reklama


Ford Mondeo - čerstvý vánek proti silnému passatu

Ford Mondeo - čerstvý vánek proti silnému passatu

 
 

Nový Ford vyslaný proti Passatům, Vectrám a Lagunám přijede zanedlouho, aby přerozdělil tržní podíly ve střední třídě. Čím bude zákazníky oslovovat?

Frankfurtský autosalon v roce 2005 byl místem, kde se představil koncept Iosis, čtyřmístný automobil s čtveřicí křídlových výklopných dveří a jedna z prvních vlaštovek fordova „kinetického designu“. Nebylo asi málo těch, kteří doufali, že se dívají na návrat Fordu Capri. Bohužel k tomu nedošlo a elegantní koncept byl nakonec „jen“ předzvěstí další generace modelu Fordu Mondeo. O rok později se na pařížském autosalonu představila předprodukční podoba Mondea v karoserii kombi a na stříbrném plátně se proháněl James Bond v sedanu. Finální sériové provedení se konečně představilo na letošním autosalonu v Ženevě a první zákazníci by si své nové Mondeo měli ze showroomu odvážet už letos v létě.

První generace Mondea se představila v roce 1993 a nahradila oblíbenou Sierru. Od té doby se pro tento model rozhodlo přes čtyři miliony zákazníků. Výroba nové generace probíhá v belgické továrně v Genku, odkud vedle Galaxy a S-Maxu vyjíždějí všechny tři karosářské varianty Mondea.

obrázek [555 x 326]

Design karoserie

„Chtěli jsme novému Mondeu dát emocionální náboj, který lidi přitáhne k estetické stránce ještě předtím, než se začnou zajímat o technologie“ vysvětluje ředitel designu evropského fordu Martin Smith a dodává: „Naším cílem bylo, aby Mondeo na lidi zapůsobilo, aby jej chtěli od chvíle, kdy jej spatří.“

Nové Mondeo posouvá kinetický design na novou úroveň a zdůrazňuje všechny jeho klíčové prvky. Ty společně vytvářejí štíhlý a dynamický profil, který představuje „energii v pohybu“ a ztělesňuje sílu a eleganci, která ho odlišuje od ostatních aut.

Jedním z hlavních charakteristických rysů nového Mondea, ale i dalších fordů, je lichoběžníková spodní mřížka. Vysoká kapota možná vyvolává dojem síly, ale je také tvarována tak, aby splňovala předpisy na ochranu chodců.

Všechny tři karosářské verze – sedan, liftback i kombi – mají výraznou siluetu s vysokými boky, která autu dodává muskulární a agresivní vzhled, který podtrhují výrazné lemy blatníků.

Ford of Europe u nového Mondea poprvé přistoupil k využití inovativní výrobní technologie laserového svařování. To umožňuje spojit boční a střešní panely karoserie elegantnějším způsobem. Díky kvalitnějšímu zpracování odpadá použití plastové nebo gumové pásky po stranách střechy, která by zakrývala spáry panelů karoserie.

Interiér

Návrháři Fordu si s kinetickým designem pohráli i v interiéru, který se nese v podobném duchu jako exteriér.

Pro optimální využití prostoru a dobrý výhled konstruktéři Fordu vyvinuli a na Mondeu poprvé použili nový systém Computer Aided Virtual Engineering (CAVE). Tento systém pomocí počítačů a projektorů vytváří virtuální interiér v životní velikosti. Skutečné sedadlo je potom na speciální konstrukci umístěno do správné pozice a „řidič“ může zhodnotit výhled do všech stran, stejně jako ergonomii umístění volantu a dalších ovládacích prvků.

Řidič i spolujezdec se mají v interiéru Mondea díky vysoké linii oken a průběžné středové konzole cítit jako v kokpitu letadla. Prostor pro nohy a ramena na zadních sedadlech narostl o 24, respektive 52 mm.

obrázek [300 x 331] Modely Ghia a Titanium mají látkové čalounění stropu, pokrývající i A-sloupky. Součástí nabídky sedadel je mimo jiné v osmi směrech elektricky seřiditelné sportovní sedadlo řidiče. Elektrické seřizování sedadel tvoří součást základní výbavy modelu Ghia X a na přání se dodává k výbavám Titanium a Trend, u provedení Ambiente zůstává seřizování manuální. Jestliže se klient rozhodne pro elektrické seřizování sedadla s pamětí, uloží se spolu s nastavením sedadla rovněž pozice vnějších zpětných zrcátek.

