Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500L Beats Edition: První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (23)
Fiat rozšířil řadu kultovního modelu 500. První kilometry za volantem „hudební“ 500L Beats Edition jsme absolvovali v Itálii.

Itálie může být na Fiat 500L hrdá. Na zdejším trhu obsadil v žebříčku loňských prodejních výsledků páté místo hned za čtyřmi vozy koncernu Fiat. Pozitivní čísla popírají (38.482 prodaných 500L, tržní podíl 2,9 %), že by byla 500L pouze imageovou záležitostí, leč se to tak může s příchodem nové edice Beats zdát.

Co je ale vlastně značka Beats? Odpověď povětšinou najdete na hlavách mladých lidí, kteří si prostřednictvím obrovských prémiových sluchátek užívají ten pravý požitek z hudby. Společnost založenou v roce 2006 v současnosti vlastní firma HTC, její zvukovou techniku proto mimo jiné najdete i v mobilních telefonech.

Aparatura ve Fiatu 500L Beats Edition nabrala úplně jiný rozměr. Celkový výkon 520 Wattů se k uším cestujících hrne skrze šest reproduktorů a subwoofer, který je umístěn v zavazadlovém prostoru. Výsledek přitom stojí za to – tak čisté tóny byste mnohdy neslyšeli ani v luxusních vozech, za což Fiat mimo jiné vděčí rapperovi Dr.Dre a americkému producentovi Jimmymu lovinovi, kteří se podíleli na vývoji a celkovém nastavení zvukové techniky.

Vzhledem k tomu, kolik barevných provedení exteriéru a litých disků modelová řada 500L nabízí, není jednoduché od sebe jednotlivé linie rozeznat. Nová edice Beats dostala zcela nový matný lak karoserie, černé provedení střechy a litých 17“ kol nebo třeba vnější zpětná zrcátka s červenými pruhy. Pomocí při identifikaci je zvýšené a značně oplastované provedení Trekking, kterých na našich silnicích zatím moc nepotkáte.

Někdo by řekl, že bude Fiat s logem výrobce prémiové audiosoustavy vychloubat, opak je ale pravdou. To ostatně poznáte také po usednutí do interiéru, kde o příslušnosti vypovídají pouze malá červená loga na mřížkách předních reproduktorů. Hlavní dekory dostaly stejné barevné provedení jako karoserie, kontrast dodává černý volant potažený kůží a exkluzivní čalounění sedadel. Ta vypadají na první pohled fantasticky a vzadu jsou dokonce posuvná.

Jedinou větší vadou předních sedadel jsou velmi krátké sedáky. Řidič i spolujezdec si mnohdy připadají jako na bidýlku a nedostatečně podepřená stehna nezajistí dobrou oporu zad. V oblasti opěradel je to už lepší, dokonalou podporu těla v zatáčkách ale přesto nečekejte. To je samozřejmě škoda, protože interiér je jinak navržený velmi zdařile. Sedí se příjemně vysoko, řidič má díky dvojitým sloupkům A parádní výhled do všech stran, a přestože je ovládání klimatizace níž než bychom si představovali a řadicí páka ve středovém tunelu dost utopená, vše je v pořádku i z ergonomického hlediska. Fiat 500L navíc pohodlně odveze čtyři dospělé cestující a 455 litrů zavazadel, praktický tedy rozhodně je.

Dva nové motory posunují vrchol nabídky

Nabídka motorů modelové řady 500L se na konci loňského roku rozrostla o agregát 1.4 T-Jet (známý z modelu Bravo) a posílenou verzi již prodávaného vznětového čtyřválce 1.6 MultiJet II. Společně se stávající paletou obsahující také dvouválcový turbomotor CNG tak můžete vybírat ze sedmi motorů.

Jako první jsme vyzkoušeli čtyřválcový turbomotor 1.4 T-Jet o výkonu 88 kW a točivém momentu 215 N.m., který je dostupný v 2.500 otáčkách za minutu. Automobilka uvádí, že již v 1.750 min-1 máte k dispozici celých 200 N.m., což se také v praxi potvrdilo. Lehce pod touto hranicí se totiž motor probouzí a plynule táhne až do 4.000 min-1. Vytáčet jej ještě o tisíc otáček výš, kde se naplno projeví všech 120 koní, však nemá z hlediska dynamiky větší smysl. Agregát umí překvapit kultivovaností a nejlépe je mu v rozmezí 2.500 a 4.000 otáček za minutu. Za normálních podmínek navíc nebude problém dosáhnout udávané kombinované spotřeby 6,9 l/100 km, pokud ale popustíte uzdu pravému kotníku, můžete se odběr snadno přehoupnout přes 9 litrů.

