Ford Focus ECOnetic Technology se spotřebou 3,4 l/100 km
Ford se v současnosti může pochlubit nejúspornějším nehybridním rodinným vozem v Evropě – Ford Focus ECOnetic dosáhl v evropském měřícím cyklu spotřeby 3,4 litru nafty na 100 kilometrů, což mimo jiné znamená jen 89 g CO2 na kilometr. Menší a lehčí Fiesta dosáhla podle očekávání ještě o kousek lepšího výsledku, když spotřebovala 3,3 litru na 100 km (87 g/km).
Pod kapotou obou úsporných vozů je agregát 1,6 Duratorq TDCi, ve Fiestě má výkon 70 kW a ve Focusu pak 77 kW. Menší Fiesta spoléhá na pětistupňovou převodovku, větší Focus nabídne stupňů šest. Obě převodovky jsou samozřejmě upravené, mají stupně delší než běžné verze a využívají služeb speciálního převodového oleje s nižším třením.
Patřičně upravený turbodiesel dostal nový systém vstřikování a turbodmychadlo, vylepšeno bylo chlazení a celkový tepelný management motoru, agregát má i nižší vnitřní tření díky speciálním olejům, nové vakuové pumpě či upraveným pístním kroužkům. Oproti běžným modelům zde nalezneme úsporněji naladěnou řídicí jednotku, již zmíněné delší převody, upravenou aerodynamiku a pneumatiky s nižším valivým odporem.
Snížení spotřeby automobilu pomáhají i další prvky. Důležitý je Auto-Start-Stop, který při čekání na zelenou vypíná motor, dobíjení Smart Regenerative Charging, které při brzdění a zpomalování auta zvyšuje výkon alternátoru a tím přeměňuje nepotřebnou kinetickou energii na energii elektrickou, ukazatel vhodného okamžiku řazení pro nižší spotřebu Gearshift Indicator ale i software Ford Eco Mode. Ten sleduje řidičův jízdní styl, plynulost jízdy, prudkost šlapání na plyn a také počty studených startů a po nějaké době jej vyhodnotí a vydá doporučení, jak jezdit šetrněji. Poprvé v modelech Ford je použit systém pro snižování emisí NOx (NOx Trap), který zde doplňuje klasický filtr pevných částic.
Focus ECOnetic má oproti ostatním verzím tohoto vozu nižší aerodynamický odpor. Maska chladiče má uzavíratelné otvory, takzvaný Active Grill Shutter, který variabilně upravuje kompromis mezi nízkým odporem vzduchu a účinným chlazením motoru. Ocelová kola jsou doplněna o kryty s nižším aerodynamickým odporem, většina podvozku mezi přední a zadní nápravou je zakryta.
Již minulá generace Focusu byla nabízena v úsporném provedení ECOnetic. Automobil bylo možné objednat ve dvou verzích 1,6 TDCi – s pevnou (66 kW) i variabilní (80 kW) geometrií turbodmychadla. Průměrná spotřeba byla 3,8 l/100 km, emise CO2 měly hodnotu 99 g/km.
Zatímco v minulých letech automobilka uváděla, že trojice (Fiesta, Focus, Mondeo) úsporných modelů ECOnetic je konečná, nyní je v plánu velké rozšíření nabídky. Znak ECOnetic se má v příštím roce objevit na více než třiceti různých modelových variantách.
Viděno optikou odbytu, mají vozy s ECOnetic Technology tvořit ve druhé polovině roku 2012 více než padesátiprocentní podíl, v polovině roku 2013 pak dokonce dvě třetiny prodaných Fordů ponese toto označení.
V plánu je zatím aplikace balíčku úprav nejen na motor 1,6 Duratorq TDCi ale i na benzinové agregáty 1,6 EcoBoost a chystaný přeplňovaný tříválcový agregát 1,0 EcoBoost. Auto-Start-Stop systém by se nicméně měl od konce příštího roku stát standardní výbavou všech modelů.