17.2. 2014 Jan Mička Jan Mička

Fiat 500L Beats Edition: První jízdní dojmy

 

Fiat rozšířil řadu kultovního modelu 500. První kilometry za volantem „hudební“ 500L Beats Edition jsme absolvovali v Itálii.

Itálie může být na Fiat 500L hrdá. Na zdejším trhu obsadil v žebříčku loňských prodejních výsledků páté místo hned za čtyřmi vozy koncernu Fiat. Pozitivní čísla popírají (38.482 prodaných 500L, tržní podíl 2,9 %), že by byla 500L pouze imageovou záležitostí, leč se to tak může s příchodem nové edice Beats zdát.

Co je ale vlastně značka Beats? Odpověď povětšinou najdete na hlavách mladých lidí, kteří si prostřednictvím obrovských prémiových sluchátek užívají ten pravý požitek z hudby. Společnost založenou v roce 2006 v současnosti vlastní firma HTC, její zvukovou techniku proto mimo jiné najdete i v mobilních telefonech.

Aparatura ve Fiatu 500L Beats Edition nabrala úplně jiný rozměr. Celkový výkon 520 Wattů se k uším cestujících hrne skrze šest reproduktorů a subwoofer, který je umístěn v zavazadlovém prostoru. Výsledek přitom stojí za to – tak čisté tóny byste mnohdy neslyšeli ani v luxusních vozech, za což Fiat mimo jiné vděčí rapperovi Dr.Dre a americkému producentovi Jimmymu lovinovi, kteří se podíleli na vývoji a celkovém nastavení zvukové techniky.

Vzhledem k tomu, kolik barevných provedení exteriéru a litých disků modelová řada 500L nabízí, není jednoduché od sebe jednotlivé linie rozeznat. Nová edice Beats dostala zcela nový matný lak karoserie, černé provedení střechy a litých 17“ kol nebo třeba vnější zpětná zrcátka s červenými pruhy. Pomocí při identifikaci je zvýšené a značně oplastované provedení Trekking, kterých na našich silnicích zatím moc nepotkáte.

Fiat 500L Trekking – Více sexy než off-road

Někdo by řekl, že bude Fiat s logem výrobce prémiové audiosoustavy vychloubat, opak je ale pravdou. To ostatně poznáte také po usednutí do interiéru, kde o příslušnosti vypovídají pouze malá červená loga na mřížkách předních reproduktorů. Hlavní dekory dostaly stejné barevné provedení jako karoserie, kontrast dodává černý volant potažený kůží a exkluzivní čalounění sedadel. Ta vypadají na první pohled fantasticky a vzadu jsou dokonce posuvná.

Jedinou větší vadou předních sedadel jsou velmi krátké sedáky. Řidič i spolujezdec si mnohdy připadají jako na bidýlku a nedostatečně podepřená stehna nezajistí dobrou oporu zad. V oblasti opěradel je to už lepší, dokonalou podporu těla v zatáčkách ale přesto nečekejte. To je samozřejmě škoda, protože interiér je jinak navržený velmi zdařile. Sedí se příjemně vysoko, řidič má díky dvojitým sloupkům A parádní výhled do všech stran, a přestože je ovládání klimatizace níž než bychom si představovali a řadicí páka ve středovém tunelu dost utopená, vše je v pořádku i z ergonomického hlediska. Fiat 500L navíc pohodlně odveze čtyři dospělé cestující a 455 litrů zavazadel, praktický tedy rozhodně je.

Dva nové motory posunují vrchol nabídky

Nabídka motorů modelové řady 500L se na konci loňského roku rozrostla o agregát 1.4 T-Jet (známý z modelu Bravo) a posílenou verzi již prodávaného vznětového čtyřválce 1.6 MultiJet II. Společně se stávající paletou obsahující také dvouválcový turbomotor CNG tak můžete vybírat ze sedmi motorů.

Jako první jsme vyzkoušeli čtyřválcový turbomotor 1.4 T-Jet o výkonu 88 kW a točivém momentu 215 N.m., který je dostupný v 2.500 otáčkách za minutu. Automobilka uvádí, že již v 1.750 min-1 máte k dispozici celých 200 N.m., což se také v praxi potvrdilo. Lehce pod touto hranicí se totiž motor probouzí a plynule táhne až do 4.000 min-1. Vytáčet jej ještě o tisíc otáček výš, kde se naplno projeví všech 120 koní, však nemá z hlediska dynamiky větší smysl. Agregát umí překvapit kultivovaností a nejlépe je mu v rozmezí 2.500 a 4.000 otáček za minutu. Za normálních podmínek navíc nebude problém dosáhnout udávané kombinované spotřeby 6,9 l/100 km, pokud ale popustíte uzdu pravému kotníku, můžete se odběr snadno přehoupnout přes 9 litrů.

