Designový duel: Peugeot 508 RXH vs. Volkswagen Passat Alltrack
Nepříliš početná oblast allroadových kombi je nově posílena o dva nové hráče. Který z nich vás zaujal více? Hlasujte!
Existuje mnoho řešení, jak zefektivnit a dobové módě přizpůsobit již zavedený a veřejnosti dobře známý design. Leckdy stačí jen mírně pozměnit známá řešení, z čehož může vzniknout nově zející produkt.
Autentickým příkladem je řada allroadově laděných vozidel karoserie kombi. Mnohdy k výslednému dojmu a kýženému výsledku v podobě vyšších prodejních čísel stačí aplikace několika plastových výlisků, dramatičtější nárazníky a nepatrné zvýšení světlé výšky.
Nový drsňácký make-up ve smyslu dekorových dílů a modifikovaných nárazníků způsobil nárůst rozměrů obou duelantů. V případě 508 RXH jde o nárůst 10 mm do délky, 11 mm do šířky a celých 49 mm do výšky, přičemž světlá výška byla navýšena o 50 mm na konečných 184 mm.
Volkswagen prozatím nezveřejnil bližší informace, z hlediska rozměrů (zřejmě krom světlé výšky) by však nemělo jít o závratný nárůst. Vozidlo se oficiálně představí v prosinci na autosalonu v Tokiu.
Peugeot 508 RXH – Odklon od dominance masky
Nehledě na muskulaturní verzi RXH je 508 jako takový pro Peugeot velmi významných produktem. Nejen, že slučuje dvě velikostní třídy a s nimi modely 407 a 607, jde také o průkopníka nového tvarového přístupu k sériovým automobilům se lvem ve znaku.
Klasický 508 bývá považován za jednoho z prvních modelů, které podstoupily rozměrovou redukci prvků. Tento významný proces postihl již sub-kompaktní 207, v plném rozsahu však ovlivnil až zmíněný 508. Stále ale nebyl zcela přepracován motiv velkého nasávače, což odporuje řadě tvrzení o distancování se od velké masky. Teprve 508 RXH dává rezolutní vale dominanci tohoto funkčního celku nad ostatními prvky přídě a ústřední díl čelní části karoserie vizuálně člení na dva horizontální vstupy.
V boční části jsou změny menší, avšak stále výrazné. Dotvářejí terénní vzezření, a to zejména prostřednictvím plastového provedení blatníků a prahů (s chromovými lištami) či navýšení světlé výšky. Vzhledem k charakteru designu si vůz ponechal specifikum klasické verze 508, které v případě profilu představuje souvislá linka propojující světelný design přídě a zádě, jejíž zdánlivě nenápadný, avšak pro výsledný vzhled důležitý průběh zušlechťuje hmotu pontonu.
Oproti minulému kombi 407 je 508 méně vyzývavé. Dokládá to provedení zadního okna, které je zcela konvenční a harmonicky zapadá do kompozice víka zavazadlového prostoru. Jinak vcelku kultivovaný vzhled zádě se sportovními a v bočních výběžcích poměrně výrazně ukončenými lampami zpestřuje plastový a lesklý díl ve spodní části nárazníku.
Ač kabina vyhlíží poněkud germánsky, nepostrádá útulnost atmosféry dříve produkovaných Peugeotů. Zraky pozorovatelů může zaujmout ladné napojení středového panelu do spodní části přístrojové desky, přičemž její horní díl vykazuje vysoce hladký a nepřerušovaný povrch.
Volkswagen Passat Alltrack – vytoužené zpestření
Obdobnými mechanizmy byl za účelem zhotovení trackové varianty upraven Passat Variant. Známý člen střední třídy a modelové palety Volkswagen allroadovou verzí doplňuje stylistické spektrum linie Passat. Na rozdíl od CC však staví na osvědčeném základu.
Příď se řídí zavedenými zvyklostmi a v porovnání s Peugeotem podstoupila méně zřetelných změn. To však přidává ucelenosti designu v rámci modelové linie. Většina segmentů, sdružených v kompozici přídě, je horizontální orientace, což může vést k optickému rozšíření automobilu. Nejvýrazněji byla pozměněna spodní část nárazníku, kde byla uplatněna mřížka s motivem voštiny.
Ač to nemusí být na první zdání zcela zřejmé, dekorování profilu karoserie eliminovalo vliv designu minulé generace, který je v této části exteriéru standardního kombi viditelný. I zde našly uplatnění umělohmotné obroučky blatníků. Podobně jako u 508 RXH je pro celkový dojem z boční části důležitá tenká linka, která je v případě Passatu Alltrack na první pohled razantnější.
Pozadí prodělalo opatrné změny, což má Volkswagen společné s Peugeotem. Síla prvně jmenovaného spočívá v nenucenosti a úctě k tradicím, proto by výraznější dekorace mohly způsobit devalvaci tvarové podstaty.
Uvnitř taktéž neproběhly zásadní změny. Přístrojová deska je, podobně jako u 508 RXH, takřka ve všech estetických hlediscích totožná s konformním provedením vozu. Proto nepřekvapí její silná horizontální orientace (řešení, jež koresponduje se stavbou přídě) a útvary, které zdobí prvky z modelu CC.
- Peugeot 508 RXH62%
- VW Passat Alltrack38%