Ford GT se chystá na derniéru

Ford GT se chystá na derniéru

 
 

Supersport s modrým oválem zanedlouho opustí výrobní linku

Již příští měsíc, tedy v září 2006, sjede z výrobní linky poslední ze série 4.500 supersportů Ford GT. Sentimentální Američané pochopitelně hýří emocemi, Evropa, do níž se dostalo jen minimum kusů (přesně 101, jeden z nich dovezl Antonín Charouz a nabídl do volného prodeje) a sama produkuje velké množství rychlejších (ovšem také několikanásobně dražších) supersportů, si nejspíš pouze zatrhne další kolonku ve statistikách. Přesto nezaškodí připomenout pár fakt.

Celý projekt vznikl v tichosti a veřejně se představil jako koncept na North American International Auto Show v Detroitu v lednu 2002. Laická i odborná veřejnost byly retroodkazem na legendární Ford GT40 z šedesátých let natolik nadšeny, že sám Bill Ford zadal týmu SVT (Special Vehicles Team) stavbu tří funkčních prototypů na oslavy stého výročí Fordu v červnu 2003 a zároveň se nechal slyšet před novináři, že znovu dostane do výroby. Tak byl za pouhých 15 měsíců dokončen urychlený vývoj a ruční stavba tří proudnicových supersportů, se kterými si zajezdili i vybraní motorističtí novináři. Po roční sérii náročných testů a detailního dolaďování zejména aerodynamiky se mohli konstruktéři pochlubit, že postavili nejrychlejší sériový Ford všech dob, první, který opakovaně překonal hranici 200 mil za hodinu (320 km/h).

Vůz se vyrábí v závodě Wixom v Michiganu. Přeplňovaný, uprostřed uložený vidlicový osmiválec 5,4 l o výkonu 410 kW a 678 Nm pohání přes šestistupňovou, ručně řazenou převodovku zadní kola, což umožňuje pokoření stovky s pevným startem za 3,77 s a dosahování nejvyšší rychlosti 341 km/h. Vůz stál zpočátku 140 - 157 tisíc amerických dolarů podle výbavy, již na sklonku prvního produkčního roku zdražil o 10.000 $. V Evropě byl, jako obvykle, podstatně dražší, několik kusů se prodalo i na známém aukčním serveru eBay. Vesměs hliníkový vůz používá okruhové zavěšení kol, taktéž z hliníku, a čtyřpístkové brzdy Brembo s jednodílnými hliníkovými třmeny. Podle testerů vykazoval bezproblémové chování i v extrémních rychlostech, avšak některé kusy měly problémy s prosakováním oleje kolem těsnění bloku motoru a také servokapaliny. U jednoho z testovacích prototypů se objevila prasklina na závěsu kola, proto byl několika stovkám již vyrobených GT tento díl dodatečně zesílen.

Jedna kapitola, podkreslená šachovnicovými praporky, sice končí, ale druhá začíná. Mnoho konstrukčních postupů a hotových celků (brzdy, směs a konstrukce speciálních pneumatik) totiž převezmou konstruktéři právě dokončovaného o něco slabšího Fordu Mustang Shelby GT500, který používá prakticky stejný hnací agregát.

Rallye Dakar 2018

Anketa

Bude se Vám po Fordu GT stýskat?
  • Ano, měl jsem to štěstí se s ním setkat a nikdy na to nezapomentu

    34,1

    Hlasovat

     
  • Ano, nikdy jsem ho neviděl, ale stejně se mi líbí

    44,3

    Hlasovat

     
  • Ne, Evropské supersporty se mi líbí víc

    17,7

    Hlasovat

     
  • Ne, supersporty mě nechávají chladným (chladnou)

    3,9

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin dostal další úder, Soul zakročil proti anonymním účtům Bitcoin dostal další úder, Soul zakročil proti anonymním účtům

Jižní Korea zakázala používat anonymní bankovní účty k…

Fiala: Nebudeme součástí dražby o vládu s ANO Fiala: Nebudeme součástí dražby o vládu s ANO

Pokud hnutí ANO vytváří programové expertní týmy s KSČM,…

Česká Pepsi se prodávala rok, přibližuje majitel Mattoni významný obchod Česká Pepsi se prodávala rok, přibližuje majitel Mattoni významný obchod

Nápojářský trh v Česku čeká výrazné přeskupování sil.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 






 
Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Dnes 14:16

Mladoboleslavská automobilka dodá dopravní policii ČR celkem 38 automobilů.




Blesk.cz

Dusno v Prostřeno: Hnidopiška Zdenka versus pšoukající Markéta!

Dusno v Prostřeno: Hnidopiška Zdenka versus…

Prostřeno ze Středočeského kraje, ve kterém září zejména mladá recesistka Markéta, ve středu odhalí další…

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané rty a lámavé vlasy

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané…

Rozpraskané rty, suchá pokožka a vlasy bez života? Vypadá tak v zimním období také? Poradíme, jak s tím zatočit.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Malý Saros? Výšku nahradí jinde, chválí gólmana, který vytlačil Mazance

Malý Saros? Výšku nahradí jinde, chválí gólmana,…

Měří jen 178 centimetrů. Finský gólman Juuse Saros často slýchá, že je na současné brankářské poměry malý.…

 

Reflex.cz

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro teroristické trestné činy

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro…

Bývalý muslimský duchovní a zároveň český občan Sámer Shehadeh, jeho bratr a švagrová čelí nyní trestnímu…