Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500L Trekking – Více sexy než off-road

Diskuze (100)
Kdo chce jezdit do terénu, ten nejspíše o Fiat 500L Trekking ani myšlenkou nezavadí. Nová verze „pětistovky“ ale šikovně kombinuje to nejdůležitější ze světa stylovek, MPV a SUV.

Nejrůznější kříženci jsou dnes v kurzu – kdo nenabízí nějaký crossover, skoro jako by nebyl. V boji o vyplnění sebemenší díry na trhu se kombinují dříve zcela neslučitelné karosářské formy. Nejčastěji se pracuje s designovými prvky ze světa off-roadů a jedním z mnoha příkladů je nový Fiat 500L Trekking. Ten v sobě dokonce spojuje tři typy aut: vzhledem připomíná městskou stylovku 500, ve skutečnosti je malým MPV a ochranné prvky karoserie se snaží zaujmout ty, které láká dobrodružství.

Na pohon všech kol zapomeňte. Výzbroj pro cesty mimo asfalt zahrnuje elektronický systém Traction+, pneumatiky specifikace M+S a světlou výšku zvětšenou ze 130 na 145 mm. O jízdu v terénu ale opravdu nejde, 500L Trekking bojuje o sympatie milým designem a vzezřením drsňáka.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Ačkoliv design a pojmenování odkazuje na Fiat 500, ve skutečnosti tento ideový nástupce Multiply (tedy zejména té původní z roku 1959) vychází z modernizované a prodloužené platformy aktuální generace většího Punta. I přes střídmou délku 4270 mm (bez paketu Trekking 4147 mm) se rozvor protáhl na 2612 mm, měří tedy více než u kompaktního hatchbacku Bravo. Také nabídka motorů vychází z Punta, čtveřice agregátů pokrývá spektrum od 63 do 77 kW. Pro verzi Trekking jsou určeny jenom dva nejsilnější z nich, benzinový dvouválec TwinAir o objemu 0,9 litru a vznětová šestnáctistovka. Oba mají 77 kW a šestistupňovou převodovku.

Off-roadový design zvyšuje spotřebu

Pod kapotou testovaného vozu pracuje nová generace turbodieselu MultiJet, která přichází pět let po uvedení původní verze vznětového čtyřválce. Na přední kola posílá až 320 Newtonmetrů (+30 N.m proti dosavadní 77kW verzi), v 500L Trekking ovšem není tak suverénní jako ve standardním provedení 500L. Důvodem jsou větší jízdní odpory, za kterými stojí velká kola (Trekking standardně obouvá 225/45 R 17), hrubý vzorek pneumatik a zvýšený podvozek. Fiat sám tento problém nepřímo přiznává, přestože je Trekking těžší jenom o 10 kg, akcelerace z 0 na 100 km/h mu při shodném zpřevodování trvá o 0,7 sekundy déle. Oficiální údaje také připouštějí o 13 % vyšší spotřebu.

Šestnáctistovka se projevuje poměrně hrubě, její zvuk ale není obtěžující. Silnou stránkou je kultivovaný průběh točivého momentu, MultiJet se umí zcela hladce rozjet i z tisíce otáček. Maximum výkonu 77 kW je u nové verze motoru posazeno níže a tomu odpovídá plynule polevující zátah ve vysokých otáčkách. Pro běžnou jízdu je ale beztak rozhodující pásmo zhruba od 1500 do 3000 min-1. Do něj se motor trefuje ve všech jízdních situacích, třeba při dálničních 130 km/h točí 2400 min-1 a tomu odpovídá průměrná spotřeba 6,3 l na 100 km. Mimo město lze průměrnou spotřebu stlačit k pěti litrům, níž už to v praxi moc nejde – kvůli zmíněným jízdním odporům.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Jízdní vlastnosti jsou nadprůměrné, především díky široké stavbě karoserie a příznivému poměru rozvoru k celkové délce. Konstruktéři si dali záležet a vytvořili auto, které si rozumí s městem, dálnicí i zatáčkami. Komfort odpružení sice není ztělesněním ideálu, ale proti lépe jezdícímu Fordu B-Max je přesto lepší, duo Hyundai ix20 a Kia Venga pak Fiat hladce překonává. Hlavním nedostatkem zůstává vůle v řízení okolo středové polohy.

