Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2010: Audi A1 – Pět hvězd pro nejmenšího

Jan Blaha
Diskuze (0)
Z testů Euro NCAP si Audi A1 odváží 5 hvězd, které by ale v roce 2012 těsně neuhájilo díky ochraně chodců.

Nejproblematičtější je patrně mezní ochrana hrudníku při bočním nárazu a ochrana krční páteře při nárazech zezadu. Další potenciál ke zlepšení je v oblasti ochrany chodců, konkrétně pánev a hlava dospělého.

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model Audi A1 1,2 TFSI ve výbavě Ambition s karoserií třídveřový hatchback o hmotnosti 1115 kg a v provedení s levostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX ) autosedačka Britax Romer Baby Safe ISOFIX Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Romer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX ), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.

Dodatečné testy ukázaly, že je zaručena stejná ochrana pro cestující s nestandardními tělesnými parametry a v nestandardních pozicích při sezení.

crashtest audi euroncap crashtest audi euroncap

Při bočním nárazu je ochrana žeber (hodnocená na základě míry stlačení žeber) pouze mezní, a to i přesto, že vůz měl ve výbavě boční airbagy.

Zajímavé je, že při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku o stupeň lepší (dostačující).

Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku mezní.

Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,993%6,986%7,594%2,973%3290%

Ochrana dětí

Na základě hodnot naměřených zkušebními figurínami si Audi A1 vysloužilo maximální počet bodů za ochranu tříleté figuríny. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.

Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat pomocí přepínače (za příplatek) a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Zkoušený vůz tímto přepínačem nebyl vybaven, a proto nebylo možné vyhodnotit ochranu dětí komplexně. Nicméně na základě informací a popisů v návodu k obsluze je zřejmé, že by tento systém nevyhověl požadavkům Euro NCAP, protože v okolí přepínače je ve voze málo informací.

Varovná samolepka upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce není výstižná a je nevhodně umístěná a navíc ne zcela trvanlivě upevněna.

Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční11,999%4100%2100%323%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-3979%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve všech šesti zkoušených zónách a vůz si vysloužil maximum bodů.

Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je převážně nedostačující, pouze v jedné ze šesti zón je mezní.

V oblastech kapoty s největší pravděpodobností kontaktu s dětskou hlavou je ochrana převážně dobrá ve 4 ze 6 zkušebních zón až na 2 segmenty, kde je ochrana mezní. Ochrana v krajních dvou zónách je nedostačující, pouze na dvou segmentech je mezní.

Naproti tomu je ochrana hlavy dospělého chodce hodnocena převážně jako nedostačující. Existuje jen několik segmentů zkušebních zón, kde je ochrana dobrá.

Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,648%0,23%6100%1849%

Asistenční systémy

Audi A1 je vybaveno již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Audi A1 podrobené nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získalo v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Přesto by se mohla zlepšit například ochrana hrudníku při bočním nárazu nebo ochrana pánve či hlavy dospělého chodce.

Současných 5 hvězd by malé Audi v roce 2012 neobhájilo právě kvůli ochraně chodců.

Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3290%3979%1849%686%79%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010)
2010Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Jan Blaha
Diskuze (0)