Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Tomáš Dusil
Diskuze (10)

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik dnes zaplatíte a v jakých případech ji platit nebudete? A lze ji vůbec nějak obejít?

Už od 1. ledna 2009 platí novela zákona o odpadech, kterou vydalo Ministerstvo životního prostředí. Na základě ní musí každý, kdo nově registruje ojeté vozidlo (Registr vozidel na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností) splňující emisní normu Euro 0 až Euro 2, případně jej pouze přeregistrovává, platit poplatek „na podporu sběru, zpracování a využití vybraných autovraků“. Takto se přesně jmenuje to, čemu lidé říkají ekologická daň, eko daň, ekopoplatek či poněkud expresivněji ekovýpalné.

Od uvedeného data se však v ekologické dani událo několik změn. Z pohledu běžného motoristy se ta nejdůležitější odehrála 1. října 2013. Od té doby platí další novela zákona o odpadech, upravující podmínky pro placení ekologické daně, které se však netýkají její výše podle jednotlivých emisních norem.

Video se připravuje ...

Cílem této novely bylo snížit počty starých automobilů na českých silnicích. Co zůstalo i nadále je fakt, že ekologická daň se na dané vozidlo platí pouze jednou. To znamená, že pokud ji předchozí majitel již zaplatil, vy již eko daň platit nebude. Informaci o již zaplacené ekologické dani naleznete mimo jiné také v takzvaném velkém technickém průkaze v kolonce pro „úřední záznamy“.

Kdy nemusíte platit ekologickou daň

Už od samého začátku novely zákona platné od 1. ledna 2009 jsou od placení ekologické daně v několika případech lidé oproštěni. První případ se týká zániku společného jmění manželů. V praxi se jedná o následující - pokud jste vlastníkem vozidla a v rámci rozvodového řízení a tedy majetkového vyrovnání jej přeregistrujete na dnes již bývalou manželku, ekologický poplatek ona platit nebude.

Druhá výjimka se týká dědictví. Pokud zdědíte vozidlo a v rámci dědického řízení bude přeregistrováno na vás, rovněž budete od eko poplatku osvobozeni.

Třetí případ se týká osob tělesně a zdravotně postižených, tedy těch, kteří jsou držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P. Pokud si takový člověk koupí ojeté auto, u něhož nebyl dosud zaplacen ekologický poplatek, stát jej po něm vyžadovat nebude.

Poslední výjimka se týká vozidel, která registrujete do registru historických a sportovních vozidel. Tedy veteránů, případně různých youngtimerů.

Co se tedy změnilo?

Hlavní změna, kterou novela zákona o odpadech od 1. října 2013 přinesla, se týkala vozidel přeregistrovaných z držitelů průkazů ZTP, případně ZTP-P. Do té doby platilo, že pokud si kupujete ojeté auto splňující emisní normu Euro 0 až Euro 2 od držitele průkazu ZTP případně ZTP-P, jste od ekopoplatku osvobozeni. Tuto mezeru v zákoně se však lidé naučili velmi rychle využívat tak, aby nikdo nic pokud možno neplatil.

Celé věc byla vlastně docela jednoduchá. Před koupí auta, na které se vztahovala ekologická daň, si stačilo najít někoho, kdo vlastnil průkaz ZTP nebo ZTP-P, a auto na něj přeregistrovat. Tímto se v kolonce úřední záznamy ve velkém technickém průkaze objevila následující věta: „Poplatek dle paragrafu 37e zákona 185/2000 Sb. Nevybrán – ZTP (případně ZTP-P)“. Pak už jen stačilo vozidlo přepsat na sebe a nic jste neplatili. A ani nikdo další, kdo si vozidlo od vás posléze koupil.

Jenže „podnikaví“ Češi se rozhodli tuto mezeru využívat ve velkém. Někteří držitelé ZTP (ZTP-P) tak na sebe měli napsané i desítky automobilů. Díky plné moci nemuseli ani chodit na odbor dopravy městského úřadu s rozšířenou působností.

Od 1. října 2013 se však toto zrušilo, takže pokud vám dnes někdo v inzerátu na prodej ojetiny tvrdí, že vozidlo bylo v držení občana se ZTP (ZTP-P) a díky tomu už nemusíte platit ekologický poplatek, je to nesmysl. Platit budete!

Kolik stojí eko daň?

V současné době platí sazby za jednotlivé emisní třídy vozidel úplně stejné jako na začátku novely zákona o odpadech. To znamená, že pokud vozidlo splňuje emisní normu Euro 0 (a tudíž nesplňuje řádnou emisní normu), je ekologický poplatek při přeregistrování nebo při první registraci 10.000 Kč. Pokud plní Euro 1, je sazba 5.000 Kč, a za Euro 2 platíte 3 000 Kč. Vyšší emisní normy jsou od eko poplatku osvobozeny.

