6.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Fiat Tipo hatchback a kombi: První jízdní dojmy z Itálie

 

Fiat po dvaceti letech oprášil jméno Tipo, nejprve coby sedan, který zhruba po roce doplnil pětidveřový hatchback a také kombi Station Wagon. Obě nové karosářské verze jsme vyzkoušeli mezi Milánem a Turínem.

Původní Tipo získalo prestižní ocenění Evropské auto roku 1989. Šlo o zlomový model, který přinesl techniku, z níž těžila auta skupiny Fiat ještě dalších 15 let. Nešlo jen o originální zadní nápravu, nýbrž třeba i o platformu, kterou používala také Alfa Romeo 156 či 147 a jejich deriváty.

To současné Tipo míří do jiných vod. Už nemá jít o auto, které udává směr vývoje kompaktní třídy jako u předchůdce. Jeho úkolem je orientovat se na široké masy rodinně zaměřených kupujících. Fiat takové auto hodně potřebuje, neboť v posledních letech toho značka moc nenabízela. Nebýt malinké stylové pětistovky či novodobé pandy, možná bychom Fiat znali už jen z historie. Nové tipo se tak přidá ke stylovému crossoveru 500X, který taktéž slaví solidní prodejní úspěchy, byť u nás jej moc často nepotkáte.

Pro zajímavost, současné tipo coby sedan je na trhu od konce loňského roku. Jen do letošního léta se pro vůz rozhodlo více než 35 000 zájemců. Komu sedan nevoní, může si od letošního léta pořídit tipo také coby pětidveřový hatchback, případně praktičtější kombi Station Wagon.

Kolik toho uveze?

Stejně jako v případě sedanu míří také verze 5Doors či kombi SW na rodiny. Rozvor náprav 2638 mm je pro všechny karosářské varianty společný. Oproti hatchbacku je Station Wagon delší o 200 mm. Kladem obou nových karoserii je variabilní zavazadelník. Hatchback poskytuje v základu 440 litrů, kombi dokonce 550. Kupodivu velikost kufru po zvětšení Fiat neudává. Zkusili jsme sklopit opěradla zadní lavice hatchbacku a výsledek byl mírně rozpačitý. Ložná plocha je sice značná, avšak uživatel musí počítat s výrazným schodem. Daní za tuhost karoserie je také poněkud vyšší nákladová hrana.

Asi největším lákadlem obou karosářských verzí je vnitřní prostor. Ten je opravdu skvělý. Auto článku se s výškou 170 cm pohodlně posadí nejen za sebe, nýbrž i za řidiče, který bude nucen posunout si sedadlo co nejvíce dozadu. Fiat je v materiálech ještě optimističtější, když udává, že i osoba vysoká 180 cm může vzadu cestovat pohodlně. Na předních místech je to dle automobilky dokonce ještě o 7 cm více.

Skvělá prostornost ve svislém směru vzadu je zásluhou rovné linie střechy karoserie. Což platí pro obě nové karoserie modelu. Z toho by se dalo usuzovat, že vzhled nebude silnou stránkou tipa. Italové jsou ale mistři designu, což v minulosti dokázali již mnohokrát, a i na tipo se příjemně dívá. Z některých úhlů pohledu vypadá pětidveřový hatchback trochu jako Alfa Romeo Giulietta, vyráběná už šestým rokem.

Za volantem příjemně

Také kabina tipa dokazuje, že spíše než na módní výstřelky si tento vůz potrpí na praktičnost. Motoristé, kteří potřebují hlavně jezdit, jistě ocení účelově řešenou palubní desku s dobrou ergonomií. A ani jim nebudou vadit místy trochu laciné materiály. Chválíme, že ventilační soustava disponuje vlastním ovládacím panelem, tedy nic ve stylu Peugeotu 308. Klimatizace je nabízena ve dvou verzích - manuální a samočinná. Dvouzónovou variantu však objednat nelze.

Na palubní desce nacházíme tlačítko „City“, které je specialitou fiatů už od dob druhé generace punta z konce 90. let. Po jeho aktivaci jde volant tak lehce, jako byste měli přední kola na ledu. Otázkou je, kdo to potřebuje, když i v běžném režimu je řízení auta lehké. Podporované je, jak už to dnes bývá, elektromechanickým posilovačem, jehož elektromotor je umístěný na sloupku řízení.

Severní Itálie je zemí s kvalitními silnicemi. Našli jsme však i trochu zanedbané, abychom se přesvědčili o práci odpružení. Tlumiče i pružiny jsou laděné na tužší notu. Jistě i díky tomu vůz poskytuje solidní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Překvapilo přesné řízení. Zásluhou tuhého uložení rozvidlených ramen přední nápravy modifikovaného McPhersonu.

V rámci prezentace jsme vyzkoušeli dvě motorizace. Obě jsou jako jediné dostupné na českém trhu. Tu vznětovou zastupoval čtyřválec 1.6 M-Jet II o výkonu 88 kW. Odhalili jsme, že jeho turbodmychadlo nabízí stavitelné lopatky ovládané elektromotoricky. Samotný nástup motoru po přidání plynu je ovšem vlažnější. Aby něco předvedl, musíte jej nejprve trochu roztočit. Od nějakých 1800 otáček za minutu však vůz zrychloval solidně. Snad jen mírně zvýšenou hlučnost bychom mu vytkli.

Měníme koně a z připravené palety si vybíráme zážehový čtyřválec 1.4 T-Jet. Výkon je stejný jako u dieselu. Maximum točivého momentu je přirozeně nižší s vrcholem 215 N.m při 2500 otáčkách za minutu (diesel nabízí 320 N.m při 1750 za minutu). Kladem je opět pružnost, oproti dieselu pak schopnost točit agregát do vyšších otáček. A také více ticha.

Ač se tipo nabízí i s jinými pohony, konkrétně třeba se zážehovým čtyřválcem 1.6 E-torQ o výkonu 81 kW, tato auta v rámci prezentace k dispozici nebyla. Za zmínku stojí ještě už zmíněný motor 1.4 T-Jet v konverzi na LPG.

Oba motory jsou sériově spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou. Vyniká lehkým a přesným řazením, byť s poněkud delšími dráhami páky. Ta je však dobře umístěna, takže to v praxi ani nevnímáte jako výrazné negativum.

Tipo u nás

Z vyzkoušených nových karosářských verzí je na českém trhu k dispozici zatím pouze hatchback, a to ve dvou zaváděcích výbavách - Opening Edition a vyšší Opening Edition Extra. Cena zážehové verze s motorem 1.4 T-Jet startuje na částce 467.500 korun, diesel 1.6 M-Jet II vyjde v základu na 527.500 korun. To není zase tak málo i za předpokladu, že přihlédneme k bohaté výbavě čítající i u základní verze třeba samočinnou klimatizaci, adaptivní tempomat či vyhřívaná přední sedadla.

Plusy

  • Vynikající prostornost
  • Velký zavazadelník
  • Solidní jízdní vlastnosti

Minusy

  • V ČR jen dva motory
  • Zatím pouze dvě verze výbavy
  • Místy laciná kabina
Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo hatchback a kombi: První jízdní…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

Fiat Tipo Kombi konečně odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan! Fiat Tipo Kombi konečně odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan!

Nejpraktičtější varianta kompaktního modelu Fiatu Tipo je…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40 na tábor v Jordánsku

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40…

Na programu středečního jednání vlády je i bod týkající se koncepce ČR při pomoci s uprchlíky – a to především…

 

iSport.cz

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…