17.2. 2014 Jan Mička Jan Mička

Fiat 500L Beats Edition: První jízdní dojmy

 

Fiat rozšířil řadu kultovního modelu 500. První kilometry za volantem „hudební“ 500L Beats Edition jsme absolvovali v Itálii.

Itálie může být na Fiat 500L hrdá. Na zdejším trhu obsadil v žebříčku loňských prodejních výsledků páté místo hned za čtyřmi vozy koncernu Fiat. Pozitivní čísla popírají (38.482 prodaných 500L, tržní podíl 2,9 %), že by byla 500L pouze imageovou záležitostí, leč se to tak může s příchodem nové edice Beats zdát.

Co je ale vlastně značka Beats? Odpověď povětšinou najdete na hlavách mladých lidí, kteří si prostřednictvím obrovských prémiových sluchátek užívají ten pravý požitek z hudby. Společnost založenou v roce 2006 v současnosti vlastní firma HTC, její zvukovou techniku proto mimo jiné najdete i v mobilních telefonech.

Aparatura ve Fiatu 500L Beats Edition nabrala úplně jiný rozměr. Celkový výkon 520 Wattů se k uším cestujících hrne skrze šest reproduktorů a subwoofer, který je umístěn v zavazadlovém prostoru. Výsledek přitom stojí za to – tak čisté tóny byste mnohdy neslyšeli ani v luxusních vozech, za což Fiat mimo jiné vděčí rapperovi Dr.Dre a americkému producentovi Jimmymu lovinovi, kteří se podíleli na vývoji a celkovém nastavení zvukové techniky.

Vzhledem k tomu, kolik barevných provedení exteriéru a litých disků modelová řada 500L nabízí, není jednoduché od sebe jednotlivé linie rozeznat. Nová edice Beats dostala zcela nový matný lak karoserie, černé provedení střechy a litých 17“ kol nebo třeba vnější zpětná zrcátka s červenými pruhy. Pomocí při identifikaci je zvýšené a značně oplastované provedení Trekking, kterých na našich silnicích zatím moc nepotkáte.

Fiat 500L Trekking – Více sexy než off-road

Někdo by řekl, že bude Fiat s logem výrobce prémiové audiosoustavy vychloubat, opak je ale pravdou. To ostatně poznáte také po usednutí do interiéru, kde o příslušnosti vypovídají pouze malá červená loga na mřížkách předních reproduktorů. Hlavní dekory dostaly stejné barevné provedení jako karoserie, kontrast dodává černý volant potažený kůží a exkluzivní čalounění sedadel. Ta vypadají na první pohled fantasticky a vzadu jsou dokonce posuvná.

Jedinou větší vadou předních sedadel jsou velmi krátké sedáky. Řidič i spolujezdec si mnohdy připadají jako na bidýlku a nedostatečně podepřená stehna nezajistí dobrou oporu zad. V oblasti opěradel je to už lepší, dokonalou podporu těla v zatáčkách ale přesto nečekejte. To je samozřejmě škoda, protože interiér je jinak navržený velmi zdařile. Sedí se příjemně vysoko, řidič má díky dvojitým sloupkům A parádní výhled do všech stran, a přestože je ovládání klimatizace níž než bychom si představovali a řadicí páka ve středovém tunelu dost utopená, vše je v pořádku i z ergonomického hlediska. Fiat 500L navíc pohodlně odveze čtyři dospělé cestující a 455 litrů zavazadel, praktický tedy rozhodně je.

Dva nové motory posunují vrchol nabídky

Nabídka motorů modelové řady 500L se na konci loňského roku rozrostla o agregát 1.4 T-Jet (známý z modelu Bravo) a posílenou verzi již prodávaného vznětového čtyřválce 1.6 MultiJet II. Společně se stávající paletou obsahující také dvouválcový turbomotor CNG tak můžete vybírat ze sedmi motorů.

Jako první jsme vyzkoušeli čtyřválcový turbomotor 1.4 T-Jet o výkonu 88 kW a točivém momentu 215 N.m., který je dostupný v 2.500 otáčkách za minutu. Automobilka uvádí, že již v 1.750 min-1 máte k dispozici celých 200 N.m., což se také v praxi potvrdilo. Lehce pod touto hranicí se totiž motor probouzí a plynule táhne až do 4.000 min-1. Vytáčet jej ještě o tisíc otáček výš, kde se naplno projeví všech 120 koní, však nemá z hlediska dynamiky větší smysl. Agregát umí překvapit kultivovaností a nejlépe je mu v rozmezí 2.500 a 4.000 otáček za minutu. Za normálních podmínek navíc nebude problém dosáhnout udávané kombinované spotřeby 6,9 l/100 km, pokud ale popustíte uzdu pravému kotníku, můžete se odběr snadno přehoupnout přes 9 litrů.

