30.11. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Bez AdBlue (dlouhodobý test 1. část)

 

Na dlouhodobý test jsme získali Fiat Fiorino Euro 6, které k dočišťování výfukových plynů nepotřebuje činidlo AdBlue.

Nastoupení emisního požadavku Euro 6 pro lehká užitková vozidla řeší výrobci různými způsoby. Fiat Professional vsadil u užitkových modelů Fiorino a Doblo se vznětovými motory z vlastního vývoje na absenci technologie SCR a nabízí řidičům nejjednodušší řešení.

V rámci přechodu na Euro 6 prošel nejmenší užitkový model Fiatu Professional drobným faceliftem. Fiorinu přidělil nový přední nárazník s větším průchodem pro vzduch proudící k chladiči motoru a v případě vznětového motoru taky k mezichladiči stlačeného vzduchu.

Do testu se Fiorino dostavilo s maloobjemovým turbodieselem 1.3 Multijet ve výkonnější ze dvou úrovní 59 a 70 kW. Jelikož jde u čtyřválce pouze o softwarovou změnu, Fiat Professional chce za silnější provedení jen o 7280 korun proti slabšímu. V této ceně jsou také zahrnuty větší přední brzdové kotouče o průměru 284 mm, zatímco všechny ostatní verze Fiorina včetně slabšího turbodieselu a plynového používají menší kotouče o průměru 257 mm.

Fiat Fiorino: Omlazení designu i techniky

Během dlouhodobého testu uvidíme, zda větší výkon bude přinášet tolik výhod, které převáží zvýšení ceny o 2,7 procenta ve srovnání se slabší verzí vznětového čtyřválce.

Vyhlášený a nejmenší čtyřválcový turbodiesel s objemem pouhých 1,248 litru by se měl obchodně značit spíše 1,2 Multijet, ale v době jeho odhalení v roce 2003 nebyl v módě downsizing. Automobilka proto raději použila působivější obchodní označení 1.3 Multijet. Vysokozdvihový čtyřválec s vrtáním pouhých 69,6 mm používá na každý válec čtyři ventily, takže se v rámci turbodieselů jedná spíše o „hodinářskou“ práci. Přesto nejvyšší výkon z původních 51 kW postupně stoupal přes 55 a 66 až na současných 70 kW. To je případ zkoušeného fiorina s celkovou hmotností 1,7 tuny.

Během dlouhodobého testu vyzkoušíme vliv různé zátěže v nákladovém prostoru na dynamiku i spotřebu nafty, protože zejména malé motory bývají na příval kilogramů velmi citlivé.

Fiorino navzdory necelým čtyřem metrům délky nabízí 2,5 krychlového metru pro náklad. Užitečné zatížení dosahuje 610 kg, což je společný údaj pro vznětové pohony i benzinový. Pouze pohon na CNG snižuje užitečné zatížení na půl tuny.

TEST 2010: Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD – Pro práci i pro rodinu

Fiorino Van je v prodeji se třemi úrovněmi výbav Base, SX a Adventure. Poslední jmenovaná s kontrolou trakce předních kol spolupracuje výhradně s turbodieselem 1.3 Multijet. Do testu jsme přijali prostřední úroveň SX, která proti základní Base za cenu 10.920 korun bez daně přidává standardně lepší potahy sedadel, volant stavitelný výškově i podélně, samostatně ovládané zamknutí nákladového prostoru, automatické zamknutí vozidla při překročení dvacetikilometrové rychlosti, pro řidiče výškově stavitelné sedadlo včetně loketní opěrky, dálkově ovládané centrální zamykání a pro kurýra nezbytné boční posuvné dveře na pravé straně. Ty lze sice k základní úrovni Base samostatně přikoupit za 5900 korun, ale výhodnější volbu tvoří testovaná úroveň SX se spoustou dalších přínosných prvků za dalších pět tisíc korun.

Fiorino Van 1.3 Multijet jsme přebírali do testu již zajeté s 12.473 km. Těsně před převzetím prošlo servisní prohlídkou s výměnou oleje a filtru, takže budeme kondici oleje sledovat v průběhu dalších tisíců kilometrů.

Technické parametry
Motor 1.3 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1248
Kompresní poměr 16,8 : 1
Emisní norma Euro 6
Vrtání x zdvih (mm) 69,6 x 82
Přeplňování variabilní geometrie lopatek
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1500
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,6/3,7/4,4
CO2 (g/km) 115
D/š/v (mm) 3957/1716/1721
Rozvor (mm) 2513
Provozní hmotnost (kg) 1090
Celková hmotnost (kg) 1700
Dovolená hmotnost soupravy (kg) 2700
Objem nákladového prostoru (m3) 2,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 1523/1473/1205
Šířka mezi podběhy (mm) 1046
Výška nákladové hrany (mm) 527
Nejvyšší rychlost (km)/h) 167
Objem nádrže paliva (l) 45
Akční cena (Kč bez DPH) 264 810

Spolupracujeme s TipCars.com
Unikátní tahač letadel. Tatra 815 TPL utáhla i Ruslana plného nákladních vozidel Unikátní tahač letadel. Tatra 815 TPL utáhla i Ruslana plného nákladních vozidel

Kopřivnická Tatra v roce 1988 představila na tu dobu…

Jihoamerické státy zavírají dveře Venezuelcům Jihoamerické státy zavírají dveře Venezuelcům

Z ropné velmoci utekly před hospodářskými problémy už…

Američtí vojáci zůstanou v Iráku, dokud se země nestabilizuje Američtí vojáci zůstanou v Iráku, dokud se země nestabilizuje

Americké síly zůstanou v Iráku tak dlouho, dokud to bude…

Trump dál kritizuje vyšetřování údajného ruského vlivu na volby Trump dál kritizuje vyšetřování údajného ruského vlivu na volby

Další sérií tweetů zaútočil o víkendu prezident Donald…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část)

Během dlouhodobého testu jsme s Fiatem Fiorino ujeli…

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část)

Nástup chladnějšího počasí znamená pro kondici motorového…

 



 
Tatra 815 TPL utáhla Ruslana plného nákladních Tater: Poradila by si i s plně naloženým Airbusem A380?

Tatra 815 TPL utáhla Ruslana plného Tater: Poradila by si i s Airbusem A380?

Dnes 15:43

V roce 1988 představila kopřivnická Tatra ve své době unikátní tahač letadel.




Blesk.cz

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Vaclík pomohl Seville k jasné výhře, o nulu ho připravila až penalta

Vaclík pomohl Seville k jasné výhře, o nulu ho…

Fotbalisté Sevilly zvládli s přehledem vstup do sezony španělské ligy a vyhráli 4:1 na hřišti Vallecana. Triumf…

SESTŘIHY: Slavia poprvé padla, Spartu obrala Příbram. Plzeň opět o gól

SESTŘIHY: Slavia poprvé padla, Spartu obrala…

Fotbalisté Sparty i Slavie přišli v 5. kole FORTUNA:LIGY o stoprocentní bilanci, tu si drží už jen Plzeň.…

 

Reflex.cz

Komunistické UFO: Brutalistní památník, který téměř 30 let jenom chátrá. Podívejte se

Komunistické UFO: Brutalistní památník, který téměř…

Památník Bulharské komunistické strany stojí na 1432 metrů vysokém vrcholu Buzludža v balkánských horách. Jedná…

Jižanská idyla? Americké plantážníky vedro netrápilo. Stropní vějíře obsluhovali otroci

Jižanská idyla? Americké plantážníky vedro…

S čím si jižanští plantážníci starost v 19. století v létě rozhodně dělat nemuseli, byly vyprodané ventilátory.…