Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Professional Natural Power: Řada modelů na CNG se rozrůstá

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Fiat se již více než dekádu věnuje tovární výrobě užitkových vozů na zemní plyn (CNG). V současnosti tyto verze divize Fiat Professional nabízí v šesti modelových řadách.

Zemní plyn (po chemické stránce metan) spalují malé Pandy a Punta Classic se zážehovými dvanáctistovkami (Punto druhé generace se v užitkové verzi stále vyrábí). Čtrnáctistovku mají pod kapotou Grande Punto Van a Fiorino. Nové Doblo Cargo se chlubí turbomotorem 1,4 T-Jet, velké Ducato je poháněno zážehovým třílitrem. Zajímavý je údaj o registracích: zatímco loni se prodalo 9.300 všech plynových Fiatů, které výrobce společně označuje názvem Natural Power, letos jich bylo jen za polovinu roku 14.700.

Na IAA V Hannoveru vystaví italský koncern trojici vozidel z této řady. Dodávka Doblo Cargo Natural Power je poháněno přeplňovanou šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou T-Jet s výkonem 88 kW (120 k) v 5500 min-1 a točivým momentem 206 Nm ve 3000 min-1. Motor je vybaven mezichladičem stlačeného vzduchu a umožňuje vozu dosáhnout rychlosti až 172 km/h při kombinované spotřebě plynu 4,9 kg/100 km. V běžném provozu vždy jede na plyn, na benzin pouze startuje. Oba druhy paliva však lze libovolně přepínat tlačítkem na středové konzole.

Doblo Cargo pojme 3,4 m3 nákladu, při sklopení sedadla spolujezdce až 4,2 m3, užitečné zatížení se pohybuje mezi 910 a 980 kg. Čtveřice nádrží pojme 95 l stlačeného plynu (16,15 kg), k dispozici je i benzinová na 22 l. Dojezd na plyn činí 325 km, při povozu na benzin je prodloužen o dalších 300 km. Připlatit lze dále za pátou nádrž na plyn o objemu 35 l, čímž se celkový akční rádius prodlouží na 750 km. Ta se ovšem vejde pouze do podvozku s nejdelším rozvorem.

Malé Fiorino se dodává jako van a kombi. Zaměřme se ale na první jmenovanou verzi: užitkové Cargo. Motor 1,4 Fire poskytuje 52 kW (70 k) v 6000 min-1 a točivý moment 104 Nm ve 3000 min-1, na benzin jsou hodnoty vyšší: 57 kW (77 k)/6000 min-1 a 115 Nm/3000 min-1. Agregát splňuje emisní normu Euro 5. Vozidlo opět standardně spaluje plyn, na benzin se jen rozjíždí a řidič jej může přepnout na přístrojové desce. Auto jede až 150 km/h.

Zemní plyn se uchovává ve dvou ocelových nádržích o celkové kapacitě 77 l (13,2 kg). Na každých 100 km jízdy jej automobil spotřebuje 4,2 kg, což znamená dojezd 314 km. Benzinová nádrž je v tomto případě větší: má objem 45 l, dojezd se tak zvýší o dalších 690 na celkových 1.000 km. Do nákladového prostoru se vejde až 2,1 m3, možné přetížení limituje užitečná hmotnost 500 kg.

Ducato 140 Natural Power bude vystaveno jako dodávka se středním rozvorem a vysokou střechou, do jeho útrob se tedy vejde 11,5 m3. Při provozu na metan poskytuje výkon 100 kW (136 k) v pásmu 2750-3500 min-1 a točivý moment 350 Nm v 1500 min-1. Dosahuje rychlosti 155 km/h, z klidu na 100 km/h zrychluje za 13,9 s a pružnou akceleraci 60-100 km/h zvládne na pátý převodový stupeň za 10,1 s. Dokáže vyjet stoupání až 21,5 % a na 100 km jízdy žádá 8,8 kg plynu.

Standardně jezdí na ekologičtější palivo, benzin spaluje opět při startu a v momentě, kdy plyn dojde. Benzinová nádrž je pouze malá, vejde se do ní 15 l a stačí k ujetí 100 km. Tlakové zásobníky na plyn ani zde neomezují nákladový prostor a je jich celkem pět: dva o objemu 50 l (8,5 kg), další tři pojmou po 40 l (6,8 kg). Celková kapacita (220 l, respektive 37,4 kg) tak stačí k ujetí 400 km.

Plyn se uchovává pod tlakem 200 barů při teplotě 15°C) a potrubím poudí k regulačnímu tlakovému ventilu, jenž napájí čtveřici vstřikovačů. Ty jsou montovány do hlavy válců a ovládá je pochopitelně elektronika, stejně jako přepínání paliv.

Mimochodem: Ducato je velmi úspěšné: za 29 let sériové výroby vzniklo ve třech generacích již přes 2,1 milionu vozů.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)