Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrické Toyoty i-Road a COMS se budou prohánět po Grenoblu

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Toyota si svá elektrická městská vozítka nenechá pouze pro domácí silnice. Od října 2014 je budeme moci potkat také ve Francii.

Toyoty i-Road a COMS se v zemi galského kohouta nebudou prodávat. Jejich testování je součástí projektu SmartCity, tedy „chytré město“. Ne, s výrobcem mikroaut koncernu Daimler opravdu nemá nic společného, byť elektrické toyoty jsou také maličké. Známé lyžařské středisko (konala se tu přece i zimní olympiáda 1968) se chce věnovat car-sharingu, tedy sdílení vozidel.

A jaká jiná auta by měla být jeho součástí než elektromobily? Projekt uvedlo v život samotné město, respektive jeho radní ve spolupráci s vedením metropolitní oblasti Grenoble-Alpes, dodavatelem elektrické energie EDF a půjčovnou automobilů Citélib. Nemůže chybět ani samotná Toyota, která uvede v Evropě do praxe tímto program Ha:mo a vyzkouší jej reálně. Ten si klade za cíl podporovat vytváření sítí mezi různými druhy dopravy. Jeho hlavní součástí jsou právě elektřinou poháněná vozidla, respektive celá jejich síť a dále globální navigační systém. Navigace dokáže předem informovat o hustotě provozu a navrhnout i jinou trasu, pokud jsou někde zácpy. Propojení s mobilním telefonem je pochopitelně samozřejmostí.

Celkem dá Toyota k dispozici sedm desítek aut, jak tříkolek i-Road, tak i zastřešených čtyřkolových skútrů COMS. Ty jsou poháněny elektromotorem s 5 kW, jedou maximálně 60 km/h a baterie vydrží 50 km. Ve městě tyhle hodnoty zcela postačují, stejně jako kompaktní rozměry obou vozidel. i-Road potřebuje opravdu minimum místa i k parkování. O potřebnou infrastrukturu, tedy síť dobíjecích stanic se postarají u EDF, v okamžiku počátku testů na podzim jich bude k dispozici na tři desítky.

A onen zmíněný car-sharing? Cestu si lze naplánovat dopředu a díky Ha:mo využít jak maličkých elektrických toyot, tak v návaznosti na ně i veřejné dopravy. Autíčko prostě necháte na k tomu určeném místě a pokračujete dál například autobusem, abyste cestou kamkoliv strávili co nejméně času bez zbytečných prodlev. Jak jednoduché! Tady moderní komunikační technika opravdu může pomoci.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
5. 7. 2014 22:41
Koncepce
té čtyřkolky vypadá použitelně. Ta tříkolka je ale asi nesmysl. To dokáže řídit jedině obsluha vysokozdvižňáku. Zatáčet zadním kolem bude pro ostatní asi dost nebezpečné a ve vyšší rychlosti bude navíc hrozit převrácení. Koncepce půjčování a kombinované dopravy není už na dnešní dobu nic moc, řekl bych že budoucností jsou plně automatické nízkokapacitní "taxi" schopné logicky sbírat pasažéry objednatelné přes mobilní aplikaci.