Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pick-up Ramcharger má prodlužovač dojezdu objemnější než vaše fabia

Marek Bednář
Diskuze (21)

Nová verze pick-upu Ram 1500 s názvem Ramcharger má kromě 95kWh baterie také spalovací motor s generátorem. Tím motorem však v duchu poučky „Objem ničím nenahradíš“ není nic menšího než 3,6l vidlicový šestiválec Pentastar.

Když se v Evropě řekne „elektromobil s prodlužovačem dojezdu“, člověk si pod tím prodlužovačem dojezdu představí třeba dvouválec v BMW i3 nebo jednorotorový wankel pod kapotou Mazdy MX-30 R-EV. Ram 1500 Ramcharger, který se představil chvíli po modernizované „ramce“ 1500, také má prodlužovač dojezdu – v podobě 3,6l šestiválce Pentastar.

Technickým základem vozu je platforma STLA Frame, tedy podvozkový rám, jehož součástí je 95kWh baterie. Tu je možné nabíjet ze sítě výkonem až 145 kW, což v ideálním případě přidá 80 km dojezdu během deseti minut. Druhou možností nabíjení je 130kW generátor, napojený na zmíněný šestiválec, který má 102l zásobu benzínu.

Generátor může baterii nabíjet ve chvíli, kdy je vybitá, anebo je možné zapnout režim udržování aktuálního stavu baterie. Při požadavku na maximální výkon dostávají motory energii jak z baterie, tak z generátoru. A pokud se bude řidič s akcelerací krotit, celkový dojezd na plnou baterii a plnou nádrž má být až 1.110 km.

V6, která nemá žádné přímé spojení s koly vozidla, sdílí prostor pod přední kapotou nejen s generátorem, ale i s předním elektromotorem, který nabízí 250 kW (340 k) výkonu. Spolu se zadním elektromotorem o 238 kW (324 k) dává vůz celkem 488 kW (664 k) výkonu a 834 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení na 60 mph (97 km/h) za 4,4 sekundy.

A proč automobilka zvolila tak objemný motor jako prodlužovač dojezdu, když mohla sáhnout třeba po dvoulitru z rodiny GME, pracujícím v Jeepu Wrangler nebo v alfách romeo? Podle Trevora Dorchiese, mluvčího Ramu, za tím stojí mimo jiné houževnatost.

„V6 je přirozenou volbou, protože nabízí schopnosti a houževnatost, které jsou potřeba při tahání. V případě, že táhnete těžký přívěs nebo jedete na plný plyn, používá se baterie i generátor najednou,“ vysvětlil Dorchies webu InsideEVs. Dodal, že Pentastar byl nejlepší volbou i co do jemnosti chodu.

Video se připravuje ...

Hmotnost vozu tisková zpráva neprozrazuje, ale počítejme zhruba se třemi tunami bez nákladu. Toho vůz uveze až 1.191 kg; utáhne přívěs těžký až 6.350 kg. Ve standardu je vzduchové odpružení předních i zadních kol.

Přední kola mají volnoběžky, které mohou elektromotor od kol zcela odpojit pro snížení spotřeby při klidné jízdě ustálenou rychlostí. Naopak u zadního elektromotoru je možno na přání mít diferenciál s elektronicky řízenou uzávěrkou, která vozu pomůže při jízdě mimo asfalt.

Zvenčí stojí za zmínku kromě designu, který je kombinací modernizovaného Ramu 1500 a ryze elektrického Ramu 1500 REV, také logo na přídi. To totiž svým světelným pulzováním ukáže stav nabití baterie.  Také zadní světla jsou odlišná od modernizované konvenční „patnáctistovky“.

Automobilka odhalila ramcharger jako modelový rok 2025, což znamená, že příchod na trh nemůžeme očekávat dřív než v druhé polovině příštího roku. Do té doby budou známy ceny a snad i hmotnost vozu. Že se dostane do Evropy i jinak než individuálními dovozy, nepovažujeme za příliš pravděpodobné.

Marek Bednář
Diskuze (21)

Doporučujeme

13. 11. 2023 14:57
Re: No, je to klasicky americky zbytecne velike...
Autem hejbe kroutak. Podle prevodu z nej potom mas vykon.

Spalovaci motor ma nejakou charakteristiku (podle toho jestli je preplnovanej, atmosferickej, jestli je postihnuty atkinsonem atd)

Proto jsou sportovni auta s atmosferami vysokootackove, protoze pri vysokych otackach maji take vysoky tocivy moment, pak se uz jen udelaji kratke prevody (protoze jsou vysokootackove tak pri stejne rychlosti potrebuji vyssi otacky tj kratsi prevod) no a mas Porsche GT3 :-!
https://decarreteres.files.wordpress.com/…que_curve-us.jpg
13. 11. 2023 14:49
Re: No, je to klasicky americky zbytecne velike...
Ten vzprecek rika, ze nejdriv jsou newtonmetry, az z nich potom vypocitas vykon.

Kdyz das do auta elektromotor, prida ti pri predjizdeni, tahani nebo do kopce HROMADU sily. A to i hodne slaby elektromotor.
13. 11. 2023 11:36
Re: tlačová správa
Neznám výkon té "elektrocentrály", ale pokud to nahrazuje agregát tahaný na vleku nebo i klasickou přenosnou centrálu vezenou na korbě, tak to je 2 v 1 a to pro někoho kdo to denně používá může být dobrá výhoda...
13. 11. 2023 11:30
Zajímavé auto
ale nelogický a nesmyslný název článku.

Plně elektrický pickup truck mi smysl úplně nedává, když budu chtít zapřáhnout pořádný trailer, tak budu nabíjet každých 100-120 mil, což je bída. S tímhle lze fungovat většinou na elektro a bude to i "roadtrip capable".

Ale co to má společného s Fabii? Ona má některá Fabia prodlužovač dojezdu? Asi to mělo být vtipný, ale je to akorát d*bilni.
13. 11. 2023 09:37
Re: No, je to klasicky americky zbytecne velike...
Nebude…
Pomohlo by to jedine pokud by prevodovka nedokazala drzet behem zrychlovani otacky v miste maximalniho VYKONU. Pak by auto s vetsim kroutakem a tedy plossi krivkou VYKONU melo vyhodu.

Vzorecek je pravdivej, tvuj dojem ne. Vysokootackovej motor musis drzet na maximalnim vykonu, ne kroutaku. Autem hejbe vykon, o zbytek se stara prevodovka