reklama


28.7. 2013 Jakub Sochor

Designový duel: Mazda 6 vs. Volkswagen Passat

Designový duel: Mazda 6 vs. Volkswagen Passat

Vzhledem ke svým sportovním proporcím a sebevědomému výrazu bývá Mazda 6 považována za svěží vánek v segmentu středně velkých sedanů. Nevyprchá však její vizuální přitažlivost v porovnání s osvědčeným třídním konkurentem od Volkswagenu?

Volkswagen Passat sedmé generace se dostal do širokého povědomí jako věcný a spíše konzervativně laděný sedan se zaměřením na nadčasové tvary a skeptický postoj vůči módním výstřelkům – je až pozoruhodné, s jakou jistotou a neústupností odolává dobovým trendům, které mohou – ale také nemusí – být za pár minulostí. Inspirován modernizovaným Phaetonem, vydal se před třemi lety do boje s konkurencí. Za tu dobu si získal četné příznivce i odpůrce – to, co na něm jedni obdivují (předně jde o plynulou návaznost na své předchůdce a nenucený, byť poměrně zdrženlivý vzhled), druzí odmítají a kritizují. Obstojí však v konfrontaci s japonským vozidlem, které bylo navrženo tak, aby svým zevnějškem zaujalo již na první pohled?


Srovnání
 

Rozdíly v obou pojetích lze vyčíst již z vnějších rozměrů. Volkswagen je o 101 mm kratší a o 20 mm užší, ovšem na výšku přerůstá Mazdu o 22 mm – zde je znát důraz na objem druhého karosářského prostoru, k čemuž se podrobněji dostaneme. Passat má o 118 mm kratší rozvor a o 76 l objemnější zavazadlový prostor.

Mazda 6 vs. Volkswagen Passat - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Mazda 6VW PassatRozdíl
Délka [mm]48704769-101
Šířka [mm]18401820-20
Výška [mm]14501472+22
Rozvor [mm]28302712-118
Objem zav. prostoru [l]489565+76

Mazda 6 – Duše v pohybu

Japonský sedan nové generace, inspirován vizí Takeri, vnesl do střední třídy emocionální a sportovní tvary a i přes svébytný design plynule pokračuje v řadě neméně dynamických předchůdců. O oblíbenosti designu svědčí prvenství v anketě časopisu AutoBild a jeho mutací z patnácti zemí Evropy, jejichž přibližně 200.000 čtenářů ověnčilo Mazdu 6 titulem Auto Bild Design Award pro letošní rok.

Pro design Mazdy 6 je klíčový 3/4 předopohled, jehož prostřednictvím dává automobil okázale na odiv propracované napojení přídě, evokující obličej se sebevědomým pohledem vpřed, na boční část. Propojení obou partií způsobuje unikátní prolis, pramenící v masce chladiče s chromovým zvýrazněním a formou prohlubně ústící do hmoty pontonu. Takto ztvárněná prohlubeň neobyčejným způsobem ozvláštňuje profil vozu a má lví podíl na jeho dynamickém vzhledu. Vizuální lehkost je umocněna nezvykle štíhlým C-sloupkem, přičemž zmíněný členitý povrch v boční části je opticky vyvážen prolisem s velmi jemným průběhem, jehož pokračování najdeme na předním i zadních nárazníku.

Mazda 6 2.5G – Sedan s chutí prémie

Jedním z klíčových rysů boční část Mazdy 6 je důraz na přední blatník, díky němuž má jinak tradičně stavěný sedan originální a svižný profil. Nejde však o doménu nové generace – tentýž prvek, byť v méně nápadném provedení, známe již z předchozího generačního vydání.

Záď vozu plně odráží příď a její energičnost – je však méně členitá, díky čemuž je vůz vyvážený a i přes svůj neklidný design kultivovaný a dotažený do posledního detailu. I drobné prvky, mající spíše dekorativní význam, plně zapadají do celkové kompozice a nikde nepřebývají – jde převážně o ostré výběžky na masce, jež zasahují do světlometů a opticky zušlechťují celek.

Výše uvedený prolis našel své uplatnění také v interiéru. Ovlivnil zpracování horní části výplně dveří, díky čemuž tento díl elegantně navazuje na přístrojovou desku s relativně konvenčním uspořádáním, jehož forma je oživena sportovně tvarovanými výdechy ventilace a volantem s kruhovým středem. Jak je vidět, také uvnitř dochází k mimořádně harmonickému provázání použitých dílů, které zútulňuje a podstatně zkvalitňuje atmosféru na palubě.

