Evropský trh v únoru 2019: Prodeje už tolik neklesají. Blíží se změna k lepšímu?
Evropský trh s novými automobily pokračuje v pádu. Letos v únoru bylo na starém kontinentu registrováno 1.148.775 aut, o 0,9 % méně než o rok dříve. Výrobci ale mohou mít důvod k optimismu, takový pád je nižší než v předchozích měsících. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které evidují prodeje v 27 zemích EU (bez Malty) a státech Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska).
Prodeje aut na evropských trzích tak souvisle klesají už od září, tedy už šest měsíců roku. Meziroční pokles se ale postupně zmenšuje, jestliže v září se registrace meziročně propadly o 23,4 %, letos v lednu to bylo o 4,6 % a v únoru už jen o 0,9 %, což už je skoro na úrovni statistické odchylky.
Buď jak buď je stále znát vliv nových emisních norem, které vstoupily v platnost právě loni v září. Kvůli nim totiž automobilky musely na čas omezit nabídku, nebo dokonce zcela přestat přijímat objednávky na některé modely. K tomu přidejme klesající zájem o vozy s naftovými motory nebo obecně nižší zájem o nová auta – třeba kvůli novým službám na sdílení automobilů.
Přesto všechno v čele pořadí značek zůstává německý Volkswagen, který si v únoru dokonce polepšil o čtyři procenta na výsledných 131.144 registrovaných vozů. Za únor tak drží 11,4 % trhu.
Na druhou příčku se však vyšvihl Peugeot, který stejně jako v lednu překonal Renault. Bylo to ale jen těsné, francouzský výrobce se lvem ve znaku zaznamenal 79.206 registrovaných aut, zatímco konkurent s kosočtvercem v logu 79.134 evidovaných aut. Peugeot francouzského rivala porazil díky mírnému meziročnímu nárůstu registrací o 0,2 %, kdežto Renault si pohoršil o 1,7 %.
Následují Ford a Opel/Vauxhall, kteří pokračují v pádu. Americký výrobce se v lednu propadl o 5,4 %, německý o 3,4 %. Letos se nedaří ani Fiatu, v únoru obsadil devátou příčku s meziročním pádem o 11,4 %. Nějaká novinka v nabídce by se Italům určitě hodila, přičemž si nejsme jistí, že pro příští rok chystaná elektrická pětistovka prodejům nějak výrazně pomůže. Ještě hůře je na tom kvůli stárnoucí nabídce Nissan, v únoru byl až sedmnáctý, kvůli meziročnímu pádu o 24,3 %.
Evropský trh v únoru 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 2/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 131.144 | +4,0 | 11,4 |
2. | Peugeot | 79.206 | +0,2 | 6,9 |
3. | Renault | 79.134 | -1,7 | 6,9 |
4. | Ford | 70.971 | -5,4 | 6,2 |
5. | Opel/Vauxhall | 63.343 | -3,4 | 5,5 |
6. | Mercedes-Benz | 61.007 | +4,1 | 5,3 |
7. | Škoda | 57.484 | +0,8 | 5,0 |
8. | Audi | 53.709 | -8,1 | 4,7 |
9. | Fiat | 53.301 | -11,4 | 4,6 |
10. | Citroën | 53.017 | +7,2 | 4,6 |
11. | BMW | 52.762 | -5,0 | 4,6 |
12. | Toyota | 51.262 | -2,2 | 4,5 |
13. | Dacia | 41.716 | +2,4 | 3,6 |
14. | Hyundai | 38.451 | +1,1 | 3,3 |
15. | Kia | 36.445 | -0,7 | 3,2 |
16. | Seat | 35.185 | +0,8 | 3,1 |
17. | Nissan | 29.679 | -24,3 | 2,6 |
18. | Volvo | 22.847 | +5,1 | 2,0 |
19. | Mazda | 16.734 | -5,4 | 1,5 |
20. | Jeep | 16.286 | +35,5 | 1,4 |
- | CELKEM | 1.148.775 | -0,9 | - |
Škoda minulý měsíc obsadila sedmou příčku mezi značkami a pětiprocentním tržním podílem. Výsledných 57.484 automobilů bylo o 0,8 % více než loni.
Úspěšný měsíc to pak byl pro Citroën, který uzavírá nejlepší desítku a hlásí růst o 7,2 %. Neskutečně se pak dařilo Jeepu, který skončil dvacátý, s meziročním skokem o 35,5 %.
Pořadí po dvou měsících roku je shodné jako v únoru. Osmá je však Toyota, přestože ročně klesá o 4,8 %. Stejný pokles ale hlásí také deváté BMW, které patrně čeká na rozjetí prodejů nové generace řady 3, jeho klíčového modelu. Audi pak pokračuje v slabém období, po dvou měsících roku hlásí propad registrací o 12,7 %.
Evropský trh v prvních dvou měsících 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-2/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 272.538 | -0,1 | 11,5 |
2. | Peugeot | 160.946 | -1,0 | 6,8 |
3. | Renault | 151.292 | -4,9 | 6,4 |
4. | Ford | 149.552 | -6,0 | 6,3 |
5. | Opel/Vauxhall | 132.993 | -5,0 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 126.980 | +0,7 | 5,3 |
7. | Škoda | 118.451 | -1,9 | 5,0 |
8. | Toyota | 112.470 | -4,8 | 4,7 |
9. | BMW | 111.897 | -4,8 | 4,7 |
10. | Audi | 107.538 | -12,7 | 4,5 |
11. | Citroën | 104.756 | +5,0 | 4,4 |
12. | Fiat | 101.561 | -15,5 | 4,3 |
13. | Dacia | 86.284 | +7,4 | 3,6 |
14. | Hyundai | 83.063 | +0,1 | 3,5 |
15. | Kia | 74.485 | +0,7 | 3,1 |
16. | Seat | 71.676 | +3,4 | 3,0 |
17. | Nissan | 61.945 | -24,6 | 2,6 |
18. | Volvo | 50.366 | +13,5 | 2,1 |
19. | Mazda | 35.707 | -5,5 | 1,5 |
20. | Jeep | 28.655 | +16,5 | 1,2 |
- | CELKEM | 2.374.963 | -2,9 | - |