Euro NCAP 2010: Opel Meriva – Pět hvězd
Nejproblematičtější je patrně slabá ochrana hrudníku při nárazu na kůl a ochrana chodců, konkrétně pánev a hlava dospělého.
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model Opel Meriva 1,4 ve výbavě Enjoy s karoserií MPV o hmotnosti 1359 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí bezpečnostního pásu dospělého) autosedačka GM / Britax Baby Safe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka GM / Britax DUO Plus ISOFIX (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní, posun A sloupku po nárazu činil pouhé 3 mm. Deformace podlahy v okolí pedálové skupiny nebyla nadlimitní a nebyly též pozorovány žádné trhliny.
Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.
Dodatečné testy ukázaly, že je zaručena stejná ochrana pro cestující s nestandardními tělesnými parametry a v nestandardních pozicích při sezení.
Při bočním nárazu je ochrana dobrá a Meriva získala maximum bodů..
Při agresivnějším nárazu na kůl odpovídá míra stlačení žeber hrudníku pouze slabé ochraně.
Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,2 | 89% | 8 | 100% | 6,5 | 81% | 3,3 | 83% | 32 | 89% |
Ochrana dětí
Výrobce doporučuje neobvyklý způsob instalace zádržného systému tříleté figuríny, a to současné použití úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether, ale zároveň i tříbodového bezpečnostního pásu dospělého cestujícího. Majitelé vozu Meriva by měli proto vzít do úvahy, že prezentované výsledky zkoušek odpovídají pouze tomuto způsobu instalace autosedačky pro starší figurínu.
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu spolujezdcova airbagu je pro řidiče málo zřetelná.
Trvanlivě upevněná varovná samolepka jasně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 10,3 | 86% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 9,4 | 78% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 38 | 77% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve čtyřech ze šesti zkoušených zónách uprostřed, na krajích je nedostačující.
Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je převážně nedostačující, pouze ve dvou ze šesti zón uprostřed je mezní.
Ochrana hlavy dítěte je převážně dobrá, až na několik segmentů krajních zkušebních zón kapoty, kde je ochrana pouze mezní. I tak je to velice slušný výsledek.
Naproti tomu je ochrana hlavy dospělého chodce hodnocena převážně jako nedostačující. Existuje jen několik segmentů zkušebních zón, kde je ochrana dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15 | 63% | 0,9 | 15% | 4 | 67% | 20 | 55% |
Asistenční systémy
Opel Meriva je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních místech. Připomínač nezapnutých pásů pro zadní sedadle je k dispozici pouze jako mimořádná výbava, ale protože se očekává, že většina objemu prodejů bude mít tento systém, byl Euro NCAP oceněn.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Opel Meriva podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Přesto by se mohla zlepšit například ochrana hrudníku při nárazu na kůl nebo ochrana pánve či hlavy dospělého chodce.
Současných 5 hvězd by Opel Meriva dle nastavených kritérií pro rok 2012 těsně neobhájil kvůli ochraně chodců.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 38 | 77% | 20 | 55% | 6 | 86% | 79% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |