Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Razor Concept Car

Adam Fišer
Maximální rychlost 225 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h za 6 vteřin, šestirychlostní manuální převodovka, pohon zadních kol. K tomu i nízká váha a neotřelý robustní design. Tím vším se vyznačuje sportovní koncept automobilky Dodge, který se...

O celkový vzhled vozu se postarala dvě designérská studia Chrysleru, interiér je výsledkem práce týmu v Auburn Hills, kdežto exteriér navrhlo studio v kalifornském Carlsbadu. Designéři se nechali inspirovat tvary malých sportovních vozů Evropy let šedesátých. Razor však oděli do moderního hávu a navíc přidali něco z filozofie tradiční americké značky. Přesto všechno, tedy hlavně díky přední části, výsledek jejich snažení poněkud připomíná Opel Speedster. Dlouhá přední kapota, vysoké prahy, široká a zároveň nízká karoserie slibují i nevšední sportovní požitek z jízdy. Razor rozhodně nezapře, že patří do rodiny vozu značky Dodge, ze kterých vždy vyzařovala brutální síla, ale i jakási nespoutaná hravost.

Na sportovní americký vůz současnosti se nezvykle pod přední kapotou ukrývá řadový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Jde o stejný motor, který se objevuje v nabroušených verzích americké verze Neonu. Agregát je vybaven přeplňováním, díky tomu se přes manuální šestistupňovou převodovku vyvinutou v německém Stuttgartu, přenáší na zadní kola maximální výkon 187 kW a kroutící moment 312 Nm.

Interiér Razoru zcela odpovídá retro stylu, bohaté chromování, tvary ovladačů ale i takový detail jako vnitřní zpětné zrcátko uprostřed přístrojové desky přímo navozují atmosféru let dávno minulých. Prostoru před řidičem dominuje tříramenný volant za kterým se skrývá velký centrální budík. Ten je sdruženým ukazatelem aktuálních otáček motoru, rychlosti, teploty a tlaku oleje a dalších nejdůležitějších údajů. Sedačky jsou vybaveny čtyřbodovými pásy. Je to skoro s podivem, ale přesto, že jde o americké auto na luxus se nijak moc nehledí. Místo nedostalo elektricky ovládané stahování oken či zrcátek, v interiéru dokonce chybí i kůže. Místo ní jsou i uvnitř vidět části karoserie lakované stejnou barvou jako celý zbytek vozu.

Je to velká škoda, ale Razor se už od počátku neměl dostat do sériové výroby, přesto se však při jeho vývoji dbalo na to, aby jeho teoretická výsledná cena nepřesáhla, pro mladé nadšence přijatelných 14.500 USD. Dodge Razor tedy zřejmě zůstane jednou pro vždy jen konceptem. Chrysler si na něm pouze ověřil několik konstrukčních řešení, které převede do sériové výroby u jiných vozů. Také však naznačil, že americký sportovní vůz nemusí být nutně velkých rozměrů a poskytovat vysokou míru luxusu.



Adam Fišer