17.2. 2014 Jan Mička Jan Mička

Fiat 500L Beats Edition: První jízdní dojmy

 

Fiat rozšířil řadu kultovního modelu 500. První kilometry za volantem „hudební“ 500L Beats Edition jsme absolvovali v Itálii.

Itálie může být na Fiat 500L hrdá. Na zdejším trhu obsadil v žebříčku loňských prodejních výsledků páté místo hned za čtyřmi vozy koncernu Fiat. Pozitivní čísla popírají (38.482 prodaných 500L, tržní podíl 2,9 %), že by byla 500L pouze imageovou záležitostí, leč se to tak může s příchodem nové edice Beats zdát.

Co je ale vlastně značka Beats? Odpověď povětšinou najdete na hlavách mladých lidí, kteří si prostřednictvím obrovských prémiových sluchátek užívají ten pravý požitek z hudby. Společnost založenou v roce 2006 v současnosti vlastní firma HTC, její zvukovou techniku proto mimo jiné najdete i v mobilních telefonech.

Aparatura ve Fiatu 500L Beats Edition nabrala úplně jiný rozměr. Celkový výkon 520 Wattů se k uším cestujících hrne skrze šest reproduktorů a subwoofer, který je umístěn v zavazadlovém prostoru. Výsledek přitom stojí za to – tak čisté tóny byste mnohdy neslyšeli ani v luxusních vozech, za což Fiat mimo jiné vděčí rapperovi Dr.Dre a americkému producentovi Jimmymu lovinovi, kteří se podíleli na vývoji a celkovém nastavení zvukové techniky.

Vzhledem k tomu, kolik barevných provedení exteriéru a litých disků modelová řada 500L nabízí, není jednoduché od sebe jednotlivé linie rozeznat. Nová edice Beats dostala zcela nový matný lak karoserie, černé provedení střechy a litých 17“ kol nebo třeba vnější zpětná zrcátka s červenými pruhy. Pomocí při identifikaci je zvýšené a značně oplastované provedení Trekking, kterých na našich silnicích zatím moc nepotkáte.

Fiat 500L Trekking – Více sexy než off-road

Někdo by řekl, že bude Fiat s logem výrobce prémiové audiosoustavy vychloubat, opak je ale pravdou. To ostatně poznáte také po usednutí do interiéru, kde o příslušnosti vypovídají pouze malá červená loga na mřížkách předních reproduktorů. Hlavní dekory dostaly stejné barevné provedení jako karoserie, kontrast dodává černý volant potažený kůží a exkluzivní čalounění sedadel. Ta vypadají na první pohled fantasticky a vzadu jsou dokonce posuvná.

Jedinou větší vadou předních sedadel jsou velmi krátké sedáky. Řidič i spolujezdec si mnohdy připadají jako na bidýlku a nedostatečně podepřená stehna nezajistí dobrou oporu zad. V oblasti opěradel je to už lepší, dokonalou podporu těla v zatáčkách ale přesto nečekejte. To je samozřejmě škoda, protože interiér je jinak navržený velmi zdařile. Sedí se příjemně vysoko, řidič má díky dvojitým sloupkům A parádní výhled do všech stran, a přestože je ovládání klimatizace níž než bychom si představovali a řadicí páka ve středovém tunelu dost utopená, vše je v pořádku i z ergonomického hlediska. Fiat 500L navíc pohodlně odveze čtyři dospělé cestující a 455 litrů zavazadel, praktický tedy rozhodně je.

Dva nové motory posunují vrchol nabídky

Nabídka motorů modelové řady 500L se na konci loňského roku rozrostla o agregát 1.4 T-Jet (známý z modelu Bravo) a posílenou verzi již prodávaného vznětového čtyřválce 1.6 MultiJet II. Společně se stávající paletou obsahující také dvouválcový turbomotor CNG tak můžete vybírat ze sedmi motorů.

