Ford 2005: Cosworth je zpět!
Dle magazínu Auto Express se mají fanoušci Forda v nejbližších letech skutečně nač těšit. Vzniklo totiž nové oddělení Team RS, které dostalo za úkol vývoj sportovních verzí produkčních Fordů a do jeho čela se postavil Josh Capito, člověk, který pracoval mj. na vývoji BMW M3 a Porsche 911.
A ten také hned nastínil plány pro nejbližší roky, které znějí jak óda na radost z řízení. Letos v květnu se představí Focus II a hned se stane součástí velkého kolotoče, do něhož budou zapojeny i Fiesty a Mondea. Všechny tři modely totiž v ideálním případě mají na horních koncích svých nabídek disponovat sportovními úpravami tří stupňů ryzosti.
Základní, přinášející do každodenního komfortního ježdění trochu adrenalinu, se bude stejně jako dnes jmenovat ST a bude namířen proti konkurenčním „gétéíčkům“, tedy v případě Focusu zejména proti Golfům V GTI. Nový kompaktní Ford by za tím účelem měl dostat čtyřválec soft-turbo s výkonem kolem 180 koní a znatelně jiskrnějším nábojem, než má dnešní nemastná-neslaná ST170.
Fajnšmekři si pak vyberou mezi modely s přídomkem „RS“, zaměřené především na radost z jízdy, ovšem stále bez problémů použitelné v každodenním provozu. Zaměřením budou někde kousek pod současným Focusem RS, který prošel nedávno naším redakčním testem. Pod kapotou Focusu RS II by Capito rád viděl hi-tech nepřeplňovaný vysokootáčkový benzínový motor, zaměřený zejména proti Hondě Civic Type-R. V tom případě lze očekávat i srovnatelný výkon, tzn. kolem 200 koní, značně bojovný interiér i exteriér a markantně upravený podvozek.
To ještě není vše, v druhé polovině příštího roku by měla oslavit návrat i veleslavná značka Cosworth, dekorovaná zlatem snad ze všech odvětví automobilového sportu, včetně Formule 1. Opravdoví extrémisté se mohou těšit na radikální úpravy a odlehčení, minimum komfortu a zvukové izolace, pravděpodobně žádnou klimatizaci a podobné změkčilosti a zejména vysoce přeplňovaný motor, hrající ječivá sóla na napjatou nervovou soustavu. Není ovšem v současné době jasné, který to bude, ve hře jsou totiž dvě zásadně odlišné možnosti. První nepřekvapí – čtyřválcový dvoulitr hard-turbo, to je kombinace, známá už z Escorta a medailových pozic na Rallye v devadesátých letech minulého století. Mnohem zajímavější je číslo dvě –přeplňovaný pětiválec Volvo V50, který by patrně dostal vitamínovou kúru a více, než současných 225 koní. A další překvapení – ze stejného modelu, konkrétně V50 T5 AWD, bude nejspíš převzata i čtyřkolka. Tolik proklínaná koncentrace v automobilovém průmyslu občas přináší i pozitivní momenty, co říkáte? Pérování a brzdy pak najdou inspiraci přímo u Focuse WRC, převodovka bude rychlá sekvenční šestistupňová.
To ovšem pořád není konec, příští rok bude odhaleno i nové Mondeo, které od začátku nabídne i pohon všech kol a – tušíte správně – pravděpodobně se dočkáme i Mondea Cosworth, inspirovaného pro změnu speciály ze závodů cestovních automobilů.