Do základní výbavy všech provedení Mondea patří klimatizace a k dispozici bude také její dvouzónová varianta Dual Electronic Automatic Temperature Control (DEATC) s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezdce. Novinkou jsou výdechy ventilace na B-sloupcích u verzí Ghia a Titanium, zvyšující komfort posádky a zrychlující odmlžení oken.

Ve všech třech karosářských provedeních jsou zadní sedadla dělena v poměru 60/40 a jsou samozřejmě sklopná. Po složení druhé řady sedadel nabízí kombi zavazadlový prostor o objemu 1745 l a liftback 1460 l. Sedan nabízí zavazadlový prostor o objemu 535 l. V případě verzí vybavených opravnou sadou na pneumatiky mají v prostoru pro rezervu k dispozici dalších 15 l.

Velké kapsy v předních dveřích pojmou láhev o objemu 1,5 l. Odkládací schránka před spolujezdcem je o 10 procent větší než u předchozího modelu a skrývá v sobě přípojku pro externí zdroj zvuku. Další odkládací prostory jsou vedle volantu a v hlubokém středovém tunelu.

Poprvé je u Mondea v základní výbavě provedení Titanium a Titanium X použito modře tónované sklo, které tyto verze odlišuje od ostatních variant, jejichž okna mají zelený nádech. Všechna Mondea bude možné objednat se speciálním předním sklem, jehož materiál pomáhá udržet v interiéru nižší teplotu.

Všechny tři karosářské verze – čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a kombi – budou k dispozici v jedné ze čtyř různých úrovní výbavy: Ambiente s bohatou základní výbavou, moderní Trend či luxusní Titanium a Ghia. Nejvýše postavené úrovně Titanium a Ghia nabízejí řadu prvků známých spíše z luxusních vozů nejvyšší třídy. Ghia představuje klasický luxus s hojností dřeva a chromu, zatímco chladný kov, modré prosklení a sériově dodávaný systém Convers+HMI v modelech Titanium osloví zejména ty, kteří hledají moderní „techno“ styl. Pro verze Ghia a Titanium bude na přání dodáván paket X-Pack. Naproti tomu Sport Pack, určený pro modely Trend a Titanium, obsahuje snížený podvozek, částečně kožené čalounění a výběr kol o průměru sedmnáct nebo osmnáct palců.

Technologie

Nové Modeo je standardně vybaveno novou generací rozhraní HMI (Human-Machine Interface, rozhraní člověk-stroj). V závislosti na úrovni výbavy bude každé Mondeo vybaveno monochromatickým displejem s červeným podsvícením nebo barevným displejem Ford Convers+ s úhlopříčkou 15 cm. Cestující mohou prostřednictvím rozhraní HMI ovládat rádio, navigaci, mobilní telefon, měnič CD a externí přehrávače.

V závislosti na úrovni výbavy jsou pro nové Mondeo k dispozici tři rádia s CD přehrávačem, z nichž dvě jsou od společnosti Sony a umí přehrávat i skladby ve formátu MP3. Vedle toho mají všechny verze Mondea vstup pro externí zdroj zvuku umístěný v přihrádce u spolujezdce. V nabídce nebudou chybět ani různé navigační systémy na bázi CD nebo DVD, k nimž Ford poskytne bližší informace až při uvedení vozu na trh.

Jednou z mnoha novinek uvedených u nového Mondea je také bezklíčový vstup a startování vozu. V případě, že je vůz tímto systémem vybaven, stačí majiteli, který má klíč u sebe, pouze zatáhnout za kliku a dveře se odemknou. Při startování klíč také nemusí vytahovat z kapsy a stačí jen zmáčknout startovací tlačítko motoru. Tento systém je součástí základní výbavy u provedení Titanium X a Ghia X.

Jako první sériový Ford je nové Mondeo vybaveno systémem Easyfuel, který zabraňuje natankování nesprávného paliva. Hrdlo nádrže je navrženo tak, aby bylo možné použít jen tankovací pistoli o odpovídajícím průměru.

Do vozů, které budou vybaveny na přání dodávaným systémem Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC) může být namontován i systém Hill Launch Assist (HLA), zabraňující samovolnému rozjezdu ze svahu tím, že udržuje tlak v brzdovém okruhu ještě dvě a půl sekundy po uvolnění brzdového pedálu.

Společně se systémem IVDC dostane zákazník také plynule nastavitelné tlumiče (CCD), které mění své vlastnosti podle aktuálních provozních podmínek. Řidič může volit jeden ze tří režimů nastavení – Comfort, Normal a Sport.