Výše ekologické daně za auto
Norma Euro 0 10.000 Kč
Norma Euro 1 5.000 Kč
Norma Euro 2 3.000 Kč
Norma Euro 3 a výš 0 Kč

Na první pohled je to jednoduché, ale v praxi to tak nebývá. Pokud si myslíte, že emisní normu najdete uvedenou ve velkém technickém průkaze, pak se mýlíte. V kolonce „emisní norma“ totiž není uvedena norma jako taková, ale jakýsi alfanumerický kód, který ji označuje. Které emisní normě přísluší uvedený alfanumerický kód, uvádíme v tabulce.

Příklady alfanumerických kódů, označujících ve velkém technickém průkaze emisní normu vozidla
Norma Euro 0
(bez emisní normy)
R 15.02 R 15.03 R 15.04 R 83 00 R 8301 B, C 89/458 - -
Norma Euro 1 R 83.02 B, C 91/441 93/59 - - - - -
Norma Euro 2 R 83-03 B, C R 83-04 B, C 94/12 96/44 96/69 98/77 - -
Norma Euro 3 R 83.05A 98/69A 1999/102A 2001/1A 2001/100A 2002/80A 2003/76A 2006/96A

Obecně vzato je Euro 1 závazná pro vozidla vyrobená od července 1992, Euro 2 vstoupila v platnost v lednu 1996, Euro 3 pak v lednu 2000. Některá vozidla však mohla vyhovovat přísnější emisní normě už v době, kdy ještě legislativou vyžadována nebyla.

Dobrým příkladem jsou některá zejména dražší německá auta se zážehovými motory z konce 80. let (BMW řady 5 E34, VW Corrado G60, Opel Vectra A 2.0i aj), která byla standardně vybavena trojčinným řízeným katalyzátorem. Už tehdy tedy splňovala normu Euro 1, ačkoliv platila Euro 0. Obecně vzato každé auto s benzinovým motorem a řízeným emisním systémem (trojčinný katalyzátor s kyslíkovou sondou lambda) splňuje minimálně Euro 1.

Co dělat, když není vyplněna kolonka "emisní norma"?

Kromě výše uvedeného, kdy v kolonce velkého technického průkazu „emisní norma“ najdete některý z uvedených alfanumerických kódů, se lze setkat také s případy, kdy je tato kolonka (řádek) prázdná. Stává se to většinou u aut, která se do naší země dovezla v 90. letech, nebo se u nás v té době prodala jako nová. Co to ale ve skutečnosti znamená?

Jedná se o chybu či přesněji řečeno laxní přístup někdejších úředníků. V 90. letech totiž emisní norma auta nikoho nezajímala. Nic se neplatilo, a tudíž nebyla v podstatě vůbec důležitá. Tehdy samozřejmě nikdo nepředpokládal, že jednou se od ní bude odvíjet výše poplatku při registraci či přeregistraci ojetého vozidla.

Dnešní kupující auta, v jehož velkém technickém průkaze je kolonka „emisní třída“ prázdná, má v zásadě dvě možnosti. Chybějící jakýkoliv údaj pro úředníky znamená, že auto neplní žádnou z emisních norem, což znamená, že dotyčný by měl při přepisu zaplatit 10.000 korun.

A to i v případě, že dotyčné auto je vybaveno řízeným katalyzátorem a tedy splňuje minimálně Euro 1. Kdo nechce platit to, co nutně nemusí, má druhou možnost - nechat si do velkého technického průkazu přísnější emisní normu úřadem dopsat.

Jak to celé vypadá v praxi? Potvrdit, že vaše auto splňuje přísnější emisní normu, než je uvedena v jeho technickém průkaze, vám může například Dekra, případně akreditovaný zástupce (dovozce) výrobce daného modelu (například Peugeot Česká republika, Mazda Česká republika apod.).

Sám jsem toto řešil na dvou svých autech. První auto bylo vyrobeno v roce 1991 a dovezeno do ČR v roce 1994, druhé ve stejném roce u nás prodáno jako nové. A obě auta již měla vstřikování benzínu a řízený katalyzátor. Za sebe mohu říci, že s tím bylo dost běhání a to mi samozřejmě zástupci zainteresovaných automobilek vyšli vstříc.

I přes zaplacení správního poplatku ve výši zhruba 1.000 korun (pokud to dělá Dekra, u dovozců se mohou ceny lišit) se to však zejména v případě, že v kolonce emisní norma není uvedeno žádná, vyplatí zdlouhavou proceduru podstoupit. Platit tisícovku, nebo deset tisíc je sakra rozdíl. Navíc zmíněná Dekra vychází lidem vstříc i tím, že pokud se prokáže, že vozidlo předpokládanou vyšší emisní normu nesplňuje, nebude uvedená služba účtována.

