ženevském autosalonu v roce 2006. Automobilka tentokrát zavrhla značku Lagonda i jakoukoliv snahu rozvíjet na čtyřdveřovém modelu nový designový směr. Naopak podoba co nejbližší kupé DB9 otevřeně přiznávala, že pod karoserií se ukrývá architektura V/H a motor 5,9 V12 z modelu DB9. Největším rozdílem byl druhý pár dveří, rozvor prodloužený tak, aby prostor na zadních sedadlech byl alespoň přiměřený a mírně zvětšený zavazadlový prostor přístupný přes výklopnou zadní stěnu (tu má kupé V8 Vantage, zatímco větší řada DB9 se drží řešení s pevným zadním oknem).
Reakce veřejnosti (především tedy potenciálních zákazníků) a skutečnost, že Porsche chystá podobný model, přiměla automobilku k brzkému potvrzení výroby konceptu. Už od počátku ale bylo zřejmé, že první auta nevzniknou dříve, než počátkem roku 2010. Hlavními důvody byla malá rozpracovanost projektu – tým konstruktérů a designéři pod vedením Marka Reichmana na autě začali pracovat až v létě 2005, půl roku před premiérou – Aston Martin dokončoval přípravu jiných, dříve schválených modelů (DBS, V8 Roadster, V12 Vantage) a automobilka neměla ani k dispozici potřebnou výrobní kapacitu.
První dva problémy úspěšně vyřešil čas – k premiéře produkční verze došlo na frankfurtském autosalonu 2009, výroba byla zahájena na přelomu roku 2009 a 2010 a první auta začala vyjíždět k zákazníkům v polovině letošního roku. Potíže s nedostatkem volných výrobních kapacit vyřešil Aston Martin outsourcingem, potřebnou kapacitu při požadované kvalitě výroby poskytuje rakouská Magna Steyr v Grazu.
astonmartin predstavujeme luxusni
I přes výraznou vzhledovou podobnost nesdílí Rapide s DB9 jediný karosářský díl. Příď je více tvarovaná jako šipka a má protažené světlomety s čirou optikou, se světelnými diodami, které slouží jako směrovky. V důsledku toho se změnily přední blatníky, ale také nárazník a mírně odlišná je i kapota motoru.
Novým prvkem je výrazný prolis, který navazuje na lištu v otvorech za předními koly. Toto řešení převzala sériová verze z konceptu téměř bez úprav. Rapide má dále silnější sloupky čelního okna, než tomu je u DB9, nový zadní nárazník nesoucí registrační značku a koncová světla s čirou optikou a lesklým pozadím Magna Silver, inspirovaná u modelu DBS.
Aston Martin Rapide - srovnání rozměrů s DB9 | |||
Model | Rapide | DB9 | rozdíl |
Délka [mm] | 5019 | 4710 | +309 |
Šířka [mm] | 1929 | 1875 | +54 |
Výška [mm] | 1360 | 1300 | +60 |
Rozvor [mm] | 2989 | 2740 | +249 |
Rozchod vpředu [mm] | 1589 | 1570 | +19 |
Rozchod vzadu [mm] | 1613 | 1560 | +53 |
Poh. hmotnost [kg] | 1950 | 1760 | +190 |
Délka čtyř(pěti)dveřové karoserie o 19 mm překračuje hranici pěti metrů. Proti DB9 se tak Rapide zvětšilo o 31 cm, z nichž 25 cm připadá na prodloužení rozvoru. Mírně se zvětšila i šířka (o 5 cm) a výška (o 6 cm). Přesto auto na výšku měří 1360 mm, což stále více odpovídá sportovním GT než luxusním sedanům. Společně se zvětšení karoserie se rozšířil i rozchod kol, především na zadní nápravě. Aston Martin ale nezanedbal ani brzdovou soustavu – ta má místo kotoučů o průměru 355 a 330 mm disky s průměrem 390 mm vpředu a 360 mm vzadu. To jsou rozměry odpovídající výkonnému kupé DBS (ačkoliv to má keramické kotouče a Rapide stále „jen“ větrané ocelové).
Delší karoserie s dalším párem dveří znamená také vyšší pohotovostní hmotnost – ta narostla o 190 kg a drží se stále pod 2 tunami.
Aston Martin Rapide - srovnání rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Aston Martin Rapide | Jaguar XJ Supersport | Maserati Quattroporte GTS | Porsche Panamera Turbo |
Délka [mm] | 5019 | 5122 | 5097 | 4970 |
Šířka [mm] | 1929 | 1894 | 1885 | 1931 |
Výška [mm] | 1360 | 1448 | 1423 | 1418 |
Rozvor [mm] | 2989 | 3032 | 3064 | 2920 |
Objem zav. prostoru [l] | 301 | 520 | 450 | 432 |
Poh. hmotnost [kg] | 1950 | 1892 | 1990 | 1970 |
K přirozeným konkurentům Aston Martinu patří britský rival (donedávna partner v rámci koncernu Ford) Jaguar a tradiční italský soupeř Maserati, zmíněný už v úvodu článku. Okruh se pak logicky rozšířil s příchodem Porsche Panamera. Tento model je Rapide ze všech aut na trhu nejpodobnější, ačkoliv je zaměřený na širší cílovou skupinu a má odlišnou techniku (přeplňovaný motor a pohon všech kol).