Podvozek nového Mondea využívá vpředu zavěšení McPherson a vzadu má osvědčenou víceprvkovou nápravu. Řešení podvozku je podobné jako u modelu S-MAX.

Oproti předchozímu modelu se snížila také hladina hluku v kabině o více než 3 dB.

obrázek [555 x 285]

Motory

Nabídka pohonných jednotek bude zahrnovat:

  • 1.8 Duratorq TDCi - Vznětový motor o výkonu 74 kW (100 k) nebo 92 kW (125 k) s pětistupňovou manuální převodovkou; silnější verze může být vybavena i převodovkou šestistupňovou.
  • 2.0 Duratorq TDCi - Vznětový motor o výkonu 95 kW (130 k) nebo 103 kW (140 k) se šestistupňovou převodovkou a filtrem pevných částic.
  • 1.6 Duratec Ti-VCT - Zážehový motor o výkonu 81 kW (110 k) nebo 92 kW (125 k) s pětistupňovou převodovkou.
  • 2.0 Duratec HE - Zážehový motor o výkonu 107 kW (145 k) s pětistupňovou převodovkou Durashift.
  • Nový 2.3 Duratec HE - Zážehový čtyřválec o výkonu 118 kW (161 k) se šestistupňovou automatickou převodovkou Durashift.
  • 2.5 Duratec - Zážehový pětiválec o výkonu 161 kW (220 k) se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift.

Další detaily o motorech nového Mondea a podrobnější technické údaje budou zveřejněny před uvedením na trh.

Bezpečnost

Sériová výbava nového Mondea zahrnuje tyto prvky aktivní bezpečnosti – vylepšený elektronický stabilizační program ESP, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), automatické spuštění varovných směrových světel, zpožděné zhasínání a vyspělou technologie světlometů.

O pasivní bezpečnost se starají tyto prvky – vylepšený systém inteligentní ochrany (IPS) se sedmi airbagy, zahrnující kolenní airbag řidiče a okenními airbagy, optimalizované vystřelení airbagů, horizontálně deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pedálová skupina, vylepšené bezpečnostní pásy s předpínači pro cestující vpředu, nová konstrukce sedadel, vyspělý systém ochrany krční páteře pro cestující vpředu, úchyty ISOFIX a příď navržená s ohledem na ochranu chodců.

Ekologie a ekonomika

Nové Mondeo bylo vyvíjeno s přihlédnutím k „indexu trvale udržitelného rozvoje“ (PSI) společnosti Ford. Ten počítá s celým životním cyklem od vlastního materiálu přes provoz automobilu až po jeho likvidaci.

Zohledňované faktory zahrnují vliv na globální oteplování, znečištění ovzduší, využívání obnovitelných zdrojů, výběr materiálů či hluk vznikající za jízdy, stejně jako sociální a ekonomické aspekty včetně bezpečnosti cestujících i chodců nebo provozních nákladů. Díky PSI dosahuje Ford zlepšení s každou další generací svých vozidel.

Trvale udržitelný rozvoj hraje v politice Ford Motor Company důležitou roli. Vývoj se zaměřuje na zmenšení dopadů na ovzduší, snížení spotřeby fosilních paliv a recyklovatelnost automobilu po skončení jeho životnosti.

Ford Motor Company se snaží o sociálně a ekonomicky zodpovědnou výrobu. Od roku 2000 snížily továrny společnosti Ford po celém světě spotřebu energie o více než 16 procent. Cílem je každoroční snížení o další procento.

zdroj: tisková zpráva Ford
Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla

První smrtelná nehoda v samořidícím automobilu od Tesly…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Ford Mondeo ST-Line: Nejsportovnější mondeo od dob ST220 má české ceny Ford Mondeo ST-Line: Nejsportovnější mondeo od dob ST220 má české ceny

Mondeo ST-Line je po modelech Fiesta a Focus třetím…

Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu

Po modelech Fiesta ST-Line a Focus ST-Line dostalo…

 



 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil bych je,“ hřímá prezident

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil…

Kriminální skupina, ve které bylo i několik policistů, na Filipínách unesla a následně zavraždila jihokorejského…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka kralovala v Utahu

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková vyhrála druhý závod sezony Světového poháru v Solitude v…

Bláznivý závod Koukalové! Relax na sněhu u startu, pak trojí ztráta hůlky

Bláznivý závod Koukalové! Relax na sněhu u startu,…

Ten záběr zaujal mnoho fanoušků. Biatlonistka Gabriela Koukalová se před závodem s hromadným startem v…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama