Jak jistě víte Fiat si dal ke svému stému výročí "malý" dárek. Tímto dárkem byl nástupce veleúspěšného Punta, kterého se vyrobilo přes 3,7 milionu kusů. Nové Punto má zajímavé "hranaté" tvary, které dobře navazují na zakulacenou karosérii předchozího modelu (prostě více zakulacovat již nešlo). Nové Punto vypadá dravěji a moderněji. A to je od něj také očekáváno v těžké konkurenci třídy malých...

Jak jistě víte Fiat si dal ke svému stému výročí "malý" dárek. Tímto dárkem byl nástupce veleúspěšného Punta, kterého se vyrobilo přes 3,7 milionu kusů. Nové Punto má zajímavé "hranaté" tvary, které dobře navazují na zakulacenou karosérii předchozího modelu (prostě více zakulacovat již nešlo). Nové Punto vypadá dravěji a moderněji. A to je od něj také očekáváno v těžké konkurenci třídy malých vozů.

Testované Punto bylo vybaveno základním zážehovým čtyřválcem 1,2 se dvěma ventily na válec a nejvyšším výkonem 44 kW. Hodnota nejvyššího točivého momentu také není nijak oslnivá - 102 Nm při 2500 ot/min. Nadějná je však hodnota otáček při kterých je nejvyšší točivý moment dosahován.

Přes relativně nízké hodnoty parametrů motoru je jízda s motorem 1,2 poměrně příjemná. Zásluhu na tom má především velmi dobré (odpovídající charakteru motoru) zpřevodování pětistupňové manuální převodovky a dobré odhlučnění motoru od interiéru. Díky tomu není problém vytáčet motor do vyšších otáček, čímž se eliminuje jeho nižší výkon. Spotřeba se dá udržovat na hodnotě okolo 6,5-7 litrů Naturalu na 100 km.

Mezi dobré stránky nového Punta patří také relativně komfortní odpružení, které však není vykoupeno horšími jízdními vlastnostmi. V extrému je Punto nedotáčivé, což je však obvyklá vlastnost vozů této třídy. Kritiku zaslouží hlasitý přenos rázů od kol k uším posádky, což je vzhledem ke špatnému stavu našich silnic častý jev... Brzdová soustava plnila citlivě a zároveň účinně svou funkci, přesto že vůz nebyl vybaven ABS. Tímto bych však rozhodně nechtěl propagovat "Český" nešvar kupovat vozy bez ABS s výmluvou, že ABS stejně jen prodlužuje brzdnou dráhu. Ano je to pravda, ABS může v některých situacích prodlužit brzdnou dráhu o několik decimetrů, ale jeho ostatní výhody musí být každému rozumě myslícímu motoristovi jasné.

Elektro-hydraulický posilovač řízení je vybaven neobvyklou funkcí CITY (aktivace se provádí tlačítkem na přístrojové desce), která zvýší účinek posilovače na maximum. Tato funkce je však skoro zbytečná, jelikož i v "normálním" režimu je ovládání volantu velmi snadné. V režimu CITY stačí na ovládání Punta při parkování jediný prst... S tímto souvisí i další důležitý parametr u malých vozů. Tím je ovladatelnost. Vzhledem k tomu, že ovládání ostatních zařízení, jako je spojka či řadící páka nečiní obzvláštních potíží a navíc je výhled z vozu velmi dobrý, je ovladatelnost jedním z kladně hodnocených prvků. Bohužel jsem narazil i na jeden problém s vyskakující /nedržící/ hlavou řadicí páky, která mi několikrát při přeřazení zůstala v ruce. Snad to byl ojedinělý případ a u ostatních vozů je toto v pořádku.

Interiér je navržen v hravém, zakulaceném stylu, zvláště přístrojová deska a volant. Naštěstí u Fiatu nechali "kapličku" před volantem a nesnažili se ji přesunout doprostřed, jak bývá poslední dobou zvykem. Přední sedadla překvapila svými rozměry, za které by se nemusely stydět ani vozy vyšších tříd... Bohužel velikost sedadel není vše. Jako nepříliš dobré se mi zdály potahy sedadel, které se díky svému umělému a nesavému materiálu vůbec nehodily do letních veder. Tímto materiálem jsou však kupodivu vybaveny i jiné modely vozů Fiat... Místo vzadu odpovídá velikosti tohoto vozu. Pokud vpředu sedí osoba do 180 cm není problém, aby se dozadu vešla na stejnou stranu druhá osoba stejného vzrůstu. Klasické omezení se však týká šířky, která je vzadu spíš pro dvě osoby. Přesto je Fiat nutno pochválit za sériovou instalaci tří tříbodových pásů a tří opěrek vzadu (bohužel stále to není běžná věc). Problém byl však v tom, že zámky bezpečnostních pásů vzadu, které jsou jiné pro středový pás a jiné pro pásy boční, byly již z výroby přehozeny a nebylo možno je v tomto provedení použít (nápravu sice zvládne téměř každý, ale je s podivem, že si toho nevšimli při výstupní kontrole).

Zavazadlový prostor o objemu bezmála třista litrů (přesně 297 l) je nad průměrem své třídy. Sklopením sedadel která jsou dělena v klasickém poměru 1/3 ku 2/3 je možné získat mnoho dalších "litrů" navíc.

Charakter našeho nepříliš bohatého trhu dává dobrou šanci vozům s nízkou cenou. Přestože Fiat Punto 1,2 je povedeným vozem s minimem záporů a převahou kladů není jeho cena vysoká. Základní třídveřovou verzi je možno koupit již za 269.900 Kč a pětidveřovou o deset tisíc dráž. Testovaný model s označením ELX byl však s bohatší výbavou (oproti základu navíc: el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken, nárazníky v barvě karosérie, autorádio BASE s RDS a metalízu) a stál 324.400 Kč.

airbag řidiče, el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken a nárazníky v barvě karosérie, příprava pro rádio (anténa + 6x repro), imobilizer, 3x tříbodový pás vzadu + 3x opěrky vzadu

autorádio BASE s RDS (+ 7.500,-), metalíza (+7.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 309 900 Kč Cena v testované výbavě: 324 400 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken a nárazníky v barvě karosérie, příprava pro rádio (anténa + 6x repro), imobilizer, 3x tříbodový pás vzadu + 3x opěrky vzadu

Výbava testovaného vozu:autorádio BASE s RDS (+ 7.500,-), metalíza (+7.000,-)

Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé

Průměrný plat zaměstnanců státu loni vzrostl meziročně o…

Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží? Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží?

Po dálnicích ze 70. a 80. let jezdíme dodnes, byť se…

Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června

Nad Innsbruckem je největší rakouská ledovcová lyžařská…

VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept

Elon Musk si v prosinci stěžoval na dopravní situaci v…

 

Štítky Fiat Malé vozy Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 297 / -
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 435
Rozměr pneu:155
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3835
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1398
f) rozchod vzadu (mm): 1392
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 730
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 0
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec? Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec?

Šílenost. Jinak se asi zřejmě toto video jinak nazvat…

 




Fiat Punto Classic: nová cena od 219.900,-Kč Fiat Punto Classic: nová cena od 219.900,-Kč

Třídveřové Punto se dvěma airbagy, ABS+EBD, posilovačem…

Fiat Punto: dvouapůltá generace Fiat Punto: dvouapůltá generace

První Fiat Punto představený v létě 1993, jako nástupce…

 



 
Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Dnes 08:00

Zážehový motor, který by spotřebovával o 8 až 15 procent méně paliva než současné agregáty, je na dosah sériové výroby. Umožnit to má inovativní systém vypínání válců, vyvinutý ve spolupráci firem Delphi a Tula




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani troubící autobus plný dětí

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani…

Na předměstí australského Melbourne se v pátek zastavil provoz. Postaral se o to párek klokanů, kteří si dopřáli…

 

iSport.cz

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička poslal třikrát k zemi

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička…

 Britský boxer Anthony Joshua je v profesionálním ringu novým vládcem těžké váhy. Na slavném stadionu ve Wembley…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci téměř 4000 státních úředníků

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

S obrovským překvapením jsem po nákupu v internetovém obuvnictví zaznamenal vlnu reklam na další boty, které mi…