1.12. 2013 Jakub Sochor

Designový duel: Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi

Designový duel: Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi

Zatímco Octavia Combi sází na klasicky laděné tvary s ostře řezanými linkami, Civic Tourer je energický a progresivní. Který model z dnešní dvojice si získal Vaše sympatie?

Dnešní designový duel je v mnohém specifický. Kromě toho, že porovnává dva zcela odlišné tvarové styly, je prvním duelem, jehož tématem je karoserie kombi – jeho prostřednictvím se tak můžeme blíže seznámit s estetickými možnostmi, které lze nalézt v kategorii, jejímž primárním účelem je nabídnout objemný zavazadlový prostor.

Právě ten je – spolu s kompaktními základy – společným znakem obou automobilů, které nás přesvědčují o tom, že i prakticky založený karosářský druh může oslovit estéty a vyznavače rozličných tvarových forem.

Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi - srovnání rozměrů
ModelHonda Civic TourerŠkoda Octavia CombiRozdíl
Délka [mm]45204659+139
Šířka [mm]17701814+44
Výška [mm]14401465+25
Rozvor [mm]25952686+91
Zavazadlový prostor [l]624610-14


Civic Tourer vs. Octavia Combi
 

Honda Civic Tourer – Zhmotnění vize

Design japonského automobilu byl navržen evropským týmem, v jehož čele stál Adrian Killham. Tvůrci však zpracovali design, který je esencí japonské automobilové moderny, což je dáno hned několika aspekty. Předně jde o hojné užití křivek, které jsou neodmyslitelnou součástí japonského stylu napříč jeho kategoriemi – svou divokostí zaujímají pozornost a jsou vyhledávaným prvkem, který nejednou ovlivnil estetiku mimo svou domovinu (kupříkladu francouzské Art Nouveau). Dalším rysem, který na karoserii Civicu Tourer nepřehlédneme, je asymetrie a odklon od geometrických motivů – tolik zřetelných na karoserii Octavie, o čemž bude řeč za chvíli.

Honda experimentuje a hledá nové způsoby designu dílčích částí karoserie – kromě odvážně řešených lemů blatníků, jež pramení v atraktivně vybouleném nárazníku a ústí do plochy dveří, hovoříme zejména o střeše s plovoucím efektem, která výrazně odlehčuje objem karoserie. Dojem větší optické lehkosti umocňuje skrytý zadní sloupek, jenž odhmotňuje záď a dává vyniknout výrazným svítilnám, které jsou navzájem propojené. Je-li řeč o zadní části, zmiňme pozoruhodné zpracování hmoty karoserie, které má za následek ostrý zlom na pomezí blatníku a nárazníku – energičnost této části, která je patrná zejména z 3/4 zadopohledu, evokuje dynamičnost skulptur italského futuristy Umberta Boccioniho a výrazně oživuje zadní partie.

Honda Civic Tourer ve Frankfurtu: První dojmy

Vraťme se však k přídi, jež částečně vychází z myšlenek minulé generace japonského hatchbacku, který stěžejní rysy čelní části vozu integroval do jednoho celku. V případě aktuálního generačního vydání se setkáváme s návratem k tradičnější podobě, jíž tvoří samostatná světla či maska chladiče uprostřed. I tak ale působí přední partie Civicu neobyčejným dojmem – jsou sportovní, ostře tvarované a v kontextu kompaktní třídy zcela nezaměnitelné. Výše uvedená asymetrie tvoří stěžejní znak kabiny, zvláště pak přístrojové desky, jež pracuje s křivkou na mnoho způsobů – od jednoduchých linek, majících za úkol dekorovat povrch desky, až po rafinované prolisy nebo tvar horního pásu s ukazateli.


Honda Civic Tourer
 

Škoda Octavia Combi – Geometrické plochy a symetrie

Octavia Combi je oproti svému japonskému sokovi docela jiného založení. Asymetrii zde střídá symetrie a akcent na geometrické plochy, které jsou prokládány ostrými zlomy, jež ostře kontrastují s křivkami, o nichž je řeč v souvislosti s Civicem Tourer. Zatímco Honda je avantgardní alternativou pro ty, kteří se zhlédli ve futuristických experimentech japonské značky z posledních let, Škoda sází na srozumitelné tvary s osvědčenými rysy a nekomplikovanými řešeními.

Vychází-li kombi z jiné karoserie, je pro něj rozhodující zadní polovina vozu. Právě do ní se plně promítá kreativita tvůrců, jejichž úkolem bylo dosáhnout maximální možné harmonie mezi objemem zavazadlového prostoru a tvarem zádě. Zatímco Civic Tourer pracuje s originálním pojetím střešní linky a absencí viditelného D-sloupku, Octavia je navržena klasickým způsobem – profil je definován přímkami a ostrými zlomy, které jsou opticky zjemněny elegantní linií střechy. Celek je vyvážený a reprezentativní, co je dáno nejen příklonem k osvědčeným tvarům, ale také maskou chladiče v klasickém stylu.

Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+ video)

Navzdory efektnosti designu je záď japonského modelu opatřena prohlubní pro registrační značku, jež má vcelku všední tvar. Škoda však prezentuje unikátní proklad tří ploch – čtyřúhelníku a dvou přiléhajících trojúhelníků – který nejenže oživuje zadní partie, ale také představuje unifikační znak modelové nabídky českého výrobce. V případě Octavie Combi je tento originální prvek doplněn hranatými svítilnami s atraktivní optikou, přičemž hrany se promítají také do kabiny, jíž dominuje čistá a praktická deska s designem, který je dotažen do nejmenších detailů.

Závěrem – Neslučitelné světy minimalismu a futurismu

Dnešní duelanti představují zcela nesourodou dvojici. Zatímco Octavia Combi rozvíjí trend své značky, jehož jádrem je minimalismus a důraz na známé a prověřené tvary, Civic Tourer je typickou ukázkou toho, jak vypadá futuristické kombi. Objemný zavazadlový prostor nijak neubral na progresivitě tvarového základu, jenž pochází z hatchbacku – ba naopak, kombi více experimentuje (což dokládá plovoucí efekt střechy a skrytý zadní sloupek) a z hlediska emocionality boří dosavadní mantinely.

Přesto je však zajímavé sledovat, v čem se oba vozy liší. Nejde totiž jen o formu karoserie, která je patrná již na první pohled, ale také o detaily, jež patří do oblasti drobných stylových doplňků – u Hondy se setkáme s dekoracemi na místech, která jsou u českého modelu navržena v tvarově čisté podobě. Pokud však Škoda dekoruje, tak obezřetně a s ohledem na ostrost linek boční části – typickou ukázkou takového počínání je napojení předního nárazníku na světlomety, které je doprovázeno vložením drobné trojúhelníkové plochy pod jejich kryty.


Škoda Octavia Combi
 

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Honda Civic Tourer vs.…












Blesk.cz

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint marketu se představují zlaté ručičky českých návrhářek

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint…

Koupit si oblečení v holešovické tržnici neznamená nutně jen obcházet tamější asijské stánkaře. Každý pátek a…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…