10.6. 2000

Jak jistě víte Fiat si dal ke svému stému výročí "malý" dárek. Tímto dárkem byl nástupce veleúspěšného Punta, kterého se vyrobilo přes 3,7 milionu kusů. Nové Punto má zajímavé "hranaté" tvary, které dobře navazují na zakulacenou karosérii předchozího modelu (prostě více zakulacovat již nešlo). Nové Punto vypadá dravěji a moderněji. A to je od něj také očekáváno v těžké konkurenci třídy malých...

Jak jistě víte Fiat si dal ke svému stému výročí "malý" dárek. Tímto dárkem byl nástupce veleúspěšného Punta, kterého se vyrobilo přes 3,7 milionu kusů. Nové Punto má zajímavé "hranaté" tvary, které dobře navazují na zakulacenou karosérii předchozího modelu (prostě více zakulacovat již nešlo). Nové Punto vypadá dravěji a moderněji. A to je od něj také očekáváno v těžké konkurenci třídy malých vozů.

Testované Punto bylo vybaveno základním zážehovým čtyřválcem 1,2 se dvěma ventily na válec a nejvyšším výkonem 44 kW. Hodnota nejvyššího točivého momentu také není nijak oslnivá - 102 Nm při 2500 ot/min. Nadějná je však hodnota otáček při kterých je nejvyšší točivý moment dosahován.

Přes relativně nízké hodnoty parametrů motoru je jízda s motorem 1,2 poměrně příjemná. Zásluhu na tom má především velmi dobré (odpovídající charakteru motoru) zpřevodování pětistupňové manuální převodovky a dobré odhlučnění motoru od interiéru. Díky tomu není problém vytáčet motor do vyšších otáček, čímž se eliminuje jeho nižší výkon. Spotřeba se dá udržovat na hodnotě okolo 6,5-7 litrů Naturalu na 100 km.

Mezi dobré stránky nového Punta patří také relativně komfortní odpružení, které však není vykoupeno horšími jízdními vlastnostmi. V extrému je Punto nedotáčivé, což je však obvyklá vlastnost vozů této třídy. Kritiku zaslouží hlasitý přenos rázů od kol k uším posádky, což je vzhledem ke špatnému stavu našich silnic častý jev... Brzdová soustava plnila citlivě a zároveň účinně svou funkci, přesto že vůz nebyl vybaven ABS. Tímto bych však rozhodně nechtěl propagovat "Český" nešvar kupovat vozy bez ABS s výmluvou, že ABS stejně jen prodlužuje brzdnou dráhu. Ano je to pravda, ABS může v některých situacích prodlužit brzdnou dráhu o několik decimetrů, ale jeho ostatní výhody musí být každému rozumě myslícímu motoristovi jasné.

Elektro-hydraulický posilovač řízení je vybaven neobvyklou funkcí CITY (aktivace se provádí tlačítkem na přístrojové desce), která zvýší účinek posilovače na maximum. Tato funkce je však skoro zbytečná, jelikož i v "normálním" režimu je ovládání volantu velmi snadné. V režimu CITY stačí na ovládání Punta při parkování jediný prst... S tímto souvisí i další důležitý parametr u malých vozů. Tím je ovladatelnost. Vzhledem k tomu, že ovládání ostatních zařízení, jako je spojka či řadící páka nečiní obzvláštních potíží a navíc je výhled z vozu velmi dobrý, je ovladatelnost jedním z kladně hodnocených prvků. Bohužel jsem narazil i na jeden problém s vyskakující /nedržící/ hlavou řadicí páky, která mi několikrát při přeřazení zůstala v ruce. Snad to byl ojedinělý případ a u ostatních vozů je toto v pořádku.

Interiér je navržen v hravém, zakulaceném stylu, zvláště přístrojová deska a volant. Naštěstí u Fiatu nechali "kapličku" před volantem a nesnažili se ji přesunout doprostřed, jak bývá poslední dobou zvykem. Přední sedadla překvapila svými rozměry, za které by se nemusely stydět ani vozy vyšších tříd... Bohužel velikost sedadel není vše. Jako nepříliš dobré se mi zdály potahy sedadel, které se díky svému umělému a nesavému materiálu vůbec nehodily do letních veder. Tímto materiálem jsou však kupodivu vybaveny i jiné modely vozů Fiat... Místo vzadu odpovídá velikosti tohoto vozu. Pokud vpředu sedí osoba do 180 cm není problém, aby se dozadu vešla na stejnou stranu druhá osoba stejného vzrůstu. Klasické omezení se však týká šířky, která je vzadu spíš pro dvě osoby. Přesto je Fiat nutno pochválit za sériovou instalaci tří tříbodových pásů a tří opěrek vzadu (bohužel stále to není běžná věc). Problém byl však v tom, že zámky bezpečnostních pásů vzadu, které jsou jiné pro středový pás a jiné pro pásy boční, byly již z výroby přehozeny a nebylo možno je v tomto provedení použít (nápravu sice zvládne téměř každý, ale je s podivem, že si toho nevšimli při výstupní kontrole).

