Pick-up Ramcharger má prodlužovač dojezdu objemnější než vaše fabia
Nová verze pick-upu Ram 1500 s názvem Ramcharger má kromě 95kWh baterie také spalovací motor s generátorem. Tím motorem však v duchu poučky „Objem ničím nenahradíš“ není nic menšího než 3,6l vidlicový šestiválec Pentastar.
Když se v Evropě řekne „elektromobil s prodlužovačem dojezdu“, člověk si pod tím prodlužovačem dojezdu představí třeba dvouválec v BMW i3 nebo jednorotorový wankel pod kapotou Mazdy MX-30 R-EV. Ram 1500 Ramcharger, který se představil chvíli po modernizované „ramce“ 1500, také má prodlužovač dojezdu – v podobě 3,6l šestiválce Pentastar.
Technickým základem vozu je platforma STLA Frame, tedy podvozkový rám, jehož součástí je 95kWh baterie. Tu je možné nabíjet ze sítě výkonem až 145 kW, což v ideálním případě přidá 80 km dojezdu během deseti minut. Druhou možností nabíjení je 130kW generátor, napojený na zmíněný šestiválec, který má 102l zásobu benzínu.
Generátor může baterii nabíjet ve chvíli, kdy je vybitá, anebo je možné zapnout režim udržování aktuálního stavu baterie. Při požadavku na maximální výkon dostávají motory energii jak z baterie, tak z generátoru. A pokud se bude řidič s akcelerací krotit, celkový dojezd na plnou baterii a plnou nádrž má být až 1.110 km.
V6, která nemá žádné přímé spojení s koly vozidla, sdílí prostor pod přední kapotou nejen s generátorem, ale i s předním elektromotorem, který nabízí 250 kW (340 k) výkonu. Spolu se zadním elektromotorem o 238 kW (324 k) dává vůz celkem 488 kW (664 k) výkonu a 834 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení na 60 mph (97 km/h) za 4,4 sekundy.
A proč automobilka zvolila tak objemný motor jako prodlužovač dojezdu, když mohla sáhnout třeba po dvoulitru z rodiny GME, pracujícím v Jeepu Wrangler nebo v alfách romeo? Podle Trevora Dorchiese, mluvčího Ramu, za tím stojí mimo jiné houževnatost.
„V6 je přirozenou volbou, protože nabízí schopnosti a houževnatost, které jsou potřeba při tahání. V případě, že táhnete těžký přívěs nebo jedete na plný plyn, používá se baterie i generátor najednou,“ vysvětlil Dorchies webu InsideEVs. Dodal, že Pentastar byl nejlepší volbou i co do jemnosti chodu.

Hmotnost vozu tisková zpráva neprozrazuje, ale počítejme zhruba se třemi tunami bez nákladu. Toho vůz uveze až 1.191 kg; utáhne přívěs těžký až 6.350 kg. Ve standardu je vzduchové odpružení předních i zadních kol.
Přední kola mají volnoběžky, které mohou elektromotor od kol zcela odpojit pro snížení spotřeby při klidné jízdě ustálenou rychlostí. Naopak u zadního elektromotoru je možno na přání mít diferenciál s elektronicky řízenou uzávěrkou, která vozu pomůže při jízdě mimo asfalt.
Zvenčí stojí za zmínku kromě designu, který je kombinací modernizovaného Ramu 1500 a ryze elektrického Ramu 1500 REV, také logo na přídi. To totiž svým světelným pulzováním ukáže stav nabití baterie. Také zadní světla jsou odlišná od modernizované konvenční „patnáctistovky“.
Automobilka odhalila ramcharger jako modelový rok 2025, což znamená, že příchod na trh nemůžeme očekávat dřív než v druhé polovině příštího roku. Do té doby budou známy ceny a snad i hmotnost vozu. Že se dostane do Evropy i jinak než individuálními dovozy, nepovažujeme za příliš pravděpodobné.