Jako první jsme vyzkoušeli čtyřválcový turbomotor 1.4 T-Jet o výkonu 88 kW a točivém momentu 215 N.m., který je dostupný v 2.500 otáčkách za minutu. Automobilka uvádí, že již v 1.750 min-1 máte k dispozici celých 200 N.m., což se také v praxi potvrdilo. Lehce pod touto hranicí se totiž motor probouzí a plynule táhne až do 4.000 min-1. Vytáčet jej ještě o tisíc otáček výš, kde se naplno projeví všech 120 koní, však nemá z hlediska dynamiky větší smysl. Agregát umí překvapit kultivovaností a nejlépe je mu v rozmezí 2.500 a 4.000 otáček za minutu. Za normálních podmínek navíc nebude problém dosáhnout udávané kombinované spotřeby 6,9 l/100 km, pokud ale popustíte uzdu pravému kotníku, můžete se odběr snadno přehoupnout přes 9 litrů.

Fiat 500L s novým motorem 1.4 T-Jet má 88 kW

Agregát spolupracuje s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Stejně jako v případě verze Living, která prošla redakčním testem Auto.cz v polovině ledna, bychom ocenili kratší dráhy řazení a zapracovat na přesnosti. Při podřazování z trojky na dvojku (či pětky na čtyřku) se totiž může klidně stát, že se na první pokus netrefíte. Perfektní zpřevodování má při dálniční stotřicítce na svědomí 3.000 min-1 a spotřebu okolo 7,5 l/100. Při této rychlosti se navíc vyjma hučení pneumatik specifikace M+S v kabině nesetkáte s výraznější mírou hluku.

Posílená vznětová šestnáctistovka dosahuje stejného výkonu jako čtyřválcový turbomotor. 88 kW máte k dispozici v 3.750 min-1, točivý moment 320 N.m v 1.750 otáčkách zůstal zachován. Motor se stejně jako většina italských turbodieselů vyznačuje hrubým během, avšak příjemnou spotřebou paliva. Oproti původní verzi se 77 kilowatty totiž není potřeba stádo tolik hnát a to se pak odvděčí reálným kombinovaným odběrem 5,5 l/100 km. Také zde je k dispozici manuální šestistupňová převodovka, která je oproti benzinové verzi lehce nepřesnější při přechodech přes neutrální polohu.

Jízda: Stejné auto, dvojí identita

Fiat 500L upřednostňuje komfort před sportovností. Zatímco benzinová verze proplouvá dálnicí a okresními silnicemi s grácií a vzhledem k vnějšímu vzezření také s notnou dávkou stylu, turbodieselová umí jízdu znatelně přitvrdit. Do zatáček se kvůli těžšímu motoru na přední nápravě vrhá těžkopádněji, v oblouku je ale stabilnější a dokonce i na 17“ kolech dokáže odfiltrovat širší spektrum nerovností. Obě verze se čas od času neobejdou bez pronikání hluku od zadní vlečené nápravy do interiéru, vůz s benzinovým motorem však působil mnohem rozvernějším (a možná i nervóznějším) dojmem. Tak či tak je těžké se smířit s necitlivým řízením s minimem zpětné vazby a slabšími brzdami, které se od ostatních verzí liší červeným lakováním třemenů.

Závěr

Spojení Fiatu 500L a značky Beats se nám líbí. Vůz se barevným provedením exteriéru od ostatních verzí odlišuje, zároveň však zákazníkům vší silou neříká, že je výjimečnější. Prostorný interiér si nese cejch nepohodlných předních sedadel i nadále, vyroben je však kvalitně, stylově a pojme i vzrostlejší cestující.

Rozšíření motorové palety s povděkem kvitujeme. Zážehová verze 1.4 T-Jet se k vozu výborně hodí a dodává mu na rozvernosti, na 88 kW posílený turbodiesel 1.6 MultiJet II je vhodný spíše pro usedlejší řidiče. Nebýt necitlivého řízení a slabších brzd, neměli bychom k Fiatu 500L Beast Edition větší výhrady. Otázkou je ale základní cena, kterou se dozvíme nejpozději s dubnovým příchodem vozu na český trh.


Fiat 500L Beats Edition
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od…

Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou

Karosárna Castagna Milano proměnila Fiat 500L ve stylové…

 



 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…