Fiat 500L s novým motorem 1.4 T-Jet má 88 kW

Agregát spolupracuje s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Stejně jako v případě verze Living, která prošla redakčním testem Auto.cz v polovině ledna, bychom ocenili kratší dráhy řazení a zapracovat na přesnosti. Při podřazování z trojky na dvojku (či pětky na čtyřku) se totiž může klidně stát, že se na první pokus netrefíte. Perfektní zpřevodování má při dálniční stotřicítce na svědomí 3.000 min-1 a spotřebu okolo 7,5 l/100. Při této rychlosti se navíc vyjma hučení pneumatik specifikace M+S v kabině nesetkáte s výraznější mírou hluku.

Posílená vznětová šestnáctistovka dosahuje stejného výkonu jako čtyřválcový turbomotor. 88 kW máte k dispozici v 3.750 min-1, točivý moment 320 N.m v 1.750 otáčkách zůstal zachován. Motor se stejně jako většina italských turbodieselů vyznačuje hrubým během, avšak příjemnou spotřebou paliva. Oproti původní verzi se 77 kilowatty totiž není potřeba stádo tolik hnát a to se pak odvděčí reálným kombinovaným odběrem 5,5 l/100 km. Také zde je k dispozici manuální šestistupňová převodovka, která je oproti benzinové verzi lehce nepřesnější při přechodech přes neutrální polohu.

Jízda: Stejné auto, dvojí identita

Fiat 500L upřednostňuje komfort před sportovností. Zatímco benzinová verze proplouvá dálnicí a okresními silnicemi s grácií a vzhledem k vnějšímu vzezření také s notnou dávkou stylu, turbodieselová umí jízdu znatelně přitvrdit. Do zatáček se kvůli těžšímu motoru na přední nápravě vrhá těžkopádněji, v oblouku je ale stabilnější a dokonce i na 17“ kolech dokáže odfiltrovat širší spektrum nerovností. Obě verze se čas od času neobejdou bez pronikání hluku od zadní vlečené nápravy do interiéru, vůz s benzinovým motorem však působil mnohem rozvernějším (a možná i nervóznějším) dojmem. Tak či tak je těžké se smířit s necitlivým řízením s minimem zpětné vazby a slabšími brzdami, které se od ostatních verzí liší červeným lakováním třemenů.

Závěr

Spojení Fiatu 500L a značky Beats se nám líbí. Vůz se barevným provedením exteriéru od ostatních verzí odlišuje, zároveň však zákazníkům vší silou neříká, že je výjimečnější. Prostorný interiér si nese cejch nepohodlných předních sedadel i nadále, vyroben je však kvalitně, stylově a pojme i vzrostlejší cestující.

Rozšíření motorové palety s povděkem kvitujeme. Zážehová verze 1.4 T-Jet se k vozu výborně hodí a dodává mu na rozvernosti, na 88 kW posílený turbodiesel 1.6 MultiJet II je vhodný spíše pro usedlejší řidiče. Nebýt necitlivého řízení a slabších brzd, neměli bychom k Fiatu 500L Beast Edition větší výhrady. Otázkou je ale základní cena, kterou se dozvíme nejpozději s dubnovým příchodem vozu na český trh.


Fiat 500L Beats Edition
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové

Řecko obdrželo tři závazné nabídky na většinový podíl v…

Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Od prvního letu legendárního nadzvukového letounu…

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou

Karosárna Castagna Milano proměnila Fiat 500L ve stylové…

Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny

Vozy slavných osobností obvykle mívají sběratelskou…

 



 
Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? A kolik nás to bude stát?

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Kolik nás to bude stát?

Dnes 15:17

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?




Blesk.cz

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si proto k teroru vůz?

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si…

Khalid Masood (†52), který ve středu vraždil v centru Londýna, býval dobrým a oblíbeným studentem. Štěstí měl i…

 

iSport.cz

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za přihraný pád o část platu

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za…

Útočník hokejistů Liberce Dominik Lakatoš přijde o deset procent ze základního měsíčního platu kvůli přihranému…

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří vydrží hodně

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří…

Viděl tu svoji partu vousatých, šťastných a vyšťavených Pirátů a musel před ní smeknout: „Jsem na kluky pyšný.…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…