Agregát spolupracuje s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Stejně jako v případě verze Living, která prošla redakčním testem Auto.cz v polovině ledna, bychom ocenili kratší dráhy řazení a zapracovat na přesnosti. Při podřazování z trojky na dvojku (či pětky na čtyřku) se totiž může klidně stát, že se na první pokus netrefíte. Perfektní zpřevodování má při dálniční stotřicítce na svědomí 3.000 min-1 a spotřebu okolo 7,5 l/100. Při této rychlosti se navíc vyjma hučení pneumatik specifikace M+S v kabině nesetkáte s výraznější mírou hluku.

Posílená vznětová šestnáctistovka dosahuje stejného výkonu jako čtyřválcový turbomotor. 88 kW máte k dispozici v 3.750 min-1, točivý moment 320 N.m v 1.750 otáčkách zůstal zachován. Motor se stejně jako většina italských turbodieselů vyznačuje hrubým během, avšak příjemnou spotřebou paliva. Oproti původní verzi se 77 kilowatty totiž není potřeba stádo tolik hnát a to se pak odvděčí reálným kombinovaným odběrem 5,5 l/100 km. Také zde je k dispozici manuální šestistupňová převodovka, která je oproti benzinové verzi lehce nepřesnější při přechodech přes neutrální polohu.

Jízda: Stejné auto, dvojí identita

Fiat 500L upřednostňuje komfort před sportovností. Zatímco benzinová verze proplouvá dálnicí a okresními silnicemi s grácií a vzhledem k vnějšímu vzezření také s notnou dávkou stylu, turbodieselová umí jízdu znatelně přitvrdit. Do zatáček se kvůli těžšímu motoru na přední nápravě vrhá těžkopádněji, v oblouku je ale stabilnější a dokonce i na 17“ kolech dokáže odfiltrovat širší spektrum nerovností. Obě verze se čas od času neobejdou bez pronikání hluku od zadní vlečené nápravy do interiéru, vůz s benzinovým motorem však působil mnohem rozvernějším (a možná i nervóznějším) dojmem. Tak či tak je těžké se smířit s necitlivým řízením s minimem zpětné vazby a slabšími brzdami, které se od ostatních verzí liší červeným lakováním třemenů.

Závěr

Spojení Fiatu 500L a značky Beats se nám líbí. Vůz se barevným provedením exteriéru od ostatních verzí odlišuje, zároveň však zákazníkům vší silou neříká, že je výjimečnější. Prostorný interiér si nese cejch nepohodlných předních sedadel i nadále, vyroben je však kvalitně, stylově a pojme i vzrostlejší cestující.

Rozšíření motorové palety s povděkem kvitujeme. Zážehová verze 1.4 T-Jet se k vozu výborně hodí a dodává mu na rozvernosti, na 88 kW posílený turbodiesel 1.6 MultiJet II je vhodný spíše pro usedlejší řidiče. Nebýt necitlivého řízení a slabších brzd, neměli bychom k Fiatu 500L Beast Edition větší výhrady. Otázkou je ale základní cena, kterou se dozvíme nejpozději s dubnovým příchodem vozu na český trh.


Jan Mička
Diskuze (23)
Avatar - Emel
20. 2. 2014 10:03
Re: Kritika délky sedáku
Zajeď se někdy podívat do Česany... budeš v šoku
18. 2. 2014 11:18
Re: Kritika délky sedáku
Spíš to ukazuje na hloupost našeho národa. Zatímco Italové mohou být hrdí, že něco vytvořili, samotným se jim to líbí a kupujou to, tak my jsme zde všechno prodali včetně tý Škodovky, která je jen oplechovaný VW, máme tu jen plechové haly, kde stojí u pasu pár šmudlů, a umíme jen kritizovat vše ostatní. Ale něco tu vymyslet, to už je horší...
18. 2. 2014 09:21
Re: Kritika délky sedáku
tak tak, zároveň bylo potřeba mít v každé vsi nějakého úderníka, hrdinu, atd....

Na ACZ to vypadá tak že kulaka dělá Fiat s krátkými sedadly, které jsou stejně dlouhé jak sedadla fantastické Oktávie a hrdinu třeba VW s Bugatti, kterému už zbýva "posledních 40 ks Veyronu", které ovšem nemůže prodat už rok a půl.... :-)
18. 2. 2014 08:56
Re: Kritika délky sedáku
Bero to tak, že niečo skrátka skritizovať treba.
Pri socializácii musel byť v každej dedine kulak. A ak nebol, rozkulačili niekoho, kto bol strane najmenej pohodlný. Predpis je predpis.
18. 2. 2014 01:39
Halucinace
Cim to je, ze kazdy test neprotezovanej znacky musi obsahovat zopar totalnych blbovin?
"Jedinou větší vadou předních sedadel jsou velmi krátké sedáky. "
Redaktor v tom fakt sedel??? a kolko ma, 205cm vysky?