Variabilní interiér

Design interiéru jede na stejně hravé vlně jako v menší Pandě. Stylisté použili podobný „hranatý“ tvar volantu a řadicí páky i „placatou“ ruční brzdu. Jinak má ale kabina svébytné pojetí, u verze 500L Trekking obohacené o leskle černý dekor a černé čalounění doplněné hnědou koženkou. V autě rodinného zaměření navíc jistě potěší velké množství odkládacích prostorů. Hned před spolujezdcem jsou tři přihrádky (z toho dvě uzavíratelné), nejrůznějších schránek je ale mnohem více. Dvě takové najdeme i na zadní straně předních sedadel.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Kabina je vzdušná, prostoru je přebytek vpředu i vzadu. Interiér chytře využívá vyšší stavby karoserie, a tak mají cestující vzadu pevně podepřená stehna a stále dostatek místa nad hlavou. K variabilitě interiéru přispívají posuvná zadní sedadla, podlážka zavazadlového prostoru nastavitelná do tří různých poloh a možnost sklopit u zadních sedadel jenom opěradla, nebo rovnou překlopit i sedák a vytvořit co nejhlubší prostor. Objem zavazadelníku se pohybuje od základních 412 l, přes 455 l (posunutá zadní sedadla) po maximálních 1480 l. Komu to nestačí, může zvolit odvozený model 500L Living, který je o 205 mm delší, má zavazadlový prostor až 638 litrů a může být i sedmimístný.

Závěr

Městské retro 500 je i po šesti letech na trhu tahounem prodeje, a tak se Italové rozhodli využít jeho potenciál na maximum. Samotný model 500L přináší retrodesign ve formátu, který dokáže vyhovět rodinným potřebám. Verze Trekking je pak takovou sympatickou rozmařilostí – v podstatě nepřináší žádné reálné výhody, ale vypadá dobře a nabízí možnost se viditelně odlišit. Výrazný design přitom Fiat nevyužil jako záminku pro vysoké ceny – naopak, 500L je jenom nepatrně dražší než samotný Fiat 500 a cenovou politikou zapadá mezi ostatní malá MPV. Pokud je řeč přímo o provedení Trekking, to je levnější než srovnatelně velká SUV. Akorát nemůže mít pohon 4x4, ani za příplatek.

Video se připravuje ...

Nejlevnější verze modelu269.900 Kč (1,4 l/70 kW Pop)
Základ s testovaným motorem416.900 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou485.800 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Trekking)

Plusy

  • Výrazný a svěží design
  • Vzdušný a prostorný interiér
  • Variabilita zadních sedadel a zavazadelníku

Minusy

  • Jízdní odpory u verze Trekking zvyšují spotřebu a zhoršují jízdní výkony
  • Jednoduché materiály použité v interiéru
  • Trekking bez možnosti pohonu 4x4

Foto: Petr Homolka

Diskuze (100)
Fiat 500L Trekking
Cena základní sestavy 416 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, autorádio s dotykovým displejem a bluetooth, zatmavená zadní okna, kožený volant s ovládáním autorádia, řadicí páka potažená kůží, specifické nárazníky Trekking, litá 17” kola v provedení diamantově šedá, elektrické stahování oken, manuální klimatizace, polohovatelné dno zavazadlového prostoru, loketní opěrka vzadu, posuvná zadní sedadla, tempomat, palubní počítač, přední mlhová světla a další. Kč
Cena testované sestavy 485 800 Kč
Výbava testované sestavy Zadní parkovací čidla (+9.700,-), kolenní airbag pro řidiče (+4.500,-), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+1.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.1 / 4.7
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / 1480
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 0
Rozměr pneu: 225/45 R17
Fiat 500L Trekking
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4270
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1679
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1519
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 11. 2013 21:04
Re: Redakcia
jossalitovi celkom nerozumiem.
Moje skusenosti su take, ze uzsie pneu s vyssim profilom urobia "podvozok" maksi, pohodlnejsi a su menej hlucne. A len pre zicher, tak nejazdim cez kazdu zakrutu ako pako.
24. 11. 2013 20:54
Re: To je zase veverkovina...
Je zazrak, ze este vobec nieco predavaju. A dobre znamena 3 ;-\
20. 11. 2013 11:55
Re: Ovšem...
Typicky hlupy komentar = mariachi >:D
20. 11. 2013 10:20
Re: Ovšem...
Vůbec nechápu, čím si mně ta krabice získala, ale Soul je mi sympatický.
20. 11. 2013 10:18
Re: Ovšem...
Typicky makový argument >:D