Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrická Cupra e-Racer: Co na ní říkají zkušení lidé ze závodní branže?

Stanislav Kolman
Diskuze (3)

Za volant elektrické Cupry e-Racer usedl Jordi Gené. I po třiceti letech zkušeností se závodními auty říká, že je to jako učit se řídit od úplného začátku.

Automobilky se předhání v čistě elektrických modelech či konceptech pro příští roky, Formule E vábí na světová jména motorsportu, některé série mají být dokonce co nevidět čistě elektrické. Na to reaguje i španělský Seat, respektive jeho nově vzniklá značka Cupra. Postavila elektrický závoďák e-Racer, který si nyní vyzkoušel zkušený závodník Jordi Gené.

Španělský jezdec má za sebou třicet let zkušeností s profesionálním závoděním, není tedy divu, že si Cupra vybrala za ambasadora značky právě jeho. Za volantem elektrického závoďáku je to ale prý něco docela jiného. „Je to jako učit se řídit od úplného začátku. Styl je naprosto odlišný, musíte používat jiné parametry, abyste věděli, jak rychle jedete, jak projet zatáčkou nebo vycítit správný okamžik brzdění,“ říká Géne.

Závodník se musí přizpůsobit třeba jinému rozložení hmotnosti či zvukovým projevům. Ale vzhledem ke zrychlení z klidu na stovku za 3,2 sekundy Gené říká, že příliv adrenalinu je větší než kdy jindy.

Elektrické závodění přináší novinky i pro mechaniky. Když se na panelu přístrojů rozsvítí závodníkovi indikace o přehřívání akumulátorů, musí zajet do boxů, kde mechanici baterky zchladí suchým ledem. Denně jej takto spotřebují okolo 200 kilogramů. „Není to jen o rychlosti. Nyní musíme zohledňovat jiný faktor: řízení toku energie. Musíme se naučit, jak sledovat teplotu a dojezd,“ vysvětlil vedoucí týmu Xavier Serra. Chlazení akumulátorů o celkové hmotnosti 450 kg prý bylo jednou z největších výzev.

„Po více než dvaceti letech v této profesi bych si nikdy nepomyslel, že budu nabíjet závodní vůz jeho připojením do zásuvky,“ přiznal se mechanik Jordi Martí, jenž aktuálně také působí ve službách Cupry. Není to ale jen o nabíječkách v boxech, mechanici a inženýři nyní používají speciální sady nástrojů odolné vůči vysokému napětí. Třeba rukavice s izolačním materiálem chrání před napětím až 1000 V.

Cupra e-Racer má podle aktuálních plánů debutovat v šampionátu ETCR v roce 2020. Aktuálně se testuje na nejrůznějších světových okruzích a tým kolem auta věří, že je součástí něčeho velkého. „Příjezd elektromobilu na závodní okruhy signalizuje začátek nové éry. Jsme součástí historického okamžiku,“ dodal Xavier Serra.

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
27. 9. 2018 16:30
Elektrický hnus
Závodní elektromobily. to může vymyslet jen naprosto chorý zelený mozek! Těžké jako kráva a bez jakéhokoliv zvukového doprovodu vytáčených a řadicích spalovacích motorů, bez vůně spáleného benzínu - hmm, no to bodu "vzrušující" podívaná! >:-[] >:-[] >:-[] :no: :no: :no:
Avatar - kari.laz
27. 9. 2018 15:51
Hmotnost?
Je někde uvedená hmotnost?
Nemůžu se zbavit dojmu, že sice udělali co mohli, ale jen baterky mají 450 kilo a to by se mělo někde projevit. Pokud by podobně "vyladili" například dvoulitrový motor, nebylo by to ve finále rychlejší? Alespoň na trati, když ne v přímce? Nejspíše by to bylo s klasickým pohonem lehčí.
27. 9. 2018 13:13
Asi to moc nefunguje
Jestli jsem článek pochopil správně tak si závodník stěžuje že E Cupra moc nefunguje. Místo závodění jezdí do boxů chladit baterky