Evropský trh v roce 2018: Mírný pokles prodejů, Škoda předstihla Fiat a Audi
Rok 2018 už je za námi, a tak jej automobilky již bilancují. Na evropském trhu pro ně nebyl zrovna jednoduchý, prodeje silně ovlivnilo zavedení nových emisních norem platných od září. I jejich následkem prodeje nových aut na starém kontinentu loni zůstaly na stejné úrovni jako o rok dříve. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Přísnější emisní normy zastihly mnohé výrobce nepřipravené, neměly velkou část nabídky homologovanou podle nových pravidel, a tak byly nuceny mnohé vozy minimálně na čas vyškrtnout z nabídky. Od září totiž nemohly prodávat nová, neregistrovaná auta platná podle staré homologace. Přitom se oháněly tím, že na přípravu na nové normy neměly dostatek času. Homologace kvůli přísnějším pravidlům zabrala delší čas, testovací laboratoře tak jely naplno a nestíhaly.
Následkem toho sice v srpnu meziročně vzrostl počet registrovaných aut o 29,8 %, kterak automobilky narychlo vyprodávaly sklady a registrovaly auta podle starých pravidel na sebe, hned v září se ale prodeje meziročně propadly o 23,4 %. V následujících měsících se sice propad zmírnil, pokles ale pokračoval. V říjnu prodeje klesly o 7,4 %, v listopadu o 8,1 % a naposledy v prosinci o 8,7 %.
Evropský trh v prosinci 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 12/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volskwagen | 119.218 | -9,3 | 11,5 |
2. | Renault | 79.020 | -22,5 | 7,6 |
3. | Mercedes-Benz | 69.039 | +10,9 | 6,6 |
4. | Ford | 65.443 | -4,8 | 6,3 |
5. | BMW | 64.309 | -10,8 | 6,2 |
6. | Peugeot | 63.788 | -10,7 | 6,1 |
7. | OpelVauxhall | 54.862 | -5,8 | 5,3 |
8. | Škoda | 48.627 | -2,7 | 4,7 |
9. | Audi | 44.646 | -19,5 | 4,3 |
10. | Toyota | 41.840 | -10,6 | 4,0 |
11. | Dacia | 40.291 | -3,1 | 3,9 |
12. | Fiat | 39.240 | -9,6 | 3,8 |
13. | Citroën | 38.658 | +2,4 | 3,7 |
14. | Hyundai | 35.994 | -9,5 | 3,5 |
15. | Kia | 30.875 | -0,5 | 3,0 |
16. | Volvo | 26.952 | -5,5 | 2,6 |
17. | Nissan | 26.844 | -28,9 | 2,6 |
18. | Seat | 24.907 | -13,3 | 2,4 |
- | CELKEM | 1.038.984 | -8,7 | - |
Pět měsíců roku tak prodeje na evropském trhu klesaly (vedle závěru roku ještě v březnu), výsledkem čehož bylo 15.624.486 registrovaných aut za rok 2018, o 0,04 % méně než o rok dříve. A absolutních číslech je to meziroční pokles o 6.069 kusů.
Výsledky ovlivnil hlavně pokles na několika klíčových trzích. V Německu prodeje za rok 2018 meziročně klesly o 0,2 %, v Itálii o 3,1 % a ve Velké Británii o 6,8 %, což tedy bylo způsobeno i nejistotou související s brexitem. Naopak Francie hlásí tříprocentní nárůst a Španělsko dokonce sedmiprocentní.
Navzdory tomu se pořadí na nejvyšších postech nemění. I v roce 2018 byl nejvýše Volkswagen, který s 1.752.162 registrovanými vozy držel 11,2% podíl na trhu. Meziročně si navíc pomohl o 2,7 %. Následuje Renault s 1.105.778 vozy, což bylo o 3,9 % méně než o rok dříve.
Třetí Ford se tentokrát přes milion nedostal, rok zakončil s 994.397 registrovanými auty (-2,4 %). Čtvrtý je Peugeot, jehož pětiprocentní růst je nejvyšší z celé top 10 značek.
Škoda se umístila na osmé příčce, 729.224 registrovaných kousků bylo o 3,4 % více než o rok dříve. Předstihla tak Audi i Fiat, které byly v roce 2017 před ní. Čtyři kruhy se meziročně propadly o 12,4 %, italská značka o 8,8 %. První tratila na nových emisních normách, zatímco druhá na poklesu domácího italského trhu.
Nejlepší desítku tak uzavírá Toyota, která se opět stala nejžádanější asijskou značkou na starém kontinentu. Druhý z Asiatů je Hyundai, s 543.292 registrovanými vozy skončil celkově třináctý, před Dacií, která s růstem 11,7 % pokračovala v úspěšném tažení.
Evropský trh v roce 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.752.162 | +2,7 | 11,2 |
2. | Renault | 1.105.778 | -3,9 | 7,1 |
3. | Ford | 994.397 | -2,4 | 6,4 |
4. | Peugeot | 971.437 | +5,0 | 6,2 |
5. | Opel/Vauxhall | 884.412 | +1,2 | 5,7 |
6. | Mercedes-Benz | 871.221 | -2,5 | 5,6 |
7. | BMW | 815.179 | -1,5 | 5,2 |
8. | Škoda | 729.224 | +3,4 | 4,7 |
9. | Audi | 724.168 | -12,4 | 4,6 |
10. | Toyota | 713.374 | +3,9 | 4,6 |
11. | Fiat | 711.285 | -8,8 | 4,6 |
12. | Citroën | 598.254 | +5,0 | 3,8 |
13. | Hyundai | 543.292 | +3,9 | 3,5 |
14. | Dacia | 528.249 | +11,7 | 3,4 |
15. | Kia | 494.304 | +4,7 | 3,2 |
16. | Nissan | 493.862 | -12,8 | 3,2 |
17. | Seat | 452.372 | +12,8 | 2,9 |
- | CELKEM | 15.624.486 | -0,04 | - |