30.11. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Bez AdBlue (dlouhodobý test 1. část)

 

Na dlouhodobý test jsme získali Fiat Fiorino Euro 6, které k dočišťování výfukových plynů nepotřebuje činidlo AdBlue.

Nastoupení emisního požadavku Euro 6 pro lehká užitková vozidla řeší výrobci různými způsoby. Fiat Professional vsadil u užitkových modelů Fiorino a Doblo se vznětovými motory z vlastního vývoje na absenci technologie SCR a nabízí řidičům nejjednodušší řešení.

V rámci přechodu na Euro 6 prošel nejmenší užitkový model Fiatu Professional drobným faceliftem. Fiorinu přidělil nový přední nárazník s větším průchodem pro vzduch proudící k chladiči motoru a v případě vznětového motoru taky k mezichladiči stlačeného vzduchu.

Do testu se Fiorino dostavilo s maloobjemovým turbodieselem 1.3 Multijet ve výkonnější ze dvou úrovní 59 a 70 kW. Jelikož jde u čtyřválce pouze o softwarovou změnu, Fiat Professional chce za silnější provedení jen o 7280 korun proti slabšímu. V této ceně jsou také zahrnuty větší přední brzdové kotouče o průměru 284 mm, zatímco všechny ostatní verze Fiorina včetně slabšího turbodieselu a plynového používají menší kotouče o průměru 257 mm.

Fiat Fiorino: Omlazení designu i techniky

Během dlouhodobého testu uvidíme, zda větší výkon bude přinášet tolik výhod, které převáží zvýšení ceny o 2,7 procenta ve srovnání se slabší verzí vznětového čtyřválce.

Vyhlášený a nejmenší čtyřválcový turbodiesel s objemem pouhých 1,248 litru by se měl obchodně značit spíše 1,2 Multijet, ale v době jeho odhalení v roce 2003 nebyl v módě downsizing. Automobilka proto raději použila působivější obchodní označení 1.3 Multijet. Vysokozdvihový čtyřválec s vrtáním pouhých 69,6 mm používá na každý válec čtyři ventily, takže se v rámci turbodieselů jedná spíše o „hodinářskou“ práci. Přesto nejvyšší výkon z původních 51 kW postupně stoupal přes 55 a 66 až na současných 70 kW. To je případ zkoušeného fiorina s celkovou hmotností 1,7 tuny.

Během dlouhodobého testu vyzkoušíme vliv různé zátěže v nákladovém prostoru na dynamiku i spotřebu nafty, protože zejména malé motory bývají na příval kilogramů velmi citlivé.

Fiorino navzdory necelým čtyřem metrům délky nabízí 2,5 krychlového metru pro náklad. Užitečné zatížení dosahuje 610 kg, což je společný údaj pro vznětové pohony i benzinový. Pouze pohon na CNG snižuje užitečné zatížení na půl tuny.

TEST 2010: Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD – Pro práci i pro rodinu

Fiorino Van je v prodeji se třemi úrovněmi výbav Base, SX a Adventure. Poslední jmenovaná s kontrolou trakce předních kol spolupracuje výhradně s turbodieselem 1.3 Multijet. Do testu jsme přijali prostřední úroveň SX, která proti základní Base za cenu 10.920 korun bez daně přidává standardně lepší potahy sedadel, volant stavitelný výškově i podélně, samostatně ovládané zamknutí nákladového prostoru, automatické zamknutí vozidla při překročení dvacetikilometrové rychlosti, pro řidiče výškově stavitelné sedadlo včetně loketní opěrky, dálkově ovládané centrální zamykání a pro kurýra nezbytné boční posuvné dveře na pravé straně. Ty lze sice k základní úrovni Base samostatně přikoupit za 5900 korun, ale výhodnější volbu tvoří testovaná úroveň SX se spoustou dalších přínosných prvků za dalších pět tisíc korun.

