Elektrické Toyoty i-Road a COMS se budou prohánět po Grenoblu
Toyoty i-Road a COMS se v zemi galského kohouta nebudou prodávat. Jejich testování je součástí projektu SmartCity, tedy „chytré město“. Ne, s výrobcem mikroaut koncernu Daimler opravdu nemá nic společného, byť elektrické toyoty jsou také maličké. Známé lyžařské středisko (konala se tu přece i zimní olympiáda 1968) se chce věnovat car-sharingu, tedy sdílení vozidel.
A jaká jiná auta by měla být jeho součástí než elektromobily? Projekt uvedlo v život samotné město, respektive jeho radní ve spolupráci s vedením metropolitní oblasti Grenoble-Alpes, dodavatelem elektrické energie EDF a půjčovnou automobilů Citélib. Nemůže chybět ani samotná Toyota, která uvede v Evropě do praxe tímto program Ha:mo a vyzkouší jej reálně. Ten si klade za cíl podporovat vytváření sítí mezi různými druhy dopravy. Jeho hlavní součástí jsou právě elektřinou poháněná vozidla, respektive celá jejich síť a dále globální navigační systém. Navigace dokáže předem informovat o hustotě provozu a navrhnout i jinou trasu, pokud jsou někde zácpy. Propojení s mobilním telefonem je pochopitelně samozřejmostí.
Celkem dá Toyota k dispozici sedm desítek aut, jak tříkolek i-Road, tak i zastřešených čtyřkolových skútrů COMS. Ty jsou poháněny elektromotorem s 5 kW, jedou maximálně 60 km/h a baterie vydrží 50 km. Ve městě tyhle hodnoty zcela postačují, stejně jako kompaktní rozměry obou vozidel. i-Road potřebuje opravdu minimum místa i k parkování. O potřebnou infrastrukturu, tedy síť dobíjecích stanic se postarají u EDF, v okamžiku počátku testů na podzim jich bude k dispozici na tři desítky.
A onen zmíněný car-sharing? Cestu si lze naplánovat dopředu a díky Ha:mo využít jak maličkých elektrických toyot, tak v návaznosti na ně i veřejné dopravy. Autíčko prostě necháte na k tomu určeném místě a pokračujete dál například autobusem, abyste cestou kamkoliv strávili co nejméně času bez zbytečných prodlev. Jak jednoduché! Tady moderní komunikační technika opravdu může pomoci.