Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dieselgate: Volkswagen používal více podvodných softwarů

David Bureš
Diskuze (96)
Postupně vychází najevo, že VW Group používal různý software rozeznávající měření emisí. Mezitím Martin Winterkon opouští i další funkce v koncernu.

Po vypuknutí aféry Dieselgate vyplouvají na povrch stále nové informace o tom, jak se Volkswagen pokoušel obejít měření emisí. Z nejnovějších informací agentury Reuters vyplývá, že koncern navrhl ne jeden, ale hned několik softwarů, které dokázaly rozeznat měřicí cyklus na emise.

Během sedmi let Volkswagen navrhl software pro čtyři rodiny motorů, píše Reuters s odvoláním na tři nezávislé zdroje. Agentura s ohledem na citlivost informací neuvádí jména těchto osob, tvrdí však, že mezi těmito zdroji je manažer Volkswagenu seznámený s celou situací a americký úředník blízký vyšetřování automobilky. Výrobce zatím nejnovější zprávu nechce oficiálně komentovat s ohledem na probíhající vyšetřování.

Už dříve vyšlo najevo, že software rozeznávající měření na emise byl nainstalován u motorů rodin EA 189 a EA 288. Volkswagen už dokonce přiznal, že takový software využíval i v Evropské unii, kde ale údajně není nelegální. Unijní právo sice zakazuje používání zařízení odpojující systémy snižující emise, zároveň ho ale ve třech případech povoluje, a to pokud je nutné pro ochranu motoru proti poškození, pokud funguje jen při startování motoru nebo pokud jsou podmínky jeho užití zahrnuty do zkušebních postupů při měření vypouštěných emisí.

Poslední zpráva o více verzích podvodného softwaru naznačují, že se celá záležitost netýká jen malé skupiny inženýrů, jak Volkswagen tvrdí. Už v minulých týdnech se spekulovalo o tom, že o podvodech věděli šéfové vývoje Ulrich Hackenberg a Heinz-Jakob Neußer, kteří byli po rozpoutání skandálu suspendováni. Třeba bývalý generální ředitel VW Group Martin Winterkorn ale po svém zářijovém odchodu tvrdil, že si není vědom svých pochybení. I sám koncern v oficiálním prohlášení zdůraznil, že Winterkorn o podvodném softwaru nevěděl.

Počet lidí, kteří o podvodech věděli, je důležitý po vyšetřovatele. Na základě tohoto čísla se totiž budou odvíjet případné pokuty pro koncern. Pokud vyjde najevo, že o podvodech s emisemi vědělo vedení VW Group, bude to pro automobilku znamenat tvrdší test než v případě, že o softwaru věděla jen úzká skupina vývojářů.

Další personální změny

Mezitím v koncernu VW Group došlo k dalším personálním změnám na nejvyšších postech. Martin Winterkorn opustil i další funkci v automobilce, když odchází z pozice předsedy představenstva firmy Porsche Automobil Holding SE, prostřednictvím které rodiny Piëch a Porsche vlastní většinový podíl v koncernu VW Group. Winterkornovým nástupcem v čele holdingu se stává nový předseda dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch.

Winterkorn po odchodu z čela VW Group dal najevo, že ve vedení Porsche Automobil Holding SE chce setrvat i nadále. Už dříve ale vypluly na povrch zprávy, že především další velký akcionář VW Group – spolková země Dolní Sasko – tlačí na Winterkorna, aby se vzdal i svých zbývajících funkcí v automobilce. Winterkorn v tuto chvíli zůstává hlavou představenstva v Audi a v letos zřízeném holdingu Volkswagen Truck & Bus Holding, který sdružuje koncernové aktivity v oblasti těžkých nákladních vozidel a autobusů. Poslední zprávy ale naznačují, že Winterkorn bude muset opustit i tyto pozice.

Volkswagen Group navíc do nově zřízené pozice člena představenstva pro integritu a právní záležitosti přijme Christine Hohmannovou-Dennhardtovou, která stejnou funkci zastávala v koncernu Daimler. Zajímavostí na této akvizici je fakt, že se vedení Volkswagenu dohodlo s Daimlerem na předčasném ukončení smlouvy Hohmannové-Dennhardtové. Bývalá soudkyně měla u Daimleru působit až do roku 2017, do Volkswagenu ale přestoupí už 1. ledna 2016.

„Jsme potěšeni, že Hohmannová-Dennhardtová souhlasila s přijetím tohoto zodpovědného úkolu a že můžeme stavět na jejích vynikajících schopnostech a zkušenostech. Zároveň bychom chtěli poděkovat Daimleru, že souhlasil s naší žádostí o předčasném ukončení smlouvy Hohmannové-Dennhardtové,“ uvedl předseda dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch s tím, že šéf Daimleru s žádostí souhlasil v zájmu zachování řádné správy věcech veřejných v německém automobilovém průmyslu.

Hohmannová-Dennhardtová nastoupila do Daimleru v roce 2011, předtím jedenáct let pracovala jako soudkyně. V oboru je známá pro svoje zkušenosti a houževnatost, a tak mnozí odborníci předvídají, že její jmenování do vedení Volkswagenu je důležitým krokem k očištění jména této automobilky.

David Bureš
Diskuze (96)
Avatar - rohYpnol
19. 10. 2015 22:08
LEgacy reVOlution touRinG ?
trochu zvláštní fantazie...
Avatar - rohYpnol
19. 10. 2015 19:14
Re: Ekonomicko-právní diktát
Kdo? Kde?
19. 10. 2015 19:12
Re: Lexus
Samozřejmě je možné tam koupit dobré auto, jenom asi člověk musí mít trpělivost , kterou já nemám ...
Avatar - rohYpnol
19. 10. 2015 18:59
Re: Ekonomicko-právní diktát
a co si myslíš, že tam s těma autama asi tak budou dělat? >:-[] >:-[]

Je to jen divadýlko pro veřejnost a akcionáře. VW si sype popel na hlavu a jede se dál.
Avatar - praděda7
19. 10. 2015 16:20
Re: Lexus
My jsme v áčkách v roce 2012 koupili našeho Yarise a až na to, že nás vmanévrovali do havarijního pojištění, byli jsme s nimi spokojeni a s vozem taky. :-!