Volkswagen Passat – Vždy svůj

O aktuální generaci Passatu toho bylo mnoho napsáno. Dosud však nebyl její design plně vystižen, neboť s každým novým konkurentem německého sedanu se potvrzuje jeho význam a pojetí – namísto reakcí na dobové trendy je středně velký Volkswagen reprezentantem tradičních hodnot, jimiž se vymezuje vůči módním experimentům, které vedou k všemožným pokusům o oživení klasické tříprostorové karoserie. Design je založen na přepracování předchozí generace. Důkladná modernizace, za níž jsou odpovědni Walter de Silva a Klaus Bischoff, nahradila zakulacené prvky hranatými rysy a – zejména prostřednictvím masky chladiče s tenkými vodorovnými linkami – opticky rozšířila příď. Díky novým světlometům dochází k harmoničtějšímu souladu mezi maskou a kryty světel, čímž se Passat výrazně odlišuje od Mazdy – její čelní partie jsou mnohem členitější, kdežto Volkswagen dbá na maximální možný soulad a kultivovanost.

VW Passat 2,0 TDI DSG - Evergreen číslo sedm

Podobně rozdílné jsou profily, kde vynikají specifické orientace obou návrhů. Zatímco německý vůz zdůrazňuje druhý karosářský prostor, jehož objem signalizuje důraz na pohodlí a vnitřní prostornost, japonský sedan je mnohem dynamičtější. Je ale třeba říci, že Passat pracuje s mnohem menším množstvím čistě dekorativních prvků – jeho exteriér je uhlazenější a střízlivější. Namísto doplňků pečuje o vzhled a uspořádání samotných karosářských ploch, což vede k serióznějšímu výrazu a mnohem méně provokativním zadním partiím. Setkáme-li se u Passatu s dekoračními linkami (kupříkladu na prahových lištách), vždy jde o díly, které velmi opatrně a nenuceně zušlechťují hlavní designové prvky.

Volkswagen však nezapře vazby na svou předchozí generaci, které jej mohou opticky srážet v porovnání se zcela novým modelem Mazdy. Souvislosti s předchůdcem spatřujeme nejen v boční části, ale také na zádi, jíž designéři přepracovali tak, aby odpovídala celkovému směřování designu VW – odklonu od motivů kruhu (jehož posledním reprezentantem byl Passat CC) a postupnému příklonu k horizontálním linkám. Tento postup byl uplatněn také na ztvárnění zadních svítilen s ostře tvarovanými světelnými segmenty, jejichž pravidelnost a věcnost kontrastuje s temperamentem zadní části japonského vozu, kde mimo jiné najdeme výraznou chromovou lištu – prvek, který by v provedení, jaké známe z Mazdy (tedy s dvojím zakřivením, v porovnání s vodorovnou lištou u VW) působil na Passatu nadbytečně.

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Jak jsme již řekli, chromové doplňky exteriéru německého duelanta jsou spíše věcného charakteru. Nejinak je tomu v kabině, kde zušlechťují přístrojovou desku (konkrétně kupříkladu rámečky výdechů ventilační soustavy), středový panel a volant. Ten má také kulatý střed, zde však v méně sportovní podobě – kruh spíše doplňuje přiléhající ramena a nevyniká tolik jako v Mazdě. Deska jako taková je u Passatu strukturovanější a opticky členitější, přičemž celek lze označit za reprezentativnější. Je to dáno zejména sklonem desky a jejím vrstvením, stejně tak hodinami v liště a citlivě volenými detaily.


VW Passat
 


Mazda6
 

Spolupracujeme s TipCars.com
GE vzrostl zisk o 36 procent, příjmy však klesly GE vzrostl zisk o 36 procent, příjmy však klesly

Největšímu americkému průmyslovému konglomerátu General…

Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět

S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu přijdou k moci i…

V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka

V Jaderné elektrárně Dukovany začali energetici v poledne…

Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze

Kyjev překvapivě zastavil stavbu zdi na hranici s Ruskem,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Mazda 6 vs. Volkswagen Passat



reklama






reklama




Blesk.cz

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v kroji! To je pohled

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v…

V dalším díle Ano, šéfe se Zdeněk Pohlreich (59) vydal na Pálavu do kempu. Během natáčení si vyzkoušel místní…

 

iSport.cz

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát ale dnes nebude

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát…

Česká hokejová hvězda poslední dekády je znovu o něco blíž svému návratu na led. Zbrusu nový dres Komety se…

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve světě mimo tenis

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Ještě v červnu měl Novak Djokovič v držení tituly ze všech čtyř grandslamů. Dnes mu zbývá už…

 

Reflex.cz

Naděje pro nás kuřáky: Hostinští, vyhlaste iniciativu Electronic Cigarette Friendly!

Naděje pro nás kuřáky: Hostinští, vyhlaste…

Neomarxistický boj zákonodárců o moje zdraví dosáhl dalšího vítězství — protikuřácký zákon prošel Senátem. V…

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

 
 
reklama