Fiorino Van 1.3 Multijet jsme přebírali do testu již zajeté s 12.473 km. Těsně před převzetím prošlo servisní prohlídkou s výměnou oleje a filtru, takže budeme kondici oleje sledovat v průběhu dalších tisíců kilometrů.

Technické parametry
Motor 1.3 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1248
Kompresní poměr 16,8 : 1
Emisní norma Euro 6
Vrtání x zdvih (mm) 69,6 x 82
Přeplňování variabilní geometrie lopatek
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1500
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,6/3,7/4,4
CO2 (g/km) 115
D/š/v (mm) 3957/1716/1721
Rozvor (mm) 2513
Provozní hmotnost (kg) 1090
Celková hmotnost (kg) 1700
Dovolená hmotnost soupravy (kg) 2700
Objem nákladového prostoru (m3) 2,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 1523/1473/1205
Šířka mezi podběhy (mm) 1046
Výška nákladové hrany (mm) 527
Nejvyšší rychlost (km)/h) 167
Objem nádrže paliva (l) 45
Akční cena (Kč bez DPH) 264 810

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto chystá nové SUV, naváže na model určený jen Číňanům Škoda Auto chystá nové SUV, naváže na model určený jen Číňanům

Nové městské SUV automobilky Škoda Auto se bude jmenovat…

Unipetrolu vzrostl čistý zisk o stovky milionů Unipetrolu vzrostl čistý zisk o stovky milionů

Petrochemický holding Unipetrol loni zvýšil čistý zisk o…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč

Jsou tomu dva týdny, co jsme psali o rozšíření nabídky…

 



Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část)

Během dlouhodobého testu jsme s Fiatem Fiorino ujeli…

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část)

Nástup chladnějšího počasí znamená pro kondici motorového…

 



 
Ojetá Mazda 6 první generace (GG/GY): Skvělé auto, ale pohřbené korozí

Ojetá Mazda 6 první generace (GG/GY): Skvělé auto, ale pohřbené korozí

Dnes 08:00

V roce 2002 znamenala Mazda 6 obrovský skok oproti hranaté 626. Mazdy jsou od té doby zase sportovní, avšak nikoliv bezchybné. A po mnoha letech je situace ještě horší.




Blesk.cz

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem. Výhodou je hlavně cena

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem.…

Lenovo na konci loňského roku obnovilo tabletové portfolio. Do nabídky na našem trhu se dostala trojice cenově…

Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem šťastný,“ raduje se astronom

Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem…

Pondělní zatmění Měsíce nebylo výjimečné jen tím, jakou barvou oblohu zabarvilo a že šlo o poslední úplné…

 

iSport.cz

Scénáře Australian Open: Kvitová vyhraje a bude světová jednička!

Scénáře Australian Open: Kvitová vyhraje a bude…

Petra Kvitová je v Austrálii velmi blízko splnění dvou velkých tenisových snů. Spolu s Japonkou Ósakaovou se…

Pavelec: Hokej? Ty nervy mi nechybí. Dal se na víno a spoluvlastní sklípek

Pavelec: Hokej? Ty nervy mi nechybí. Dal se na víno…

Odchytat ještě dvě utkání, měl by Ondřej Pavelec na svém kontě v NHL čtyři stovky zápasů. Nestane se tak, do…

 

Reflex.cz

Levicová jízda pokračuje i pod Babišem. Připravte se na zvýšení daní, socialismus si zaplatíme

Levicová jízda pokračuje i pod Babišem. Připravte se…

Zaměstnancům se opět budou proplácet první tři dny nemoci. Levice prosadila zrušení karenční doby, když poslanci…

Metalová babička: 97letá přeživší holocaustu, která se stala senzací tvrdé muziky

Metalová babička: 97letá přeživší holocaustu, která…

Rakouská židovka utekla před nacisty, v Americe skládala hudbu, byla špionkou a novinářkou. Za pár dní jí bude…