Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet - zůstalo jen jméno

Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet - zůstalo jen jméno

 
 

Po zážehovém motoru 2.2 16V (108 kW) vám dnes přiblížíme vznětový vrchol modelové řady Croma. Je jím supervýkonný vznětový pětiválec 2.4 JTD se 147 kilowatty a 400 newtonmetry.

Individualisté, kteří hledají luxusní a současně prostorný automobil na dlouhé cesty, by se měli zajímat o Fiat Croma. Druhý exemplář vozu tohoto jména přijel do redakce s výkonným a moderním pětiválcem, jehož parametry lze v mnoha směrech považovat za špičku třídy.

Je tomu téměř rok, co jsme se poprvé potkali s novým Fiatem Croma, s automobilem, který sice převzal jméno od úspěšného liftbacku z poloviny osmdesátých let, ale současně se stal modelem, který boří zažité představy jaké míváme o luxusním a pohodlném voze. Poprvé jsme vyzkoušeli verzi se čtyřválcovým zážehovým motorem 2.2 16V (108 kW), dnes vám přiblížíme vznětový vrchol modelové řady. Je jím supervýkonný vznětový pětiválec 2.4 JTD se 147 kilowatty a 400 newtonmetry.

Fiat excentrik

Proslulý výrobce malých automobilů se nedávno, po necelých deseti letech, vrátil k výrobě vozů, které se cítí nejlépe na dálničních cestách přes polovinu Evropy. Nová Croma ale není typickým modelem střední třídy. Její karoserie nejvíce připomíná kombi, některé rysy však pozorovatele upomínají na velkoprostorové vozy. Zpracování detailů jednoznačně prozrazuje, že domovem tvůrců byla mekka automobilové krásy - Itálie.

obrázek [300 x 165] Croma se ani po roce od uvedení na českém trhu příliš nerozšířila a zůstává raritou, která budí pozornost, provokuje a vyvolává emoce. Toto kombi nemá svůj původ v žádném sedanu, ani liftbacku, a tím se také okruh potenciálních zákazníků zužuje. Fiat asi ví, co dělá. Zacílení Cromy dobře vystihuje to, co dnes specifický zákazník tohoto segmentu žádá: širokou škálu výkonných vznětových motorů, královský prostor na všech sedadlech a velkorysý zavazadlový prostor. A to vše dohromady za příznivé ceny.

Fiat fešák

Designu jsme se věnovali podrobně již v prvním testu, přesto nemůžeme nechat bez povšimnutí to, co upoutá pozornost na první pohled. 4756 mm dlouhá karoserie barokních tvarů s velkými převisy a poněkud těžkopádnou siluetou je téměř 1,6 m vysoká, což spolu s rozvorem 2700 mm slibuje maximalistické prostorové možnosti interiéru. Trojrozměrné tvarování přídě vynikne až když vidíte Cromu tváří v tvář. Podobně vás až teprve při pohledu z očí do očí zaujmou předlouhé sdružené světlomety. Pod bohatě chromovaná madla klik mistr Giugiaro promyšleně ukryl dveřní zámky. Záď mohutného vozu opticky rozšiřuje pás horizontálně orientovaných koncových svítilen.

obrázek [300 x 340] K modernímu luxusnímu automobilu patří rozměrné střešní okno, v případě Fiatu dvoudílné, pokrývající většinu plochy střechy. Jeho přední část lze elektricky otevřít. Nedílnou součástí exkluzivního vzhledu vrcholného modelu řady Croma jsou devítipaprsková kola z lehkých slitin (+8.000,-), která obouvají pneumatiky nadstandardní rozměru 225/45 R18.

Fiat obr

Interiér Cromy je tím místem, které zřejmě rozhodne zda zákazník svůj třičtvrtěmilion utratí u italské automobilky nebo jinde. Nastupování dlouhými, širokými a vysokými dveřmi je ukázkově snadné, což podporují i výše umístěná sedadla. Cestovní poloha na všech sedadlech je vlastně lepší než u většiny velkoprostorových vozů, protože Croma využívá veškerou výšku vozu ve prospěch cestujících. Podlaha interiéru sice není rovná, ale upřímně řečeno kolikrát jste tuto vlastnost vozů MPV vůbec využili? Ve Fiatu dostáváte místo toho dobře dimenzovaná sedadla, která podpírají stehna i cestujícím na zadních sedadlech, což bývá mnohdy problematické jak u vysokých MPV tak u mohutných, ale uvnitř malých SUV.

obrázek [300 x 241] Zavazadlový prostor má standardní pětisetlitrový objem a je prakticky rozdělen druhou podlahou na dva menší, snáze použitelné prostory. Pochopitelně lze sklápět nesouměrně dělená sedadla, ale tím v podstatě variabilita interiéru končí.

Na řidiče a spolujezdce čeká vedle pohodlného křesla s průměrným bočním vedením také několik desítek tlačítek rozmístěných nalevo i napravo od volantu. Mnoho z nich přibylo kvůli příplatkovému navigačnímu přístroji. I v základní Cromě má řidič možnost přizpůsobit řadu rutinních činností a funkcí souvisejících s elektronikou obrazu svému příslušným nastavením v menu palubního přístroje.

Nepřehledné je grafické zpracování kruhových ukazatelů s jednou nebo dvěma ryskami, lépe by Fiat mohl vyřešit i nastavení vyhřívání sedadel, které cestující ovládají pouze hmatem bez vizuálního ověření aktuální polohy (otočný ovladač na přímo na sedadle).

