Odborům a politikům se nelíbí úsporná opatření Fiatu
Středeční oznámení Fiatu, že seškrtání investičních výdajů pomáhá udržet firmu v dobré finanční kondici, způsobilo v Itálii pozdvižení. Koaliční politici i zástupci odborů chtějí, aby si vláda premiéra Montiho vyžádala od Fiatu vysvětlení.
Sergio Marchionne, šéf italské automobilky, to nyní schytává ze všech stran. Jeho výrok prý zhoršuje situaci, kdy je v Itálii nejvyšší nezaměstnanost za 13 let a prodeje nových aut klesly na úroveň roku 1979. Veřejně demonstrovaná nedůvěra domácích průmyslových podniků prý jen ztíží oživení italské ekonomiky, která si od roku 2001 prošla už čtyřmi krizemi.
Fiat se netají svými plány ani ekonomickými problémy. V Itálii trpí nadbytečnou kapacitou továren. Jednu uzavřel už loni (Termini Imerese na Sicílii), druhou (zřejmě Mirafiori) chce uzavřít příští rok, pokud se ji nepodaří vytížit výrobou nových modelů pro americký trh. V těchto problémech ale není Fiat sám – PSA chce uzavřít jednu z továren ve Francii, GM zase v Německu.
Nepřehlédněte:
- Fiatu se vyplácejí seškrtané investice
- Marchionne: Fiatu by se dařilo lépe bez italských továren
- Zaměstnanci Fiatu schválili více práce a méně stávek
Kromě toho italská automobilka šetří na investicích, například odložila uvedení čtvrté generace modelu Punto. Touto cestou chce Fiat ušetřit půl miliardy eur (téměř 13 miliard korun). Kterých nových projektů se škrty nedotknou, zatím není přesně jasné.
V tento okamžik je jisté, že se dokončí přestavba továrny Grugliasco pro výrobu menšího sedanu Maserati, produkce sportovní Alfy Romeo 4C v Modeně a modernizace motoráky Pratola Serra. Ostatní projekty by mohl Fiat odložit a přesunout mimo Itálii.
Odborářský předák Giorgio Airaudo z kovodělnické organizace FIOM si v této souvislosti postěžoval: „Vláda by měla zasáhnout, aby Itálie nepřišla o výrobu aut. Fiat totiž s touto zemí už nepočítá.“ Problém je ale právě v příliš aktivních odborářích a nízké produktivitě, která patří k nejhorším v automobilovém průmyslu. Marchionneho manažeři by produktivitu rádi zdvojnásobili, aby se přiblížila úrovni, jaké dosahuje polská továrna Fiatu.