11.12. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Jak postupovat při dopravní nehodě: Připomeňte si důležité zásady! I to, kdy volat policii

Jak postupovat při dopravní nehodě: Připomeňte si důležité zásady! I to, kdy volat policii

Kvůli zhoršujícím se podmínkám na silnicích patří zima pravidelně k obdobím s vyšší frekvencí dopravních nehod. Osvěžte si paměť a připomeňte si, co všechno je potřeba řešit a jak po kolizi postupovat.

Mnoho z nás si to nepřipouští, ale k dopravní nehodě může dojít velice snadno. Stačí chvilka nepozornosti či podcenění stavu vozovky a neštěstí je na světě. A to nezapomínejme na fakt, že můžeme být účastníky kolize, aniž by vznikla naší vinou. Tak jako tak dopravní nehody za žádnou cenu neškatulkujeme mezi věci, které se nám přece nikdy stát nemohou. Mohou. A když bohužel stanou, je nutné zachovat klid a postupovat s chladnou hlavou.

Jak postupovat při dopravní nehodě

Pokud po nehodě zůstává motor v běhu, vypněte jej. Zároveň zapněte varovná světla, nejde-li o skutečně velkou havárii, při které by hrozil únik paliva. Oblečte si reflexní vestu a co nejdříve místo dopravní nehody viditelně označte. Poslouží k tomu výstražný trojúhelník, jenž je součástí povinné výbavy. Na dálnici jej umístěte minimálně 100 metrů za vůz, mimo obec je stanovena hranice 50 metrů, v obci může být ještě kratší. Ostatní účastníci provozu budou vědět, že se něco děje a minimalizujete tím šanci, že by do vás „nalétl“ někdo další.

Posléze zjistěte stav osob, které cestovaly s vámi a v dalších vozech. Jsou-li poranění některého z účastníků vážná, okamžitě volejte záchranné složky (155), případně tísňovou linku 112. Při drobných ťukancích jsou lidé ve většině případů vystaveni maximálně šoku, ale ani takovou situaci nepodceňujte. Máte-li k dispozici další vesty, oblečte jim je a hlavně je nasměrujte pryč z vozovky, aby jim nehrozilo žádné nebezpečí.

Když je místo nehody bezprostředně zajištěno, je třeba s ostatními účastníky probrat další postup. Pokud se stala jen menší kolize dvou aut, není potřeba volat policii (podrobná pravidla o tom, kdy policii volat, jsou vypsána níže). Stačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, jenž je také znám jako euroformulář. Jak název napovídá, stejný dokument poslouží i kdekoliv v Evropě.

Kdy volat k nehodě policii?

Již léta neplatí, že se policie volá ke každé dopravní nehodě. I tento aspekt má svá striktní pravidla, která bychom si měli pamatovat. Policii ke kolizi voláme v momentě, kdy na jednom z vozů dojde ke škodě vyšší jak 100.000 Kč. Netýká se to jen automobilů samotných, ale i přepravovaných věcí. Kromě odhadu škody na voze určitě nezapomeňte zkontrolovat i obsah zavazadelníku.

Policie se k dopravní nehodě volá vždy, když dojde ke zranění nebo usmrcení osob. Stejnou povinnost máte i v případě vytvoření škody na majetku třetí osoby. Jde o situace, při kterých aktéři nehody kupříkladu poškodí plot rodinného domu nebo sloup veřejného osvětlení. Číslo 158 vytáčíme i při poškození pozemní komunikace, případně jejích součástí (dopravní značka, svodidla). Výjimkou nejsou ani unikající kapaliny, které by mohly znečistit životní prostředí.

Dalším bodem s bezpodmínečnou asistencí policie je moment, kdy se účastníci kolize neshodnou na vině, případně jeden z nich odmítne sepsání záznamu. Účast je nutná i ve chvíli, kdy sami nejste schopni obnovit plynulost provozu, nebo máte podezření, že je druhý řidič pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek.

Výjimku mohou tvořit interní předpisy firmy při jízdě služebním či zapůjčeným vozem. Ve smlouvě totiž často stojí, že je nutné policii k nehodě zavolat kdykoliv, v takovém případě tak určitě učiňte. Nenařizuje-li to přímo dokument společnosti, platí i u služebního či zapůjčeného vozu pravidla vypsaná výše.

Asistenční služby při dopravní nehodě

Velké pojišťovny nabízí balíček základních asistenčních služeb pro případ dopravní nehody v ceně povinného ručení či havarijního pojištění. Určitě se informujte, jaké služby jsou vám u vaší pojišťovny k dispozici. Pokud třeba často cestujete do zahraniční, možná se vám vyplatí si za nějaké služby navíc připlatit.

Po nehodě a zajištění výše zmíněného kontaktujte pojišťovnu. O maximální komfort se v tomto stará Linka pomoci řidičům (1224). Nemusíte znát kontakt konkrétně na svou pojišťovnu, operátoři na lince ji dokážou vyhledat i na základě SPZ vozidla. Posléze jste již spojeni s asistenční společností vaší pojišťovny, která na místo okamžitě vysílá posádku, jež zajistí opravu nebo odtah. Z dat Linky pomoci řidičům vyplývá, že asistence dorazí na místo nehody v průměru do 30 minut.

