Ford Mondeo Titanium X: první jízdní dojmy

Ford Mondeo Titanium X: první jízdní dojmy

 
 

Limitovaná série Titanium X by se dala nazvat útokem na hranici prémiového segmentu. Třílitrový šestiválec se řadí hned pod vrcholnou verzi ST 220, diesel 2.2 TDCi je nyní špičkovou verzí. S oběma jsme se krátce svezli...

Titan, velmi tvrdý a lehký kov ocelového vzhledu, je sedmým nejrozšířenějším kovem v zemské kůře. Mondeo Titanium X je solidní automobil střední třídy, který uvádí na trh nové verze zážehového šestiválce 3.0 V6 a vznětového čtyřválce 2.2 TDCi a u nás bude spíše vzácností. Ze série čtyř tisíc vyrobených Mondeí Titanium X se na český trh dostane pouze 30 kusů.

Aby Ford zvýraznil nástup dvou nových motorů, uvádí je nejprve exkluzivně v atraktivních modelech limitované série Mondeo Titanium X. Oba nové agregáty jsou standardně spojeny se šestistupňovou převodovkou Ford Durashift, která umožňuje plné využití výkonového potenciálu motorů, aniž by trpěla hospodárnost provozu. Automatická převodovka, kterou by bylo možno očekávat u zkroceného zážehového šestiválce z ST 220, v nabídce není.

Akční model Titanium X se od běžných Mondeí liší sadou aerodynamických prvků karosérie, převzatých z verze ST 220, chromovanou mřížkou chladiče a otvoru sání v nárazníku, chromovanými lištami u předních mlhovek, sníženým podvozkem (-15 mm), zatmavenými skly oken a 17palcovými koly z lehkých slitin. V interiéru jsou navíc části obložení přístrojové desky vyhotoveny v kovu imitujícím titan. Sedadla jsou vyrobena v kombinaci umělé kůže Alcantara a pravé kůže.

Mondeo Titanium X bude na českém trhu dostupné ve třech metalických barvách (modrá ink, stříbrná machine a černá panther).

Šestiválec 3.0 V6 Duratec (150 kW)

Naše kroky směřovaly nejdříve k zážehovému šestiválci, který podle představitelů Fordu, uspokojí zákazníky, kterým je 125 kW z motoru 2,5 V6 málo a ST 220 (166 kW) je zase příliš agresivní. Známý interiér Mondea ozvláštněný "titanovými" doplňky a novou hlavicí řadící páky působí hodnotněji. Sedadla sice mají zdůrazněné boční vedení těla, ale jsou dimenzována na hmotnější manažery, takže průměrně vrostlý jedinec v nich najde pohodlí, ale v zatáčkách se musí držet sám. Otočením klíčku v zapalování spustíte klasický sound šestiválcového motoru. Zvukový projev je v souladu s odváděnou prací a podávanými výkony. I v době dieselů se jistě najdou řidiči, pro které je příjemnější držet motor ve vysokých otáčkách a vychutnávat plynulý zátah třílitru. Křivka točivého momentu je dle našich čerstvých zkušeností velmi plochá a prakticky při jakýchkoliv otáčkách můžete svižně akcelerovat. Nejčilejší je motor mezi čtyřmi a šesti tisíci ot/min, kdy se v motoru probudí geny ST 220, omezovač zasahuje na hranici 6350 ot/min. Běžně lze na dlouhých tratích, díky šestistupňové převodovce, cestovat dálničními rychlostmi, kdy se motor pohybuje v poklidném pásmu 3000 až 4000 ot./min.

Podle údajů výrobce se umí Mondeo Titanium X rozjet z klidu na 100 km/h během 7,9 s (kombi 8,1 s) a udělí mu rychlost až 240 km/h (kombi 232 km/h). Maximálního točivého momentu 263 Nm dosahuje nový šestiválec při otáčkách 4900 ot/min. Pětidveřové Mondeo Titanium X poháněné tímto šestiválcem si v průměru řekne o 10,3 l benzinu na 100 km jízdy. Údaj palubního počítače behěm naší velmi svižné jízdy (cca 50 km) hlásil průměrnou spotřebu 15,8 l/100 km.

Pětidveřové Mondeo Titanium X 3.0i V6 24V se u nás prodává za 956.900,-Kč, kombi stojí 981.900,-Kč.

