Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tři verze dodávky Daihatsu přišly o homologaci, automobilka podváděla v nárazových testech

Marek Bednář
Diskuze (0)

Japonská vláda zrušila homologaci třem verzím malé dodávky, Daihatsu Gran Max, Toyota TownAce a Mazda Bongo. Jde o tři varianty téhož vozu, vyvíjené automobilkou Daihatsu. Vláda tak učinila poté, co zjistila, že značka desítky let manipulovala s výsledky nárazových testů.

Podle agentury Bloomberg, která o podvodech Daihatsu informuje s odkazem na japonské ministerstvo dopravy, podvody ve výsledcích nárazových testů měly za cíl z nevyhovujícího auta učinit papírově vyhovující. Pozastavení platnosti homologace „se dalo očekávat, ale nevypadá pravděpodobně, že by se mělo týkat dalších aut kromě těchto tří“, nechal se slyšet Tacuo Jošida, automobilový analytik Bloomberg Intelligence.

Že něco není v pořádku, automobilka zjistila už zkraje roku 2023. Tehdy se objevily první zprávy o tom, že by mohlo být dotčeno šest modelů. V prosinci 2023 Daihatsu zveřejnilo výsledky interního auditu, který zjistil 174 nesrovnalostí u 64 modelů. Nejstarší nesrovnalost se datuje do roku 1989.

Daihatsu do konce ledna pozastavilo svou výrobu nejen aut, ale i součástek, aby dalo všechno do pořádku, ovšem v návaznosti na činnost úřadů se tento termín možná bude muset posunout. Pozastavení výroby součástek je problém i pro Toyotu a dost možná i pro Mazdu a Subaru, protože těm je Daihatsu v některých dílech subdodavatelem.

Video se připravuje ...

Pro Daihatsu tento skandál samozřejmě bude znamenat obrovskou finanční zátěž. Podle agentury je dokonce možné, že nějaké peníze bude muset poskytnout mateřská Toyota, aby Daihatsu nezkrachovalo. Daihatsu patří pod Toyotu od roku 2016 a na českém trhu již řadu let nepůsobí. Ani jedna z dotčených verzí, které přišly o homologaci, se v Česku neprodávala.

Marek Bednář
Diskuze (0)

Doporučujeme