30.11. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Bez AdBlue (dlouhodobý test 1. část)

 

Na dlouhodobý test jsme získali Fiat Fiorino Euro 6, které k dočišťování výfukových plynů nepotřebuje činidlo AdBlue.

Nastoupení emisního požadavku Euro 6 pro lehká užitková vozidla řeší výrobci různými způsoby. Fiat Professional vsadil u užitkových modelů Fiorino a Doblo se vznětovými motory z vlastního vývoje na absenci technologie SCR a nabízí řidičům nejjednodušší řešení.

V rámci přechodu na Euro 6 prošel nejmenší užitkový model Fiatu Professional drobným faceliftem. Fiorinu přidělil nový přední nárazník s větším průchodem pro vzduch proudící k chladiči motoru a v případě vznětového motoru taky k mezichladiči stlačeného vzduchu.

Do testu se Fiorino dostavilo s maloobjemovým turbodieselem 1.3 Multijet ve výkonnější ze dvou úrovní 59 a 70 kW. Jelikož jde u čtyřválce pouze o softwarovou změnu, Fiat Professional chce za silnější provedení jen o 7280 korun proti slabšímu. V této ceně jsou také zahrnuty větší přední brzdové kotouče o průměru 284 mm, zatímco všechny ostatní verze Fiorina včetně slabšího turbodieselu a plynového používají menší kotouče o průměru 257 mm.

Fiat Fiorino: Omlazení designu i techniky

Během dlouhodobého testu uvidíme, zda větší výkon bude přinášet tolik výhod, které převáží zvýšení ceny o 2,7 procenta ve srovnání se slabší verzí vznětového čtyřválce.

Vyhlášený a nejmenší čtyřválcový turbodiesel s objemem pouhých 1,248 litru by se měl obchodně značit spíše 1,2 Multijet, ale v době jeho odhalení v roce 2003 nebyl v módě downsizing. Automobilka proto raději použila působivější obchodní označení 1.3 Multijet. Vysokozdvihový čtyřválec s vrtáním pouhých 69,6 mm používá na každý válec čtyři ventily, takže se v rámci turbodieselů jedná spíše o „hodinářskou“ práci. Přesto nejvyšší výkon z původních 51 kW postupně stoupal přes 55 a 66 až na současných 70 kW. To je případ zkoušeného fiorina s celkovou hmotností 1,7 tuny.

Během dlouhodobého testu vyzkoušíme vliv různé zátěže v nákladovém prostoru na dynamiku i spotřebu nafty, protože zejména malé motory bývají na příval kilogramů velmi citlivé.

Fiorino navzdory necelým čtyřem metrům délky nabízí 2,5 krychlového metru pro náklad. Užitečné zatížení dosahuje 610 kg, což je společný údaj pro vznětové pohony i benzinový. Pouze pohon na CNG snižuje užitečné zatížení na půl tuny.

TEST 2010: Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD – Pro práci i pro rodinu

Fiorino Van je v prodeji se třemi úrovněmi výbav Base, SX a Adventure. Poslední jmenovaná s kontrolou trakce předních kol spolupracuje výhradně s turbodieselem 1.3 Multijet. Do testu jsme přijali prostřední úroveň SX, která proti základní Base za cenu 10.920 korun bez daně přidává standardně lepší potahy sedadel, volant stavitelný výškově i podélně, samostatně ovládané zamknutí nákladového prostoru, automatické zamknutí vozidla při překročení dvacetikilometrové rychlosti, pro řidiče výškově stavitelné sedadlo včetně loketní opěrky, dálkově ovládané centrální zamykání a pro kurýra nezbytné boční posuvné dveře na pravé straně. Ty lze sice k základní úrovni Base samostatně přikoupit za 5900 korun, ale výhodnější volbu tvoří testovaná úroveň SX se spoustou dalších přínosných prvků za dalších pět tisíc korun.

Fiorino Van 1.3 Multijet jsme přebírali do testu již zajeté s 12.473 km. Těsně před převzetím prošlo servisní prohlídkou s výměnou oleje a filtru, takže budeme kondici oleje sledovat v průběhu dalších tisíců kilometrů.

Technické parametry
Motor 1.3 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1248
Kompresní poměr 16,8 : 1
Emisní norma Euro 6
Vrtání x zdvih (mm) 69,6 x 82
Přeplňování variabilní geometrie lopatek
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1500
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,6/3,7/4,4
CO2 (g/km) 115
D/š/v (mm) 3957/1716/1721
Rozvor (mm) 2513
Provozní hmotnost (kg) 1090
Celková hmotnost (kg) 1700
Dovolená hmotnost soupravy (kg) 2700
Objem nákladového prostoru (m3) 2,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 1523/1473/1205
Šířka mezi podběhy (mm) 1046
Výška nákladové hrany (mm) 527
Nejvyšší rychlost (km)/h) 167
Objem nádrže paliva (l) 45
Akční cena (Kč bez DPH) 264 810

Spolupracujeme s TipCars.com
Příčina havárie Sojuzu byla možná stejná jako v roce 1986 Příčina havárie Sojuzu byla možná stejná jako v roce 1986

Příčina havárie rakety Sojuz z 11. října, kvůli níž…

Banky mají závažný problém: trápí se s digitální revolucí Banky mají závažný problém: trápí se s digitální revolucí

Pouhé dvě pětiny zobchodovaných hypoték čerpají Češi…

V Sorosově rezidenci našli výbušninu V Sorosově rezidenci našli výbušninu

Americká policie v pondělí našla výbušninu v poštovní…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 



Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část)

Během dlouhodobého testu jsme s Fiatem Fiorino ujeli…

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část)

Nástup chladnějšího počasí znamená pro kondici motorového…

 



 
Deset zajímavostí o airbagu, které jste možná ještě neslyšeli

Deset zajímavostí o airbagu, které jste možná ještě neslyšeli

Dnes 08:00

Které auto mělo jako první airbag? Jaký je rozdíl mezi ACRS a SRS? Kdy se objevil první airbag v Evropě? Přinášíme desítku zajímavostí týkající se airbagů.




Blesk.cz

Místo opravy střechy strhli verandu a...utekli! Klempíř s tesařem se chovali jako Pat a Mat

Místo opravy střechy strhli verandu a...utekli!…

Drtilové žijí v téhle obci poblíž Brna už třetí generaci. Jejich syn Jan (54) se rozhodl rodinný dům z roku 1910…

Kalousek ani Gazdík zatím nemají pozvánku na státní vyznamenání. Jak to Hrad vysvětlil?

Kalousek ani Gazdík zatím nemají pozvánku na státní…

Už v neděli udělí prezident Miloš Zeman další státní vyznamenání. Tentokrát se ponesou v duchu 100. výročí…

 

iSport.cz

Malík o odchodech na FAČR: Berbr v tom není, umím se s ním pohádat

Malík o odchodech na FAČR: Berbr v tom není, umím se…

Žádný černokněžník Berbr v tom není. Michal Prokeš musel odejít, protože jsme se nemohli shodnout na jeho…

Plzeňský svátek v Madridu. Hubník a spol. sbírali selfie, Limberský skóroval

Plzeňský svátek v Madridu. Hubník a spol. sbírali…

PŘÍMO Z MADRIDU | Fotky, selfie, ohromené výrazy. Hráči Viktorie v pondělí krátce po sedmé hodině večerní poprvé…

 

Reflex.cz

Švýcarsko zavedlo aplikaci, která upozorňuje občany na všechny nenadálé události. Proč to nejde v Česku?

Švýcarsko zavedlo aplikaci, která upozorňuje občany…

České politické strany před posledními volbami slibovaly všechno. Otázkou ale je, proč například úřady nezavedou…

Norsko se omluvilo ženám, které po válce trpěly perzekucí za intimní styky s nacisty

Norsko se omluvilo ženám, které po válce trpěly…

Norská premiérka Erna Solbergová se jménem vlády omluvila ženám, jež byly po druhé světové válce perzekuovány za…