Velikostí se všechny zmíněné modely pohybují kolem 5 metrů délky (jen Porsche je pod touto hranicí) a zhruba třímetrového rozvoru náprav. Aston Martin společně s Porsche přesahují na šířku 1,9 metru a Aston je zároveň z uvedené čtveřice nejnižší. Daní za krásu a umístění převodovky u zadní nápravy je však s přehledem nejmenší zavazadlový prostor, který ale majitele Rapidu zřejmě příliš trápit nebude.
astonmartin predstavujeme luxusni
O pohon se stará motor 6,0 V12 (skutečný objem je vlastně 5,9 litru) s 48 ventily. Je uložen podélně za přední nápravu a pohání zadní kola skrze převodovku s koncepcí transaxle. Ta je tedy umístěna u zadní nápravy za samosvorným diferenciálem, se spojkou a motorem ji spojuje kardanový hřídel z karbonu, chráněný hliníkovou rourou. Oficiálně je jedinou možností převodovky Touchtronic-2, robotizovaná manuální převodovka se sekvenční volbou převodů tlačítky na volantu (přepínání P-R-N-D se místo konvenčního voliče ovládá také tlačítky).
Pohonná jednotka s relativně vysokým kompresním poměrem 10,9:1 dává nejvyšší výkon 350 kW (476 k) při 6000 min-1 a točivý momentu vrcholí 600 Nm při 4000 min-1. To jsou hodnoty téměř srovnatelné s kompresorovým osmiválcem v Jaguaru XJ i s dvěma turbodmychadly přeplňovaným motorem v Porsche Panamera Turbo, což dokládají podobné jízdní výkony všech tří modelů (Porsche má při akceleraci výhodu pohonu všech kol). S touto trojicí dokáže držet krok i slabší Maserati Quattroporte GT S, které má ale handicap v podobě vyšší kombinované spotřeby. Ovšem oficiální hodnoty spotřeby pro Rapide zatím nebyly zveřejněny…
Aston Martin Rapide - srovnání výkonů a technických dat s konkurencí | ||||
Model | Aston Martin Rapide | Jaguar XJ Supersport | Maserati Quattroporte GTS | Porsche Panamera Turbo |
Motor | 6,0 V12 | 5,0 V8 S/C | 4,7 V8 | 4,8 V8 Turbo |
Převodovka | 6MA | 6A | 6A | 7DS, 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 5935 | 5000 | 4691 | 4806 |
Válce/ventily | 12/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 350/6000 | 375/6000-6500 | 323/7000 | 368/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/5000 | 625/2500-5500 | 490/4750 | 700/2250-4500 |
Maximální rychlost [km/h] | 296 | 250 | 285 | 303 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,2 | 4,9 | 5,1 | 4,2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | - | 12,1 | 15,7 | 12,2 |
Poh. hmotnost [kg] | 1990 | 1892 | 1990 | 1970 |
Rapide má nezávislé zavěšení všech kol, obě nápravy používají klasické řešení – dvojité lichoběžníky, doplněné o stabilizátory, vinuté pružiny a adaptivní tlumiče ADS. Aston Martin věnoval velkou pozornost nastavení geometrie, která maximálně potlačuje zanořování přídě a zvedání nebo ustřelování zádě při brzdění. O kontakt s vozovkou se starají pneumatiky Birdgestone Potenza, vpředu o rozměru 245/40 R20 a vzadu 295/35 R20.
Stísněný interiér nabízí místo pro čtyři cestující usazené v oddělených sedadlech. Standardem bude čtyřzónová klimatizace, v opěradlech předních sedadel se na přání nacházejí LCD obrazovky. Naopak už v základní výbavě bude audiosystém Bang & Olufsen BeoSound Rapide ICEpower s celkovým výkonem 1000 W.
Samozřejmostí je dále čalounění interiéru jemnou kůží Full Grain, vyhřívání všech čtyř sedadel, elektrické ovládání předních sedadel, parkovací senzory vpředu i vzadu a na vybraných trzích také HDD navigace a Bluetooth.
Na přání se bude dodávat odlišný design kol, odvětrávaná sedadla v obou řadách či dřevěný dekor (například mahagon, bambus, jasan, piano lak nebo alternativně opracované ušlechtilé kovy).
astonmartin predstavujeme luxusni
Kdo se nespokojí s ničím jiným, než je maximum možného, může sáhnout po specifikaci Aston Martin Rapide Luxe. Ta obsahuje všechny výše jmenované nadstandardní položky (tím stoupá pohotovostní hmotnost o 50 kg na 1990 kg) a dále přidává originální sadu šesti kožených zavazadel Bespoke, skleněný klíč a skleněná tlačítka v interiéru.
Ve Velké Británii je cena za základní specifikaci Rapide stanovena na 140 tisíc liber (asi 4,2 milionu korun), což je o výrazných 30 tisíc liber více než stejně výkonné kupé DB9.