Fiat silák

Nejvíce zákazníků volí kombi s výkonným vznětovým motorem a tak snad ani nepřekvapí, že náš dvacetiventilový pětiválec je nejsilnějším motorem, jaký lze v Cromě mít. Poslední evoluce motoru o objemu 2387 cm3 dosahuje nejvyššího výkonu 147 kW při 4000 ot./min, točivý moment vrcholí metou 400 Nm již ve 2000 ot./min. Tento motor je dodáván výhradně s automatickou samočinnou převodovkou, která nabízí 6 stupňů pro jízdu vpředu, zpátečku a režim sekvenčního řazení. Kombinace silného dieselu a automatické převodovky naznačuje, že pravděpodobně nepůjde ani tak o krátkodobé sportovní výkony, jako spíše o vysoké rychlostní průměry s velkou výkonovou rezervou v každém okamžiku. A skutečně. Croma s pětiválcem sice umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy (tj. nejrychleji z celé modelové řady), ale obzvláště velké potěšení vám to nepůsobí. Ani 400 Nm není v běžném provozu příliš viditelná hodnota. Všechny dynamické kejkle se odehrávají v anglicky poklidné atmosféře, kterou utváří výborně izolovaný motor, dokonalé odhlučnění interiéru a komfortní odpružení, které s přehledem pohlcuje nerovnosti i v případě, že máte na osmnáctipalcových kolech nízkoprofilové pneumatiky.

Vysokorychlostní cestování je při rychlostech kolem 160 km/h provázeno jen mírným svistem a vy přitom máte dojem, mj. díky dlouhému zpřevodování pátého a šestého stupně, že jste stále ještě v zákonem povoleném dálničním limitu. Jistotu na rovné silnici dodávají vozu velká kola se širokými pneumatikami, za subjektivně zkreslené vnímání rychlosti může vyšší poloha řidiče za volantem.

1650 kilogramů těžký automobil nerad zatáčí. Větší část této hmoty je soustředěna v přední polovině vozu a pokud si navíc dovolíte využít hodně z maxima točivého momentu, mají logicky přední kola co dělat, aby se velký Fiat vydal tam kam chcete.

obrázek [300 x 196] Spotřeba paliva odpovídá více zdvihovému objemu motoru než pověsti úsporných dieselů. Dvousetkoňovému stádu musíte dát občas nažrat, takže by vás neměla zaskočit až třináctilitrová konzumace nafty. Při snaze o minimální spotřebu lze cestovat mimo město za 8 l nafty na 100 km.

Fiat, ten co břehy mele

V nápadném kabátě, který se nemusí líbit každému, se ukrývá auto pro individualisty a zákazníky, co hledají hodně pohodlí za přiměřené peníze. Dílenské zpracování, volba materiálů a design řady detailů patří na vrchol segmentu, stejně jako motor, který svým klidným chodem i nabízeným výkonem může směle konkurovat vznětovým šestiválcům. Mezi nedostatky, hovořící proti koupi tohoto vozu patří drobné ergonomické prohřešky v interiéru, přehnaná elektronizace ovládání funkcí vozu a také značka Fiat, dnes známá nejvíce díky levným městským autům. Mimochodem, u Fiatu dnes koupíte jak Cromu za 904.000 Kč (právě teď s 10% slevou), tak i nejlevnější auto českého trhu, malé Seicento za 159.900,-Kč…

Související články:

První cena vozu650.000,- (1.8 16V 103 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací904.000,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Základní cena testovaného vozu904.000,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.162.000,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)

Plusy:

  • výkonný motor s klidným chodem
  • komfortní charakter celého auta s pohodlným pérováním
  • velkorysý vnitřní prostor, bezproblémové nastupování a vydařená sedadla
  • velmi dobré odhlučnění
  • objemný zavazadelník
  • nápaditý vzhled interiéru

Minusy

  • nedostatek odkládacích prostor
  • obtížné manévrování ve stísněných prostorách
  • množství tlačítek na přístrojové desce
  • nepřehledné ovládání vyhřívání sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet

Cena v základní výbavě: 904 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 162 000 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, ESP + Hill Holder, kola z lehkých slitin 16“, dvoustupňové čelní airbagy s deaktivací spolujezdcova airbagu, řidičův kolenní, boční a hlavové airbagy, mlhovky, rádio s CD + 6 repro a ovládání na volantu, elektricky ovládaná všechna boční okna s jednodotykovým uspořádáním, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s DO a elektronickým klíčkem, elektrohydraulický posilovač řízení, dvouose nastavitelný volant, přední a zadní loketní opěrka, přední s odkládacím prostorem, výškově seřiditelná přední sedadla s bederními opěrkami, dělené zadní sedadlo 60:40, tempomat

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 14.000,-), osmnáctipalcová kola z lehké slitiny+pneu 225/45 R 18 (+8.000,-), kožené čalounění (+45.000,-), elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí (+40.000,-), boční airbagy vzadu (+10.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4.000,-), xenonové světlomety (+25.000,-), Skydome-elektricky ovládané střešní okno (+40.000,-), Connect Nav+ (satelitní navigační systém s grafickým displejem, přehrávačem CD a MP3, mobilním telefonem GSM) + mapa ČR/SR (+65.000,-), ovládání rádia a navigace na volantu (11 tlačítek) (+2.000,-)

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 6 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1610
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / -
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4756
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1597
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1513
f) rozchod vzadu (mm): 1496
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,24
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí? Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí?

V letech 1985 až 1995 byl Fiat Croma vlajkovou lodí své…

Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma? Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma?

Jaké vlastnosti lákaly zákazníky k nákupu nepříliš…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…