Euro NCAP 2013: Infiniti Q50 – Pět hvězd pro prémiový sedan
Infiniti Q50 je teprve druhým zástupcem japonské značky v testech Euro NCAP. Tím prvním se stal v roce 2009 model FX37 GT, který podle tehdejších pravidel získal pět hvězd. Stejným počtem hvězd se může pochlubit i nový sedan, i když v kategorii ochrany chodců měl potíže s bočním airbagem.
Předmětem testu byl Infiniti Q50 2.2d Premium s karosérií čtyřdveřový sedan, pohotovostní hmotností 1723 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer BabySafe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a úchytu Top Tether) s orientací po směru jízdy.
crashtest infiniti euroncap novemodely premioveznacky
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Infiniti poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích.
Při testování bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá. Ale kvůli špatnému vyfouknutí bočního airbagu při bočním nárazu na sloup byly vozu strženy body za ochranu hlavy a hrudníku. Při testu bočního nárazu na sloup bylo zjištěno, že průduch airbagu se zachytil za dveře a roztrhl se, čímž došlo k rychlejšímu vyfouknutí airbagu. Tím byla potencionálně snížena ochrana cestujícího. Skóre za pánev a hrudník bylo sníženo v důsledku mezní úrovně ochrany hrudníku. Infiniti hledá příčinu zachycení airbagu a požádalo o opakování testu po jejím vyřešení.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,8 | 93% | 7 | 88% | 6,3 | 79% | 3,1 | 78% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získalo Q50 maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny před nárazem hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, a řidič má jasný přehled o stavu airbagu. Ve voze jsou umístěna dobře viditelná varování před používáním dětské autosedačky na předním sedadle bez předchozího vypnutí airbagu.
Do vozu lze nainstalovat všechny dětské autosedačky.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 6 | 75% | 12 | 75% | 42 | 85% |
Ochrana chodců
Infiniti Q50 má aktivní kapotu. Senzory detekují náraz do chodce a mechanizmus zvedne kapotu, aby zabránil nárazu chodce do tvrdých částí motoru. Infiniti prokázalo, že systém dobře detekuje chodce různých výšek v různých rychlostech. Vůz byl testován se zdviženou kapotou. Výsledky ukázaly dobrou nebo dostatečnou ochranu hlavám chodců po celém povrchu kapoty s výjimkou několika částí se špatnou ochranou v oblastech kolem A-sloupků.
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou, v některých oblastech mezní ochranu. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu chodců ve všech svých oblastech a nezískala ani jeden bod.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 19,1 | 80% | 0 | 0% | 5,1 | 85% | 24 | 67% |
Asistenční systémy
Q50 je standardně vybaveno systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Dále má vůz manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, splňující požadavky Euro NCAP, a připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Infiniti Q50 i přes poškození airbagu při bočním nárazu získalo plný počet hvězd, ale i přesto chce automobilka test opakovat, aby bylo zjištěno, kde se stala chyba a bylo vylepšeno bodové skóre. To je ovšem již nyní na hodně slušné úrovni prakticky ve všech kategoriích.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 86% | 42 | 85% | 24 | 67% | 7 | 81% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |