Euro NCAP 2017: Jeep Compass – O tři hvězdy více než předchozí generace
Jeep Compass se ve své první generaci představil na podzim roku 2005 a o pět let později se dočkal důkladné modernizace, která přinesla mimo jiné kompletně nový design předních partií. V této podobě se pak začátkem roku 2012 účastnil testů Euro NCAP a získal pouhé dvě hvězdy.
Zcela nový Jeep Compass v případě testů Euro NCAP rozhodně nejde ve stopách svého předchůdce a je podle jejich výsledků naopak jedním z nejlepších zástupců své značky. Lepším hodnocením se může vlastně pochlubit jen model Cherokee, který byl v testech Euro NCAP v roce 2013.
Předmětem testu byl Jeep Compass 2.0 4 x 4 Limited s pětidvéřovou karoserií SUV a pohotovostní hmotností 1575 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté Graco Maxi Junior.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Jeep Compass prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích. Ochrana všech kritických oblastí těla předního spolujezdce byla dobrá.
crashtest jeep euroncap novemodely video
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá, zatímco u figuríny spolujezdce na zadním sedadle byla v oblasti hrudníku vyhodnocena jako mezní.
Při bočním nárazu byla ochrana všech kritických oblastí těla dobrá a Jeep Compass při něm získal plný počet bodů.
Při bočním nárazu na sloup byla ochrana hrudníku řidiče ohodnocena jako špatná s ohledem na příliš vysoký tlak na žebra, i když naměřené hodnoty byly nižší než v případech, při nichž je riziko smrtelného zranění.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Jeep Compass je standardně vybaven systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou. Při všech testovaných rychlostech bylo tímto systémem zabráněno kolizi nebo výrazně zmírněny její následky.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,5 | 7,6 | 14 | 2,7 | 2,8 | 34,5 | 90% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá s výjimkou krční páteře, u níž je uvedeno hodnocení, že je dostatečná. U figuríny šestiletého dítěte byla při tomto typu nárazu ochrana dobrá až na krční páteř, která byla dostatečná a hrudník, u nějž je uvedeno, že byla slabá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 13,7 | 8 | 7 | 12 | 40,7 | 83% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti po jejím obvodu, kde je ochrana na mezní úrovní a v okolí A sloupků, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v celé šířce vozu dobrá.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění nemá funkci detekce chodců.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 15,3 | 6 | 6 | 0 | 27,3 | 64% |
Asistenční systémy
Jeep Compas má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pouze pro přední sedadla.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.
Standardní výbava tohoto SUV zahrnovala systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,5 | 2 | 1,2 | 2,4 | 7,1 | 59 |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Jeep Compas ve své nové generaci dosáhl v testech Euro NCAP dobrých výsledků v ochraně dospělých i dětských cestujících a rovněž v ochraně chodců.
Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje absence připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro zadní sedadla a chybějící detekce chodců u automatického nouzového brzdění.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 90% | 40,7 | 83% | 27 | 64% | 7 | 59% | 77% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |