30.11. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Bez AdBlue (dlouhodobý test 1. část)

 

Na dlouhodobý test jsme získali Fiat Fiorino Euro 6, které k dočišťování výfukových plynů nepotřebuje činidlo AdBlue.

Nastoupení emisního požadavku Euro 6 pro lehká užitková vozidla řeší výrobci různými způsoby. Fiat Professional vsadil u užitkových modelů Fiorino a Doblo se vznětovými motory z vlastního vývoje na absenci technologie SCR a nabízí řidičům nejjednodušší řešení.

V rámci přechodu na Euro 6 prošel nejmenší užitkový model Fiatu Professional drobným faceliftem. Fiorinu přidělil nový přední nárazník s větším průchodem pro vzduch proudící k chladiči motoru a v případě vznětového motoru taky k mezichladiči stlačeného vzduchu.

Do testu se Fiorino dostavilo s maloobjemovým turbodieselem 1.3 Multijet ve výkonnější ze dvou úrovní 59 a 70 kW. Jelikož jde u čtyřválce pouze o softwarovou změnu, Fiat Professional chce za silnější provedení jen o 7280 korun proti slabšímu. V této ceně jsou také zahrnuty větší přední brzdové kotouče o průměru 284 mm, zatímco všechny ostatní verze Fiorina včetně slabšího turbodieselu a plynového používají menší kotouče o průměru 257 mm.

Fiat Fiorino: Omlazení designu i techniky

Během dlouhodobého testu uvidíme, zda větší výkon bude přinášet tolik výhod, které převáží zvýšení ceny o 2,7 procenta ve srovnání se slabší verzí vznětového čtyřválce.

Vyhlášený a nejmenší čtyřválcový turbodiesel s objemem pouhých 1,248 litru by se měl obchodně značit spíše 1,2 Multijet, ale v době jeho odhalení v roce 2003 nebyl v módě downsizing. Automobilka proto raději použila působivější obchodní označení 1.3 Multijet. Vysokozdvihový čtyřválec s vrtáním pouhých 69,6 mm používá na každý válec čtyři ventily, takže se v rámci turbodieselů jedná spíše o „hodinářskou“ práci. Přesto nejvyšší výkon z původních 51 kW postupně stoupal přes 55 a 66 až na současných 70 kW. To je případ zkoušeného fiorina s celkovou hmotností 1,7 tuny.

Během dlouhodobého testu vyzkoušíme vliv různé zátěže v nákladovém prostoru na dynamiku i spotřebu nafty, protože zejména malé motory bývají na příval kilogramů velmi citlivé.

Fiorino navzdory necelým čtyřem metrům délky nabízí 2,5 krychlového metru pro náklad. Užitečné zatížení dosahuje 610 kg, což je společný údaj pro vznětové pohony i benzinový. Pouze pohon na CNG snižuje užitečné zatížení na půl tuny.

TEST 2010: Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD – Pro práci i pro rodinu

Fiorino Van je v prodeji se třemi úrovněmi výbav Base, SX a Adventure. Poslední jmenovaná s kontrolou trakce předních kol spolupracuje výhradně s turbodieselem 1.3 Multijet. Do testu jsme přijali prostřední úroveň SX, která proti základní Base za cenu 10.920 korun bez daně přidává standardně lepší potahy sedadel, volant stavitelný výškově i podélně, samostatně ovládané zamknutí nákladového prostoru, automatické zamknutí vozidla při překročení dvacetikilometrové rychlosti, pro řidiče výškově stavitelné sedadlo včetně loketní opěrky, dálkově ovládané centrální zamykání a pro kurýra nezbytné boční posuvné dveře na pravé straně. Ty lze sice k základní úrovni Base samostatně přikoupit za 5900 korun, ale výhodnější volbu tvoří testovaná úroveň SX se spoustou dalších přínosných prvků za dalších pět tisíc korun.

Fiorino Van 1.3 Multijet jsme přebírali do testu již zajeté s 12.473 km. Těsně před převzetím prošlo servisní prohlídkou s výměnou oleje a filtru, takže budeme kondici oleje sledovat v průběhu dalších tisíců kilometrů.

Technické parametry
Motor 1.3 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1248
Kompresní poměr 16,8 : 1
Emisní norma Euro 6
Vrtání x zdvih (mm) 69,6 x 82
Přeplňování variabilní geometrie lopatek
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1500
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,6/3,7/4,4
CO2 (g/km) 115
D/š/v (mm) 3957/1716/1721
Rozvor (mm) 2513
Provozní hmotnost (kg) 1090
Celková hmotnost (kg) 1700
Dovolená hmotnost soupravy (kg) 2700
Objem nákladového prostoru (m3) 2,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 1523/1473/1205
Šířka mezi podběhy (mm) 1046
Výška nákladové hrany (mm) 527
Nejvyšší rychlost (km)/h) 167
Objem nádrže paliva (l) 45
Akční cena (Kč bez DPH) 264 810

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Po 3000 km (dlouhodobý test 2. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Po 3000 km (dlouhodobý test 2. část)

S nejmenší dodávkou Fiatu Professional jsme ujeli…

Fiat Fiorino: Omlazení designu i techniky Fiat Fiorino: Omlazení designu i techniky

Nejmenší zástupce značky Fiat Professional se dočkal…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…