Nejsilnější turbodiesel Fordu: 2.2 TDCi (114 kW)

Právě testovaný Superb s motorem 1.9 TDI (96 kW) nám umožnil zajímavé srovnání se špíčkovým čtyřválcovým dieselem Fordu. Slibné hodnoty nejvyššího výkonu (114 kW při 3500 ot./min) a točivého momentu (360 Nm při 1800 ot./min, krátkodobě až 400 Nm) jsou jedny z nejlepších v této kategorii a snesou srovnání i s některými víceválcovými vznětovými motory. Nový motor 2.2 Duratorq TDCi vznikl dalším vývojem dvoulitrového motoru 2.0 Duratorq TDCi z modelové řady Mondeo. K vyššímu objemu se konstruktéři dostali zvětšením zdvihu pístů z 86,0 na 94,6 mm. Tato úprava si vyžádala také změnu samotných pístů, ojnic a nová je i řídicí jednotka, která pracuje na klidném a tichém chodu agregátu. Využívá se klasických technik common-railu: dva předvstřiky a jeden hlavní vstřik, sedmiotvorové vstřikovače (průměr děr 0,125 mm) místo původních pětiotvorových (průměr děr 0,180 mm), vstřikovací tlaky až 1600 bar a přepracované turbodmychadlo Garrett (nejvyšší otáčky byly zvýšeny ze 170.000 min-1 na 225.000 min-1).

Oproti motoru VW TDI je po spuštění Fordova TDCíčka méně patrná vznětová kulisa, klasický kopanec výrazného nástupu točivého momentu při neopatrném rozjezdu zůstává specifikem dnešních turbodieselů. Na to si lze rychle zvyknout a po čase se z této vlastnosti pro majitele dieselu stává významný parametr kvality všech motorů. Odpůrci dieselů zde také vytahují argument menšího komfortu při popojíždění v pravidelně se zastavujících kolonách, kdy řidič musí opatrně dávkovat přidání plynu a současně jemně pracovat se spojkou. To by vyřešila automatická převodovka (ani zde není k dispozici), ale ke sportovně laděnému Mondeu se hodí rozhodně méně než ke komfortní velké Škodovce.

Oblast použitelných otáček se u nejsilnějšího Mondea posunula níže, když křivka točivého momentu protíná hranici 300 Nm při 1450 ot./min a maximum točivého momentu je k dispozici od 1800 do 2250 ot./min. Nejvyšší výkon je dosahován také níže, již při 3500 ot./min, omezovač zasahuje při 3800 ot./min. Této charakteristice je přizpůsobena sériová šestistupňová manuální převodovka, s přesným řazením.

Silnou stránkou jsou vedle příznivé spotřeby (kombinovaná 6,1 l/100 km), také v praxi dobře využitelné pružné zrychlení. Například z 50 na 100 knm/h umí Mondeo 2.2 TDCi (114 kW) zrychlit na 4. převodový stupeň za 11 sekund, výše popisovanému třílitru to trvá 11,8 s. Pro úplnost dodáváme hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s a nejvyšší rychlost 220 km/h.

Ford Mondeo Titanium X 2.2 TDCi (114 kW) stojí u nás 941.900,-Kč, kombi příjde 966.900,-Kč. Čtyřdveřová verze Titania se k nám nebude dovážet.

Nejsilnější Fordův diesel je v nabídce také s dalšími výbavami (Trend, Sport, Ghia), přičemž jej lze zakoupit nejlevněji ve verzi Trend (792.900,-Kč). Podobně je nabízen zážehový šestiválec i ve verzích Sport (885.900,-Kč) a Ghia (863.900,-Kč).

Přestože koncern Ford má v prémiovém segmentu značku Jaguar se čtyřmi relativně mladými řadami (X-Type, S-Type, XJ, XK), jsou její výsledky na světových trzích stále velmi neradostné. Na českém trhu to s Jaguárem také nevypadá příliš růžově (letos zatím prodáno celkem pouze 45 vozů !) a tak Fordova Titania X jsou nesmělou vlaštovkou, která se vydává směrem vzhůru. Pragmaticky smýšlející manažeři to mají při výběru nového vozu zase o něco složitější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset týmů, Everton propadl

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset…

SOUHRN | Celkem jedenáct týmů si dnes zajistilo postup do vyřazovací části fotbalové Evropské ligy. Ve skupině…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…