Experti VW a Audi navštívili továrnu Fiatu. Fakt není Alfa na prodej?
Je to takový trošku nekonečný příběh. Už před nějakým tím pátkem boss Volkswagenu Ferdinand Piëch veřejně oznámil, že se Volkswagen zajímá o značku Alfa Romeo a nabídka byla několikrát veřejně (a kdoví kolikrát neveřejně) zopakována, načež se mu pokaždé z Turína dostalo odpovědi, že Alfa není na prodej. A to i přesto, že tahle značka představuje dlouhodobě na noze skupiny Fiat docela slušnou kouli.
V posledních měsících spekulace o jednání obou koncernů zesílily a pořádným přilitím oleje do ohně byla včerejší informace portálu Europa Magazine, že se v továrně Fiatu objevili experti Volkswagenu a Audi. Delegace navštívila fabriku Pomigliano poblíž Neapole, kde se sice v současnosti vyrábí Fiat Panda, ale dříve se jednalo o hlavní továrnu Alfy Romeo. To je ale náhoda...
Oficiálně mluvčí Fiatu Franco Sodano sdělil, že šlo o "rutinní návštěvu, týkající se sdílení nejlepších průmyslových postupů". Tu měli vykonat experti, mající na starosti výrobu Volkswagenu Up! a Audi Q7.
Jak často slýcháte, že by se zástupci konkurenčních značek, které nemají společný žádný vývoj, ani nejsou v jiném vzájemném vztahu (kromě toho, že si nekompromisně jdou po krku), navštěvovali a prozrazovali si nejnovější poznatky z procesu výroby? Popravdě řečeno jsem něco podobného slyšel jen jednou a to někdy před 15 lety, kdy mi jeden z manažerů z Mnichova naznačil, že mezi BMW a Mercedesem existuje (existovala) tichá dohoda o sdílení nejnovějších technických informací a to v reakci na raketový nástup silnou Toyotou podporovaného Lexusu. Měla zajistit, že tyto německé značky i nadále zůstanou leadery autoprůmyslu.
Chystá se snad nějaká forma spolupráce mezi VW a Fiatem? Pokud šlo opravdu o experty na Volkswagen Up!, exkurze v továrně na Pandu by dávala smysl, ale co mohla asi přinést odborníkům na Audi Q7? To už snad vypadá možnost prodeje Alfy Romeo smysluplněji, byť se s ní ve strategických plánech Fiatu z nedávné doby očividně počítá i nadále a to včetně nového vozu na bázi právě představeného Maserati Ghibli.
A zlatý hřeb na závěr: ve stejný den jako německá delegace se v Pomiglianu objevili i zástupci srbské továrny Kragujevac, vyrábějící vozy Fiat 500L. Není už těch náhod nějak moc? Je téměř jisté, že se kolem této továrny něco děje. Buď má Volkswagen zájem o Alfu Romeo a koupil by ji včetně jihoitalské továrny, nebo se zajímá čistě o tento výrobní závod. Není totiž žádným tajemstvím, že využití výrobních kapacit Fiatu je velmi tristní a jednu fabriku by klidně mohl postrádat. Produkce Pandy by se mohla přesunout do jiných továren, mimo jiné i do Srbska.