 

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
27. 11. 2019 23:22
ekologická daň
Zrovna se mi rozbilo auto, takže si potřebuju koupit nějakou ojetinu alespoň na dojíždění do práce. Vyhlédl jsem si proto starší felicii s euro 1 a na https://ideaclub.cz/…u/ekologicka-dan jsem se dočetl, že za převod musím platit 10 000 Kč. To je skoro pořizovací hodnota auta, což je prostě strašné. To mám jako do práce jezdit v zimě na kole ?
Avatar - KubikCv
12. 12. 2017 22:54
Re: prachsprostá zlodějina.
auta na CNG nebo LPG by podle emisí měla spadat do přísnějších norem...ale jsme v ČR.... V Německu se dá na starší vůz namontovat katalyzátor a získat Euro2..u nás za podobný zásah STK auto vyhodí >:D
Avatar - KubikCv
12. 12. 2017 11:04
Re: spis antiekologicka dan
ta rychlost mě v roce 2008 vůbec nepřekvapila :-) Stačí napsat dvě slova.... ekonomická krize... Zoufalý pokus donutit lidi v době krize pořídit si nové auto a tím podpořit českou ekonomiku která bohužel stojí a padá s automotive průmyslem
Avatar - KubikCv
12. 12. 2017 11:01
Úředníci a prováděcí předpis
Hezky napsanej článek,ale realita při převodech je i dnes tragická. Kolikrát ani úředník netuší,jestli nechat ekodaň majitele zaplatit nebo ne. MD dopravy k tomu vydalo i prováděcí předpis,bohužel se nesčetněkrát stalo,že s tímhle prováděcím předpisem musel nový majitel přijít na úřad a doslova ho úředníkovi omlátit o hlavu, když předtím po něm úředník chtěl neoprávněně zaplatit ekodaň. Jelikož jde pořád o jeden a týž zákon,který se pouze novelizoval,důležitá je formulace,že se ekodaň platí při první přeregistraci po začátku ůčinnosti zákona. Takže pokud bylo auto po zavedení tohoto zákona přeregistrováno na osobu ZTP a následně přeregistrováno na dalšího majitele..tak se ekodaň už dále neplatí. Bohužel je to v TP zapsáno jen poznámkou osvobozeno od ekodaně z důvodu ZTP,ale důležitý je datum a i to,že vozidlo bylo dále převedeno. Najdou se mezi úředníky světlé vyjímky,které se v tom správně vyznají...ale jsou tací,kteří by nového majitele poslali zaplatit ekodaň a po upozornění a předložení prováděcího předpisu koukají jak zjara a se slovy..."tak jsme jenom lidi" přepis provedou bez ekodaně. Zajímala by mě vymahatelnost neoprávněně zaplacené ekodaně,když úředník pochybí.

A vrchol téhle komedie byl ten,že peněz vybraných z ekodaní bylo tolik,že i po převedení financí firmám,které ekologicky likvidují vraky,byl na účtě obrovský přebytek peněz. Tak se vymyslela šaškárna "zelená úsporám" . Klasickej Kocourkov.

Bohužel novelou zákona už není možné vyřadit auto z provozu a ponechat jej jako zdroj náhradních dílů...auto musí projít ekologickou likvidací takřka jako stoprocentní celek. Stát tímhle omezuje právo občanů na nakládání se svým majetkem a zaštiťuje se přitom ekologií. Mohla by tu být možnost nechat si v ekolikvidaci odsát provozní kapaliny,odevzdat katalyzátor,akumulátor a tlumiče a vozidlo odhlásit a jako ekologicky bezpečný zdroj ND si jej ponechat...
12. 12. 2017 09:54
Re: spis antiekologicka dan
panelaky jsou vetsinou napojene na horkovody, a cim min je potreba vytapet, tim min emisi vypousti elektrarny ktere jiz vetsinou jedou jen v rezimu teplarny a do site dodavaj minimum elektriny, takze stat pak usetri za emisni povolenky, respektive v pripade CR na nich jeste vydela a muze tak do dalsi obnovy bydleni nalejt dalsi miliardy a tim zase priste o neco malo vice vydelat

ano nejvice z toho maji pak obcane kteri bydli v panelakach a cinzakach, a tedy rekneme si na rovinu asi i vetsinove obyvatelstvo a volicstvo CR

z ekologickych "dotaci" to ale povazuju za tu spravnou ktera v pripade CR asi i ma smysl, vydela jak stat tak i vetsina obyvatel tim ze s ejim zatepli a zrekonstuuje svrsek jejich bydleni, osrtatni dotace bych zrusil, coz se ale v EU zrejme nikdy nestane :'-(