Zavazadlový prostor o objemu bezmála třista litrů (přesně 297 l) je nad průměrem své třídy. Sklopením sedadel která jsou dělena v klasickém poměru 1/3 ku 2/3 je možné získat mnoho dalších "litrů" navíc.

Charakter našeho nepříliš bohatého trhu dává dobrou šanci vozům s nízkou cenou. Přestože Fiat Punto 1,2 je povedeným vozem s minimem záporů a převahou kladů není jeho cena vysoká. Základní třídveřovou verzi je možno koupit již za 269.900 Kč a pětidveřovou o deset tisíc dráž. Testovaný model s označením ELX byl však s bohatší výbavou (oproti základu navíc: el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken, nárazníky v barvě karosérie, autorádio BASE s RDS a metalízu) a stál 324.400 Kč.

airbag řidiče, el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken a nárazníky v barvě karosérie, příprava pro rádio (anténa + 6x repro), imobilizer, 3x tříbodový pás vzadu + 3x opěrky vzadu

autorádio BASE s RDS (+ 7.500,-), metalíza (+7.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 309 900 Kč Cena v testované výbavě: 324 400 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken a nárazníky v barvě karosérie, příprava pro rádio (anténa + 6x repro), imobilizer, 3x tříbodový pás vzadu + 3x opěrky vzadu

Výbava testovaného vozu:autorádio BASE s RDS (+ 7.500,-), metalíza (+7.000,-)

České firmy zoufale shání ajťáky. Na trhu jich chybí až dvacet tisíc České firmy zoufale shání ajťáky. Na trhu jich chybí až dvacet tisíc

Tuzemské firmy zoufale shánějí pracovníky ve všech…

Čerpání dotací z norských fondů je moc složité, tvrdí kontrolní úřad Čerpání dotací z norských fondů je moc složité, tvrdí kontrolní úřad

Za zbytečně složitý a administrativně náročný považuje…

Řidič dodávky najel v Nizozemsku do lidí. Jednu osobu zabil, další zranil Řidič dodávky najel v Nizozemsku do lidí. Jednu osobu zabil, další zranil

Dodávka srazila v pondělí ráno na jihu Nizozemska čtyři…

Zápisník Jany Havligerové: Kabinet kuriozit Zápisník Jany Havligerové: Kabinet kuriozit

Centrum pro výzkum veřejného mínění publikovalo aktuální…

 

Štítky Fiat Malé vozy Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 297 / -
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 435
Rozměr pneu:155
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3835
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1398
f) rozchod vzadu (mm): 1392
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 730
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 0
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Fiat Punto Classic: nová cena od 219.900,-Kč Fiat Punto Classic: nová cena od 219.900,-Kč

Třídveřové Punto se dvěma airbagy, ABS+EBD, posilovačem…

Fiat Punto: dvouapůltá generace Fiat Punto: dvouapůltá generace

První Fiat Punto představený v létě 1993, jako nástupce…

 



 
Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Dnes 08:00

Volkswagen California, který je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, v letošním roce oslavuje 30 let od představení. Podívejte se na všechny jeho generace ve velké galerii.




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

Brazílie - Švýcarsko 1:1. Na parádu Coutinha odpověděl Zuber

Brazílie - Švýcarsko 1:1. Na parádu Coutinha odpověděl Zuber

Fotbalisté Brazílie ve svém úvodním vystoupení na mistrovství světa v Rusku jen remizovali se Švýcarskem 1:1.…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Einsteinovy deníky odhalily šokující rasismus. Číňany popsal jako stádní, odporný a tupý národ

Einsteinovy deníky odhalily šokující rasismus.…

Nakladatelství Princetonské univerzity poprvé publikovalo deníky Alberta Einsteina, které si slavný vědec a…

Jeden mrtvý, tři zranění. Řidič v Nizozemsku najel s autobusem do lidí, z místa činu ujel

Jeden mrtvý, tři zranění. Řidič v Nizozemsku najel s…

Dodávka srazila dnes ráno na jihu Nizozemska čtyři lidi. Jeden člověk přišel o život, tři další utrpěli zranění,…