Povinné ručení konkrétních řidičů v čase: O kolik zaplatí zkušený řidič míň?

Tento pomocný prostředník však nevznikl jen kvůli tomu, aby řidičům situaci usnadnil. Dost možná už jste zaslechli termín lovci nehod. V praxi šlo o posádku nápadně připomínající běžné asistenční služby, která se na místě nehody objevila překvapivě brzy. Mnohdy se tak stalo, aniž by ji někdo volal. Tací lidé totiž měli dostatečné zdroje či techniku k tomu, aby se o dopravních nehodách dozvěděli stejně rychle jako záchranné složky.

Samo o sobě by na tom nebylo nic špatného – asistence na místo nehody dorazí brzy a pomůže vám, přičemž vše následně uhradí pojišťovna. Tak snadné to ale není. Takové společnosti totiž využívají toho, že je řidič vystaven stresu a potřebuje pomoc, přičemž podobnou nabídku okamžitě přijme. Jenže tyto „povedené“ firmy si za své služby následně účtují mnohonásobně vyšší částky a může se stát, že je vám pojišťovna odmítne proplatit. Lovci nehod už nejsou tak častým jevem jako dříve, přesto je důležité si na ně dávat pozor.

Rychlé desatero na závěr

  1. Zachovejte klid a nepropadejte panice
  2. Vypněte motor, případně zapněte varovná světla
  3. Co nejrychleji označte místo nehody, nezapomeňte na reflexní vestu
  4. Zjistěte zdravotní stav ostatních aktérů nehody, je-li to nutné, zavolejte záchranné složky
  5. Odveďte ostatní do bezpečí mimo vozovku
  6. Pokud má nehoda více účastníků, dohodněte se na dalším postupu
  7. Společně vyplňte euroformulář, případně volejte policii
  8. Kontaktujte pojišťovnu, využít můžete Linku pomoci řidičům (1224)
  9. Dejte si velký pozor na pomocníky, kteří se na místě nehody nečekaně objeví. Nic jim nepodepisujte!
  10. Vyčkejte na příjezd vámi smluvené asistenční služby
Spolupracujeme s TipCars.com
Počet tuzemských obchodů akceptujících bitcoiny stoupl na tisíc Počet tuzemských obchodů akceptujících bitcoiny stoupl na tisíc

Počet tuzemských internetových obchodníků, kteří…

Ve Venezuele probíhají volby. Opozice je bojkotuje Ve Venezuele probíhají volby. Opozice je bojkotuje

Za dohledu 300 tisíc vojáků a policistů začaly v neděli…

Icahn vystoupil proti plánu na převzetí pojišťovny AmTrust. Podíl v ní má i Krúpa Icahn vystoupil proti plánu na převzetí pojišťovny AmTrust. Podíl v ní má i Krúpa

Známý americký investor Carl Icahn ve čtvrtek zveřejnil…

Řepka narazila na strop. V Česku už se jí více pěstovat nebude, říkají experti i ministr Řepka narazila na strop. V Česku už se jí více pěstovat nebude, říkají experti i ministr

Plocha osetá řepkou už nebude v dalších letech růst, ale…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

 





 
Dosavadní Mercedes-Benz G ještě nekončí! Prodává se dál

Dosavadní Mercedes-Benz G ještě nekončí! Prodává se dál

Dnes 15:55

Ještě nedávno jste v showroomu Mercedesu potkali pohrobek minulosti, terénní Mercedes-Benz třídy G. Dnes je ale nahrazen novou generací. Ale přesto si starý dobrý model můžete ještě stále koupit jako nový.




Blesk.cz

Puma zaútočila na cyklistu: Hlavu mu držela v tlamě! Kamarád ji odlákal, sám zemřel

Puma zaútočila na cyklistu: Hlavu mu držela v tlamě!…

Tragédií skončil v sobotu výlet dvou cyklistů do hor na západě Spojených států, kde na ně zaútočila puma…

Hrůzná nehoda na Slovensku: Ve fordu zemřela česká spolujezdkyně!

Hrůzná nehoda na Slovensku: Ve fordu zemřela česká…

Tragédie se odehrála na Slovensku. U Nového Města v regionu Kysuce se srazila čelně dvě auta. Nehodu nepřežila…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Zemřel mistr Evropy Brabec, který stál za zlaty Železného či Změlíka

Zemřel mistr Evropy Brabec, který stál za zlaty…

V 68 letech dnes zemřel bývalý úspěšný koulař a později vrhačský trenér Jaroslav Brabec. O úmrtí halového mistra…

 

Reflex.cz

Konec konspirační teorie: Vědci analýzou Hitlerových zubů potvrdili, že diktátor zemřel v roce 1945

Konec konspirační teorie: Vědci analýzou Hitlerových…

Po celá desetiletí se po druhé světové válce objevovaly různé konspirační teorie o tom, že Adolf Hitler nezemřel…

V Zakarpatí je dodnes patrný duch Československa. Uslyšíte češtinu, znají tu Masaryka i Gočára

V Zakarpatí je dodnes patrný duch Československa.…

Prestižní škola a hlavní most v Užhorodu nesou jméno prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua…