Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvoudobý turbodiesel Daihatsu (1,2l, 65 kW, 230 Nm) na IAA

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Jednou z mála novinek, které se nedostaly do naší přílohy, je studie dvoudobého dvoutaktního motoru Daihatsu. Princip práce tohoto uspořádání v posledních letech nedokázal plnit přísné emisní požadavky, ale Daihatsu již léta pracuje na jeho renesanci.

Jednou z mála novinek, které se nedostaly do naší přílohy k frankfurtskému autosalonu, je studie dvoudobého dvoutaktního motoru automobilky Daihatsu. Ta se zabývá především malými automobily, kde by se brzy mohly prosadit výhody léta používaného dvoutaktu. Jednoduchý princip práce tohoto uspořádání v posledních dvaceti letech nedokázal plnit přísné emisní požadavky, ale Daihatsu již léta pracuje na jeho renesanci.

Tentokrát automobilka spojila dnes již neobvyklý dvoutaktní motor se spalováním nafty a dvoustupňovým přeplňováním. Podle tiskové zprávy se u prototypů podařilo dosáhnout dobrého výsledku v oblasti produkce emisí, dosahovaných výkonů i spotřeby paliva. Významná je proti srovnatelným čtyřtaktním motorům redukce NOx a potenciál pro plnění normy Euro V.

Nový motor s označením 2CDDI-II je vybaven vstřikováním nafty common-rail poslední generace. V sání je zařazen mechanický kompresor, poháněný řemenem od klikové hřídele, druhým stupněm je dmychadlo poháněné výfukovými plyny. Důležitou kvalitu spalování ovlivňuje elektronicky řízená recirkulace výfukových plynů (značná část spalin se vrací do sání), elektronicky ovládaný přepouštěcí ventil, vstřikování paliva a optimalizovaný tlak v sacím potrubí za všech otáček resp. optimalizovaný tvar přepouštěcího kanálu, který umožňuje kontrolovanou výměnu staré a nové náplně válce.

Motor má dva ventily (v každém válci jeden), které obsluhují výfukovou stranu procesu. Motor má konvenční systém mazání (tedy netřeba míchat palivo s olejem), spotřebu oleje snižují tradiční pístní kroužky. Vyšší kulturu projevu dvouválci propůjčuje vyvažovací hřídel.

Dvouválcový motor má zdvihový objem 1200 cm3, nejvyšší výkon 65 kW a točivý moment 230 Nm.

Ondřej Láník
Diskuze (24)