14.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Víte, že Ford GT40 vznikl také jako roadster? Nyní je tento unikát na prodej

 

Nabízený exemplář je jeden z šesti postavených prototypů otevřené GT40. Na rozdíl od zbývajících však zůstal dochován v originálním stavu.

Ford GT40 patří mezi nejslavnější automobily historie, příběh o tom, jak si americký průmyslník usmyslel v Le Mans porazit úspěšné Ferrari a nakonec se mu to po trablech skutečně povedlo, je dobře známý. Historie slavného amerického supersportu ale má své méně známé kapitoly. Víte, že vedle kupé existoval také roadster? Jeden z nich je nyní na prodej...

Americká automobilka postavila celkem šest prototypů otevřené GT40, když zjišťovala, zda má takový automobil prodejní potenciál. Nyní prodávaný kousek s číslem šasi GT/108 je unikátní nejen v tom, že je vůbec první postavený z této šestice, ale také v tom, že jako jediný zůstal v původním originálním stavu. Zbývající prototypy se třeba později dočkaly střešních panelů, které tento unikát postrádá.

Bíle zbarvený automobil byl poháněn podélně uprostřed umístěným, litinovým vidlicovým osmiválcem o objemu 4,73 litru a výkonu 291 kW, kterému nechyběly karburátory Weber. O přenos síly na zadní kola se pak starala čtyřstupňová, ručně řazená převodovka Colotti. Oproti předcházejícím prototypům se tento vůz lišil odlišnou přídí navrženou Lenem Baileyem a vyššími chladicími otvory u zadních sloupků. Kola Borrani byla obuta do pneumatik Goodyear.

Příběh tohoto konkrétního auta začíná v říjnu 1964, kdy bylo jeho ocelové šasi odvozeno do britského Slough, k Ford Advanced Vehicles (FAV), kde se na něm začalo 2. listopadu pracovat. Hotov byl v březnu následujícího roku, přičemž už měsíc před tím byl ve Slough vyfocen během svého kompletování. Po dokončení a otestování na okruhu Silverstone závodníky Johnem Whitmorem a Richardem ‘Dickiem’ Attwoodem (pozdějším vítězem čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans) zamířil do Ameriky, podle počátečních plánů jen dočasně, kvůli dalšímu testování, nakonec tam ale zůstal natrvalo. Do svých rukou ho dostal tým slavného Carrolla Shelbyho, který ho testoval a prezentoval v různých koutech USA.

Legendy Le Mans: Desítka nejlepších speciálů slavného závodu

Za volant během těchto zkoušek usedal hlavně závodník Ken Miles, když ale chtěl autem svézt šéf automobilky Henry Ford II, jeho řidičem byl sám Carroll Shelby. Jízda na testovací dráze v Los Angeles byla přitom údajně jediná příležitost, kdy Ford usedl do GT40. Během demonstračních jízd na okruhu Watkins Glen si pak vůz vyzkoušel rovněž slavný Jim Clark, dvojnásobný šampion Formule 1, který tehdy jel s GT40 jedinkrát ve svém životě. Zajímavou epizodkou byla také účast GT40 Roadster na závodě v Candlestick Parku ve formě pace caru, kde otevřený Ford jel při zaváděcím kole tak rychle, že mu závodní auta nestačila.

To už se pomalu blížil konec „PR“ služby prototypu pro Ford, v roce 1969 jej kupuje jistý George Sawyer, který jej upravil pro možnost jízdy na silnicích, konkrétně převodovku a motor. V osmdesátých letech několikrát změnil majitele, účastnil se historických rallye a prošel renovací.

Nyní je na prodej znovu, stávající majitel zveřejnil inzerát na vůz na inzertním serveru ClassicDriver.com. Vůz se nachází v Británii, bude však k vidění i na letošním Automobilovém týdnu v Monterey, který se koná už tento týden. Prodejní částku vlastník nezveřejnil, Ford GT40 nicméně patří mezi ta auta, u kterých když se ptáte na cenu, znamená to, že na ně nemáte. Pokud Roadster změní majitele, počítejte s tím, že za něj kupec určitě zaplatí přes sto milionů korun. Když se dražil v roce 2014 v Monterey, vydražil se za 6,93 milionů dolarů (cca 144 milionů Kč). A jako unikátní kousek může jistě jeho cena dále růst. Vždyť třeba v roce 2012 se jeden exemplář GT40, používaný při natáčení filmu Le Mans, prodal za 11 milionů dolarů, což při tehdejším kurzu odpovídalo 223 milionům korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 






 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…