Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Citroën DS3 – Pět hvězd i přes několik zaváhání

Jan Blaha
Diskuze (0)
V testech Euro NCAP získala novinka v celkovém hodnocení 5 hvězd i když ochrana hrudníku při nárazu na kůl je slabá a ochrana krční páteře při nárazech zezadu mezní. Také oblasti ochrany hlavy chodců by měl výrobce věnovat více pozornosti.

Citroën DS3 je prvním příslušníkem nové luxusní řady DS (Different Spirit) francouzského výrobce.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval model Citroën DS3 se zážehovým motorem 1,4 s karosérií třídvéřový hatchback o hmotnosti 1075 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny instalována (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax Römer Duo Plus s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Údaje naměřené zkušebními figurínami indikují dobrou úroveň ochrany bérců a stehen řidiče i spolujezdce vpředu. Výrobce prokázal, že podobnou úroveň ochrany zaručuje cestujícím nezávisle na jejich velikosti a pozici při sezení.

euroncap testy citroen crashtest euroncap testy citroen crashtest

Při bočním nárazu získal vůz maximum bodů. Při náročnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku hodnocena jako slabá, díky nadměrnému stlačení žeber. Míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) je mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,194%8100%6,176%2,255%3187%

Ochrana dětí

Obě figuríny byly přepravovány v dětských zádržných systémech s orientací ve směru jízdy. Přesto dopředný pohyb hlav figurín při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Varovná samolepka upozorňující na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu není vyhotovena pro všechny evropské jazykové mutace a komisaři za ni proto neudělily žádné body.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční8,974%4100%2100%323%--
36 měsíční11,193%4100%2100%--
Ochrana dětí-3571%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je hodnocena převážně jako dobrá. Tak dobře na tom už není ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty a už vůbec ne ochrana hlavy dítěte ani dospělého chodce, která je hodnocena převážně jako nedostačující.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců6,326%0,35%5,998%1335%

Asistenční systémy

Všechny verze modelu DS3 disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem, připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce a omezovačem rychlosti, který je řidičem nastavitelný.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%3100%267%683%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Citroën DS3 podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 5 hvězd. Ochrana dospělých cestujících má své nedostatky v podobě slabé ochrany hrudníku při nárazu na kůl a v mezní ochraně krční páteře při nárazech zezadu.

Rezervy by se našly i v ochraně dětí. Problematická je rovněž ochrana hlavy chodců. Pochvalu si naopak zaslouží masivní nasazení asistenčních systémů.

Díky slabší ochraně dětí a ochraně chodců by model DS3 neměl příští rok na 5 hvězd nárok.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3187%3571%1335%683%73%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Citroën DS3 (2009)

Jan Blaha
Diskuze (0)