Euro NCAP 2017: Audi Q5 – Pět hvězd i pro druhou generaci
Audi Q5 ve své první generaci zúčastnilo testů Euro NCAP v roce 2009 a podle tehdejšího hodnocení získalo pět hvězd. Vzhledem k nedostatkům v případě nárazu na kůl u něj bylo uvedeno, že podle hodnocení pro rok 2010 by získalo jen čtyři hvězdy.
Druhá generace tohoto modelu se s takovým nedostatkem nepotýkala a svých pět hvězd podle současného způsobu hodnocení získala naprosto s přehledem a bez problémů.
Předmětem testu bylo Audi Q5 2.0 TDI S tronic (140 kW), s karosérií pětidveřové SUV a pohotovostní hmotností 1805 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Takata Youngster Plus a pro desetileté Safety 1st Manga.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Audi prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích. Ochrana všech částí těla spolujezdce je dobrá.
Při testu čelního nárazu celou šíří byla ochrana všech částí těla dobrá, s výjimkou hrudníku na předních sedadlech a krku na zadním sedadle, které byly dostatečné.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá stejný stupeň ochrany i na zadních sedadlech.
Audi Q5 je v Evropě standardně vybaveno systémem autonomního brzdění „Audi PreSense City“. Při testování v rychlostech typických pro město zabránil systém téměř všem kolizím.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,7 | 7,8 | 14,7 | 2,4 | 3 | 35,7 | 93% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu byla ochrana všech částí těla šestiletého dítěte dobrá. Ochrana desetiletého dítěte byla dobrá s výjimkou ochrany krku, která byla mezní.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá a vůz získal maximum bodů.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana dětí | 15,3 | 8 | 7 | 12 | 42,3 | 86% | ||

Ochrana chodců
Audi Q5 je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné.
Nárazník poskytuje nohám chodců mezní nebo dostatečnou ochranu. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená s oblastí dobré ochrany ve střední části.
Systém autonomního brždění chodce dobře detekuje a v testech zabránil značné většině nárazů.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana chodců | 17,6 | 2,6 | 5 | 5,9 | 31,0 | 73% | ||
Asistenční systémy
Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Test systému autonomního brzdění „Audi PreSense City“ patří rovněž do standardní výbavy a při dálničních rychlostech ukázal dobrou výkonost, zabránil nebo zmírnil náraz v celé škále testovaných rychlostí.
Vůz je vybaven omezovačem rychlosti. Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu řidiče je k dispozici za příplatek, a proto nebyl v testu hodnocen.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||||
| - | body | body | body | body | body | % | |||
| Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 0 | 2,5 | 7,0 | 58% | |||
Celkový výsledek: Pět hvězd
Audi Q5 vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Velmi dobrých výsledků dosahuje toto SUV v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedl tento model i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast a u tohoto vozu i nohy.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | ||||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | |||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | |
| Výsledky | 36 | 93% | 42,3 | 86% | 31 | 73% | 7 | 58% | 81% | |
| Počet hvězd | ***** | |||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |























