22.2. 2017 Michal Fokt

Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

 

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na okreskách v okolí Prahy? Jak zvládá české tankodromy?

Když se v České a Slovenské republice spouštěl prodej sedanu Fiat Tipo, první české, tedy přesněji řečeno slovenské jízdní dojmy vyšly na mě a setkaly se s poněkud odmítavým postojem diskutérů. A to i přesto, že jsem s ohledem na cenu auto spíše chválil. Zřejmě jsem neprojevil očekávanou míru nadšení z dominance v disciplíně „value for money“.

A teď se naše cesty opět setkaly, na našich silnicích poprvé vyzkouším tipo ve verzi kombi (a současně hatchback – to kvůli benzinovému turbomotoru). Naprosto záměrně jsem nečetl inkriminovaný článek o sedanu, ani italské jízdní dojmy Tomáše Dusila, k nimž jsem se nedostal shodou okolností ani na podzim. S výjimkou matných vzpomínek na krátké svezení ze Slovenska jsem tedy nepopsaná kniha, tak uvidíme.

Počasí prezentaci vůbec nepřálo, při mé jízdě s kombíkem dokonce lilo tak prudce, až jsem se obával o foťák, ale rychlé obhlédnutí designu jsem si nemohl nechat ujít. Stejně jako v případě sedanu musím obě verze pochválit, vyznačují se italskou elegancí a šarmem, které by autům mohly závidět mnohem dražší vozy, je ale třeba říci, že kombi je z trojice asi nejméně sexy.

A co ten zpropadený interiér? Fiat u těchto dvou verzí pozměnil vzhled palubní desky, omezil tak množství nehezkých plastů a to byste neřekli, jak je to v kombinaci s top verzí výbavy znát. Dotykový displej je nyní lépe zakomponován (tedy spíše odkomponován) v prohlubni střední části palubky a kabina je hned vzdušnější. Byly také provedeny lehké úpravy dekorů.

Na druhou stranu zvonivě tvrdé plasty s podivnou strukturou ve dveřích a palubní desce od stříbrné lišty dolů zůstávají, díky kombinaci s umělým semišem však nepoutají tolik pozornosti. Nebo jsem si prostě zvykl. Sedadla jsem chválil už posledně, na tom se nic nezměnilo a po chviličce hledání jsem si našel pozici, při níž mě netlačil do pravého kolena středový panel. Co je ovšem zajímavé – pozici jsem našel takovou, že vzadu před koleny u kombi bylo výrazně více místa, než v sedanu, skoro jako by kombi mělo trošku jinak uspořádanou kabinu. Nebo jsem si prostě sedl jinak, lépe…

Podélně je prostoru opravdu nadbytek, stejně tak nad hlavou, ale rám dveří to k hlavě nemá moc daleko. Fiat se chlubí, že tipo „bez problémů převeze pět lidí“. Asi myslí v kufru, protože zadní lavice hýčká krajní pasažéry profilovaným sedákem, což je fajn, ale není možné si sednout více ke kraji. Místo pátého pasažéra si raději sklopte loketní opěrku. Kufr má objem 550 litrů, což sice není mezi kompakty rekordní hodnota, ale na druhou stranu rodinným potřebám myslím vyhoví naprosto bez problémů. Po sklopení zadních opěradel je avizovaná „rovina“ drobet do kopce, ale to v téhle třídě nepřekvapí…

Kombíky byly do jednoho osazeny turbodieselem 1.6 MultiJet s 88 kW a 320 N.m, motor byl použitý už v sedanu, takže žádné velké překvapení. Chvíli mu sice trvá, než se nadechne, ale následně mohutně zabere a dává řidiči k dispozici spoustu síly jak pro pružné zrychlení, tak pro předjíždění. Jeho odhlučnění je průměrné, což na dnešní poměry znamená bez zásadních výtek.

Při jízdě lze italské kombi nejlépe popsat jako „gumové“. Řazení šestistupňového manuálu je sice docela krátké a nezadrhává, ale je …gumové. Řízení bez špetky zpětné vazby taktéž působí gumově a navíc není nijak zvlášť přesné, což ale může být do jisté míry absencí pocitového propojení se strojem. Je však pozitivní, že se vytratil nerovnoměrný účinek posilovače, jímž se vyznačoval posledně zkoušený sedan. A do třetice všeho dobrého je gumový i brzdový pedál. S nějakým dávkováním účinku moc nepočítejte, ale nástup je plynulý a hladký, takže žádný problém.

