Dodge Durango: Grand Cherokee v dravějším outfitu
Dodge zveřejnil technické detaily nového modelu Durango, kterým se značka vrací do segmentu velkých SUV.
Zcela nová generace opouští poměrně jednoduché linie předchůdce a překvapuje podstatně ladnějšími křivkami s lepším součinitelem odporu vzduchu (0,35). Nový styling má vůz přiblížit sportovně orientovanému sedanu Charger, nebo kupé Challenger. Jenže tyto tvary nejsou tím revolučně novým na tomto Durangu!
Zásadní je změna koncepce - posun od klasického off-roadu s rámovou konstrukcí k samonosné karoserii s vyztuženým prostorovým rámem integrovaným do skeletu karoserie. V této chvíli snad již nepřekvapí, když dodáme, že Durango je blízkým příbuzným nového Jeepu Grand Cherokee.
Americká klientela čeká od velkých SUV tři řady sedadel a tento Dodge je má, stejně tak jako obrovskou karoserii s velkým interiérem a třemi řadami sedadel.
Dříve poněkud opomíjené vlastnosti na zpevněných silnicích byly jednou z klíčových oblastí, na které se zaměřoval vývoj Duranga. Jak známo, základem chování auta na silnici je tuhá karoserie, a proto se dnes Dodge rád chlubí, že proti předchůdci s klasickým rámem je nová samonosná karoserie o 25 % tužší a současně je skelet tužší než u konkurenčního Mercedesu GL. 52 % hmotnosti karoserie je tvořeno plechy z vysokopevnostní nebo ultravysokopevnostní oceli.
Platforma je pohrobkem koncernu DaimlerChrysler a vychází z aktuální generace Mercedesu ML, byť prošla důkladnou revizí. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, podvozek má rozvor přibližně 2,9 m. Přesnější údaj, podobně jako celkové vnější rozměry karoserie, budou k dispozici zřejmě až při uvedení na trh v závěru letošního roku. Jízdní vlastnosti, ale například i elektronickou výbavu, ladil Dodge podle prémiových konkurentů ve třídě.
Základní motorizací Duranga je nový vidlicový šestiválec Pentastar o objemu 3,6 litru. Nad ním je již jen legendární 5,7litrový vidlicový osmiválec HEMI. Osmiválec HEMI i šestiválec Pentastar je možné objednat s pohonem zadních, nebo všech kol. Šestiválcové Durango dostane jednodušší pohon všech kol, osmiválce mají navíc i redukční převodovku.
Dodge Durango 2011 - Základní technická data | ||
Motor | 3,6 V6 | 5,7 V8 |
Převodovka | 5A | 5A |
Zdvihový objem [cm3] | 3604 | 5654 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 216/6350 | 268/5150 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 353/4800 | 520/4250 |
Základní pohonná jednotka může táhnout přípojné vozidlo o hmotnosti 2,81 tuny a za V8 je možné připojit až 3,35 tuny!
Součástí standardní výbavy jsou vedle čelních a bočních airbagů i hlavové airbagy pro všechny tři řady sedadel nebo aktivní opěrky hlavy. Posilovač řízení má elektrohydraulickou konstrukci. Standardem je stabilizační systém s integrovanými funkcemi stabilizace přívěsu (TSC, Trailer-sway Control), rozpoznání a korekce rizika převrácení (ERM, electronic roll mitigation) a asistencí pro rozjezd do kopce (HSA, Hill-start Assist).
Crossover bude nabízen ve čtyřech stupních výbavy. Už základní Express bude vybaven třízónovou klimatizací. Crew přidá sedačky s pamětí nastavení, zadní kameru nebo audiosystém Alpine, v rámci paketu CrewLux je možné doobjednat 20palcová kola nebo navigaci Garmin. Sportovní R/T nabídne sníženou světlou výšku o 20 mm, 20palcová hliníková kola, xenonové světlomety a příplatkové kožené sedačky s vyhříváním. Luxusní Citadel doplní 20palcová chromovaná kola, chromovanou mřížku chladiče, kožená sedadla Nappa nebo vyhřívaný volant.
Dodge Durango se vyrábí v detroitské továrně Jefferson North Assembly Plant od listopadu. První vozy dorazí do showroomů na konci roku.