Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford 2005: Cosworth je zpět!

Ladislav Čermák
Diskuze (32)
Fanoušci Forda se v nejbližších letech mají skutečně nač těšit. Nové oddělení Team RS dostalo za úkol vývoj sportovních verzí produkčních Fordů. Prvních ostrých plodů jeho práce se dočkáme už příští rok!

Dle magazínu Auto Express se mají fanoušci Forda v nejbližších letech skutečně nač těšit. Vzniklo totiž nové oddělení Team RS, které dostalo za úkol vývoj sportovních verzí produkčních Fordů a do jeho čela se postavil Josh Capito, člověk, který pracoval mj. na vývoji BMW M3 a Porsche 911.

A ten také hned nastínil plány pro nejbližší roky, které znějí jak óda na radost z řízení. Letos v květnu se představí Focus II a hned se stane součástí velkého kolotoče, do něhož budou zapojeny i Fiesty a Mondea. Všechny tři modely totiž v ideálním případě mají na horních koncích svých nabídek disponovat sportovními úpravami tří stupňů ryzosti.

Základní, přinášející do každodenního komfortního ježdění trochu adrenalinu, se bude stejně jako dnes jmenovat ST a bude namířen proti konkurenčním „gétéíčkům“, tedy v případě Focusu zejména proti Golfům V GTI. Nový kompaktní Ford by za tím účelem měl dostat čtyřválec soft-turbo s výkonem kolem 180 koní a znatelně jiskrnějším nábojem, než má dnešní nemastná-neslaná ST170.

Fajnšmekři si pak vyberou mezi modely s přídomkem „RS“, zaměřené především na radost z jízdy, ovšem stále bez problémů použitelné v každodenním provozu. Zaměřením budou někde kousek pod současným Focusem RS, který prošel nedávno naším redakčním testem. Pod kapotou Focusu RS II by Capito rád viděl hi-tech nepřeplňovaný vysokootáčkový benzínový motor, zaměřený zejména proti Hondě Civic Type-R. V tom případě lze očekávat i srovnatelný výkon, tzn. kolem 200 koní, značně bojovný interiér i exteriér a markantně upravený podvozek.

To ještě není vše, v druhé polovině příštího roku by měla oslavit návrat i veleslavná značka Cosworth, dekorovaná zlatem snad ze všech odvětví automobilového sportu, včetně Formule 1. Opravdoví extrémisté se mohou těšit na radikální úpravy a odlehčení, minimum komfortu a zvukové izolace, pravděpodobně žádnou klimatizaci a podobné změkčilosti a zejména vysoce přeplňovaný motor, hrající ječivá sóla na napjatou nervovou soustavu. Není ovšem v současné době jasné, který to bude, ve hře jsou totiž dvě zásadně odlišné možnosti. První nepřekvapí – čtyřválcový dvoulitr hard-turbo, to je kombinace, známá už z Escorta a medailových pozic na Rallye v devadesátých letech minulého století. Mnohem zajímavější je číslo dvě –přeplňovaný pětiválec Volvo V50, který by patrně dostal vitamínovou kúru a více, než současných 225 koní. A další překvapení – ze stejného modelu, konkrétně V50 T5 AWD, bude nejspíš převzata i čtyřkolka. Tolik proklínaná koncentrace v automobilovém průmyslu občas přináší i pozitivní momenty, co říkáte? Pérování a brzdy pak najdou inspiraci přímo u Focuse WRC, převodovka bude rychlá sekvenční šestistupňová.

To ovšem pořád není konec, příští rok bude odhaleno i nové Mondeo, které od začátku nabídne i pohon všech kol a – tušíte správně – pravděpodobně se dočkáme i Mondea Cosworth, inspirovaného pro změnu speciály ze závodů cestovních automobilů.

Ladislav Čermák
Diskuze (32)