1.12. 2013 Jakub Sochor

Designový duel: Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi

Designový duel: Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi

Zatímco Octavia Combi sází na klasicky laděné tvary s ostře řezanými linkami, Civic Tourer je energický a progresivní. Který model z dnešní dvojice si získal Vaše sympatie?

Dnešní designový duel je v mnohém specifický. Kromě toho, že porovnává dva zcela odlišné tvarové styly, je prvním duelem, jehož tématem je karoserie kombi – jeho prostřednictvím se tak můžeme blíže seznámit s estetickými možnostmi, které lze nalézt v kategorii, jejímž primárním účelem je nabídnout objemný zavazadlový prostor.

Právě ten je – spolu s kompaktními základy – společným znakem obou automobilů, které nás přesvědčují o tom, že i prakticky založený karosářský druh může oslovit estéty a vyznavače rozličných tvarových forem.

Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi - srovnání rozměrů
ModelHonda Civic TourerŠkoda Octavia CombiRozdíl
Délka [mm]45204659+139
Šířka [mm]17701814+44
Výška [mm]14401465+25
Rozvor [mm]25952686+91
Zavazadlový prostor [l]624610-14


Civic Tourer vs. Octavia Combi
 

Honda Civic Tourer – Zhmotnění vize

Design japonského automobilu byl navržen evropským týmem, v jehož čele stál Adrian Killham. Tvůrci však zpracovali design, který je esencí japonské automobilové moderny, což je dáno hned několika aspekty. Předně jde o hojné užití křivek, které jsou neodmyslitelnou součástí japonského stylu napříč jeho kategoriemi – svou divokostí zaujímají pozornost a jsou vyhledávaným prvkem, který nejednou ovlivnil estetiku mimo svou domovinu (kupříkladu francouzské Art Nouveau). Dalším rysem, který na karoserii Civicu Tourer nepřehlédneme, je asymetrie a odklon od geometrických motivů – tolik zřetelných na karoserii Octavie, o čemž bude řeč za chvíli.

Honda experimentuje a hledá nové způsoby designu dílčích částí karoserie – kromě odvážně řešených lemů blatníků, jež pramení v atraktivně vybouleném nárazníku a ústí do plochy dveří, hovoříme zejména o střeše s plovoucím efektem, která výrazně odlehčuje objem karoserie. Dojem větší optické lehkosti umocňuje skrytý zadní sloupek, jenž odhmotňuje záď a dává vyniknout výrazným svítilnám, které jsou navzájem propojené. Je-li řeč o zadní části, zmiňme pozoruhodné zpracování hmoty karoserie, které má za následek ostrý zlom na pomezí blatníku a nárazníku – energičnost této části, která je patrná zejména z 3/4 zadopohledu, evokuje dynamičnost skulptur italského futuristy Umberta Boccioniho a výrazně oživuje zadní partie.

Honda Civic Tourer ve Frankfurtu: První dojmy

Vraťme se však k přídi, jež částečně vychází z myšlenek minulé generace japonského hatchbacku, který stěžejní rysy čelní části vozu integroval do jednoho celku. V případě aktuálního generačního vydání se setkáváme s návratem k tradičnější podobě, jíž tvoří samostatná světla či maska chladiče uprostřed. I tak ale působí přední partie Civicu neobyčejným dojmem – jsou sportovní, ostře tvarované a v kontextu kompaktní třídy zcela nezaměnitelné. Výše uvedená asymetrie tvoří stěžejní znak kabiny, zvláště pak přístrojové desky, jež pracuje s křivkou na mnoho způsobů – od jednoduchých linek, majících za úkol dekorovat povrch desky, až po rafinované prolisy nebo tvar horního pásu s ukazateli.


Honda Civic Tourer
 

Škoda Octavia Combi – Geometrické plochy a symetrie

Octavia Combi je oproti svému japonskému sokovi docela jiného založení. Asymetrii zde střídá symetrie a akcent na geometrické plochy, které jsou prokládány ostrými zlomy, jež ostře kontrastují s křivkami, o nichž je řeč v souvislosti s Civicem Tourer. Zatímco Honda je avantgardní alternativou pro ty, kteří se zhlédli ve futuristických experimentech japonské značky z posledních let, Škoda sází na srozumitelné tvary s osvědčenými rysy a nekomplikovanými řešeními.

Vychází-li kombi z jiné karoserie, je pro něj rozhodující zadní polovina vozu. Právě do ní se plně promítá kreativita tvůrců, jejichž úkolem bylo dosáhnout maximální možné harmonie mezi objemem zavazadlového prostoru a tvarem zádě. Zatímco Civic Tourer pracuje s originálním pojetím střešní linky a absencí viditelného D-sloupku, Octavia je navržena klasickým způsobem – profil je definován přímkami a ostrými zlomy, které jsou opticky zjemněny elegantní linií střechy. Celek je vyvážený a reprezentativní, co je dáno nejen příklonem k osvědčeným tvarům, ale také maskou chladiče v klasickém stylu.

Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+ video)

Navzdory efektnosti designu je záď japonského modelu opatřena prohlubní pro registrační značku, jež má vcelku všední tvar. Škoda však prezentuje unikátní proklad tří ploch – čtyřúhelníku a dvou přiléhajících trojúhelníků – který nejenže oživuje zadní partie, ale také představuje unifikační znak modelové nabídky českého výrobce. V případě Octavie Combi je tento originální prvek doplněn hranatými svítilnami s atraktivní optikou, přičemž hrany se promítají také do kabiny, jíž dominuje čistá a praktická deska s designem, který je dotažen do nejmenších detailů.

Závěrem – Neslučitelné světy minimalismu a futurismu

Dnešní duelanti představují zcela nesourodou dvojici. Zatímco Octavia Combi rozvíjí trend své značky, jehož jádrem je minimalismus a důraz na známé a prověřené tvary, Civic Tourer je typickou ukázkou toho, jak vypadá futuristické kombi. Objemný zavazadlový prostor nijak neubral na progresivitě tvarového základu, jenž pochází z hatchbacku – ba naopak, kombi více experimentuje (což dokládá plovoucí efekt střechy a skrytý zadní sloupek) a z hlediska emocionality boří dosavadní mantinely.

Přesto je však zajímavé sledovat, v čem se oba vozy liší. Nejde totiž jen o formu karoserie, která je patrná již na první pohled, ale také o detaily, jež patří do oblasti drobných stylových doplňků – u Hondy se setkáme s dekoracemi na místech, která jsou u českého modelu navržena v tvarově čisté podobě. Pokud však Škoda dekoruje, tak obezřetně a s ohledem na ostrost linek boční části – typickou ukázkou takového počínání je napojení předního nárazníku na světlomety, které je doprovázeno vložením drobné trojúhelníkové plochy pod jejich kryty.


Škoda Octavia Combi
 

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik

Oslovení ekonomové vnímají návrh státního rozpočtu pro…

Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu

Sázky na letošní hokejový šampionát v Paříži a Kolíně nad…

Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni

Turistů z Asie v Praze stále přibývá, v letošním 1.…

Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Honda Civic Tourer vs.…













Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…