FCA potřebuje splatit dluhy. Prodá Alfu, nebo Maserati?
Jistě si ještě dobře pamatujete na dobu, kdy koncern Volkswagen měl vážný zájem o značku Alfa Romeo. Její současný vlastník, Fiat Chrysler Automobiles, ale její prodej několikrát odmítl. Situace se ale mění, protože se začínají ozývat hlasy, že by FCA mohl Alfu Romeo přece jen prodat. Jenže komu?
FCA je sice v lepší kondici než před několika lety, čistý zisk za letošní třetí čtvrtletí činil 606 milionů eur (16,4 miliard korun), zatímco před rokem firma vykázala čistou ztrátu ve výši 337 milionů eur (9 miliard Kč), stále není v optimální situaci. Zvlášť v době rozsáhlých svolávacích akcí kvůli airbagům Takata nebo problémovým voličům volicí páky automatických převodovek a placení pokut v USA za to, že v uplynulých více než deseti letech neposkytovala požadované údaje o bezpečnostních problémech.
Ani jednotlivé značky na tom nejsou nejlépe. Lancia vlastně neexistuje. Fiat se aktuálně musí spoléhat jen na řadu 500, kterou se nyní snaží doplnit levným Tipem. A Alfa Romeo teprve čeká na to, zda se jí investice do nové platformy Giorgio vyplatily a zákazníky novými modely Giulia a Stelvio zaujme.
Podobné obtíže řeší také americká část. Chrysler ani Dodge toho vlastně moc zajímavého nenabízejí, navíc kvůli malému zájmu letos ukončily výrobu sesterských sedanů střední třídy 200 a Dart. A Ram je se svým pick-upem až ten třetí vzadu za Fordem F-150 a Chevroletem Silverado.
Největší úspěchy tak aktuálně hlásí na SUV zaměřený Jeep, který se nyní koncern snaží hojně podporovat. V SUV vidí FCA velký potenciál, i proto už v USA nevyrábí žádné typické osobní vozy, ale jen SUV, crossovery a pick-upy.
A právě tato situace znamená, že automobilka údajně začíná zvažovat prodej některých ze svých značek. Nejčastěji se hovoří o prodeji výrobce komponentů Magneti Marelli, o který v létě projevil zájem Samsung, jenže možností, jak snížit dluh, je i zbavení se Alfy Romeo nebo Maserati. Prodej těchto značek dokonce doporučují některé investorské společnosti.
Otázkou však je, zda by FCA vůbec našlo o tyto automobilky zájemce. Volkswagen by možná o Alfu stále zájem měl, jenže v dobách šetření kvůli kauze Dieselgate si takovou investici dovolit nemůže. Nabízí se samozřejmě bohatí čínští zájemci, jenže prodat italské klenoty do Říše středu by v Itálii zajisté způsobilo obrovský poprask, který by Sergia Marchionneho mohl vyjít pěkně draho. Potřeba peněz na splacení dluhů je ale větší a větší, a tak se nechme překvapit, jak to celé dopadne.