Fiat Tipo Kombi – ceny na českém trhu
Motor1.41.4 T-Jet1.4 T-Jet LPG1.6 E-TorQ1.3 MultiJet1.6 MultiJet
Zdvihový objem [cm3]136813681368159812481598
Největší výkon [kW/min]70/600088/500088/500081/550070/375088/3750
Točivý moment [N.m/min]127/4500215/2500215/2500152/4500200/1500320/1750
Převodovka6M6M6M6A5M6M (6DS)*
Max. rychlost [km/h]185200200192180200 (200)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,39,810,311,712,310,1 (10,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,76,011,46,33,73,7 (3,9)
Cena Tipo [Kč]329.900-393.900-393.900421.900
Cena Plus [Kč]356.900393.900421.900405.900421.900449.900
Cena Lounge [Kč]-421.900-433.900-477.900
*Za dvouspojkovou převodovku DDCT se připlácí 56.000 Kč

On je do jisté míry gumový vlastně i podvozek – ale to rozhodně nemyslím nijak zle. Kombi s dieselem znamenitě tlumí rázy od drobných nerovností, jako by v tlumičích byly nastrkány žvýkací marshmallow. Popraskaný asfalt, spáry, menší výtluky a propadlé kanály – nic z toho posádka nemusí řešit. Rázy jdou do kabiny až od opravdu velkých děr a výrazně propadlých kanálů, kterým je radno se vyhnout v každém autě. Bohužel je práce tlumičů v kabině hodně slyšet (spolu s valivým hlukem od kol) a ačkoli rázy necítím, slyším neustálé bouchání. Podvozek je s přehledem největším původcem hluku na palubě.

Naftové kombi je velice dobře vyvážené, je jen mírně nedotáčivé, zatáčkami se protahuje ochotně a s minimálními náklony, ale jak jsem naznačil, není moc upovídané a tak společně s mrtvým řízením vlastně dohromady nic necítím. Menší problém s šasi nastane až při opravdu ostré jízdě na nerovném povrchu, po relativně tuhé počáteční kompresi pružin jdou následně do výrazného propružení a auto působí dojmem, že se co chvíli „vznese“. Pokud za této situace přijde další nerovnost nebo jejich série, začne být tipo dost neklidné. Ale to asi zákazníci auta moc řešit nebudou.

Druhou testovací jízdu jsem absolvoval s benzinovým 1.4 T-Jet s 88 kW a 215 N.m, pracujícím v karoserii hatchbacku. Ten opravdu nechává zapomenout na dýchavičnou atmosféru v sedanu. Pokud nejezdíte týden co týden stovky kilometrů na chatu, není moc důvod, proč kupovat naftu. Čtrnáctistovka je sice o chloupek hlučnější, ale má moc pěkný, sportovní zvuk, jen minimální prodlevu turbodmychadla a od 2800 do 5000/min je vážně skvělá, s lineárním nárůstem dynamiky. A vytočením k 5500 otáčkám jí také neurazíte. Zvládne i podtočení, ale slušně akceleruje od zhruba 2200/min. Auto má kvůli lehčímu motoru méně tuhé naladění podvozku, což je ale překvapivě horší. Tlumiče zvládnou pevně pohltit méně rázů a pětidveřové tipo bylo na mokré a uklouzané silnici méně jisté v zatáčkách.

Kombi a hatchback Tipo tedy určitě nezapřou, že byly vyvíjeny s důrazem na evropský trh, změny provedené v interiéru autu pomohly. Kombík má jeden z největších zavazadlových prostorů ve třídě a prý nejprostornější kabinu. Každého řidiče potěší, jak se podvozek umí vypořádat s nekvalitním asfaltem našich silnic, navíc auto bez problémů zvládne i svižnější tempo a posádku hýčká rozměrnými a pohodlnými sedadly. Na druhou stranu je potřeba se smířit s lacině působícím interiérem, hlukem od podvozku a „gumovými“ ovládacími prvky. Ty současně naznačují, že na nějaké okreskové dovádění auta koncipována nejsou, což potvrzuje i neklid při vyšších rychlostech na nerovném povrchu. Rodinnému využívání tipo vyhoví dobře, jenže problém nastává ve chvíli, kdy zjistíme, že se cena Fiatu Tipo Kombi dostala do sféry tak silných hráčů, jako je focus nebo astra. A v tu chvíli už je potřeba dobře promyslet, co které auto dává a co bere…

Spolupracujeme s TipCars.com
Sázky za miliardy jsou v ohrožení, sázkaři budou muset být registrovaní Sázky za miliardy jsou v ohrožení, sázkaři budou muset být registrovaní

Všichni sázkaři musejí být od příštího roku registrovaní.…

Skanska Reality bude mít nové vedení Skanska Reality bude mít nové vedení

Novým ředitelem developerské firmy Skanska Reality bude…

Investice do úspor energií v Česku spolykají stovky miliard Investice do úspor energií v Česku spolykají stovky miliard

Od půl bilionu korun až po více než jeden bilion korun by…

Komentář Martina Čabana: Babiš a síla politických žaludků Komentář Martina Čabana: Babiš a síla politických žaludků

Sotva se poslanci dohodli na ustavení mandátového a…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 






 
Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektrickým samosvorem

Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektrickým samosvorem

Dnes 13:31

Baby Aston se dočkal nové generace. O pohon se stará čtyřlitrový osmiválec s dvěma turby, který Aston využil již v modelu DB11.




Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s DIGI Sportem na Barcelonu

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s…

Máš rád španělský fotbal? Chtěl bys jej sledovat přímo z tribuny? Máš výjimečnou příležitost. Dva fotbaloví…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…