Fiat 500L s novým motorem 1.4 T-Jet má 88 kW

Agregát spolupracuje s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Stejně jako v případě verze Living, která prošla redakčním testem Auto.cz v polovině ledna, bychom ocenili kratší dráhy řazení a zapracovat na přesnosti. Při podřazování z trojky na dvojku (či pětky na čtyřku) se totiž může klidně stát, že se na první pokus netrefíte. Perfektní zpřevodování má při dálniční stotřicítce na svědomí 3.000 min-1 a spotřebu okolo 7,5 l/100. Při této rychlosti se navíc vyjma hučení pneumatik specifikace M+S v kabině nesetkáte s výraznější mírou hluku.

Posílená vznětová šestnáctistovka dosahuje stejného výkonu jako čtyřválcový turbomotor. 88 kW máte k dispozici v 3.750 min-1, točivý moment 320 N.m v 1.750 otáčkách zůstal zachován. Motor se stejně jako většina italských turbodieselů vyznačuje hrubým během, avšak příjemnou spotřebou paliva. Oproti původní verzi se 77 kilowatty totiž není potřeba stádo tolik hnát a to se pak odvděčí reálným kombinovaným odběrem 5,5 l/100 km. Také zde je k dispozici manuální šestistupňová převodovka, která je oproti benzinové verzi lehce nepřesnější při přechodech přes neutrální polohu.

Jízda: Stejné auto, dvojí identita

Fiat 500L upřednostňuje komfort před sportovností. Zatímco benzinová verze proplouvá dálnicí a okresními silnicemi s grácií a vzhledem k vnějšímu vzezření také s notnou dávkou stylu, turbodieselová umí jízdu znatelně přitvrdit. Do zatáček se kvůli těžšímu motoru na přední nápravě vrhá těžkopádněji, v oblouku je ale stabilnější a dokonce i na 17“ kolech dokáže odfiltrovat širší spektrum nerovností. Obě verze se čas od času neobejdou bez pronikání hluku od zadní vlečené nápravy do interiéru, vůz s benzinovým motorem však působil mnohem rozvernějším (a možná i nervóznějším) dojmem. Tak či tak je těžké se smířit s necitlivým řízením s minimem zpětné vazby a slabšími brzdami, které se od ostatních verzí liší červeným lakováním třemenů.

Závěr

Spojení Fiatu 500L a značky Beats se nám líbí. Vůz se barevným provedením exteriéru od ostatních verzí odlišuje, zároveň však zákazníkům vší silou neříká, že je výjimečnější. Prostorný interiér si nese cejch nepohodlných předních sedadel i nadále, vyroben je však kvalitně, stylově a pojme i vzrostlejší cestující.

Rozšíření motorové palety s povděkem kvitujeme. Zážehová verze 1.4 T-Jet se k vozu výborně hodí a dodává mu na rozvernosti, na 88 kW posílený turbodiesel 1.6 MultiJet II je vhodný spíše pro usedlejší řidiče. Nebýt necitlivého řízení a slabších brzd, neměli bychom k Fiatu 500L Beast Edition větší výhrady. Otázkou je ale základní cena, kterou se dozvíme nejpozději s dubnovým příchodem vozu na český trh.


Fiat 500L Beats Edition
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil…

Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019 Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna…

Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku

Paměť stárne extrémně rychle. Ta mediální dvojnásob.…

Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Jízdní dojmy Fiat 500L: Pěkné, ale něco tomu chybí Jízdní dojmy Fiat 500L: Pěkné, ale něco tomu chybí

Chcete se lišit a zároveň nepřijít o praktičnost? Pak…

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong do ní sbíral vzorky

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong…

Naoko nenápadná bílá taštička je ve skutečnosti jedinečným skvostem. Americký astronaut Neil Armstrong v ní…

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

 

iSport.cz

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou pokračuje rovinatější etapou

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou…

Tady se může pomalu rozhodovat o závěrečném žebříčku. Poslední závodní etapa letošního ročníku Tour de France…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…